Gå til innhold

Hvor lenge sover den som får sovet ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg bytter på hvem som får sovet ut i helgene (har to barn). Dere som gjør det på samme måte, hvor lenge pleier dere å sove? 

Jeg står opp mellom 9-10. Ønsker å få noe ut av dagen, og vil gjerne at familien finner på noe sammen. Mannen min kan fint sove til både 12 og 13. Da har han gjerne sittet oppe til sent på natt.

Jeg har ikke sagt noe på det hittil, og tenker det kommer til å bli mye surmuling hvis jeg sier at jeg ønsker han skal stå opp tidligere. Det er jo gjerne denne ene dagen i uka han har til å sove ut, og én kveld/natt hvor han får sitte oppe og kose seg. 

Men de dagene han sover ut, blir det jo gjerne til at jeg drar ut alene og finner på noe med barna. Vil helst at han skal bli med, og da ikke måtte vente til 14-15 for å komme oss ut. 

Hva gjør dere andre, og hva tenker dere om mitt syn på dette? 

Anonymkode: 56502...4da

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje planlegge på forhånd om du vil dere skal gjøre noe sammen på hans sove-dager? Og si feks at dere drar 12, da må han stå opp i tid til det? Synes ikke det er fair å si at den som skal få sove må opp 9 men feks 11 burde jo være ok. 

Anonymkode: cf756...6e0

• Liker 23
Skrevet

Jeg får sove til 11. 

Tenker at det er helt innafor å be mannen om å stå opp rundt klokka 11 på dager han får sove ut, men du er helt urimelig hvis du mener at han skal stå opp i 9-10 tiden for at du skal få noe ut av dagen... 

Jeg skjønner at du ønsker han skal være med, men hvis han ønsker å sove lenge på sin dag, så syns jeg du skal unne han det. Barna tar ikke skade av å finne på ting alene sammen med deg, og det gjør ikke du heller. Hvis det skjer noe spesielt i helgen når hans skal få sove lenge, så får dere planlegge det, sånn at han også vet at akkurat denne gangen må han stå opp og delta, men for å dra på lekeplassen tenker jeg at det klarer du fint på egenhånd. 

Anonymkode: cd959...dc1

• Liker 25
Skrevet

Enig med deg. Har står den som får sove ut opp 9-10- tiden. Vi legger oss samtidig på kvelden.

Tenker at når en får barn må en justere døgnrytmen og ikke sitte oppe hele natten lenger. (Er selv B-menneske, så vet hvor fristene det er). Ikke så bra å forskyve døgnrytmen såpass i helgene heller.

Anonymkode: 45699...8ac

• Liker 12
Skrevet

Jeg står opp 9-10 tiden. Mannen min står opp 08.30, senest 9 når det er hans dag. 

synes 12-13 var veldig seint når man har små barn🥺

• Liker 20
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mannen og jeg bytter på hvem som får sovet ut i helgene (har to barn). Dere som gjør det på samme måte, hvor lenge pleier dere å sove? 

Jeg står opp mellom 9-10. Ønsker å få noe ut av dagen, og vil gjerne at familien finner på noe sammen. Mannen min kan fint sove til både 12 og 13. Da har han gjerne sittet oppe til sent på natt.

Jeg har ikke sagt noe på det hittil, og tenker det kommer til å bli mye surmuling hvis jeg sier at jeg ønsker han skal stå opp tidligere. Det er jo gjerne denne ene dagen i uka han har til å sove ut, og én kveld/natt hvor han får sitte oppe og kose seg. 

Men de dagene han sover ut, blir det jo gjerne til at jeg drar ut alene og finner på noe med barna. Vil helst at han skal bli med, og da ikke måtte vente til 14-15 for å komme oss ut. 

Hva gjør dere andre, og hva tenker dere om mitt syn på dette? 

Anonymkode: 56502...4da

Skjønner deg, men jeg skjønner din mann og.

Om du ikke ønsker han skal få sove ut på sine premisser, men slik du ønsker det, så får du si det til han

• Liker 5
Skrevet

Kommer litt an på. Mannen min spiller online med kompiser, da sitter de gjerne oppe litt seint og han sover da litt lenger (kanskje 10-11).

Anonymkode: d77fb...6d8

• Liker 2
Skrevet

Til kl. 08-08.30.

Anonymkode: 1447e...cfd

• Liker 2
Skrevet

Jeg har alarm på kl 9. Jeg kan ikke sove lengre, å sove lenge utløser migrene hos meg. Samboeren kan sove til 11 og mer, men han får sjeldent lov. 😅 Sender barna opp for å vekke ham, 10-10:30.

Anonymkode: ad820...355

• Liker 3
Skrevet

Våre barn har alltid vært veldig morgenfugler, så den av oss som stod opp måtte som regel opp rundt 05.30. Da hadde ingen av oss samvittighet til å ligge til 11-12, så den som sov ut sov sjelden lenger enn til 09. Nå er vel vi begge mer lik deg og liker å få litt ut av dagen, pluss at vi begge synes det er slitsomt å skulle ha begge ungene alene halve dagen. Nå er de litt større, så nettbrettet er barnevakt fra de våkner til ca.09 😅

Anonymkode: 3f725...290

• Liker 8
Skrevet

den som sover lenge står opp kl 08

• Liker 4
Skrevet

Mellom 09:30 og 10:30. Synes også 12-13tiden er sent når man har barn. Da har jo nærmest halve dagen deres gått!

Anonymkode: ad30b...3f4

• Liker 9
Skrevet

Vi sover til 9-10, legger oss sjeldent etter tolv-halvett-tiden uansett, så da er vi jo ganske utsovet. Da kan vi jo også ha et «vaktskifte» hvis det er behov for det, og den som sto opp tidlig kan legge seg nedpå litt.

Jeg hadde blitt litt gretten hvis han hadde sovet til 12-13, både med tanke på arbeidsfordeling - da har jo den som tok morgenen hatt ungene alene i 6-7 timer allerede, hvis de våkner kl 6 sånn som hjemme hos oss, og med tanke på hans døgnrytme videre. For de fleste vil det jo være vanskelig å sovne igjen kl 23 hvis man har sovet til kl 13, så da vil han jo gjerne legge seg ganske sent den dagen og, og så blir han trøtt og irritabel dagen etter når det er hans tur til å stå opp. Hvis det ikke hadde gått utover meg og ungene når han fikk for lite søvn, hadde det brydd meg mindre, men han blir så furten og kjip å være med at det gidder jeg ikke. 

Anonymkode: 37791...bc5

• Liker 6
Skrevet

Den som sover lenge sover til 9-10, med mindre vi skal noe spesielt og må opp før eller den som skal sove har vært ute/er syk og dermed trenger å ligge lenger. Den som står opp tidlig står opp mellom 7 og 9, avhengig av godvilja hos ungene 😂

Anonymkode: 0c242...184

• Liker 1
Skrevet

Rundt 09.00, senest 10.00 hos oss. Barna legger seg jo i 19 tiden og helg er familietid. Skal man ha dagen sammen som familie må man nesten opp i den tiden da.

Vi har unntak dersom en av oss har vert ute på noe feks. Men det er skjelden.

Anonymkode: 9e623...bb5

• Liker 7
Skrevet

Det er likt hos oss hvis vi ikke avtaler noe annet. Mannen sitter oppe sent og sover til ca 12, jeg er kveldstrøtt, legger meg noenlunde tidlig uansett og står opp rundt 9. 

Og jeg har også irritert meg over det, men det hjalp å prate om det. Han spiller også online med kompiser, og det er viktig for ham. Jeg er kveldstrøtt og har ikke noe glede av å sitte oppe, og jeg hadde nok heller ikke fått til å sove til 12 så lenge jeg er frisk. Men vi måtte komme hverandre litt i møte. For det var egentlig kjipt for alle at barna og jeg dro ut sammen tidlig, og mannen ikke var med. Og kjipt med så ulik døgnrytme den tiden vi har sammen. 

Vi avtaler på forhånd nå. Noen ganger drar vi på ting sammen tidlig, jeg kan godt droppe å sove lenge for det, og han står opp rundt 8-9. Det kjennes ikke urettferdig fordi jeg ikke har det samme behovet for å sove ut. Noen ganger har vi avtalt at jeg står opp med barna, og drar ut med dem. Og så spiser vi middag sammen (som gjerne mannen har laget). Hvis jeg er syk (som jeg syns jeg er konstant nå denne høsten) eller veldig utslitt, så hender det at jeg sover lur sammen med yngstebarnet etter at mannen har stått opp. 

Anonymkode: 1f393...ff0

• Liker 3
Skrevet

Hvis vi sover ut(skjer i grunn aldri), da er det til klokka 8. 

Anonymkode: 676f7...def

• Liker 2
Skrevet

Er omtrent det samme her. 
jeg sover ut på lørdager, og sover sjeldent lenger enn 10. da er jeg godt uthvilt og noe mer er for mye for meg, men legger meg til normal tid. Han synes jeg står opp for tidlig på min sovedag, men når jeg normalt står opp 07, og kan sove til 10 på lørdager, er det nok for min del. 
mannen blir oppe lenger og sover fint til 12-14 på søndager, da det jo er hans dag til å sove ut. 
om vi skal noe spesielt, legger han seg tidligere og står opp tidligere, men får sove i fred og ro ellers. Jeg finner på ting alene med datteren vår da. Alt fra å ordne frokost sammen, bake brød, boller, lage vafler og pannekaker, gå ut og leke etc. vi venter ikke på ham. Så tar vi heller en lunsj sammen når han står opp og tar dagen videre derfra. 
fungert kjempe fint for oss i 3 år nå.

Anonymkode: 55e0d...092

• Liker 6
Skrevet

Klokkeslett er ikke relevant, da unger står opp til så forskjellige tidspunkt. Jeg syns den som skal sove ut kan ligge to timer etter at den andre har stått opp med barnet. Det er akkurat passe til å både få hentet seg litt inn på søvnen og fortsatt få godt med familietid ut av dagen. Det kan selvsagt være unntak hvis barnet har en skikkelig dårlig søvnperiode og den ene har vært oppe hele natta med barnet. 

Anonymkode: 9d389...8d1

• Liker 5
Skrevet

Da mine var små og sto opp før kl 6 spiste vi alltid frokost sammen senest kl 10. Barna fikk noe smått da våknet og frokost kl 10 - det passet flott for oss. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...