Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er en mann på 20 år og har lyst til å søke medisin eller odontologi til neste år. 

Jeg ga veldig blaffen på VGS, gikk ned fra 5,7 i snitt på ungdomsskolen til 3,5 på VG3. 

Går for tiden på et etårig økonomistudium, da jeg hadde lyst til å søke medisin men orket ikke ta opp noe fag, og ville heller ikke bare gå rundt og ikke gjøre noe. 

Vurder å droppe ut og ta opp fag da økonomistudiet ikke inntreserer meg i det hele tatt. 

Jeg må nok ta opp en del fag, småfag som Religion, Samfunnsfag og Historie kan jeg selvfølgelig lett lese selv, men jeg trenger Matte S1+S2, Fysikk 1 og Kjemi 1 og 2, og disse tenker jeg er lurt å ta opp på f.eks Sonans. 

Så da har jeg tre spørsmål:

Er det realistisk for noen som aldri har hatt realfag før(men har innteresen for realfag) å klare å ta det opp på 1 år? Tenker jeg ikke vil rekke å ta alle eksamener og få høyt nok snitt før opptak til neste år, men kanskje vårinntak 2023.

Og andre spørsmålet er om det er lurere å ta medisin eller odontologi. Jeg har større innterese for medisin, men virker som odontologistudenter vil ha lettere for å komme ut i arbeid, slipper å jobbe vakter på sykehus, har ofte like høy eller høyere lønn(privat sektor) enn leger, samt er raskere ferdig med utdanning. Har hørt at det utdannes alt for mange leger i dag, og mange får ikke turnus. Kunne gjerne tatt begge studiene, men er usikker på hva som vil være lurest i fremtiden. 

Siste spørsmål jeg har er om noen har erfaring med å studere i øst europa? Har hørt veldig mye forskjellig, og jeg skal selvfølgelig prøve å komme inn i Norge først. Om jeg ikke kommer inn i Norge, vil jeg nok se på muligheten for å studere i øst europa.

Aner egentlig ikke hva slags annen utdanning jeg skal velge bortsett fra de to jeg nevner. Virker utrolig spennende å lære om kroppen, forskjellige sykdommer, fysiologi. 

Takk for svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...