Gå til innhold

Danmarks helseminister med bønn til de uvaksinerte - utelukker ikke ny nedstengning

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sitat

Danmark risikerer ny nedstenging om ikke flere borgere blir vaksinert mot coronaviruset, skriver danske TV 2, som viser til en advarsel fra helseminister Magnus Heunicke.

- Selv om vi er på et utrolig høyt nivå, også i forhold til mange andre land, så er det en kjempeapell fra meg: Hvis vi skal holde Danmark åpent, så må vi ha flere som tar vaksinen.

Danmark har siden begynnelsen av oktober hatt en stigende kurve når det gjelder smittetilfeller. Mandag ble det registrert 1411 nye smittede. 75 prosent av befolkningen er ferdigvaksinert, ifølge danske TV 2.

- Vi visste at det ville komme en økning i høst. Men det er ingen hemmelighet at den økningen har kommet ganske raskt allerede i oktober måned, sier Heunicke.

Ministeren avviser ikke at nye restriksjoner kan bli aktuelt.

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=76412

Legg merke til at Danmark har en vesentlig høyere grad av fullvaksinerte innbyggere enn i Norge. Nye tiltak ser ut til å være på vei, ol ikke trenden snur.

Da blir det nok trolig frem med koronapasset igjen i Danmark, så får vi se hva Norge gjør etter hvert.

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

På tide å slutte å skylde på uvaksinerte og begynne å gi ansvaret til myndighetene for feilslått stategi med utelukkende satsing på vaksiner.

Endret av AfterTheRain
  • Liker 49
Skrevet

Kan kanskje finne fram meteren igjen, den savner jeg. Nå har folk begynt å gå klin opp i andre igjen så er ikke rart at tallene stiger både her og der. Man går fra ingenting til full fest og tilstelninger i hytt og pine...

• Liker 25
Skrevet
AfterTheRain skrev (6 minutter siden):

På tide å slutte å skylde på uvaksinerte og begynne å gi ansvaret til myndigheyene for feilslått stategi med utelukkende satsing på vaksiner.

Hva mener du de skal satse på?

• Liker 11
Gjest honningblomst
Skrevet

Vaksinerte blir jo smitta og smitter derfor videre de også. Lei av all fordommen mot uvaksinerte, det er en grunn til at disse velger å vente med å vaksinere seg, og disse er gjerne mer forsiktige ute i samfunnet enn hva vaksinerte er uansett, som later som om pandemien er helt over.

Skrevet
honningblomst skrev (5 minutter siden):

Vaksinerte blir jo smitta og smitter derfor videre de også. Lei av all fordommen mot uvaksinerte, det er en grunn til at disse velger å vente med å vaksinere seg, og disse er gjerne mer forsiktige ute i samfunnet enn hva vaksinerte er uansett, som later som om pandemien er helt over.

Dette er nok bare begynnelsen. Det blir nok en tøff debatt om smitten tiltar enda mer i Norge fremover. Jeg tror nok at man må belage seg på differensierte tiltak utover vinteren. Ikke at det nødvendigvis er noe problem for de uvaksinerte, om de er så forsiktige som du sier. Da vil de vel ikke merke den store endringen.

• Liker 10
Skrevet
6 minutter siden, Example said:

Dette er nok bare begynnelsen. Det blir nok en tøff debatt om smitten tiltar enda mer i Norge fremover. Jeg tror nok at man må belage seg på differensierte tiltak utover vinteren. Ikke at det nødvendigvis er noe problem for de uvaksinerte, om de er så forsiktige som du sier. Da vil de vel ikke merke den store endringen.

Jeg stoler fortsatt på at folk flest i Norge er på et høyere moralsk og intellektuelt nivå enn dette.

• Liker 8
Skrevet
AfterTheRain skrev (13 minutter siden):

Jeg stoler fortsatt på at folk flest i Norge er på et høyere moralsk og intellektuelt nivå enn dette.

Du tror folk flest i Norge er villige til å gå inn i en ny lockdown fordi de 10 % av den voksne befolkningen ikke vil ta ei sprøyte? Det tror ikke jeg.

• Liker 27
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Example said:

Du tror folk flest i Norge er villige til å gå inn i en ny lockdown fordi de 10 % av den voksne befolkningen ikke vil ta ei sprøyte? Det tror ikke jeg.

Nei, jeg tror folk flest i Norge er såpass oppegående at de skjønner at det hjelper ikke å ha en lockdown for de uvaksinerte når 60% av de som ligger på sykehuset er fullvaksinerte og fullvaksinerte også kan spre smitte i stor grad.

Endret av AfterTheRain
  • Liker 32
Gjest Villfisker
Skrevet

Håper danskene ber ham holde kjeft, og fortsetter med livene sine. :) 

Skrevet (endret)
49 minutter siden, Example said:

Hva mener du de skal satse på?

Vet ikke, medisiner kanskje? I Japan og India har dødsfallene falt kraftig siden de fikk lov å skrive ut Ivermektin. Selv om det finnes lite tilfredsstillende "offisielle" forskning på dette hadde det kanskje vært verdt et forsøk. Det er jo en trygg og kjent medisin som har vært i bruk i flere tiår.

I tillegg har aldri vært nok fokus på TIDLIG behandling, de mister tid med testing osv mens tidlig behandling kunne redde liv. 

Endret av AfterTheRain
  • Liker 18
Skrevet (endret)

Hvis vaksinene virker, hvorfor er det et problem for de vaksinerte at noen velger å ikke ta vaksine? 

Dette paradokset har jeg til gode å se en skikkelig forklaring på. 

Endret av Barbalala
  • Liker 31
Skrevet
AfterTheRain skrev (5 minutter siden):

Vet ikke, medisiner kanskje? I Japan og India har dødsfallene falt kraftig siden de fikk lov å skrive ut Ivermektin. Selv om det finnes lite tilfredsstillende "offisielle" forskning på dette hadde det kanskje vært verdt et forsøk. Det er jo en trygg og kjent medisin som har vært i bruk i flere tiår.

I tillegg har aldri vært nok fokus på TIDLIG behandling, de mister tid med testing osv mens tidlig behandling kunne redde liv. 

India sluttet å bruke Ivermectin fordi det ikke virker: https://www.indiatoday.in/coronavirus-outbreak/story/why-hcq-ivermectin-dropped-india-covid-treatment-protocol-1857306-2021-09-26

Japan bruker det heller ikke: https://factcheck.afp.com/http%3A%2F%2Fdoc.afp.com%2F9M48JR-1

Ingenting hadde vært bedre om man hadde hatt medisiner som faktisk fungerer godt, men de finnes ikke i dag. I alle fall ikke som er godkjent for bruk. Dette forskes det selvfølgelig på.

Så per i dag er det ikke noe alternativ som fungerer på en måte som hindrer katastrofe i en befolkning uten nok immunitet.

Så man står i praksis igjen med to alternativer: Vaksiner eller tiltak. Tiltakene er kun en utsettelse av noe til et annet alternativ er på plass, eventuelt at viruset muterer til en mer smittsom, men mindre farlig variant. Det har enda ikke skjedd på snart to år.

• Liker 11
Skrevet
Barbalala skrev (14 minutter siden):

Hvis vaksinene virker, hvorfor er det et problem for de vaksinerte at noen velger å ikke ta vaksine? 

Av flere grunner:

- Vi deler på de samme helseressursene. Fylles sykehus opp av koronapasienter vil andre ikke få hjelp. 

- Fordi det finnes en del mennesker som har dårligere effekt av vaksinene. Det betyr ikke at de "ikke virker", men at effekten er dårligere for enkelte grupper. For eksempel de som går på imundempende medisiner.

• Liker 16
Skrevet
Barbalala skrev (10 minutter siden):

Det er forklart sikkert hundre ganger her på koronaforumet, samt i enhver avis siden vaksinene kom. But here we go again:

Vaksinene virker ikke 100 prosent. De er heller ikke utviklet for den mer smittsomme delta-varianten. Så vaksinerte, spesielt eldre og de som er på immundempende behandling, kan ha liten effekt av vaksinen. 

Jo flere som vaksinerer seg, jo bedre hemmes smitte i befolkningen, og om alle som kan vaksinere seg gjør det, beskytter vi de som er nevnt i avsnittet over, barn, samt de som ikke kan vaksineres av helsemessige årsaker.

Kilde: overalt i snart ett år.

• Liker 15
Skrevet

Vettu hva, å skylde BARE på uvaksinerte er ufint !! Selv fullvaksinerte får en smitte trend nå og hvorfor det, mon tro? Fordi vaksinen ikke har den effekten den burde ha. Og pga tredje dose går for tregt! Er selv uvaksinert, og stadig usikker pp hva jeg ønsker å gjøre ! 50/50 det der! Men jeg holder meteren og spriter hender og ja, følger smitte vern fra tidligere og det ser jeg lokal befolkningene her jeg bor gjør også! Fantastisk syns jeg! 

• Liker 13
Skrevet

Tiltak må forventes en stund fremover. Nokså naivt å tro at vaksinen skulle gjøre dem irrelevante.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Example said:

Alt du skriver i de to innleggene jeg siterte er konspirasjonsteorier. 

2009 er elleve år siden, så det husker jeg. Hva mener du er relevant her i denne diskusjonen fra det året?

Skal gi deg et hint: Hvis det er to parter i en historie og den ene tjener seg søkkrik på det han sier mens den andre ikke, så er det vanligvis lett å finne ut hvem som snakker sant.

• Liker 15
Skrevet

De fleste i risikogruppene er vaksinert. De er jo beskyttet mot alvorlig sykdom. Hvorfor stenge ned da?

Alternativet her er jo å bare la de uvaksinerte bli smittet, de fleste av dem er ikke i risikogrupper, og det vil ikke gå utover helsevesenet, når de med all sannsynlighet ikke  er personer som ender opp på sykehus.

Det positive med det er at de som gjennomgår smitte får antistoffer i fra hele viruset istedenfor bare spikeproteinet. De som er i risikogrupper hvor vaksinene ikke fungerer for dem, kan jo bli rådet til å holde seg hjemme om de bor i et område med høyt smittetrykk. 

Husk, dette er bare min mening og synspunkter , å det må jeg få lov til å ha;)

Amish folka i usa lever som før nå om dagene. De har i følge dem selv nådd flokkimmunitet. På grunn av at de har hatt nok innbyggere som har gjennomgått smitte istedenfor vaksinering. De aller fleste der har ikke vaksinert seg. 

• Liker 12
Skrevet
Barbalala skrev (4 minutter siden):

Ja, hva kan grunnen være til at tusener av leger som anbefaler dette blir sensurert av de store mediene? Det kan vel ikke være noen samrøre mellom multimillardærene som sitter helt på toppen vel?  

Det er jo ikke sånn at disse møtes på samme sted hvert år på et sted som heter Davos hvor de legger planer om hvordan verden skal se ut fremover? 

Hvis du vet at tusenvis av leger mener dette, er de da sensurert?

Ja, Pfizer styrer nok hva som skjer på Davos. Redaktøren i India Today fikk klar beskjed og hørte etter.

• Liker 5
  • Opprett ny...