Gå til innhold

Er det problematisk at det i hovedsak er menn som får nobelsprisen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Faktisk er det vel slik at det er menn som bidrar mest til vitenskapelige fremskritt?

"Nobelpriser går som oftest til eldre, hvite menn."

Slik lød NTB-tittelen i forrige uke. Og selvsagt: Når menn presterer så godt i fagene fysikk, kjemi og medisin, sammenlignet med kvinner, må det jo ligge diskriminering bak. 

Her er noen plausible forklaringer på mannlig overrepresentasjon ved forskningsfronten i STEM-fagene:

1. Menn er relativt til kvinner mer interessert i ting enn i mennesker, og dette korrelerer med en større interesse for fagfelt som handler om ting snarere enn mennesker.

2. Menn og kvinner har i gjennomsnitt litt bedre evner på hver sine underområder innen kognisjon, og de områdene menn gjør det bedre på gir fortrinn innen matematikk og fysikk.

3. Menn har et noe større spenn rundt gjennomsnittet, med flere på bunn og flere på topp.

4. Menn prioriterer jobb høyere enn kvinner, og har høyere toleranse for risiko. 

5. Kvinner har i gjennomsnitt større ønske om drive med flere ting og å ha en balanse mellom familie, venner og jobb, mens menn i gjennomsnitt har større aksept for å jobbe mer.

Så at menn mottar langt flere nobelpriser skyldes nok biologiske forskjeller mellom kjønnene, og ikke diskriminering fra patriarkitet. 

Så sånn er det.

Anonymkode: b6458...1c2

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Mye skyldes at ting var annerledes før. De fleste som får prisen er eldre. Etterhvert som kvinner tar over, og det ser de jo ut til å gjøre, og disse kvinnene får noen år på baken, så dukker de nok opp på prislistene også. Men fortiden er fortiden. Du må også huske at likestillingen går saktere i andre deler av verden.

Endret av Michaelhe
  • Liker 4
Skrevet

Det er naturlig at det vil komme endringer med tiden. Jeg håper bare at man begynner å kreve/ legge press for å priser til kvinner/etniske bare fordi de er kvinner og eller har en viss etnisitet - slik man ser i andre situasjoner i samfunnet.

Forøvrig er det interessent å se hvordan dette utvikler seg. Jeg mener det er noen forskjeller mellom kjønnene som naturlig nok også vil gjøre seg gjeldene innenfor den svært begrensede gruppen mennesker som har evner til å produsere vitenskap på øverste hylle.

Det viktigste for meg er likevel resultatene som kommer fra vitenskapen, og ikke kjønnet på den som er i spydspissen.

Jeg kjenner, som en anekdote, faktisk to som jobber innenfor medisinsk forsking (begge kvinner Forøvrig). Såvidt jeg forstår er det ekstremt få som forsker på områder i kategori «nobelpris» - rett og slett fordi det er krevende å få midler til den slags type forskning. 

Skrevet

I frie samfunn der en selv kan følge sine drømmer om en har evnene til det tenker jeg det er relativt lite problematisk. Noe forskyving blir det helt sikkert med tiden, men som TS er inne på har kvinner og menn noe ulike interesser og prioriteringer som gjerne gir større utslag om en ser på ytterpunktene. En "trenger" dermed ikke noe "problematisk" for å forklare forskjellen, og en bør kanskje i større grad diskutere hvorvidt resultatulikhet egentlig er greit så lenge en har valgfrihet. 

• Liker 1
Skrevet

Man bør ikke kvotere bort nobelprisen til sutrete kvinner som mener de er berettiget til priser og karriere i kraft av å være kvinner. Det er ingen menneskerett å ha suksess, det er noe man må jobbe for selv. Og prestere

Anonymkode: 8f51d...bd0

• Liker 3
Skrevet

Det skyldes nok noe som allerede er nevnt over her, nemlig at da disse gamle mennene var unge så var det langt flere menn enn kvinner som tok høyere utdanning. Nå er det motsatt og det vil nok vise seg på nobelprisene om noen år. 

Anonymkode: 8f6d7...3db

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Det skyldes nok noe som allerede er nevnt over her, nemlig at da disse gamle mennene var unge så var det langt flere menn enn kvinner som tok høyere utdanning. Nå er det motsatt og det vil nok vise seg på nobelprisene om noen år. 

Men er kvinner villig til å ofre alt annet for faget/jobben? (Se punkt #5).

Skrevet

Alt du nevner, spesielt nr3. Det er faktisk flere mannlige genier(og dermed også flere mannlige tilbakestående)  ispedd at på verdensbasis er det ikke likestilling på muligheter selv om det er det i Norge

Anonymkode: 5d6a0...7b3

• Liker 1
Skrevet

Det har noe med hvem som deler ut prisen å gjøre. 

Er du klar over at alle de nordiske landene har vunnet svært mange nobelpriser? I alle kategorier? Tror du det er tilfeldig eller at Norden er et sted med større tetthet av genier? 

Eller har det noe med hvem som deler ut prisen å gjøre? Når det er gamle hvite menn som deler ut prisen, så går den som regel til...gamle hvite menn. Surprise surprise.

Anonymkode: c8e1b...b66

Skrevet

For 4-5 år siden hadde dagbladet følgende forside:

De som åpnet artikkelen, fikk vite at Anita (37)  var lege, med doktorgrad og hadde forsket på dette i 10 år. Man kunne også lese at hennes mann var stolt av henne.

(Link (Men det verste av teksten ble endret i oppdateringen som kom senere på dagen); https://www.dagbladet.no/nyheter/norsk-forsker-utviklet-pille-mot-leddgikt-na-er-rettighetene-solgt-for-800-millioner-kroner/66901499

Jeg synes jeg ser overskriften "James (35) og Francis (42) oppdaget DNA.", og i teksten sto det beskrevet at deres koner var stolte av mennene sine... 

Og dette. At Dagbladet kan skrive noe slikt om en forsker sier ganske mye om ulikhetene kvinnelige og mannlige forskere kan møte. 

Jeg anbefaler forøvrig alle å se den fantastiske netflixdokumentaren "Women in science". 

20211027_110054.png

Anonymkode: 9801e...cee

• Liker 1
Skrevet

Hipp som happ, det er hva man har kommet frem til som er interessant, ikke kjønnet til forskeren.

Hadde fordelingen vært 95% kvinner, 5% menn hadde jeg brydd meg like lite.

Anonymkode: 0c288...7d9

Skrevet

Det er ikke et problem så lenge prisen går til de riktige. Ettersom kvinner historisk i større grad har vært hindret fra utdanning og samtidig  usynliggjort kvinners bidrag som i ettertid er blitt hentet frem, så tenker jeg det både er naturlig at menn flest har fått den og samtidig greit å være obs i sin tankegang. Menn og kvinner er i gjennomsnitt noe ulike i interesser så tenker fremdeles det blir gitt mest til menn, men tror også det vil bli flere kvinner etter hvert. Noen kvinner har jo selvfølgelig fått den. Kvinnelige genier har vi jo og.

Anonymkode: 1b7dc...532

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det har noe med hvem som deler ut prisen å gjøre. 

Er du klar over at alle de nordiske landene har vunnet svært mange nobelpriser? I alle kategorier? Tror du det er tilfeldig eller at Norden er et sted med større tetthet av genier? 

Eller har det noe med hvem som deler ut prisen å gjøre? Når det er gamle hvite menn som deler ut prisen, så går den som regel til...gamle hvite menn. Surprise surprise.

Anonymkode: c8e1b...b66

Du vet sjefen for akadiemiet som bestemmer vinnerne er kvinne? Christina noe. 

Forøvrig: Jeg tror norden har en større tetthet genier. Mye som ligger til grunn for det. Et fantastisk vitenskapelig universitet i NTNU og flere i Sverige. Et synt folk som får i seg rett næring. God økonomi. Vi har definitivt ikke flest, men tettheten relativt til resten av verden ville jeg ikke tvilt på. 

Anonymkode: 152f0...b1f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja vil det egentlig vise seg? Jo mer likestilling av muligheter det blir, jo flere kvinner vil gå over til medisin og mennesketing og færre over til fysikk, ingeniørvitenskap og ting og tang. 

I tillegg er det flere genier blant menn. En tung sannhet å ta inn som feminist eller venstrelent, men slik er det faktisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 27.10.2021 den 10.53):

Men er kvinner villig til å ofre alt annet for faget/jobben? (Se punkt #5).

Det er det jo sikkert mange som gjør allerede. Jeg er i hvert fall temmelig sikker på at økt andel kvinner med lang akademisk erfaring på sikt vil føre til flere kvinnelige nobelprisvinnere.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Ja vil det egentlig vise seg? Jo mer likestilling av muligheter det blir, jo flere kvinner vil gå over til medisin og mennesketing og færre over til fysikk, ingeniørvitenskap og ting og tang. 

I tillegg er det flere genier blant menn. En tung sannhet å ta inn som feminist eller venstrelent, men slik er det faktisk. 

Det kan godt hende du har rett, men det blir bare spekulasjoner. Det gis uansett nobelpris i medisin også.

Menn har vel 3-4 prosentpoeng høyere IQ enn kvinner i snitt. Det betyr absolutt ingenting. Dessuten er det ikke nødvendigvis at høy IQ er det eneste saliggjørende i forskningssammenheng.

Skrevet

Har du lest artikkelen, TS? 

For den trekker frem flere problemstillinger enn kjønn. 
Faktisk forklarer den dette med kjønn godt, ved å vise til at det ikke er "dagens forskere" og "dagens forskningsgjennombrudd" som får priser. 

Det er forskere som var i arbeid og gjorde gjennombrudd for 30 år siden. Og da var det fortsatt en betydelig overvekt av mannlige forskere. 

Som flere påpeker, så er det sannsynlig at dette vil endre seg over tid. 

Sånn sett er det et mye større problem at prisene gis til pensjonister som ikke lenger forsker. De burde vært gitt til yrkesaktive forskere, som kunne brukt midlene til nettopp mer forskning. 
Altså mer de som gjør gjennombrudd NÅ, istedenfor de som gjorde et for 30 år siden. 

Anonymkode: 0c9c4...c41

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Som flere påpeker, så er det sannsynlig at dette vil endre seg over tid. 

Ok bevis det da. Gjør banebrytende oppdagelser innen fysikk, teknologi etc.

Anonymkode: 8f51d...bd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...