AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #1 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg har etter flere års sykdom fått uføretrygd med 70% uføregrad. Jeg har ikke vært fin nok til resterende 30% heller, men har likevel jobbet for psyken og for det sosiale. Jeg brukte (som alle andre) flere år med sykdommen, AAP, avklaring osv osv, før jeg fikk klarsignal for og fikk innvilget gradert uføretrygd. Nå har jeg kommet dithen der det funker ikke i det hele tatt. Kroppen lystrer ikke, selv ikke for psykens skyld. Jeg vil ikke miste det sosiale nettverket på jobben, men innser nå ihvertfall at det ikke funker. Så jeg vurderer å spørre om en sykemelding i første omgang, for en helserelatert "timeout" og resterende uføre er kanskje ikke helt uunngåelig. Spørsmålet er om det tar like lang tid og avklaring i en annen jobb osv før man kan ev søke om resten av uføregrad. Hva konkret gjøres i sånne saker? Anonymkode: 92275...462
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #2 Skrevet 26. oktober 2021 Da jeg gikk fra 60 til 100% uføretrygd, måtte jeg igjennom yrkesrettet tiltak. Men det tok ikke mange ukene før saksbehandler mente at det ikke ville fungere, og jeg ble 100% uføretrygdet. I mitt tilfelle var det faktisk saksbehandler ved NAV som tok avgjørelsen for meg, siden jeg hele tiden ønsket å prøve, men meldingen fra tiltaket var at det fungerte dårlig. Men jeg er enig med deg- Psykisk er det ikke kjekt å være 100% uføretrygdet. Men når kroppen sier stopp etter 2 - 3 timer 1 -2 dager i uken, er det ikke lett å finne noen jobb som passer. Anonymkode: 29a51...a9c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #3 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Da jeg gikk fra 60 til 100% uføretrygd, måtte jeg igjennom yrkesrettet tiltak. Men det tok ikke mange ukene før saksbehandler mente at det ikke ville fungere, og jeg ble 100% uføretrygdet. I mitt tilfelle var det faktisk saksbehandler ved NAV som tok avgjørelsen for meg, siden jeg hele tiden ønsket å prøve, men meldingen fra tiltaket var at det fungerte dårlig. Men jeg er enig med deg- Psykisk er det ikke kjekt å være 100% uføretrygdet. Men når kroppen sier stopp etter 2 - 3 timer 1 -2 dager i uken, er det ikke lett å finne noen jobb som passer. Anonymkode: 29a51...a9c Første gang var det også andre som anbefalte, da jeg ikke innså at jeg ikke kunne jobbe 100 %. Ble anbefalt av legen, kontaktperson for arbeidsutprøving, lederen på jobben og veileder hos Nav. Alle anbefalte. Det gikk 3 mnd fra jeg søkte til jeg ble innvilget. Håper at jeg slipper langvarig "jobb" med avklaringer og sånt. Har ikke krefter til det. Men må jeg så må jeg. TS Anonymkode: 92275...462
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå