Gå til innhold

Følte meg voldtatt og skammer meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en del år tilbake var jeg over lang tid i en mentalt presset og slitsom situasjon. Ble veldig frynsete i nervene til slutt og mista litt fotfestet. Hadde en jeg betrodde meg litt til om alt som foregikk, men var hele veien klar på at det ikke var noe mer og at jeg ikke ville ha sex med han. 

en kveld skjedde det likevel, og det skjedde så fort at jeg ikke hang helt med, men avbrøt ganske fort. Synes ikke det var greit og avbrøt kontakten med han, men kort tid etter bygde det seg opp en voldsom angst i meg rundt dette og da han i tillegg brukte det mot meg (fordi han var sint for at jeg ikke ville noe mer) så bikka det helt over for meg og jeg følte meg voldtatt. 

utnyttet er nok mer riktig, og noe han selv også har innrømt, at denne kvelden var hans sjanse fordi jeg var så mentalt ustabil av situasjonen jeg var i. 

problemet mitt i dag er skammen over at jeg sa til veninner at jeg følte han hadde voldtatt meg. Jeg vet at følelsen var 100% reell, og at jeg aldri kunne sagt noe slikt av feks anger eller sinne. Jeg sa også til de jeg hadde sagt det til, at det ikke var sånn men at alt rundt og ting som skjedde i tiden etter fikk meg til p føle det slik. Dette er som sagt flere år siden, men jeg kommer meg ikke ut av skammen og angsten over å ha brukt et slikt ord, det er ikke likt meg i det heletatt, selv om jeg den dag i dag husker og forstår for ekte det føltes der og da. 

er det noen som har synspunkter eller kan si noe som hjelper meg ut av denne skammen?

Anonymkode: 56533...669

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skammer du deg over?

• Liker 3
Skrevet
KjøttOPP skrev (2 minutter siden):

Hva skammer du deg over?

Det har hun jo skrevet; -hun skammer seg for å ha sagt til venninner at han har voldtatt henne.

Anonymkode: da283...cc6

• Liker 4
Skrevet

Å utnytte en sårbar person som har et tillitsforhold til deg seksuelt er da virkelig et overgrep. Du har ingen grunn til å skamme deg over verken det som skjedde eller at du kalte det et overgrep. Det var det. 

Han burde skamme seg. Virkelig. 

• Liker 11
Skrevet
Trolltunge skrev (4 timer siden):

Å utnytte en sårbar person som har et tillitsforhold til deg seksuelt er da virkelig et overgrep. Du har ingen grunn til å skamme deg over verken det som skjedde eller at du kalte det et overgrep. Det var det. 

Han burde skamme seg. Virkelig. 

Det står ingen detaljer om hva som skjedde da sex ble initiert, og da hører det ikke noen steder hjemme at utenforstående som ikke kjenner hendelsesforløpet konkluderer med at det var et overgrep, som er en straffbart handling.

• Liker 8
Skrevet
Biloba skrev (2 minutter siden):

Det står ingen detaljer om hva som skjedde da sex ble initiert, og da hører det ikke noen steder hjemme at utenforstående som ikke kjenner hendelsesforløpet konkluderer med at det var et overgrep, som er en straffbart handling.

det står at han utnyttet sotuasjonen for å få sex og at ts ikke hsng med i svingene. Høres ikke akkurat ut som hun gav noe samtykke. Og så ble han sint når hun sa nei. ikke langt unna et overgrep da akkurat

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

For en del år tilbake var jeg over lang tid i en mentalt presset og slitsom situasjon. Ble veldig frynsete i nervene til slutt og mista litt fotfestet. Hadde en jeg betrodde meg litt til om alt som foregikk, men var hele veien klar på at det ikke var noe mer og at jeg ikke ville ha sex med han. 

en kveld skjedde det likevel, og det skjedde så fort at jeg ikke hang helt med, men avbrøt ganske fort. Synes ikke det var greit og avbrøt kontakten med han, men kort tid etter bygde det seg opp en voldsom angst i meg rundt dette og da han i tillegg brukte det mot meg (fordi han var sint for at jeg ikke ville noe mer) så bikka det helt over for meg og jeg følte meg voldtatt. 

utnyttet er nok mer riktig, og noe han selv også har innrømt, at denne kvelden var hans sjanse fordi jeg var så mentalt ustabil av situasjonen jeg var i. 

problemet mitt i dag er skammen over at jeg sa til veninner at jeg følte han hadde voldtatt meg. Jeg vet at følelsen var 100% reell, og at jeg aldri kunne sagt noe slikt av feks anger eller sinne. Jeg sa også til de jeg hadde sagt det til, at det ikke var sånn men at alt rundt og ting som skjedde i tiden etter fikk meg til p føle det slik. Dette er som sagt flere år siden, men jeg kommer meg ikke ut av skammen og angsten over å ha brukt et slikt ord, det er ikke likt meg i det heletatt, selv om jeg den dag i dag husker og forstår for ekte det føltes der og da. 

er det noen som har synspunkter eller kan si noe som hjelper meg ut av denne skammen?

TS, det er helt ok å anerkjenne at det som skjedde var en dårlig opplevelse, at du ikke ønsket det, og slik jeg leser det forstår jeg deg som at du opplevde et tap av kontroll. Kontrolltap kan være at noen kontrollerer deg fysisk med vold eller tvang, psykisk med trusler (klart kriminelt) eller med press, mas eller manipulering, som kan være kriminelt, i gråsone eller bare dårlig oppførsel. 

Kontrolltapet kan også være inni deg, at du ikke klarer å tenke klart og se dine handlingsmuligheter  og sette gode grenser for deg selv og den andre part.

Noen ganger er det en blanding av flere ting som gjør at ting går for langt.

Ordet voldtekt indikerer at noen har gjort noe klart kriminelt, i juridisk forstand. Det må mange flere detaljer til for å avklare om hendelsen kommer inn under det. Men uavhengig av det juridiske har du hatt en opplevelse av kontrolltap, og det er det som påvirker en personlig, ikke juridiske definisjoner.

Det er helt ok å føle på et en overgrepsfølelse. Mange har gråsoneopplevelser, der det ikke nødvendigvis finnes en forbryter, men likevel en som sitter med en vond opplevelse. Og det er helt lov å ha behov for å følelsene som skapes, og gå gjennom om den andre gjorde noe alvorlig galt, eller om en selv ikke klarte å vite og vise tydelig hva en ville og ikke ville. 

Overgrep og uønskede tilnærmelser kan være ganske ulne greier og mange behøver tid til å klare å definere ting. Jeg synes der er fint at du har forklart venner at det er en følelse du har. Følelser er uansett reelle, helt uavhengig av om han brøt noen lov eller ikke. En god og klok venn burde også skjønne at det er veldig feil å initiere sex i en slik sammenheng. 

• Liker 3
Skrevet
Maleficenta skrev (28 minutter siden):

det står at han utnyttet sotuasjonen for å få sex og at ts ikke hsng med i svingene. Høres ikke akkurat ut som hun gav noe samtykke. Og så ble han sint når hun sa nei. ikke langt unna et overgrep da akkurat

Vi har ikke en samtykkelov, voldtekt forutsetter per definisjon vold, tvang, trusler eller utnyttelse av at den andre ikke kan uttrykke seg pga søvn eller sterk rus.

Å ikke henge med i svingene kan bety så mangt, og trenger ikke å bety at hun sa nei eller motsatte seg fysisk. Det står ikke noe om at hun frøs til av angst for vold da han begynte. Det står heller ikke  noe om hun har vært med på noen kos eller nærhet som kan være tolket som at det var aksept for økt intimitet. Sinne ved avvisning har jeg møtt på selv i etablerte forhold, likesom ved flørt som gikk langt, frustrasjon kan vise seg som sinne. 

Jeg sier ikke at det nødvendigvis ikke var et overgrep, men det er ikke nok informasjon i HI til å vite om dette var en kriminell handling eller ikke. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
Biloba skrev (2 minutter siden):

Vi har ikke en samtykkelov, voldtekt forutsetter per definisjon vold, tvang, trusler eller utnyttelse av at den andre ikke kan uttrykke seg pga søvn eller sterk rus.

Å ikke henge med i svingene kan bety så mangt, og trenger ikke å bety at hun sa nei eller motsatte seg fysisk. Det står ikke noe om at hun frøs til av angst for vold da han begynte. Det står heller ikke  noe om hun har vært med på noen kos eller nærhet som kan være tolket som at det var aksept for økt intimitet. Sinne ved avvisning har jeg møtt på selv i etablerte forhold, likesom ved flørt som gikk langt, frustrasjon kan vise seg som sinne. 

Jeg sier ikke at det nødvendigvis ikke var et overgrep, men det er ikke nok informasjon i HI til å vite om dette var en kriminell handling eller ikke. 

det var utnyttelse forfi hun var mentalt ustabil. Står i hi. og jo samtykkeloven har kommet nå nylig. og jeg sa ikke at det var voldtekt. Jeg sa det grensa til overgrep. voldtekt og overgrep er ikke alltid det samme. om det ikke var et lovbrudd så var det uansett moralsk galt

Endret av Maleficenta
Skrevet
Maleficenta skrev (6 minutter siden):

det var utnyttelse forfi hun var mentalt ustabil. Står i hi. og jo samtykkeloven har kommet nå nylig. og jeg sa ikke at det var voldtekt. Jeg sa det grensa til overgrep. voldtekt og overgrep er ikke alltid det samme. om det ikke var et lovbrudd så var det uansett moralsk galt

Link til ny samtykkelov? Jeg sjekket lovdata.no før jeg la ut innlegget, der var det ikke oppdatering om samtykke.  

At noen kaller seg mentalt ustabil er ikke nødvendigvis noen psykiatrisk diagnose som tilsier at hun ikke er samtykkekompetent ifht sex. Det betyr ikke nødvendigvis at hun var psykisk syk heller, mange bruker begrepet om å være emosjonelt nede og sårbar. 

Overgrep er også en straffbart handling, som stempler den mannlige part her som en seksualforbryter. (Det kan det selvsagt hende at han er, men igjen, det er ikke nok info i HI til å vite det sikkert. Og det er helt ok, TS er ikke pliktig å beskrive noen detaljer, men det er da opp til leseren å ikke komme med konklusjoner uten grunnlag.)

Skrevet

Nå er det en del, særlig yngre, som kan bli ganske utafor når de blir brutalt dumpet av han/hun som man trodde var ens livs store kjærlighet. Noen søker i en slik situasjon trøst hos andre. Er det overgrep og å utnytte situasjonen hvis man har sex med en som nettopp er dumpet?

Anonymkode: bf142...58f

Skrevet

TS spør jo ikke om hvorvidt dette som skjedde er straffbart eller ikke! Hun skammer seg over å ha sagt til venninner at hun følte seg voldtatt.

Kjære ts! Jeg håper at venninnene dine forstår at du hadde en vanskelig opplevelse og var på et vanskelig sted i livet, og ikke henger seg opp i hva du har sagt at du føler! Følelser er det lov å ha, og alle har opplevd å formulere seg klønete, om det er det du nå kjenner på.

Anonymkode: a0a3f...9fd

• Liker 5
Skrevet
Biloba skrev (3 timer siden):

Link til ny samtykkelov? Jeg sjekket lovdata.no før jeg la ut innlegget, der var det ikke oppdatering om samtykke.  

At noen kaller seg mentalt ustabil er ikke nødvendigvis noen psykiatrisk diagnose som tilsier at hun ikke er samtykkekompetent ifht sex. Det betyr ikke nødvendigvis at hun var psykisk syk heller, mange bruker begrepet om å være emosjonelt nede og sårbar. 

Overgrep er også en straffbart handling, som stempler den mannlige part her som en seksualforbryter. (Det kan det selvsagt hende at han er, men igjen, det er ikke nok info i HI til å vite det sikkert. Og det er helt ok, TS er ikke pliktig å beskrive noen detaljer, men det er da opp til leseren å ikke komme med konklusjoner uten grunnlag.)

hun sier hun FØLER seg forgrepet på. om det var det etter loven vet man ikke sikkert. men om hun gikk med på noe som hun egentlig ikke ville og gjerne følte seg presset, vil det jo føles som et overgrep selv om det ikke etter loven var det, men han har nå tydelig tråkket over en grense som ikke var ok. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

TS spør jo ikke om hvorvidt dette som skjedde er straffbart eller ikke! Hun skammer seg over å ha sagt til venninner at hun følte seg voldtatt.

Kjære ts! Jeg håper at venninnene dine forstår at du hadde en vanskelig opplevelse og var på et vanskelig sted i livet, og ikke henger seg opp i hva du har sagt at du føler! Følelser er det lov å ha, og alle har opplevd å formulere seg klønete, om det er det du nå kjenner på.

Anonymkode: a0a3f...9fd

Endelig noen som forstår det😅

Håper jeg også.. er nok mye den følelsen av å miste selg selv så totalt som gjør alt så stort, jeg var så uttafor da jeg sa dette at jeg ikke engang husker at jeg sa det. Nære veninner er jo greit, men når man blir så fortvilet at man også forteller til noen utenfor nær vennekrets, da er det verre.. men jeg forklarte situasjonen og angret fort på ordvalg, og holder litt fast i at jeg aldri sa at det VAR voldtekt, kun at jeg FØLTE det sånn! 

ts

Skrevet

Den som burde skamme seg var han som grep sjansen til å utnytte deg når du var på ditt mest sårbare. Du sier at du hadde betrodd deg til ham, understreket at du ikke ville noe mer, at du var "frynsete i nervene" og hadde mistet forfestet.
En god venn ville ha innsett at du ikke hang helt med og sannsynligvis var ute av stand til å gi ordentlig samtykke.
En god venn ville faktisk holdt igjen om du så hadde kastet deg i armene på ham, fordi du ikke var deg selv.
En god venn ville ha respektert ditt tidligere nei og ikke sneket seg opp på deg når du var så langt nede mentalt, og så i ettertid bli sint(!) for at du ikke ville mer.
Alt annet enn et entusiastisk ja bør få en person som tar initiativ til sex til å stoppe opp og sjekke om ting er ok.
Denne fyren har selv inrømt at han visste nøyaktig hva han gjorde; han høres ut som en genuin drittsekk, han sviktet og utnyttet deg, og du har hatt all grunn til å kjenne på angst i etterkant. Det må ha vært skikkelig vondt for deg. Det er jammen ikke rart du følte deg voldtatt.
Det er absolutt helt innafor å betro seg til venninnene dine om hvordan du har hatt det i tiden etterpå.
Du presiserte for dem at det dreide seg om hva du følte om situasjonen, ikke hva som faktisk skjedde. Du har ikke kommet med direkte beskyldninger. Jeg synes ikke du skal trenge å skamme deg.

• Liker 3
Skrevet
eksentrisk skrev (14 timer siden):

Det står i regjeringsplatformen at de har planer om å legge et slikt lovforslag frem for Stortinget i løpet av regjeringsperioden.

Vi har ingen samtykkelov i Norge.

men den kommer

Skrevet

Hvor går grensa på at man er mentalt ustabil, og lett tilbøyelig til å ha sex med andre uten egen vilje til å si nei? 

- Det er det selvfølgelig ingen som kan svare på. For det finnes ikke noe termometer eller annet måleinstrument som for hvor "ustabil" man måtte føle seg for dagen. 

Jeg håper også at det kommer en samtykkelov, og så håper jeg mennesker bruker den  aktivt.

For da slipper vi slike tråder som dette, hvor en person i ettertid kan hevde seg voldtatt eller blitt utsatt for overgrep. 

Dessverre så ser jeg for meg at de samme menneskene som har gitt samtykke til sex verbalt eller skriftlig  i ettertid vil hevde at de følte seg presset til å gi dette samtykket. Så da er man like langt. 

Til og med jeg vurderer sterkt å slutte å ha meg rundt om kring. 

Hilsen Grakuk

Anonymkode: 74805...b49

Skrevet

Jeg synes denne historien ble litt diffus, og jeg synes mange er snare til å dømme denne mannen, uten at de vet verken hva som skjedde, eller kjenner noen av dem. Jeg ønsker ikke å degradere TS sine følelser, eller mene at hun ikke kan/skal føle som hun gjør, men vil bare minne om at en sak alltid har to sider.

Min sønn ble utsatt for noe som kan minne om dette, og det kom etter hvert fram at denne jenta var på hevntokt og ønsket å sverte han i vennegjengen og på arbeidsplassen. Jeg gikk i ukevis og var livredd for at han skulle ta livet av seg, for han var virkelig helt på bånn. Fortvilet, redd, og ble overhodet ikke trodd av noen. Det ordnet seg heldigvis etter hvert, da det kom fram at hun hadde gjort akkurat det samme mot flere menn. Men han blir aldri den samme igjen, og tør knapt gi en kente en klem, i frykt for at det skal bli brukt mot han. 

Anonymkode: b8d85...faa

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...