Gå til innhold

Har skrudd av alt i leiligheten, allikevel stiger antall kWh?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med at jeg blir borte noen dager, skrudde jeg av alt. Stengte kraner, ingen varme på da det er mange pluss grader her, avrimte og koblet fra kombiskap, lys er av osv. Ser i strøm-appen at antall kWh allikevel øker. 

Kan ikke se annet enn at det skyldes varmtvannsberedere, bruker den strøm selv om jeg ikke bruker varmtvannet?

Går ca 3 kwh per døgn på den, er det sannsynlig? 

Anonymkode: 586c9...6c3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, varmtvann, kjøleskap og fryser bruker strøm nå og da for å holde temperaturen ved like. Hvis ikke vil det ta mange mange timer og mye strøm å varme opp varmtvannet når du er tilbake. 

Anonymkode: 73895...20a

• Liker 3
Skrevet

Det ironiske er at kWh-forbruket går i taket hver eneste gang strømmen er dyr. Uten grunn, egentlig. 

Anonymkode: e9a7d...d28

• Liker 7
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Det ironiske er at kWh-forbruket går i taket hver eneste gang strømmen er dyr. Uten grunn, egentlig. 

Ja, du sier noe der. Husker jeg fulgte med for et par år siden. Var ikke hjemme i jula, likevel så jeg i appen på Hafslund (den gangen) at dagsforbruket var tilnærmet en vanlig dag med litt ekstra, som om vi hadde stekt ribbe og varmet opp huset på julaften.. Veldig rart med høyt forbruk på de travleste dagene når man faktisk er bortreist og langt unna eneboligen og bruker strøm.. De hadde ingen forklaring og mente jeg løy om forbruket 😅

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

I forbindelse med at jeg blir borte noen dager, skrudde jeg av alt. Stengte kraner, ingen varme på da det er mange pluss grader her, avrimte og koblet fra kombiskap, lys er av osv. Ser i strøm-appen at antall kWh allikevel øker. 

Kan ikke se annet enn at det skyldes varmtvannsberedere, bruker den strøm selv om jeg ikke bruker varmtvannet?

Går ca 3 kwh per døgn på den, er det sannsynlig? 

Vasker du deg ikke dusjer?

Uansett vil den miste temperatur underveis og ha behov for å varme opp vannet igjen. Hvor gammel og hvor godt isolert den er kan bety mye.

Ser av vår at vi også bruker 3kwh på varmtvannsberederen. Dog har vi dusjet og vasket hender.

• Liker 1
Skrevet
Illuminatum skrev (9 minutter siden):

Vasker du deg ikke dusjer?

Uansett vil den miste temperatur underveis og ha behov for å varme opp vannet igjen. Hvor gammel og hvor godt isolert den er kan bety mye.

Ser av vår at vi også bruker 3kwh på varmtvannsberederen. Dog har vi dusjet og vasket hender.

Nei, har ikke vært hjemme, så har ikke brukt noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja, varmtvann, kjøleskap og fryser bruker strøm nå og da for å holde temperaturen ved like. Hvis ikke vil det ta mange mange timer og mye strøm å varme opp varmtvannet når du er tilbake. 

Kjøleskap og fryser er frakoblet. 

Skrevet

Varmtvannstanken vil jo surre å gå selv om ingen bruker varmt vann. 

Anonymkode: f7e68...6ba

• Liker 2
Skrevet

Har hjemmet ditt mye negativ energi fra fortapte sjeler så suger også dette endel strøm. 

Anonymkode: c19ca...ee6

• Liker 15
Skrevet

Kan jo være verdt å sjekke, sånn for ordens skyld. 
https://www.nrk.no/sorlandet/stjal-strom-fra-naboen-1.6892781

Via en skjøteledning koblet til en kontakt på naboens husvegg, forsynte han seg med strøm til eget forbruk. Hvor mange ekstra kilowatt-timer naboen har betalt for - er ikke kjent.

Anonymkode: d313d...785

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tror dere helt seriøst at "noen" skrur opp strømforbruket ditt når strømmen er dyr? Hvordan skulle det fungere i så fall?

Anonymkode: 777e3...15b

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tror dere helt seriøst at "noen" skrur opp strømforbruket ditt når strømmen er dyr? Hvordan skulle det fungere i så fall?

Anonymkode: 777e3...15b

Med de nye digitale målerene skulle det ikke forundre meg om det gikk.

Anonymkode: 641e8...f7f

• Liker 4
Skrevet

Varmtvannsberederen er jo den største forbrukeren. Bare slå den av, så vil du spare masse. Gir også mening at forbruket går litt opp i leilighet/hus der varmen er av - varmetapet blir større. VVBen vil forsøke å holde tempen mellom 60-70 grader, og går derfor på mange ganger ila. et døgn.

Anonymkode: 67c15...579

• Liker 5
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Varmtvannsberederen er jo den største forbrukeren. Bare slå den av, så vil du spare masse. Gir også mening at forbruket går litt opp i leilighet/hus der varmen er av - varmetapet blir større. VVBen vil forsøke å holde tempen mellom 60-70 grader, og går derfor på mange ganger ila. et døgn.

Pass på legionella

Anonymkode: b09a0...ffb

• Liker 7
Skrevet

Kanskje naboen bruker trådløs strøm av deg? Akkurat som noen låner trådløst nett av naboen uten tillatelse.

Anonymkode: d2d6a...38b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Pass på legionella

Anonymkode: b09a0...ffb

Én dag eller to med påslått VVB fikser dette lett og elegant. 

• Liker 3
Skrevet

Ta av hovedsikringen!

Anonymkode: dfc75...f14

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Én dag eller to med påslått VVB fikser dette lett og elegant. 

Og hvor mange ekstra KW brukes for å varme opp alt det nedkjølte vannet igjen? 

Anonymkode: a5197...b1d

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er ennå ikke normalt å belaste privatkunder per kW, kun kWH.

Bruker ca 15kWh om temperaturen har sunket til 10grader og heves til 65grader. Forutsetter 200liter bereder. 

Varmetapet blir mindre når temperaturen i berederen reduseres. 

Om berederen bruker 3kWh i døgnet tilsvarer dette en temperatursenkning på snaue 10grader. 

Anonymkode: 513ea...20a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Helt uvesentlig. Min VVB er kun på 3t i døgnet. Vi sparer noe sånt som 30-40% av VVBens døgnforbruk på det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...