Gå til innhold

Hvordan få en baby som er avhengig av vippestolen til å sove uten vippestol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 9 måneder som elsker å bli vugget på i vippestolen når han skal sove og sovner som regel fort i den stolen og må bruke den stolen på kveldstid før vi tar han ned til sengen. Problemet ligger vell at han må jo lære seg å sove uten den stolen og vi er jo bevisste på at vi aldri skulle holdt på så lenge med den stolen siden det er et problem i lengden med når han f.eks skal begynne hos dagmamma nå i januar og skal sove i reiseseng der. Han klarer noen ganger å sovne i vogn selvklart, men på vinteren er det jo ikke like gunstig å ta han med ut i vogn hver gang han skal sove. Han nekter jo å legge seg i sengen sin på dagtid for å sove for han skal bare sitte og hoppe der. Hva slags tips har dere som har gått igjennom det samme med å komme med? 😕

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bare slutte, og stå i det. 

Anonymkode: d4720...664

• Liker 7
Skrevet

Kan du forsøke å legge i vognen og sitte ved siden av og vugge den litt, i en overgangsperiode. Da kan du vugge mindre og mindre + at det ikke blir så assosiert med akkurat stolen? Bare et forslag, ikke egenerfart :)

Anonymkode: 5bcb9...248

• Liker 2
Skrevet

Vår kan ikke sove i seng på dagtid, det sluttet etter hun var ca 5 mnd. Nå sover hun i vogn på dagtid, og hvis det er for kaldt ute, så tar vi vognen inn på ett rom, med vindu åpent, og vugger i søvn der inne. 

Anonymkode: 33df6...475

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vår kan ikke sove i seng på dagtid, det sluttet etter hun var ca 5 mnd. Nå sover hun i vogn på dagtid, og hvis det er for kaldt ute, så tar vi vognen inn på ett rom, med vindu åpent, og vugger i søvn der inne. 

Og hva har dette med problematikken til ts å gjøre? 

Anonymkode: b228b...700

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Kan du forsøke å legge i vognen og sitte ved siden av og vugge den litt, i en overgangsperiode. Da kan du vugge mindre og mindre + at det ikke blir så assosiert med akkurat stolen? Bare et forslag, ikke egenerfart :)

Anonymkode: 5bcb9...248

Er jo en mulighet, for jeg vet jo at de bruker å legge unger i vogn i barnehagen, men hos dagmamma så legges de i reiseseng og det er jo ikke alle babyer/småbarn som er så glad i å legges rett ned i en seng og sove uten videre🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor gammel er hun nå? Tenker mest på hvordan man skal lære disse små på å sove uten å bli vugget for hun som skal bli dagmammaen hans var tydelig på at hun ikke bruker vogn, men kun reiseseng på de små 😕 Vet de bruker vogn i barnehage da, men dette blir jo før den tid..

Skrevet

Jeg skjønner ikke problemet med å legge i vogn? Med mindre det er 20 minusgrader selvfølgelig.. og en baby skal aldri sove i vippestol. Det trodde jeg var godt opplyst i disse dager.. OG en dagmamma som har barna sovende inne i reiseseng istedet for i vogn ute i frisk luft?! Dit ville ikke jeg sendt mitt barn

Anonymkode: f1eca...a56

• Liker 2
Skrevet
Queeny skrev (1 time siden):

Har en gutt på 9 måneder som elsker å bli vugget på i vippestolen når han skal sove og sovner som regel fort i den stolen og må bruke den stolen på kveldstid før vi tar han ned til sengen. Problemet ligger vell at han må jo lære seg å sove uten den stolen og vi er jo bevisste på at vi aldri skulle holdt på så lenge med den stolen siden det er et problem i lengden med når han f.eks skal begynne hos dagmamma nå i januar og skal sove i reiseseng der. Han klarer noen ganger å sovne i vogn selvklart, men på vinteren er det jo ikke like gunstig å ta han med ut i vogn hver gang han skal sove. Han nekter jo å legge seg i sengen sin på dagtid for å sove for han skal bare sitte og hoppe der. Hva slags tips har dere som har gått igjennom det samme med å komme med? 😕

Hendte jeg satt hele vippestolen oppi sengen og hadde dyner fra sengen i vippestolen. Det ble en myk overgang da 😊

Anonymkode: 684b2...228

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hendte jeg satt hele vippestolen oppi sengen og hadde dyner fra sengen i vippestolen. Det ble en myk overgang da 😊

Det hørtes smart ut 😊

Til ts

Du må bare stå i det, gi den assosiasjonen du vil. 😊

Anonymkode: 00a5e...5f4

• Liker 1
Skrevet

Hvordan kom dere i denne situasjonen? En vippestol er en uting å bruke, og de skal ihvertfall ikke sove i den.

Anonymkode: a69b1...b9f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg skjønner ikke problemet med å legge i vogn? Med mindre det er 20 minusgrader selvfølgelig.. og en baby skal aldri sove i vippestol. Det trodde jeg var godt opplyst i disse dager.. OG en dagmamma som har barna sovende inne i reiseseng istedet for i vogn ute i frisk luft?! Dit ville ikke jeg sendt mitt barn

Anonymkode: f1eca...a56

Hun tar 4 barn samtidig og mente visst at det ble vanskelig å legge 4 småbarn i vogn når hun må følge med alle samtidig. Er dessverre få dagmammaer her i byen og hun var så og si en av de eneste folk har anbefalt og som er godkjent av kommunen som dagmamma som er vell viktig for de fleste for at man skal føle seg trygg på noen som skal ta ansvar på barne sitt. Men er kjipt å ikke kan få ha mulighet til vogn ja som de bruker ofte i barnehage.

Skrevet

Hmmm såpass😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan kom dere i denne situasjonen? En vippestol er en uting å bruke, og de skal ihvertfall ikke sove i den.

Nå er man ikke ute etter noe "mom shaming" akkurat i dette innlegget🙄 men var vell sånn at han sluttet å ville sove i vogn på dagtid og prøvde elektrisk vippestol, men det funket heller ikke så ble det babybjörn sin som har en liggefunskjon og den likte han og sov godt i den. De fleste rundt meg har hatt mye av de samme problemene der deres barn har både sovet i bilstol og vippestol for at de ikke får de til å sove så tenker nok det er mange der ute som bruker de hjelpemidlene som man har rundt seg og det er forståelig. De små trenger søvn, vi foreldrene trenger å slappe av for å fungere så ja.. Vi var uheldig med å komme i den situasjon vi prøvde å unngå..

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For vår del handlet det om baby som kun sov 30 min, så våken i 2t og gjennom hele døgnet. Jeg opplevde sterk bedring av å få sovne i vippestolen. Når man går på underskudd av søvn så lenge så gjør man det man kan. 

• Liker 2
Skrevet

I en tidligere barnehage et av barna våre gikk i brukte de små reisesenger innendørs. Jeg var også utolig for om det ville bli et problem, siden vår var vant til vogn, men dette gikk over all forventning. De var vant til å legge flere barn, og barna forstår mer enn vi tror 😉 Når dere ikke er der, aksepterer de en annen metode. 
I barnehagen roet de seg raskt og sov søtt i sengene sine innendørs. Ser heller ikke noe galt i det, vi sover jo alle inne og barna får mye frisk luft ellers i lek ute i barnehagen.

Dette løser seg av dagmammaen, tro meg. 

Skrevet

Hold kjeften. Alt er jo galt i dag, det virker som det eneste foreldre får lov til å gjøre er å bysse og bære på barnet 24/7. Det går ikke for oss som tidlig har 10-11 kg tunge babyer. Noe form for avlastning må være lov. Litt vippestol fremfor at mor får ryggproblemer eller kollapser vel?

Anonymkode: d5851...8a8

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hold kjeften. Alt er jo galt i dag, det virker som det eneste foreldre får lov til å gjøre er å bysse og bære på barnet 24/7. Det går ikke for oss som tidlig har 10-11 kg tunge babyer. Noe form for avlastning må være lov. Litt vippestol fremfor at mor får ryggproblemer eller kollapser vel?

Anonymkode: d5851...8a8

Aldri bysset eller bært. Har lært våre å finne roen selv i egen seng.

Så det er bedre å gi babyen ryggproblemer? De er to voksne, da bør det være mulig å ta vare på et barn uten å ty til vippestol.

Skrevet

Ved såpass «høy» alder er det nok bare å kutte tvert og ta et par survete uker.

Overnatting borte er en veldig fin start, og når dere er hjemme igjen er vippestolen borte. 

Anonymkode: d69e7...be2

Skrevet

Aldri bysset eller bært. Har lært våre å finne roen selv i egen seng.

Så det er bedre å gi babyen ryggproblemer? De er to voksne, da bør det være mulig å ta vare på et barn uten å ty til vippestol.

Hva får du egentlig ut av å være sånn her? Er du virkelig så tjukk i huet at du tror du hjelper noen ved å skrive sånt til slitne mødre?

Anonymkode: cd894...e0a

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...