AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #1 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg har et dilemma, kjærestens sønn på 12 år er glad i både gaming og fysisk trening, noe som er veldig bra. Men, har siste 6 måneder sett tegn til at han har bulemi. Er veldig usikker på hvordan jeg skal åpne opp for å snakke om dette med henne. Noen forslag? Anonymkode: a6c84...cdb
Polyester Skrevet 26. oktober 2021 #2 Skrevet 26. oktober 2021 Hvorfor mistenker du at han har bulimi? Er du liksom 50% eller 90% sikker? Det første du burde gjøre er å ta kontakt med noen som kan hjelpe deg hvordan du går frem. For eksempel https://nettros.no/ og Villa Sult https://spiseforstyrrelser.no/activities/foreldrehjelpen/ 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #3 Skrevet 26. oktober 2021 Bulemi? Bulimi? Overspiser han og kaster opp? Anonymkode: 5f52e...939
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #4 Skrevet 26. oktober 2021 100% sikker. jeg har ei søster med alle typene spiseforstyrrelse, bulimikere liker å spy mens wc trekkes ned, det skjuler lyden av brekningen, men da vil det ligge endel rester av magesyre og matrester i vannet i skåla. Han går på wc midtveis under måltid, og etter samme måltid. Anonymkode: a6c84...cdb 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #5 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 100% sikker. jeg har ei søster med alle typene spiseforstyrrelse, bulimikere liker å spy mens wc trekkes ned, det skjuler lyden av brekningen, men da vil det ligge endel rester av magesyre og matrester i vannet i skåla. Han går på wc midtveis under måltid, og etter samme måltid. Anonymkode: a6c84...cdb Wow snakk om snevert og kunnskapsløst kunnskap om bulimi (og sf) Anonymkode: fcb60...056 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #6 Skrevet 27. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Wow snakk om snevert og kunnskapsløst kunnskap om bulimi (og sf) Anonymkode: fcb60...056 Her hadde det vært fint med en forklaring, 30 år med observasjon og støtte til en bulimiker gir en viss innsikt og forståelse av tegn på bulimi. Anonymkode: a6c84...cdb 2
Momma Skrevet 27. oktober 2021 #7 Skrevet 27. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her hadde det vært fint med en forklaring, 30 år med observasjon og støtte til en bulimiker gir en viss innsikt og forståelse av tegn på bulimi. Anonymkode: a6c84...cdb Da har du jo mer erfaring enn de aller fleste av oss her inne, og vet sikkert best selv hva som er bra/ikke bra når det gjelder å ta kontakt med gutten (eller er det jenta, du sier jo henne i nest siste setning?) vedrørende dette. Og de svarene du ikke selv har, finner du best ved å spørre fagfolk. Jeg har ikke svar til deg, men har nok erfaring med temaet til at jeg vet at man skal trå varsomt uansett hvor intenst man har lyst til å hjelpe. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #8 Skrevet 27. oktober 2021 Momma skrev (7 minutter siden): Da har du jo mer erfaring enn de aller fleste av oss her inne, og vet sikkert best selv hva som er bra/ikke bra når det gjelder å ta kontakt med gutten (eller er det jenta, du sier jo henne i nest siste setning?) vedrørende dette. Og de svarene du ikke selv har, finner du best ved å spørre fagfolk. Jeg har ikke svar til deg, men har nok erfaring med temaet til at jeg vet at man skal trå varsomt uansett hvor intenst man har lyst til å hjelpe. Lykke til! Kanskje TS er en mann og viser til "henne" som sin samboer, ikke barnet. Anonymkode: e6b21...909 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #9 Skrevet 27. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kanskje TS er en mann og viser til "henne" som sin samboer, ikke barnet. Anonymkode: e6b21...909 Det er mulig. Anonymkode: a5e4f...627
Momma Skrevet 27. oktober 2021 #10 Skrevet 27. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er mulig. Anonymkode: a5e4f...627 Denne skulle ikke være anonym.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #11 Skrevet 27. oktober 2021 Temaet spiseforstyrrelse er ufattelig skjørt å snakke om, det å trø varsomt i en slik setting er viktig, jeg vil derfor først finne en måte å snakke med kjæresten min, for å se hva vi sammen kan gjøre for han. Han fortjener den beste støtte og oppfølging, men på riktig måte, etter faglig riktig metode, ikke etter innfallsmetoden og kun intenst ønske om å hjelpe. Anonymkode: a6c84...cdb
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #12 Skrevet 27. oktober 2021 Tror TS mener sin samboer ikke sønnen. Anonymkode: 5f52e...939
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #13 Skrevet 27. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Her hadde det vært fint med en forklaring, 30 år med observasjon og støtte til en bulimiker gir en viss innsikt og forståelse av tegn på bulimi. Anonymkode: a6c84...cdb 1. De liker ikke å spy. 2. Bulimi handler om overspising og kompensering. Med andre ord man kan ha bulimi uten å kaste opp. Man kan kompensere med avføringspiller,overtrening og fasting. 3. Å kaste opp rett etter mat trenger ikke å bety bulimi. For bulimi er når man spiser subjektive store mengder med mat for så å kompensere. Og en middagsporsjon er ikke overspising. Det er maske med anoreksi også som kaster opp rett etter mat Anonymkode: fcb60...056 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #14 Skrevet 27. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1. De liker ikke å spy. 2. Bulimi handler om overspising og kompensering. Med andre ord man kan ha bulimi uten å kaste opp. Man kan kompensere med avføringspiller,overtrening og fasting. 3. Å kaste opp rett etter mat trenger ikke å bety bulimi. For bulimi er når man spiser subjektive store mengder med mat for så å kompensere. Og en middagsporsjon er ikke overspising. Det er maske med anoreksi også som kaster opp rett etter mat Anonymkode: fcb60...056 Er enig i det meste, men noen kaster opp en vanlig middagsporsjon også dessverre. Anonymkode: 5f52e...939 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #15 Skrevet 27. oktober 2021 Du mistenker at barnet til partnere din har en potensielt alvorlig sykdom, men synes det er vanskelig å snakke med partneren din om det? Hvorfor det, egentlig? Anonymkode: 44cf8...880 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #16 Skrevet 27. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 timer siden): 100% sikker. jeg har ei søster med alle typene spiseforstyrrelse, bulimikere liker å spy mens wc trekkes ned, det skjuler lyden av brekningen, men da vil det ligge endel rester av magesyre og matrester i vannet i skåla. Han går på wc midtveis under måltid, og etter samme måltid. Anonymkode: a6c84...cdb No offence, men jeg har irritabel tarm og gjør akkurat det samme. Anonymkode: 10ba1...adf 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #17 Skrevet 27. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er enig i det meste, men noen kaster opp en vanlig middagsporsjon også dessverre. Anonymkode: 5f52e...939 Ja,men for få diagnosen bulimi må man ha overspising som en del av sykdomsbildet Anonymkode: fcb60...056 2
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #18 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg ønsker en innfallsvinkel på det å ta opp temaet med henne, uten at ho blir forulempet eller går i forsvar, slik at vi kan hjelpe sønnen på beste måte. Veldig få bulimikere overspiser i felles middag, for så å spy opp, de lager et offisielt skinnbilde av at alt er ok for så på kompensere i alenetid. Anonymkode: a6c84...cdb 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #19 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg ønsker en innfallsvinkel på det å ta opp temaet med henne, uten at ho blir forulempet eller går i forsvar, slik at vi kan hjelpe sønnen på beste måte. Veldig få bulimikere overspiser i felles middag, for så å spy opp, de lager et offisielt skinnbilde av at alt er ok for så på kompensere i alenetid. Anonymkode: a6c84...cdb "Jeg har lagt merke til at Jon alltid går på wc under og etter måltider, det gjør meg litt bekymret siden det minner med om min søster Lise sin atferd, og hun strever jo som kjent med sf..." Anonymkode: 6d996...c93 3
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #20 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): "Jeg har lagt merke til at Jon alltid går på wc under og etter måltider, det gjør meg litt bekymret siden det minner med om min søster Lise sin atferd, og hun strever jo som kjent med sf..." Anonymkode: 6d996...c93 Hvis Jon etterlater wc skåla med rester av magesyre og fintygd ufordøyd mat de fleste gangene, så vil jeg si Jon har utfordringer innen sf ja. Anonymkode: a6c84...cdb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå