AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #1 Skrevet 26. oktober 2021 Hallo.. Mannens bror og hans kone mener at babyen vår på 7 mnd er treg i den motoriske utviklingen fordi han ikke orker å stå så lenge på beina som deres barn. Deres barn er 4 mnd og står flere minutter ved at de bare støtter henne i armen. Vår har nettopp lært å snu seg. Vi bruker masse tid på gulvet og han er veldig fysisk, elsker å hoppe i fanget osv. Helt perfekt, ifølge helsestasjonen. Jeg har ikke bekymret meg før besøket i helgen.. Nå mener de at vi bør kjøpe bilstol (sånn de sitter i og går med beina) til ungen vår så han begynner å gå etterhvert og det vil hjelpe. Jeg er skeptisk, da jeg har hørt de ikke er heldige for små babyer pga ergonomisk utvikling. Det har jeg sagt, men de mener det bare er tull og alle barna deres har brukt det. Samtidig mener de at fordi de har trent så mye med yngste nå, klarer hun å gå bortover med beina, og jeg har sett det. Helt rette bein og går bortover så lenge de holder henne pga balansen. Er det slik at det er lurt å bruke hjelpemidler så de skal gjøre ting raskere? Jeg ser liksom ikke helt poenget, for han er jo normal, frisk og rask, han tar ting i sitt tempo. Det er jo en del av læringsprosessen? Er virkelig ergonomisk utvikling og sånt bare tull? Jeg synes ikke man skal drive å trene små babyer så de skal gjøre ting tidligere bare fordi.. Med mindre fysioterapeuten sier man skal det. Magetid og leke på gulvet er jo supert. Anonymkode: 9c4cd...a92 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 26. oktober 2021 Hør på helsesøster og stol på egen magefølelse! Unger er forskjellige og din er helt normal ☺️ Anonymkode: 4dd62...30d 74
Populært innlegg velociraptor Skrevet 26. oktober 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 26. oktober 2021 Det er mannens bror og kona hans som kommer til å skade ungen sin. Man skal ikke holde barna for å la dem stå, hvis de ikke klarer å balansere selv er de ikke sterke nok til å hverken stå eller sitte. Samme gjelder sånne gåstoler. Absolutt ikke bra for barnet! Høres ut som dere gjør det helt riktig. Så lenge ikke lege, fysio eller helsestasjonen sier noe annet så fortsett som dere gjør og ignorer de idiotene. 76
FjellFrua Skrevet 26. oktober 2021 #4 Skrevet 26. oktober 2021 Gåstol er ikke bra for de nei. Det var en sannhet da min var baby for 14 og 12 år siden også. Eldste hadde gåstol en liten periode, yngste hadde aldri. Eldste sto stiv som en stokk i fanget mitt da han var 2 uker, men han gikk ikke noe tidligere for det. Og han fikk ikke lov til det, for det belaster kroppen for mye. Ergonomisk utvikling og sånn er ikke tull. Både gåstoler og "hoppedisser" er avbefalt og har vært det lenge. Grunnen til at vi hadde en kort periode var pga sykdom etc, og var etter å ha hørt med barnelege hva vi burde gjøre. Sånn før noen halshugger meg pga det. 10
solmåneogstjerner Skrevet 26. oktober 2021 #5 Skrevet 26. oktober 2021 (endret) Du vet jo dette. Hvorfor spør du? Du har helt rett. Det beste for barnas utvikling er at de får bevege seg fritt i deres eget tempo. Det er ikke noe mål at de skal stå eller sitte eller gå raskest mulig. Det betyr ihvertfall ikke at de kommer til å bli bedre motorisk eller smartere eller hva, når de vokser opp. La dem ligge på gulvet, de beveger seg oppover etterhvert. Annen innblanding enn at man er litt på gulvet sammen med dem, trenger de ikke. Fysiske hjelpemidler (gåstol og slikt) har vært langt borte fra anbefalt i flere tiår. (Unntak i spesielle tilfeller) Endret 26. oktober 2021 av solmåneogstjerner 16
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #6 Skrevet 26. oktober 2021 De kan ta seg en bolle, din svoger og svigerinne. Du har rett. Anonymkode: 5b9e8...322 7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #7 Skrevet 26. oktober 2021 Ungen din høres helt normal ut. Hvis du er interessert i diverse øvelser og leker dere kan gjøre så kan du sjekke https://instagram.com/natural_born_parenting?utm_medium=copy_link Spoiler alert: ingen av de handler om gåtrening med en baby som ikke er klar for det😊 Anonymkode: 11df9...5e3 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #8 Skrevet 26. oktober 2021 Hør på helsestasjonen 😊 Og forresten: vår snudde seg ikke før han var nærmere 7 mnd, han gikk før han var 10 mnd, så de barna gjør ting i sitt eget tempo. Jeg synes det var fint som fysioterapeuten på helsestasjonen sa: ikke sammenlign med andre barn, og ikke stress om barnet ikke utvikler seg i takt med milepælene. Så lenge det er en utvikling(og ikke stopper helt opp) er det stort sett greit. Anonymkode: 4ba71...209 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #9 Skrevet 26. oktober 2021 Ojj tusen takk for så mange svar på kort tid 😊virker som jeg gjør alt riktig da:) Vår snudde seg forrige uke. Plutselig bare snudde han seg, akkurat slik helsestasjonen sa han kom til å gjøre 😊 Begynte å bli veldig usikker, men fint det er flere som støtter min mening her, da kan jeg være trygg ❤️ Anonymkode: 9c4cd...a92 7
Sunnys Skrevet 26. oktober 2021 #10 Skrevet 26. oktober 2021 Barn går ikke før ryggen er sterk nok for det. Å framskynde gåing kan rett og slett være skadelig. Babyer skal heller ikke sitte før de er klar for det selv (rygg) helst skal de ligge fram til 6 mnd alder i sove bag framfor bilstol, men dette er endret nå. Gåstoler er heller ikke lurt å bruke for mye av, da ryggen belastes når babyen ikke er klar for det. Det som styrker ryggen derimot og som er anbefalt er at babyen ligger en del på magen. På den måten blir de sterkere i ryggen. barnet vil følge sin egen utvikling. Barn går ofte ikke selv før de er 12 mnd + at et barn skal gå når det er 4 mnd er helt latterlig. mange foreldre tror at jo fortere barnet deres går, slutter med bleie, begynner med vanlig kopp, prater osv. jo bedre er foreldrene til å være forelder. Her ligger det mye usikkerhet, uvitenhet og dårlig selvtillit. Ikke hør på de. Du kjenner barnet ditt best. Rådfør deg heller med helsestasjonen om du er i tvil. høres ut som du er ei god mamma, og som ikke pusher babyen din 16
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #11 Skrevet 26. oktober 2021 Sunnys skrev (10 minutter siden): Barn går ikke før ryggen er sterk nok for det. Å framskynde gåing kan rett og slett være skadelig. Babyer skal heller ikke sitte før de er klar for det selv (rygg) helst skal de ligge fram til 6 mnd alder i sove bag framfor bilstol, men dette er endret nå. Gåstoler er heller ikke lurt å bruke for mye av, da ryggen belastes når babyen ikke er klar for det. Det som styrker ryggen derimot og som er anbefalt er at babyen ligger en del på magen. På den måten blir de sterkere i ryggen. barnet vil følge sin egen utvikling. Barn går ofte ikke selv før de er 12 mnd + at et barn skal gå når det er 4 mnd er helt latterlig. mange foreldre tror at jo fortere barnet deres går, slutter med bleie, begynner med vanlig kopp, prater osv. jo bedre er foreldrene til å være forelder. Her ligger det mye usikkerhet, uvitenhet og dårlig selvtillit. Ikke hør på de. Du kjenner barnet ditt best. Rådfør deg heller med helsestasjonen om du er i tvil. høres ut som du er ei god mamma, og som ikke pusher babyen din Det var egentlig det jeg også tenkte, at det ikke var bra for babyer å holde på sånn.. Prøvde å si til dem en gang, da de gjorde noe som ikke er helt i tråd med hva som anbefales, men de ble sur og lo av meg faktisk. Mente jeg er hysterisk. Vet jeg er det på en del ting, men samtidig synes jeg det er greit å si ifra. (var faktisk man ikke skal gi honning til barn under ett år) Anonymkode: 9c4cd...a92 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #12 Skrevet 26. oktober 2021 Slektningene dine er helt på jordet, og det de gjør kan skade babyens skjelett. Honning kan faktisk ta livet av en baby, så disse tullingene er de siste du bør høre på. Anonymkode: 851a4...f97 12
GammelKaktus Skrevet 26. oktober 2021 #13 Skrevet 26. oktober 2021 Så de har et barn på 4 måneder og nå er de eksperter ja... 😄 Her hadde vi ingen hjelpemidler, han fikk ikke gåvogn en gang før han reiste seg opp å gikk selv, det gjorde han nesten på dagen da han ble 1 år. Naturlig utvikling kalles det... Er heller ikke anbefalt med alt dette som skal "lære" de å gå. Når de kommer med tullepjatt allerede så må du nesten bare ta alt de sier med en gigantisk klype salt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #14 Skrevet 26. oktober 2021 Babyer trener seg primært opp gjennom mye magetid. Dine familiemedlemmer prøver å ta snarveier, men faktisk kan de påføre ungen sin muskulære skader slik de holder på. Hver baby er programmert fra de begynner å eksistere i sin utvikling. Noen går ved 8-9 måneder, andre rundt ett år, andre mye senere. Ingen må innbille seg at fordi det lille vidunderet deres går tidlig, så har de liksom flinkere og sprekere unger. Og min gikk ved 9 måneder, så nei er ikke noe å trykke ned. Bare møkk lei nedpsykingen av foreldre som har barn som trenger litt ekstra tid på enkelte ting. So what? Er vel ikke mer unormalt enn at noen for eksempel tar matte fort, andre trenger litt mer tid og øving. Kunne gitt tusen eksempler. Er til å bli kvalm av all denne sammenligningen på helt normale og friske barn som følger sin egne unike utvikling! Anonymkode: 05db4...2c9 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #15 Skrevet 26. oktober 2021 Har aldri skjønt hvorfor det er så hast med alle disse "milepælene" så lenge det ikke er mistanke om noe galt. Hva er man egentlig redd for? At ungen aldri kommer til å gå? Så lenge han har stabla seg på beina og kan prate innen han starter i sin første jobb er alt såre vel. Anonymkode: 90437...250 10
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #16 Skrevet 26. oktober 2021 Slektningene dine er jo helt på trynet og du har rett. Er det veldig mange slike ting de driver med (ut over honning, gåstol osv) som de bare driter i retningslinjene og hva som er trygt og riktig for barn? Sikrer de i bil? Gir de barna den omsorgen som trengs eller neglisjerer de barnas behov for å ikke være "hysteriske"? Hvis du tenker at det kan være fare for barnas helse så kan du jo vurdere å melde dem eller be mannen din ta en alvorsprat med dem? Anonymkode: 35f8f...187 2
baldrian Skrevet 26. oktober 2021 #17 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samtidig mener de at fordi de har trent så mye med yngste nå, klarer hun å gå bortover med beina Rart at mennesket går på to bein hvis det avhenger av at man trener babyer. Tror ikke steinalderfolk prioriterte det. Det finnes fortsatt kulturer der de minste barna må pakkes inn og festes til mors kropp mens hun f.eks. arbeider på åkeren og i skogen. Likevel lærer ungene å gå. Helsestasjonen har fulgt tusenvis av barn gjennom denne perioden. De sier nok fra hvis de ser noe som faller utenfor normalen (som er svært vid mht. når de lærer seg å gå). 7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #18 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Slektningene dine er jo helt på trynet og du har rett. Er det veldig mange slike ting de driver med (ut over honning, gåstol osv) som de bare driter i retningslinjene og hva som er trygt og riktig for barn? Sikrer de i bil? Gir de barna den omsorgen som trengs eller neglisjerer de barnas behov for å ikke være "hysteriske"? Hvis du tenker at det kan være fare for barnas helse så kan du jo vurdere å melde dem eller be mannen din ta en alvorsprat med dem? Anonymkode: 35f8f...187 Nja..begynte med beltestol rett fra babystol på nest yngste, bruker ikke hjelm.. De ler av oss tbh som følger dette. Mannen har prøvd. Vet ikke helt om det er noe å melde ifra om? AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Har aldri skjønt hvorfor det er så hast med alle disse "milepælene" så lenge det ikke er mistanke om noe galt. Hva er man egentlig redd for? At ungen aldri kommer til å gå? Så lenge han har stabla seg på beina og kan prate innen han starter i sin første jobb er alt såre vel. Anonymkode: 90437...250 Enig.. Tror mange er usikre, og tror at de gjør mye feil om ungen ikke kan sånn og sånn innen da og da og derfor stresser tilfelle barnet egentlig kan ting mye tidligere og det bare er foreldrene som forsinker... Jeg tror man kan prøve ting. Feks mitt barn går ofte på toalett for å bæsje. Han får tømt seg og ser ut til å trives. Hadde aldri gjort det om han var misfornøyd eller ikke skjønte hva han skulle gjøre. Han er jo slett ikke klar til å slutte med bleie nå.. Han spiser også masse mat. Det var ikke min første klar for på denne alderen, da var det pupp😅 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Babyer trener seg primært opp gjennom mye magetid. Dine familiemedlemmer prøver å ta snarveier, men faktisk kan de påføre ungen sin muskulære skader slik de holder på. Hver baby er programmert fra de begynner å eksistere i sin utvikling. Noen går ved 8-9 måneder, andre rundt ett år, andre mye senere. Ingen må innbille seg at fordi det lille vidunderet deres går tidlig, så har de liksom flinkere og sprekere unger. Og min gikk ved 9 måneder, så nei er ikke noe å trykke ned. Bare møkk lei nedpsykingen av foreldre som har barn som trenger litt ekstra tid på enkelte ting. So what? Er vel ikke mer unormalt enn at noen for eksempel tar matte fort, andre trenger litt mer tid og øving. Kunne gitt tusen eksempler. Er til å bli kvalm av all denne sammenligningen på helt normale og friske barn som følger sin egne unike utvikling! Anonymkode: 05db4...2c9 Dette 💞 FrøkenMånestråle skrev (39 minutter siden): Så de har et barn på 4 måneder og nå er de eksperter ja... 😄 Her hadde vi ingen hjelpemidler, han fikk ikke gåvogn en gang før han reiste seg opp å gikk selv, det gjorde han nesten på dagen da han ble 1 år. Naturlig utvikling kalles det... Er heller ikke anbefalt med alt dette som skal "lære" de å gå. Når de kommer med tullepjatt allerede så må du nesten bare ta alt de sier med en gigantisk klype salt. De har 4 barn, så regnet liksom med at de vet, men samtidig så ser jeg jo at vi gjør mye forskjellig. Trodde masse var allmenn kunnskap, men tydeligvis ikke. Blir masse salt på meg for å si det sånn 😂 Anonymkode: 9c4cd...a92
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #19 Skrevet 26. oktober 2021 baldrian skrev (2 minutter siden): Rart at mennesket går på to bein hvis det avhenger av at man trener babyer. Tror ikke steinalderfolk prioriterte det. Det finnes fortsatt kulturer der de minste barna må pakkes inn og festes til mors kropp mens hun f.eks. arbeider på åkeren og i skogen. Likevel lærer ungene å gå. Helsestasjonen har fulgt tusenvis av barn gjennom denne perioden. De sier nok fra hvis de ser noe som faller utenfor normalen (som er svært vid mht. når de lærer seg å gå). Det tror jeg og.. Jeg er veldig fornøyd med min helsesøster, og jeg har tillit til henne. Gode poenger 😊 Anonymkode: 9c4cd...a92
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #20 Skrevet 26. oktober 2021 Nevrofibromatose? Anonymkode: b45fd...2a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå