Gå til innhold

Trenger tips til turjakke som tåler både regn og vind til bruk på den kaldere årstiden

skruf

Anbefalte innlegg

Går mye tur i all slags vær og trenger ei jakke til turbruk som jeg ikke blir gjennomvåt i, samtidig som jeg ikke fryser meg skakk i. Bruker ull under, men kunne tenkt meg ei som er litt varmere enn den jeg bruker om våren og sommeren. Liker jakker som går nedom rumpa, samtidig er det greit om den har hette. 

Til nå så har jeg brukt ei med ullfor fra patagonia, men den blir for varm. Har også ei jakke fra babour, men den er litt for kort.. 

Jakken jeg er på jakt etter skal bare brukes til tur i skauen, har mange andre jakker/kåper til dagligdags bruk :) 

Blir glad hvis noen har tips og anbefalinger :) 

edit; jeg er ikke så glad i type dunjakker, foretrekker glatt overflate og ikke sånn boblete (håpløs til å ordlegge meg). Jakken kan gjerne ha dun inni, men overflaten må være glatt

Endret av skruf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså jeg har aldri angret på at jeg kjøpte UBR, men den er egentlig alt for dyr! Det som er bra er at innerforet kan taes ut avhegig av årstiden.
Jeg har en fra Norrøna, helt super og Stormberg mye rimeligere og den er også helt grei, så for meg handler det om ulike jakker til ulik bruk. Jeg har regnbukse fra BLÆST (20 000 vannsøyle), hadde tidligere en fra HH og ble "klam" i den uansett hvor god den skulle være - har ikke fått testet den nye noe særlig men føler at BLÆST har god kvalitet, men igjen er det et poppis merke som nok er grusomt overpriset.. Så spørsmålet er jo også hvilken prisklassse du ser for deg?

Endret av Carrot
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bergans insulated jakke. Den er fenomenalt god. Vanntett, lun og god. 

Anonymkode: 83fe3...542

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (9 minutter siden):

Altså jeg har aldri angret på at jeg kjøpte UBR, men den er egentlig alt for dyr! Det som er bra er at innerforet kan taes ut avhegig av årstiden.
Jeg har en fra Norrøna, helt super og Stormberg mye rimeligere og den er også helt grei, så for meg handler det om ulike jakker til ulik bruk. Jeg har regnbukse fra BLÆST (20 000 vannsøyle), hadde tidligere en fra HH og ble "klam" i den uansett hvor god den skulle være - har ikke fått testet den nye noe særlig men føler at BLÆST har god kvalitet, men igjen er det et poppis merke som nok er grusomt overpriset.. Så spørsmålet er jo også hvilken prisklassse du ser for deg?

Takk for svar :) 

Prisklasse er ikke så nøye så lenge det er god kvalitet og jeg kan ha den i år etter år :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har bergans insulated jakke. Den er fenomenalt god. Vanntett, lun og god. 

Takk for svar :) googlet den nå, men hvis det var riktig jakke jeg kom frem til så ser det ikke ut til at den dekker rumpa? Har hatt Bergans Goretex-jakke tidligere, men den jeg hadde ble for kald. Men Bergans er god kvalitet da :) 

Endret av skruf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skruf skrev (11 minutter siden):

Takk for svar :) googlet den nå, men hvis det var riktig jakke jeg kom frem til så ser det ikke ut til at den dekker rumpa? Har hatt Bergans Goretex-jakke tidligere, men den jeg hadde ble for kald. Men Bergans er god kvalitet da :) 

Det er mange ulike modeller av disse fôra jakkene til bergans. Den jeg har dekker akkurat rumpa, mens min mann har en som er hakket lenger. 

De er fryktelig gode synes vi. Kjøpte de egentlig til turbruk, men har blitt favorittjakken og brukes hele høsten og vinteren. 

(Og siden det er derimaxmembran og ikke goretex så kan man vaske den i maskinen med vanlig vaskemiddel. Det er litt praktisk synes jeg)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjellreven Nuuk Parka. Beste jakken jeg har hatt. Like fin selv om jeg har brukt den hver vinter i fem år. 

Anonymkode: 97468...524

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Fjellreven Nuuk Parka. Beste jakken jeg har hatt. Like fin selv om jeg har brukt den hver vinter i fem år. 

Anonymkode: 97468...524

Har kikket litt på den nå, og den står høyt på lista :) takk for tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekk ut bergans. jeg har selv bergans Oppdal. mange bergansjakker tåler mer vann enn de fleste regnjakker. 

se at vannsøyle er min 10.000

Anonymkode: 74d59...3c2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (På 27.10.2021 den 9.02):

https://www.follestad.no/shop/merker/ubr/?utm_source=google&utm_medium=cpc&gclid=CjwKCAjw2vOLBhBPEiwAjEeK9h3xJwDdXxAEShbLFK3iAhIlF0yEgK3Mn9OcuLb0Vvkzv0NhQkh0wRoCGFQQAvD_BwE

Det er dette merket du mener ja? Er noen fine der, men ja, de er dyre. Dog, jakke er ikke noe jeg kjøper ofte, så om den koster litt så gjør ikke det noe. 

Tidligere så har jeg hatt svea, men den «kidnappet» den eldste datteren min. Så kjøpte jeg Woolrich, men den stakk den yngste datteren min av med 😄 

Kjøpte så ei fra Fjellreven, men etter større vekttap pga sykdom så druknet jeg i den og ga den bort til moren min. 

Så; det var skrufs vinterjakker-historie😄

Nå føler jeg at svea og kanskje woolrich er jakker for mere yngre kvinner, så har lyst på ei jakke som er mere klassisk og enkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sverger til Didriksons 🤷‍♀️

Har tre modeller, en helt tynn og to som er medium.

De i medium varme passer nå uten noe ull, og til vinteren med tjukk ullgenser under. 

Høy vannsøyle, vindtett osv. 

BRGN har jeg ikke prøvd, men merket virker lovende for DRITvær som det jo alltid er i Bergen 😅

Endret av Fløff
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (På 30.10.2021 den 11.01):

https://www.follestad.no/shop/merker/ubr/?utm_source=google&utm_medium=cpc&gclid=CjwKCAjw2vOLBhBPEiwAjEeK9h3xJwDdXxAEShbLFK3iAhIlF0yEgK3Mn9OcuLb0Vvkzv0NhQkh0wRoCGFQQAvD_BwE

Det er dette merket du mener ja? Er noen fine der, men ja, de er dyre. Dog, jakke er ikke noe jeg kjøper ofte, så om den koster litt så gjør ikke det noe. 

Tidligere så har jeg hatt svea, men den «kidnappet» den eldste datteren min. Så kjøpte jeg Woolrich, men den stakk den yngste datteren min av med 😄 

Kjøpte så ei fra Fjellreven, men etter større vekttap pga sykdom så druknet jeg i den og ga den bort til moren min. 

Så; det var skrufs vinterjakker-historie😄

Nå føler jeg at svea og kanskje woolrich er jakker for mere yngre kvinner, så har lyst på ei jakke som er mere klassisk og enkel. 

Ja, det er det merket..

Jeg er litt "håpløs" når det kommer til noe jeg liker, så jeg har tre nå, den første jeg kjøpte er en uforet lang jakke/frakk som er regntett, den er god på varmere dager men kald på vinter, så jeg kjøpte en foret også der jeg kan ta ut foret - noe som jo førte til at den første egentlig bare henger her 😎 og så kjøpte jeg en kortere jakke som ikke er vanntett men som holder fra -5 til +15 som er en helårsjakke, supermyk, 3 veis stretch og herlig å ha på rett og slett, det er min favoritt over alle fordi den er så "brukandes" til alle mulige situasjoner og klær liksom.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tidligere modell av denne (Litt annerledes design, men samme materiale og til forveksling lik) som har vært med i snart fem år nå og den er like fin og god som ny. Fungerer helt suverent i våt snø og regn og ikke så varm at den ikke kan brukes vår og høst, men med et ekstra lag under tåler den godt mange minusgrader også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Leo skrev (5 timer siden):

Jeg har en tidligere modell av denne (Litt annerledes design, men samme materiale og til forveksling lik) som har vært med i snart fem år nå og den er like fin og god som ny. Fungerer helt suverent i våt snø og regn og ikke så varm at den ikke kan brukes vår og høst, men med et ekstra lag under tåler den godt mange minusgrader også. 

Den ser god ut :) hvordan er lengden, går den nedom rumpa?

Helt supert med ei turjakke som kan brukes alle årstider!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (22 minutter siden):

Den ser god ut :) hvordan er lengden, går den nedom rumpa?

Helt supert med ei turjakke som kan brukes alle årstider!

Jeg er ikke særlig høy så min rekker et godt stykke ned på låret, men det er uansett ikke en kort jakke så den dekker nok rumpa og øverste del på lårene på de fleste. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har denne fra Jean Paul

https://www.matchfashion.no/dameklaer/jakker-kaper/ceri-jacket-8a893db4/sky-captain/

Den holder meg varm hele vinteren, gjerne bare med en tskjorte under og jeg har aldri blitt våt gjennom i den. Brukt den på trilleturer i all slags vær og den holder seg fint på tredje året.

Jeg kjøpte den på kampanje på Match til 1990,- eller noe deromkring.

Anonymkode: 4d50b...b95

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrot skrev (11 timer siden):

Ja, det er det merket..

Jeg er litt "håpløs" når det kommer til noe jeg liker, så jeg har tre nå, den første jeg kjøpte er en uforet lang jakke/frakk som er regntett, den er god på varmere dager men kald på vinter, så jeg kjøpte en foret også der jeg kan ta ut foret - noe som jo førte til at den første egentlig bare henger her 😎 og så kjøpte jeg en kortere jakke som ikke er vanntett men som holder fra -5 til +15 som er en helårsjakke, supermyk, 3 veis stretch og herlig å ha på rett og slett, det er min favoritt over alle fordi den er så "brukandes" til alle mulige situasjoner og klær liksom.. 

Hvilken er det?

Jeg har en UBR Stella. Er veldig fornøyd med den, og får mange komplimenter. Den er litt liten i størrelsen, så jeg kjøpte en større enn jeg vanligvis bruker😊

Anonymkode: 143de...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...