Gå til innhold

Dusjer deres 12-13 åringer etter gymmen på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min hevder at det kun er henne og et par-tre andre som dusjer etter gymmen. Hun sier hun tror det er fordi de er flaue. I så fall er det jo nitrist. Er dette vanlig? Det gjelder for så vidt også gutter i samme alder.

Anonymkode: 5b8fd...b28

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gjorde nå det, men var kun meg og to andre. Vi tok såpe på hele gulvet, skrudde på alle dusjene, og laget en liten sklibane. Var kjempekjekt😂

• Liker 1
Skrevet

Vi dusjet aldri på skolen da jeg gikk på ungdomsskolen hvert fall. Det var bare «teit». Tror det er vanlig oppfatning i den alderen. 

Anonymkode: affa0...bcc

• Liker 3
Skrevet

Nei..

Det er for mye kroppspress,så jeg skjønner godt at hun ikke vil dusje på skolen.

• Liker 10
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi dusjet aldri på skolen da jeg gikk på ungdomsskolen hvert fall. Det var bare «teit». Tror det er vanlig oppfatning i den alderen. 

Hva var "teit" med det?

Nå er jeg ikke 12 år lenger, men jeg husker da at jeg dusjet.

• Liker 6
Skrevet
flusa skrev (Akkurat nå):

Nei..

Det er for mye kroppspress,så jeg skjønner godt at hun ikke vil dusje på skolen.

Min datter dusjer, men hun sier altså at de er veldig få.

TS

Skrevet

Ja, det gjør han. Har aldri hørt om noe protester eller ønske om å slippe.  

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva var "teit" med det?

Nå er jeg ikke 12 år lenger, men jeg husker da at jeg dusjet.

Ingen ville vise seg nakne selvfølgelig. Det var helt vanlig det. Å ikke dusje altså. Ingen ville jo være den ene raringen som dusjet heller 🤣

• Liker 2
Skrevet

Nei, det har ingen av mine barn gjort. Barn er sårbare i den alderen, og dersom de ikke ønsker å dusje på skolen så er det helt greitt.

Anonymkode: b0071...ad0

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ingen ville vise seg nakne selvfølgelig. Det var helt vanlig det. Å ikke dusje altså. Ingen ville jo være den ene raringen som dusjet heller 🤣

Såpass... Jeg kjenner jeg er glad over å ha oppdratt en datter som er trygg på egen kropp og vet hva hygiene er.

• Liker 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min datter dusjer, men hun sier altså at de er veldig få.

TS

Og jeg forstår de veldig godt.

Noen kommer i puberteten fortere/senere enn andre,og begge deler kan være like kjipt.

Husker det selv fra barneskolen,da jeg begynte å få bryster..jeg dusjet nesten aldri der. Men på ungdomsskolen gikk det bedre.

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Såpass... Jeg kjenner jeg er glad over å ha oppdratt en datter som er trygg på egen kropp og vet hva hygiene er.

Så vi andre med barn som ikke vil dusje på skolen, har ikke oppdragelsen i orden? 🤔

Du skjønner det..barn er alle forskjellige.

Det hjelper ikke bestandig hva foreldre sier/gjør.

Det har heller ikke noe med mislighold av hygiene å gjøre.

Endret av flusa
  • Liker 17
Skrevet

Nei, de sluttet med det... Tja, det var vel omtrent da tror jeg? Husker ikke, hun går Vg1 nå....

Jeg lagde ingen krig ut av det, hun dusjet ofte nok ellers og var ikke blant dem som luktet verst..... I en ideell verden skulle jeg ønske at man kunne sagt "det SKAL du, basta!" - men kropp osv er visst ikke så lett for tiden...

Jeg er "gammel", og vi dusjet etter gym hele veien, husker jeg.... Hadde også svømming en gang i uka hele skoletiden (skole med svømmehall på skolen), så vi var nok vant til hverandre fra vi var små....

• Liker 2
Skrevet

Alle utenom 1-2 gjorde det ja, meg selv inkludert. Unntaket var om vi hadde gym i siste time, da gikk vi hjem og dusjet.

Vi hadde gode lærere som alltid påpekte at det var naturlig med bryster og hår, og at andre ikke hadde det enda. Samme for guttene, husker vi ble separert for den praten som opplevdes greit. 

Selvsagt er man flau i den alderen, men jeg er glad vi gjorde det.

Anonymkode: 6fe01...89d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva i all verden er det der for en kommentar? Jeg forteller deg hvordan ting var i «min tid» også er du frekk tilbake? Hva er poenget? 

• Liker 14
Gjest laPistola
Skrevet

Vi måtte dusje. Det var iskaldt vann og dritkjipt når en var blant de første som fikk mensen osv.  Gruet meg alltid veldig. Så ble de spredt fotsopp, og vi fikk melding fra skolen om at dusjene var stengt. Fotsopp reddet min ungdomstid. Skjønner godt at de ikke vil dusje om det er frivillig. 

Skrevet

Da jeg gikk på skolen var det flaut å dusje, det var mye kroppspress og folk var i veldig forskjellige stadier av utviklingen. Da vi i 10. klasse fikk avlukker med forheng i dusjen så dusjet nesten alle. Da kunne vi få litt privatliv og følte oss mindre eksponert. 

I dag er jeg trygg på egen kropp og har ingen problemer med å dusje naken i fellesdusj, eller skifte i en garderobe, men da jeg var 15 var det grusomt! Det har ingenting med oppdragelse å gjøre... 

• Liker 7
Skrevet

Foreldre i dag har et enormt ansvar med tanke på hvilke verdier og holdninger de overfører til barna sine fra de er små. Jeg jobber i barnehage, og selv om jeg er voksen og trygg på meg selv, så er det ekstremt ubehagelig å være med førskolegruppa i svømmegarderoben. Det er så mange kommentarer om kropp, rettet mot oss voksne, at jeg orker snart ikke dusje sammen med dem lenger.

Ser ikke barn foreldrene sine nakne? Snakker dere nedsettende om egen og andres kropp, mens barn hører det? Snakker dere mye om slanking, trening, hvem som ser bra ut og ikke? Grunnlaget for dette kroppspresset legges i ung alder, og når de er 12-13, blir det jo bare enda verre.

Mine barn dusjet alltid etter gym da de var på den alderen. 

Anonymkode: 182fe...889

• Liker 6
Skrevet

Ja, både tiåringen og 13-åringen dusjer.

Anonymkode: 766e2...077

Skrevet

Jeg måtte slutte å dusje da jeg ble mobbet for at jeg fikk hår og større penis i 2 klasse, var 9 år gammel.Husker jeg grudde meg så sykt mye, hadde med melding fra mor om at jeg ikke kunne ha gym veldig ofte.

• Liker 2
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...