Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg og min kjære har endelig kjøpt oss vår første leilighet. Det er et døsbo så vi kommer til å pusse opp en del før vi pusser inn. Kjøkkenet er vel det rommet som krever mest jobb.

Regner med vi kommer til å gå for et IKEA kjøkken og jeg har allerede en del ideer om hva jeg ønsker. Ettersom jeg har lite peil tenkte jeg kanskje noen her inne hadde noen gode tips og råd?

Kjøkkenet er avlangt, vil tippe 2,5 x3,5 m. (Overtar ikke leiligheten før i midten nov, men skal innom og måle det på torsdag). Midt på den ene kortveggen er døra og midt på den andre er det vindu. Tror vi kommer til å ha en liten spiseplass ved vinduet, så det vil altså være de to langveggene som skal utstyres med kjøkkeninnredning. På den hvor det er opplegg for vann blir det tre bredder a 60 cm med benk til vask, oppvaskmaskin og vaskemaskin. På den andre siden må vi altså få plass til komfyr, kjøleskap, mikro og skap og skuffer.

Noen gode tips til en kjøkken-novise om ting jeg burde tenke på?

Endret av tomias
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikea er flinke til å hjelpe til med kjøkkenløsninger. Du kan laste ned et kjøkkenprogram fra nettsidene deres, eller dra på Ikea og bruke programmet der (med eller uten deres hjelp). Tror det er greiest, siden de da får se hva slags plass og muligheter dere har. Vi fikk god hjelp da vi kjøpte nytt Ikea-kjøkken i sommer.

Noen tips? Tja, velg overskap som rekker helt opp til taket. Da slipper du at det samler seg støv og fett oppå skap. Vi valgte å ha et "mikrobølgeovn-skap". Det er egentlig et vanlig overskap, hvor mikrobølgeovnen står nederst i skapet (uten dør foran). Over har du plass til to hyller med dør. Ser stilig ut og er veldig praktisk. Min personlige mening er at benkeplater i heltre er bedre enn laminat. En skade i laminat kan du ikke reparere, en heltreplate kan du pusse og fikse på og gjøre den fin igjen om den får hakk, kutt, flekker e.l. Eneste minus (men det er et veldig lite minus da) er at den må oljes et par ganger i året. Ikke bruk Ikeas treolje, den synes jeg var skikkelig dårlig. Istedet kjøpte vi Liberon olje (fås på Fargerike), skikkelig bra olje som trakk ordentlig inn og beskyttet benkeplaten mye bedre.

Skrevet

Takk Arkana!

Har allerede lekt meg litt med kjøkkenplanleggeren! :-)

Vurderer et høyskap med plass til både ovn og mikro, tror det kan være lurt.

Skrevet
Takk Arkana!

Har allerede lekt meg litt med kjøkkenplanleggeren! :-)

Vurderer et høyskap med plass til både ovn og mikro, tror det kan være lurt.

Jeg har ovn og mikro i høyskap og er kjempefornøyd(med ovnen hvertfall, har ikke fått inn mikro enda). Anbefaler det for det er så lett og gå inn å sjekke ting, snu på ting f.eks pommesfrites og ikke minst rengjøre.. pluss at det ser mye stiligere ut, syns jeg ihvertfall. En annen ting jeg er veldig glad i på kjøkkenet mitt er den uttrekkbare tuten på blandebatt. Den gjør det så lett å vaske litt større ting, pluss å skylle over selve vasken. Så er det induksjonstoppen min, alt går sååå mye fortere og det er mye enklere å lage mat sånn generellt, f.eks å smelte sjokolade, tar du på svak varme vil den smelte og bare være smeltet, ikke forsteine seg,brenne seg osv, som nesten alltid skjer på vanlige.

Skrevet (endret)

Tror nok det blir høyskap med ovn og mikro ja.

Er ditt fra IKEA *Heidi*?

Legger ved bilde av utkastet jeg har tegnet av kjøkkenet.

På venstre siden er det altså vask innerst, så oppvaskmaskin og vaskamaskin. Oppvaskmaskinen tror jeg vi tar integrert og foran vaskemaskinen tenkte jeg å sy et forheng i samme stoff som gardinene. Over disse skapene henger det orginale overskap i heltre fra -49 som jeg tror vi beholder og maler.

På andre siden så tenkte jeg at sjalusiskapet skal stå med baksiden mot høyskapet slik at det er plass på benken til å dra ut feks blender og brødrister, men fikk ikke lov av programmet å sette den sånn nå. Tenkte også å føytte kokeplatene litt lenger mot høyre så det blir mer benkplassforan sjausiskapet. Innerst i høyre hjørne står det per i dag to orginale høyskap (et til tørrvarer og et bøttekott aktig) som vi også beholderog innimellom der tenkte jeg å sette kjøleskapet.

Hva tror dere?

Lurer litt på om vi burde ha flere skap, men synes det er veldig greit med skuffer da. Kommer også til å satse på å få skapene helt opp til taket, men må jo se an hvordan vi får det til... tror det er litt høyere enn standard.

Endret av tomias
Skrevet

Et tips til: Velg kurver i underskapene i stedet for hyller (i hvertfall i noen av dem). Så enkelt å bare trekke ut og hente det man skal ha istedet for å bøye seg ned og titte inn i et dypt skap fullt av ting.

Skrevet

Mitt er ikke fra ikea men nettoline, de har også ganske rimelige kjøkken, men ikke så rimelige som ikea da.. men det blir uansett like fint på ikea sine kjøkken :)

Skrevet

Vi har også Ikea kjøkken og er kjempefornøyd MEN neste gang jeg skal pusse opp kjøkken så skal jeg ikke kjøpe oppvaskkum og benkeplater fra Ikea. De er jeg ikke fornøyd med. Heldigvis advarte rørleggeren oss mot blandebatteriene der så de kjøpte vi fra andre.

En annen ting jeg i dag angrer på er at vi valgte skap "i" underskapene. Hadde jeg valgt nå hadde jeg nok heller tatt kolonialskuffer! De er vanvittig praktiske og har plass til alt fra store kasseroller til service, mat, duker osv.

Lykke til med oppussing!

Skrevet

Det var jo en fin tegning du hadde satt opp...men husk nå endelig at skuffer og skap kan man aldri få nok av - så prøv å få med det dere kan... Er det forresten meningen at kjøleskapet skal stå helt til høyre, på samme side som komfyren?

Men ellers var det et fint utkast!! :Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...