Gå til innhold

Skru av nesten all strøm i leiligheten annenhver uke -lønner det seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sønnen min hjemme annenhver uke og har da på varmepumpe, panelovner og varmekabler der det er behov. Tenkte at jeg kunne spare strøm annenhver uke ved å skru av disse imens han er hos sin far. 
Vil jeg spare endel strøm da, eller blir det nesten like dyrt å varme alt opp igjen dagen før han kommer? 

Anonymkode: 62469...2f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man kan ikke skru av all varme pga faren for frosne vannrør. 

Anonymkode: b9e51...493

• Liker 4
Skrevet

Skru gjerne ned, men ikke av. Det er tross alt snart vinter, og vi bor i Norge.

Anonymkode: f5163...78b

• Liker 7
Skrevet

Må du ha ovner og varmekabler  i tillegg til varmepumpe? 

Anonymkode: c0c81...d16

Skrevet

Det trengs mye mindre energi for å varme opp igjen enn for å holde det varmt hele tida. Bare pass på at det ikke blir så kaldt at det blir problemer med vannrør, kjøleskap og sånt.

Anonymkode: d0dd6...f60

• Liker 2
Skrevet

Takk.

Glemte å si at jeg har leiligheter på begge sider av meg og under, så tror ikke rørene kommer til å fryse.

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk.

Glemte å si at jeg har leiligheter på begge sider av meg og under, så tror ikke rørene kommer til å fryse.

ts

Hva om de gjør det samme som deg? :) da kan det bli et problem.

Varme i gulvene skrur ikke vi på bør det nærmer seg minus, og vi har ellers kun på varmepumpa på 20 grader. Ingen panelovner på. Fyrer også med ved da, men foreløpig er dette ok. 

Anonymkode: 7a3a6...b5a

Skrevet

Jeg ville skrudd av panelovner og redusert temperaturen på varmepumpe og varmekabler på bad. Om du har varmekabler andre steder kan de fint skrus av. Du bør også holde sønnens rom lukket.

Jeg anbefaler tykke gardiner, som trekkes for når det blir mørkt. Dette bidrar til å holde på varmen om vinduene trekker.

Sønnen din kan også fint lære at det ikke trenger å være 24 grader innendørs om vinteren. 20 grader er nok for oppholdsrom, man trenger ikke går med t-skjorte hele året. Soverom bør være et par grader kaldere. 

Anonymkode: 443a8...94f

• Liker 8
Skrevet

Det er bedre å ha en jevn temperatur enn å skur opp og ned hele tiden. 

Jeg mener å ha lest at varmepumper ikke har gått av å blir skrudd av og på?

Anonymkode: c16e4...b72

Skrevet

Hvorfor vil du spare på strømmen?

Anonymkode: 801a4...24d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor vil du spare på strømmen?

Anonymkode: 801a4...24d

Bor du under en stein? Take a wild guess...

Anonymkode: 3b107...e3c

• Liker 12
Skrevet

Om du vil sitte inne å fryse så kan du sikkert det. Ikke noe jeg ville ha gjort, hadde heller senket varmen og stengt dørene inn til rommene. 

Anonymkode: d2a15...525

Skrevet

Ja, det lønner seg, jeg gjør det samme selv (bor hos kjæresten når barna ikke er her).

Skrur ned all varme i leiligheten, og den er nesten lunken når jeg kommer hjem etter en uke. Bor øverst og har naboer på begge sider. Jeg bruker nesten ikke strøm når jeg er borte.

Anonymkode: 99abb...666

Skrevet

Det tar mindre energi å holde det varmt enn å gjøre det varmt.

Om du senker tempereaturen 2-3 grader når det er kun deg hjemme, så vil det lønne seg ja. Med mindre det ender opp med at du øker matinntaktet ditt. Vinninga kan gå opp i spinninga.

Anonymkode: 70094...18d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du mener omvendt, antar jeg?

Litt nerding, men jeg håper det er til nytte for noen:

Varmetapet er proposjonalt med temperaturforskjellen mellom ute og inne. Er det kaldere inne, blir varmetapet per time mindre enn om det er varmere, helt til temperaturen blir den samme ute og inne. Da blir varmetapet null. Strømmen brukes til å erstatte energien som går tapt, så lavere varmetap betyr mindre strømforbruk. Det lønner seg altså å ha lavere innetemperatur en periode, selv om du senere skulle ønske å ha en høyere temperatur igjen.

Anonymkode: d0dd6...f60

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke riktig at det tar mer energi å varme opp, enn å holde varmt. Dess større forskjell det er på innetemperatur vs utetemperatur, dess mer varme mister man til omgivelsene. Er det varmt inne, tapes det mer varme enn når det er kaldt inne. Er det lik temperatur inne som ute, taper man ingenting.

Det har likevel et snev av sannhet når det kommer til varmepumpe. En varmepumpe som putrer på lavt turtall for å holde varmt, gir mer varme i forhold til hvor mye strøm den trekker enn en varmepumpe som kjører på full pinne for å gjenoppvarme.

For eksempel: En varmepumpe som går på "full pinne" kan trekke rundt 1500W strøm, og bare gi 3000W varme til rommet (2x sitt eget strømtrekk). Mens en varmepumpe som bare vedlikeholder temperaturen, kanskje bare trekker 500W strøm, samtidig som den gir 2000W (4x så mye som strømtrekket). Av den grunn bør man ikke skru av varmepumpen når man reiser på jobb og kommer tilbake senere, og bør ikke nattesenke mer enn nødvendig. Fordi varmepumpen er mindre effektiv dess hardere den kjører. Men er det snakk om at man er lengre borte (en hel helg, hel uke) så lønner det seg å skru av eller senke til ganske lavt.

I den kalde sesongen, har jeg varmepumpen min gående 24/7 i vanlige ukedager når jeg jobber, og jeg skrur bare av eller senker lavt ned hvis jeg reiser borte en hel helg eller lengre.

Anonymkode: 6ab19...959

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Om du senker tempereaturen 2-3 grader når det er kun deg hjemme, så vil det lønne seg ja. Med mindre det ender opp med at du øker matinntaktet ditt. Vinninga kan gå opp i spinninga.

Hvorfor skal man øke matinntaket? Tenker du fordi man fryser?

En kopp te er heldigvis svært rimelig :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det er ikke riktig at det tar mer energi å varme opp, enn å holde varmt. Dess større forskjell det er på innetemperatur vs utetemperatur, dess mer varme mister man til omgivelsene. Er det varmt inne, tapes det mer varme enn når det er kaldt inne. Er det lik temperatur inne som ute, taper man ingenting.

Det har likevel et snev av sannhet når det kommer til varmepumpe. En varmepumpe som putrer på lavt turtall for å holde varmt, gir mer varme i forhold til hvor mye strøm den trekker enn en varmepumpe som kjører på full pinne for å gjenoppvarme.

For eksempel: En varmepumpe som går på "full pinne" kan trekke rundt 1500W strøm, og bare gi 3000W varme til rommet (2x sitt eget strømtrekk). Mens en varmepumpe som bare vedlikeholder temperaturen, kanskje bare trekker 500W strøm, samtidig som den gir 2000W (4x så mye som strømtrekket). Av den grunn bør man ikke skru av varmepumpen når man reiser på jobb og kommer tilbake senere, og bør ikke nattesenke mer enn nødvendig. Fordi varmepumpen er mindre effektiv dess hardere den kjører. Men er det snakk om at man er lengre borte (en hel helg, hel uke) så lønner det seg å skru av eller senke til ganske lavt.

I den kalde sesongen, har jeg varmepumpen min gående 24/7 i vanlige ukedager når jeg jobber, og jeg skrur bare av eller senker lavt ned hvis jeg reiser borte en hel helg eller lengre.

Anonymkode: 6ab19...959

Hva med de som også fyrer med ved?

Vi har av varmepumpen på natta. På morgenen fyrer vi i peisen, og gjør dette til ut over ettermiddagen. Når temperaturen er ok skrur vi på varmepumpen, som da tar over for peisen på ettermiddag/kvelden. Den jobber da ikke opp varmen, men vedlikeholder varmen peisen ga. Så skrur vi av pumpa når vi legger oss, repeat. Hvordan tror du det fungerer? Vi har foreløpig ganske lave utgifter og kwh forbruk på denne måten å varme opp på.

Skrevet
On 10/27/2021 at 9:31 AM, AnonymBruker said:

Har sønnen min hjemme annenhver uke og har da på varmepumpe, panelovner og varmekabler der det er behov. Tenkte at jeg kunne spare strøm annenhver uke ved å skru av disse imens han er hos sin far. 
Vil jeg spare endel strøm da, eller blir det nesten like dyrt å varme alt opp igjen dagen før han kommer? 

Det lureste er å sette varmepumpen på den laveste akseptable temperaturen du kan leve i, og slå av alt annet. Å bruke panelovn fremfor varmepumpe er dumt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor skal man øke matinntaket? Tenker du fordi man fryser?

En kopp te er heldigvis svært rimelig :)

vannkoker bruker da en del strøm.

Anonymkode: 9b16e...b57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...