Gå til innhold

Katt nr 2 hentes i morgen....

Anbefalte innlegg

Gjest (Ursula)
Skrevet (endret)

I morgen skal jeg dra og kikke på katten som antakelig vil bli min nr 2.

Jeg skrev inn her for få dager siden og lurte på hvordan katten jeg har fra før vil ta dette.

Nå har saken tatt en ny vending.

Katten jeg etter all sannsynlighet ender opp med, er en 1 år gammel Norsk skogkatt, en ukastrert hannkatt.

Katten jeg allerede har er en 6 mnd gammel ukastrert hannkatt, som skal kastreres om 1,5 mnd.

De første dagene vil samboeren min være hjemme på dagtid, og hele helgen er jeg hjemme med dem, så jeg er ikke så bekymret for at de skal ødelegge hverandre, iallefall ikke den første uka...

Problemstillingen er jo nå at denne nye katten faktisk er 14 måneder, mens min lille bare er 6,5 mnd.

Hvordan vil det være når ny katt er eldre enn min lille.

Mini begynner å bli ganske husvarm her nå, men hvem kommer til å bli sjefen ?

Han som allerede har bodd her i 3,5 mnd eller den voksne katten ?

Jeg lurer også på hvor lenge jeg bør holde ny katt inne før jeg slipper den ut.

Dette er jo en rasekatt, men jeg akter ikke å holde den innesperret.

Jeg tenker å holde dem begge inne den første tiden, ellers kan det jo bli vanskelig å regulere hvem som er inne og hvem som er ute, ettersom mini pleier å komme og gå som han vil gjennom vinduet.

Jeg er jo litt bekymret for at ny katt vil prøve å finne tilbake til sin gamle eier.

Jeg regner med at naturen må få gå sin gang og at jeg må la de ordne opp seg imellom, selv om det skulle bety stygge slåsskamper ?

Kattungen er ganske stor av størrelse, så det er lett å glemme at han bare er 6,5 mnd gammel, skal jeg skjerme han på noe vis eller la de bruke den tiden de trenger på å venne seg til hverandre ?

Her er jeg helt blank, så jeg håper på gode tips fra folk med erfaring, så både min nye katt og min kattunge vil bli fornøyde med tilværelsen og forhåpentligvis ikke mistrives.

Endret av (Ursula)
Videoannonse
Annonse
Skrevet

ha den nye katten i ett stooort bur ett døgn ca.. med mat vann osv.. så de kan lukte på verandre utn å komme i store bagateller..... ville ha kastert den nyeste katten fortes mulig så den ikke stikker av.. ukastrerte hann katter som er såpass gamle vil kanskje (bare kanskje) vil prøve å komme tilbake til den gamle eieren. da må du vise den nye katten at til deg er d kos å mat å få.. og selvsagt litt godteri til katten i begynnelsen.. lykke til med ny katt. :) og gratulerer.. :ler::klappe::);)

Gjest Spacegirl
Skrevet

Har ikke noen gode råd å komme med, ville bare ønske deg lykke til med den nye katten :) . Men du burde nok kastrere den nye katten. Vet ikke om dette stemmer, men jeg innbiller meg at kastrerte hankatter er mer sosiale enn ukastrerte.

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Det med å holde den nye katten i bur har jeg hørt mange som har dårlige erfaringer med, da det kan gjøre kattene mere skeptisk til hverandre, når de blir holdt fra hverandre. Jeg synes det fungerer bedre å la dem hilse skikkelig på hverandre, men holde dem under oppsyn i begynnelsen, så man kan gripe inn dersom det er nødvendig.

Iom at det er såpass stor alderforskjell mellom dem, og din katt ennå er liten tror jeg ikke det vil bli så mye bråk. La dem styre dette i sitt eget tempo, og dersom du er usikker på å la dem være alene sammen kan du ha dem i hvert sin rom når du må gå fra dem. La dem også finne ut av rang og slikt på egen hånd, selv om de blir fysiske, så lenge de ikke skader hverandre.

Du bør vente med å slippe ut den nye katten til du er sikker på at han har tillit til dere som nye eiere, og vente i minst 3-4 uker uansett, så han skal få stedfølelse. Det kan også være en fordel å være med han ut i begynnelsen. Dersom du får kastrert han først vil det også legge en demper på utfartstrangen.

Gjest Catwoman
Skrevet

Lykke til med ny katt, og si hvordan det går :icon_smile:

Tror ikke det gjør noe om den nye katten er eldre, men det er nok lurt å få kastrert de begge fort.

For kastrerte hanner er vel roligere, og dessuten innbiller jeg meg at de ikke er så veldig til å passe på territorium, de er ikke så konkurranse innstilte overfor andre hanner.

Skrevet

Jeg ville ihvertfall ikke satt noen av dem i bur...

Jeg vet av erfaring at hvem som blir sjefen kommer helt an på kattenes personlighet. Noen katter er skapte sjefer, og jager bort den andre katten uansett hvem som har bodd der lengst. Andre katter er skapt til å være forsiktige og holde seg unna trøbbel, mens de fleste er midt i mellom.

Jeg ville bare satt dem sammen, holdt godt øye med dem og sett hvordan det gikk før jeg hadde vurdert å gjøre noen form for tiltak.

Det kommer uansett til å bli knuffing i starten, og i de fleste tilfeller blir de venner etterhvert når begge er unge.

Gjest (Ursula)
Skrevet (endret)

Da er katt nr 2 i hus.

Og FOR en vakker og sjarmerende skapning !

Han er supersosial, lå på ryggen og storkoste seg i buret på vei hjem og sovna nesten i sofaen etter første halvtime, gnir seg mot deg for å få kos, og er ikke redd noe som helst.

Kattungen begynte å hyle da han kom inn, den nye freste litt for syns skyld, men nå er kattungen mest nysgjerrig og følger etter den nye katten hvorenn han går, men nå uten å skrike, bare litt småfresing av og til.

Dette tror jeg kommer til å gå kjempefint !

Endret av (Ursula)
Gjest Spacegirl
Skrevet (endret)

Så fint at det gikk så bra. Hos meg tok det en uke for kattene kom noenlunde overens. Gratulerer med ny katt :)

Endret av Fairy

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...