AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #1 Skrevet 26. oktober 2021 Førsteklassingen min var i sin første "skolebursdag" i går, tre av elevene i klassen hadde slått sammen feiringen og invitert alle av samme kjønn. I innbydelsen stod det at foreldrene ville kjøpe inn en felles gave som skulle være fra de andre barna. Dette er også i tråd med anbefalingen fra skolen. Man ønsker å minske "gavepresset" ved bursdagsfeiringer. Men, nå forteller mitt barn meg at ALLE de andre hadde med seg gave likevel. H*n var den eneste som kom uten. Jeg føler meg skikkelig dårlig nå. Vi har allerede invitert til mitt barns bursdag som er snart og presisert at gjestene ikke skal ha med seg gaver eller annet, og dette trodde jeg da folk ville respektere?! Uff. Nå gruer jeg meg bare til den planlagte feiringen, og er redd for hva de andre foreldrene kanskje tenker om meg/oss. Hvorfor klarte jeg å dumme oss ut sånn, min familie må jo fremstå som fullstendig uten sosiale antenner😥 Noen med lignende erfaring? Anonymkode: 59dc1...d2c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #2 Skrevet 26. oktober 2021 Du må snakke med de andre foreldrene. "er det sant at alle hadde med gave? Jeg trodde vi hadde avtalt å ikke ta med gave men ha en felles?" Anonymkode: 6ef20...4c1 26
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #3 Skrevet 26. oktober 2021 Hva er poenget med å avtale en felles gave, når alle allikevel tar med egen gave? Da blir det jo enda mer gaver, og avtalen fungerer mot sin hensikt. Aldri hørt om noe liknende. Anonymkode: ee550...faa 18
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #4 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må snakke med de andre foreldrene. "er det sant at alle hadde med gave? Jeg trodde vi hadde avtalt å ikke ta med gave men ha en felles?" Anonymkode: 6ef20...4c1 Kjenner dem ikke i det hele tatt, og er veldig introvert av meg, så det blir for flaut:( Jeg synes bare det er så leit at jeg klarte å bomme så fullstendig. Stakkars barnet mitt også😥 Anonymkode: 59dc1...d2c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #5 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjenner dem ikke i det hele tatt, og er veldig introvert av meg, så det blir for flaut:( Jeg synes bare det er så leit at jeg klarte å bomme så fullstendig. Stakkars barnet mitt også😥 Anonymkode: 59dc1...d2c Du må jo ta kontakt så slipper du å føle deg teit. Send en sms hvis du synes det er vanskelig å ringe Anonymkode: 6ef20...4c1 10
GammelKaktus Skrevet 26. oktober 2021 #6 Skrevet 26. oktober 2021 (endret) Bare en av grunnene til at slike "avtaler" mellom foreldre er helt meningsløse. Gjort er gjort, hold dere heller til den obligatoriske 50-lappen da får de en del lapper som de faktisk kan bruke på å kjøpe noe fornuftig. Endret 26. oktober 2021 av FrøkenMånestråle 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #7 Skrevet 26. oktober 2021 Og trøst deg med at det er de andre foreldrene som har bommet totalt, ikke du! Du fulgte jo bare avtalen Ville sendt en sms. Anonymkode: 50df1...b70 8
Vimsepims Skrevet 26. oktober 2021 #8 Skrevet 26. oktober 2021 Du kan jo evt sende en mail til klassekontakten og høre om vedkommende kan ta det opp i plenum? Kjipt med sånne ting man blir enige om og så blir det ikke fulgt allikevel. 7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #9 Skrevet 26. oktober 2021 Så avtalen er ikke at barna tar med en 50lapp, så foreldrene kan kjøpe en større gave? Hos oss har vi ihvertfall den avtalen, barna har med seg 50 kr, og kan kjøpe seg noe større. Anonymkode: 6678b...cad
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #10 Skrevet 26. oktober 2021 Høres jo veldig merkelig ut! Jeg hadde også sendt avgårde barnet mitt uten gave. Kjenner du en av de andre mødrene litt bedre, og som du kunne sendt en sms? Eller foreldrene til en av de som arrangerte? Noe ala «Hei! Jeg er redd jeg har tabbet meg ut i bursdagen til Per, Pål og Espen forrige helg. Jeg tolket det slik at foreldrene skulle kjøpe inn gave på vegne av gjestene, men nå hører jeg fra Ole at alle hadde med gaver bortsett fra han. Stemmer dette og har jeg misforstått opplegget? Føler meg virkelig ille til mote her nå». Anonymkode: 6ec00...dca 7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #11 Skrevet 26. oktober 2021 Har dere, som oss, felles lukket gruppe for trinnet og/eller klassen på Facebook? Min erfaring er at det er fint å ta opp slike ting der. 😊 Anonymkode: 4501d...0b6 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #12 Skrevet 26. oktober 2021 Er du sikker på at de andre faktisk hadde med seg gaver, og ikke bare et kort? Jeg vet om flere som kjører praksisen med at gjestene ikke har med noe, men at foreldrene til bursdagsbarnet ordner en fellesgave fra klassen. Men, ofr kommer noen likevel med et kort (uten penger i) med bursdagshilsen. Hvis alle de andre faktisk har hatt med gave så er jo dette veldig snålt, skulle tro at flertallet hadde fått med seg infoen fra foreldrene samt oppfordringen fra skolen? Har dette vært et tema på foreldremøtet? Jeg kan ikke skjønne at dere har gjort noe galt her, men skjønner jo at det kan ha vært pinlig for ditt barn å være den eneste uten gave. Da hjelper det lite hvem som egentlig har rett når alle andre gjør noe annet. Anonymkode: 7b3fe...aa4 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #13 Skrevet 26. oktober 2021 Selv om ditt barn har sagt "alle" så kan det faktisk bare være ett par stykker, snakker av erfaring her. Anonymkode: 23373...26d 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå