AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #1 Skrevet 26. oktober 2021 Overalt leser jeg om skole- og barnehagelærere som ikke strekker til. For mange barn, krevende foreldre, flere arbeidsoppgaver. Er det slik at man helst skal holde seg unna disse yrkene? Selv har jeg jobbet som tilkallingsvikar og må si det var stor misnøye blant lærere, forståelig nok. Har jobbet på sykehjem, visst er det hektisk, spesielt om du er sykepleier, men å jobbe med barn er likevel noe helt annet. Anonymkode: 09ba3...912
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #2 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg ville hvertfall holdt meg unna barnehage og barneskolen Anonymkode: c9396...274 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #3 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg jobber som lærer i VGS. Jeg hadde aldri tatt jobb i barneskole eller ungdomsskole. Hadde et annet yrke før jeg tok PPU og ble lærer, og det er mye som er bra med læreryrket. Det som er gøy er at man får jobbet med fag og man har varierte dager og fleksibel arbeidstid utenom de timene man underviser eller har møter. Det som gjør at jeg tror at jeg kommer til å bytte yrke innen få år er at det er en spesiell type slitasje på dem som jobber i skolen som jeg ikke har opplevd i andre yrker. Noen tåler det bedre enn andre. Jeg ville derfor aldri tatt ren lærerutdanning som ikke kan brukes til noe annet enn å være lærer. Anonymkode: e5fc0...f7a 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #4 Skrevet 27. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg jobber som lærer i VGS. Jeg hadde aldri tatt jobb i barneskole eller ungdomsskole. Hadde et annet yrke før jeg tok PPU og ble lærer, og det er mye som er bra med læreryrket. Det som er gøy er at man får jobbet med fag og man har varierte dager og fleksibel arbeidstid utenom de timene man underviser eller har møter. Det som gjør at jeg tror at jeg kommer til å bytte yrke innen få år er at det er en spesiell type slitasje på dem som jobber i skolen som jeg ikke har opplevd i andre yrker. Noen tåler det bedre enn andre. Jeg ville derfor aldri tatt ren lærerutdanning som ikke kan brukes til noe annet enn å være lærer. Anonymkode: e5fc0...f7a Hva består den spesielle slitasjen av? Anonymkode: dad75...f30
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #5 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg ville unngått det om jeg skulle velge på nytt. Elsker å jobbe med bra, men det er ikke verdt det i det lange løp, pga tempo og slitasjen. Livet skal være mer enn jobb. Anonymkode: b3adf...05c 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #6 Skrevet 28. oktober 2021 Dessverre hører jeg også dette fra mange rundt meg. Jeg syns det er utrolig trist, de som jobber så tett med barna våre og er så viktige i livene deres, skal ha det bra på jobb. Jeg har jobbet som tilkallingsvikar i barnehage selv, og valgt å ikke omskolere meg (fra en annet givende men slitsomt yrke) i den retningen. Jeg trivdes godt, men så hadde jeg mindre ansvar enn de fagutdannede og faste ansatte. Og jeg rakk å bli ganske sint når det ble klart for meg hvor dårlig bemanningen er til tider, hvor mange krav og oppgaver det er og hvordan mange følte på at de ikke hadde sjans til å gi barna, særlig de minste, den omsorgen de trengte. En barnehage som var bemannet etter bemanningsnormen hele dagen, fremstår som en drømmejobb om man er glad i barn, men slik er det ikke. Det høres ut som det er mye det samme i skolene, for mange oppgaver og utfordringer og for få personer som blir pålagt å håndtere alt sammen. Anonymkode: 45dd2...a60 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #7 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg er lærer. Vil ikke anbefale det. Den siste uken satt jeg ca 5 timer på søndag og jobbet, og har jobbet noen timer etter jobb på tirsdag og onsdag. Jeg må også jobbe noen timer i kveld. Jeg kunne brukt en ettermiddag nå til helga, men jeg får besøk fredag - søndag. Jeg har ikke barn, men har jo lyst. Hadde jeg hatt barn, hadde jeg ikke klart å få unna alt som må gjøres. Da hadde jeg måtte avlyst besøket for å jobbe i helga. Det er så sykt mye med iop-er, 9a-sak, halvårsvurderinger, rapporter, dokumentasjon, kartlegginger, nasjonale prøver.... Håper ikke jeg har glemt noe som burde vært gjort innen mandag. Anonymkode: a8bae...e5a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #8 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (På 27.10.2021 den 9.31): Hva består den spesielle slitasjen av? Anonymkode: dad75...f30 Det er litt vanskelig å sette fingeren på nøyaktig hva det er. Jeg har jo hatt en karriere i arbeidslivet før jeg ble lærer og har erfart at ingen jobber er helt perfekte. Men, læreryrket er litt spesielt, synes jeg. Det kan være det at man møter så mange mennesker hver dag, det er så mye som skal landes, men som jeg kun kan planlegge og tilrettelegge for. Man må være smart sosialt for å få klassene med seg og motivere dem til å jobbe. Dette kan være utfordrende, selv om jeg jobber på et sted hvor elevene generelt er veldig snille. I perioder kan det føles helt håpløst, før ting løsner igjen. Det er mange oppgaver og bekymringer som hele tiden henger i luften. Samtidig må jeg nevne at yrket også har mange veldig positive sider. Jeg tjener 650 000 i året. Det er mye fri. Når jeg er inne i perioder hvor det går bra med opplegg og kommunikasjon med elever er det kjempegøy. Når man lykkes med å motivere enkelte og ting ordner seg er det tilfredsstillende. Man har på VGS relativt få undervisningstimer og kun 29,5 timers tilstedeværelse, så mye av arbeidstiden bestemmer man over selv. Anonymkode: e5fc0...f7a
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #9 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg hadde holdt meg unna. Jeg er lærer på 22. året. Det er sinnsykt mye jobb. Og altfor lite lønn. Anonymkode: f87e4...e02 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #10 Skrevet 29. oktober 2021 Jeg hadde ikke valgt å bli barnehagelærer på nytt iallfall. Jeg er glad i barn og å jobbe med dem, med så er det rammene rundt som ikke fungerer da. Stor slitasje over tid (15 år for min del). Lønnen er heller ikke særlig bra. Anonymkode: 0347e...c19 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2021 #11 Skrevet 29. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg er lærer. Vil ikke anbefale det. Den siste uken satt jeg ca 5 timer på søndag og jobbet, og har jobbet noen timer etter jobb på tirsdag og onsdag. Jeg må også jobbe noen timer i kveld. Jeg kunne brukt en ettermiddag nå til helga, men jeg får besøk fredag - søndag. Jeg har ikke barn, men har jo lyst. Hadde jeg hatt barn, hadde jeg ikke klart å få unna alt som må gjøres. Da hadde jeg måtte avlyst besøket for å jobbe i helga. Det er så sykt mye med iop-er, 9a-sak, halvårsvurderinger, rapporter, dokumentasjon, kartlegginger, nasjonale prøver.... Håper ikke jeg har glemt noe som burde vært gjort innen mandag. Anonymkode: a8bae...e5a Sånn er det jo for veeldig mange i privat sektor også. Vi får sikkert bedre kompensert, da. Anonymkode: 505f6...833
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå