Gå til innhold

Ny bil snart🙃


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker å kjøpe en ny bil. Da min gamle snart er moden for gravleggelse. 
Men det at jeg ikke har lademulighet hverken hjemme eller på jobb, gjør at jeg ikke har et reelt valg om å kjøpe elbil. Blir en ny fossilbil.

Har råd til å kjøpe en relativt ny bil, men tenker på på fremtiden og at det kan svi veldig økonomisk. Burde jeg heller kjøpe en brukt bil til maks 100k.

Selv om jeg har råd til en ny, så har jeg lav inntekt og dyre utgifter i årene som kommer. Men trenger en praktisk og trygg bil ila de neste mnd☺️

Noen forslag? liker godt lexus, ww golf, ulike toyota-modeller. Har hatt gørr kjedelige biler så langt i livet🙂En litt sprek bil er ikke å forakte😄

Masse fine biler men ønsker en som er billig i drift. Og hvis det blir en dyr bil, ønsker jeg å ha en som holder seg ok i verdi, ved evt salg. Det må da være noen i nord som fremdeles kjøper fossilbiler senere🧐(hvis jeg må selge senere)

Anonymkode: 55a16...19d

Skrevet

Lei deg en garasjeplass med elbillader

Anonymkode: 104a5...468

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lei deg en garasjeplass med elbillader

Anonymkode: 104a5...468

Er ikke ledigt i sameiet, orker heller ikke gå flere km om jeg finner noe annet til leie😌

MÅ man kjøpe elbil altså😄

Anonymkode: 55a16...19d

Skrevet

Du må kjøpe elbil. I den nye regjeringens  statsbudsjett neste høst må de samarbeide med SV om budsjettet. 
Jeg har fra pålitelige kilder i SV at de kommer til å stille et ufravikelig krav til budsjettsamarbeidet. Ekstreme avgiftsøkninger på fossile biler. Snakk om økninger på 20-30%. Vil ikke regjeringen så blir det regjeringskrise. 

Anonymkode: 9db40...b06

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du må kjøpe elbil. I den nye regjeringens  statsbudsjett neste høst må de samarbeide med SV om budsjettet. 
Jeg har fra pålitelige kilder i SV at de kommer til å stille et ufravikelig krav til budsjettsamarbeidet. Ekstreme avgiftsøkninger på fossile biler. Snakk om økninger på 20-30%. Vil ikke regjeringen så blir det regjeringskrise. 

Anonymkode: 9db40...b06

Avgiftsøkning vil kun gjelde nye biler, ts har ikke skrevet at h*n vil kjøpe ny bil.

Anonymkode: acfab...55c

  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Avgiftsøkning vil kun gjelde nye biler, ts har ikke skrevet at h*n vil kjøpe ny bil.

Anonymkode: acfab...55c

Bensin og

Anonymkode: 9db40...b06

Skrevet

Ts her, vet ikke om jeg bør kjøpe ny eller brukt. Om det blir bensin eller diesel. Mulig hybrid, men det er vel også litt dødfødt uten lademulighet. Aner ikke hva hurtiglading koster, men antar det blir dyrt. Det blir mest småkjøring; tror bensin er bedre enn diesel for slik kjøring(?)☺️

Anonymkode: 55a16...19d

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ts her, vet ikke om jeg bør kjøpe ny eller brukt. Om det blir bensin eller diesel. Mulig hybrid, men det er vel også litt dødfødt uten lademulighet. Aner ikke hva hurtiglading koster, men antar det blir dyrt. Det blir mest småkjøring; tror bensin er bedre enn diesel for slik kjøring(?)☺️

Anonymkode: 55a16...19d

Gå for bensin til kjøring du beskriver. Diesel gror igjen med sot på småkjøring. Lading utenfor eget hjem er dyrt. Det hadde kostet meg over 800,- å lade en hybrid hjemme, i september. Ren elbil hadde vel blitt nær det dobbelte, og da spises det opp mot bensinkostnaden. Elbilen er heller ikke service fri.

Anonymkode: b00da...52b

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Gå for bensin til kjøring du beskriver. Diesel gror igjen med sot på småkjøring. Lading utenfor eget hjem er dyrt. Det hadde kostet meg over 800,- å lade en hybrid hjemme, i september. Ren elbil hadde vel blitt nær det dobbelte, og da spises det opp mot bensinkostnaden. Elbilen er heller ikke service fri.

Anonymkode: b00da...52b

Huff konklusjonen er at det svir uansett hva man velger🥴

Men kanskje bensin er best. Kjører diesel i dag og har hatt en del vedlikehold med denne; egentlig da den var relativt ny også. Kanskje det er kjøremønstret mitt som ødelegger; kjører sånn ca 10 min x 2-3 turer dagligt😏

Anonymkode: 55a16...19d

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Huff konklusjonen er at det svir uansett hva man velger🥴

Men kanskje bensin er best. Kjører diesel i dag og har hatt en del vedlikehold med denne; egentlig da den var relativt ny også. Kanskje det er kjøremønstret mitt som ødelegger; kjører sånn ca 10 min x 2-3 turer dagligt😏

Anonymkode: 55a16...19d

Slik kjøring med diesel skaper kun trøbbel. 

Anonymkode: b00da...52b

Skrevet

Nå sier du ikke noe om dine behov.

Vi kikket på BMW 1 serie, 118i med manuelt gir for noen år siden. Det virker som et godt kjøp med få deler som gikk i stykker. Sugemotor med Registerkjede og manuelt gir vil i teorien gi få dyre overraskelser.  En søt bil som er veldig artig å kjøre. Vi endte opp med å kjøpe i3 etter å ha blitt imponert over kjørefølelsen i en 1 serie. 

Ser disse er veldig billige på finn nå, men de begynner å bli gamle så det er nok mye som må byttes av slitedeler.

Anonymkode: 9a7d9...fcb

Skrevet

Huff, jeg skiftet registerreim og hadde service på bilen i fjor; 13000 kr. Og antar at det blir mer og mer vedlikehold( ihvertfall iflg kompis som er mekaniker). Har også betalt for feilsøking flere ganger😏.Franske biler har vel ikke det beste ryktet😐har mye tull med en alarm, av og til vil ikke kjerra starte. Kan muligens få 10 000 for den. Men ærlig talt tar jeg heller 3000kr i vrakpant for å slippe sure tlf i etterkant.

Driver stort sett med småkjøring, som nevnt. Men ingen lademulighet, da hadde det blitt en rimelig elbil, midt på treet prismessig☺️

Anonymkode: 55a16...19d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Huff, jeg skiftet registerreim og hadde service på bilen i fjor; 13000 kr. Og antar at det blir mer og mer vedlikehold( ihvertfall iflg kompis som er mekaniker). Har også betalt for feilsøking flere ganger😏.Franske biler har vel ikke det beste ryktet😐har mye tull med en alarm, av og til vil ikke kjerra starte. Kan muligens få 10 000 for den. Men ærlig talt tar jeg heller 3000kr i vrakpant for å slippe sure tlf i etterkant.

Driver stort sett med småkjøring, som nevnt. Men ingen lademulighet, da hadde det blitt en rimelig elbil, midt på treet prismessig☺️

Anonymkode: 55a16...19d

Forhandlere har ofte innbyttekampanje, man får 20=30,000 for din gamle bil så lenge den er kjørbar og EU er OK. 

Anonymkode: efb59...007

Skrevet

Slik du beskriver dine behov, tenker jeg også at bensin er best. Du får fortsatt mange flotte biler i prisklassen rundt 100000 kr, om det er det du vil bruke. Unngå europeiske biler grunna større feilhyppighet og generelt høyere prisnivå.

Lexus og Kia er de merkene med de mest fornøyde kundene blant ikke-elbiler. Andre merker med et generelt godt rykte er Honda, Toyota og Hyundai. Bare å lete litt på FINN og finne rett størrelse. Jeg har mange bekjente som etter anbefaling har kjøpt Honda Jazz, usannsynlig praktisk bil ift. størrelsen, og veldig pålitelig. De er fornøyde.

honda-jazz-magic-seats-2.thumb.jpg.f327cabf2479c54068b191603e7f5ab4.jpg

Anonymkode: 0ee6f...54b

  • Liker 2
Skrevet

Hvis du bare skal bruke ca 100.000 på en bil, så ber du nesten om trøbbel, med mindre du kan mye rundt bil selv eller kjenner folk som kan fikse ting på bilen for deg til veldig, VELDIG billig penge. 

Men hvis du er en person som er avhengig av at bilen (nesten) alltid må innom verkstedet, slik de fleste mennesker må, så vil du fort angre på biler til ca 100.000 kr og nedover. 

Skal du kjøpe noe som holder en stund, så må du ut med et sted mellom 150.000 - 200.000 kr. Bilene nå om dagen har litt høyere pris enn til vanlig, pga en chip krisen og mangel på leveranser. Så biler som koster 150.000, skulle egetnlig kostet 130.000 kr, bare for å ta et eksempel, og biler som koster 200.000, skulle egentlig kostet 175.000 eller noe rundt der under normale omstendigheter, uten chip krise og alt det der. 

Men siden denne chip leveranse krisen kommer til å vare ut 2022 og kanskje inn i 2023, så må man nesten forholde seg til de prisene som er, og da må du ut med noe i den prisklassen. 

VW Golf og Toyota Corolla er selvsagt veldig bra, så de er definitivt solide i kompakt segmentet. Du har Golf Highline 110 - 115 HK (2018 - 2019 modeller) og Corolla fra 2019 fra 122 HK. Så det holder ganske greit. 

Men nyere brukt Corolla fra 2019, koster en del over det jeg har nevnt, ca 250.000 kr. VW Golf Highline derimot, er det mulig å finne til rundt 200.000 kr fra 2018 og med lav KM.stand. 

Da snakker jeg om merkeforhandlere, for det er best å handle hos de. Om du handler hos "Privat" eller "Annet bilutsalg", så ber man egentlig om problemer, eller tar veldig unødig risiko. 

Ja, det koster litt mer hos merkeforhandlere, men faktisk ikke så mye mer og du får resterende nybilgaranti og minimalt med risiko, men ingenting er helt risikofritt. Men du gjør i det minste det du kan for å unngå problemer. Du står også sterkest med tanke på rettigheter hos en merkeforhandler, om det skulle dukke opp noe. 

Så kjøp bil som har resterende nybil garanti - mindre enn 5 år gammel. Husk også å ta tilstandsrapport hos NAF på bilen et par måneder før bilen fyller 5 år. Mange glemmer dette, faktisk! Da får du på en måte bekreftelse på at bilen er i orden med tanke på garantisaker selv om det er like før den skal fylle 5 år. Om testen finner ut noe, så blir det fikset gratis, nettopp pga garantien som ennå ikke er gått ut, så lenge det ikke er snakk om slitedeler.

Golf / Skoda Rapid Spaceback / Toyota Corolla, alt det er veldig bra, men Corolla er dyrere som sagt. Dette er kompakt klasser. Alt dette er bensin biler, mens Corolla er bensin hybrid som "lader" seg selv, så du slipper kabel på Corolla.

Om du vil se på en annen Toyota som er i lik størrelse som VW Golf, så har du Auris. Den ligger som regel rundt 200.000 kr og rett over. 2018 modell og lav KM.stand med minst to år igjen med resterende nybilgaranti. 

Så det er det du må ut med for en noenlunde OK bil i Golf-klassen som faktisk fungerer som den skal, samtidig som du får tilstandsrapport fra merkeforhandleren og har i tillegg minst 2 år igjen av resterende nybilgaranti. 

Slike biler har også kun 1 tidligere eier, så du blir eier nr 2, og dette er bra, og dette er bra med tanke på videresalg igjen, når det enn måtte være.

Folk har stort sett en "psykisk grense" på rundt 3 eiere. 

Jeg ser at "Honda Jazz"-mannen er i gang igjen med Honda-en sin og og det vanlige tullballet. 🤣 

Men selv om du skulle ha vurdert Honda Jazz, så må du nesten ut med 185.000 - 200.000 kr for en ordentlig en fra 2018 eller 2019 hos en merkeforhandler, som du gjerne kan ha uten problemer. Er ikke noe poeng å "Jazz-e" under 100.000 kr. 

Det betyr at du får både Golf og Auris for den Honda Jazz-en og både Golf og Auris er mer populære enn Honda Jazz.

Skal vi først snakke om merker som selger svært lite i Norge de siste årene (inkludert Honda), så kan man like så godt anbefale SEAT Leon. Den er under VW-paraplyen og SEAT er egentlig VW sin spanske "Skoda". 

Du får SEAT Leon med 150 HK bensin og automatgir til ca 189.000 kr hos merkeforhandlere, både 2018 - 2019 modeller med lav KM.stand. SEAT har 22 servicepunkter med tanke på service og diverse, som regel hos VW / Audi / Skoda merkeforhandlere.

Husk at de aller, aller fleste biler som er eldre enn november 2016 er nå straks utenfor nybilgarantien, og da sitter du bare igjen med en begrenset bruktbilgaranti som gjerne ikke gjelder andre steder enn i den butikken du kjøper bilen. Forhandlere pleier å gi noe garanti på biler mellom 5 - 7 år, men det er, som sagt, ofte bare garantier som gjelder i den butikken du kjøper, og de er som regel alt fra 3 - 6 til 12 måneder ekstra, når nybilgarantien har gått ut.

Så derfor er det best å alltid kjøpe bil som har i det minste noe resterende nybilgaranti igjen, for den gjelder alle steder i landet.

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/366-hvor-er-det-tryggest-a-kjope-bruktbil

 

 

 

Anonymkode: fa1fa...18a

  • Liker 3
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du bare skal bruke ca 100.000 på en bil, så ber du nesten om trøbbel, med mindre du kan mye rundt bil selv eller kjenner folk som kan fikse ting på bilen for deg til veldig, VELDIG billig penge. 

Men hvis du er en person som er avhengig av at bilen (nesten) alltid må innom verkstedet, slik de fleste mennesker må, så vil du fort angre på biler til ca 100.000 kr og nedover. 

Skal du kjøpe noe som holder en stund, så må du ut med et sted mellom 150.000 - 200.000 kr. Bilene nå om dagen har litt høyere pris enn til vanlig, pga en chip krisen og mangel på leveranser. Så biler som koster 150.000, skulle egetnlig kostet 130.000 kr, bare for å ta et eksempel, og biler som koster 200.000, skulle egentlig kostet 175.000 eller noe rundt der under normale omstendigheter, uten chip krise og alt det der. 

Men siden denne chip leveranse krisen kommer til å vare ut 2022 og kanskje inn i 2023, så må man nesten forholde seg til de prisene som er, og da må du ut med noe i den prisklassen. 

VW Golf og Toyota Corolla er selvsagt veldig bra, så de er definitivt solide i kompakt segmentet. Du har Golf Highline 110 - 115 HK (2018 - 2019 modeller) og Corolla fra 2019 fra 122 HK. Så det holder ganske greit. 

Men nyere brukt Corolla fra 2019, koster en del over det jeg har nevnt, ca 250.000 kr. VW Golf Highline derimot, er det mulig å finne til rundt 200.000 kr fra 2018 og med lav KM.stand. 

Da snakker jeg om merkeforhandlere, for det er best å handle hos de. Om du handler hos "Privat" eller "Annet bilutsalg", så ber man egentlig om problemer, eller tar veldig unødig risiko. 

Ja, det koster litt mer hos merkeforhandlere, men faktisk ikke så mye mer og du får resterende nybilgaranti og minimalt med risiko, men ingenting er helt risikofritt. Men du gjør i det minste det du kan for å unngå problemer. Du står også sterkest med tanke på rettigheter hos en merkeforhandler, om det skulle dukke opp noe. 

Så kjøp bil som har resterende nybil garanti - mindre enn 5 år gammel. Husk også å ta tilstandsrapport hos NAF på bilen et par måneder før bilen fyller 5 år. Mange glemmer dette, faktisk! Da får du på en måte bekreftelse på at bilen er i orden med tanke på garantisaker selv om det er like før den skal fylle 5 år. Om testen finner ut noe, så blir det fikset gratis, nettopp pga garantien som ennå ikke er gått ut, så lenge det ikke er snakk om slitedeler.

Golf / Skoda Rapid Spaceback / Toyota Corolla, alt det er veldig bra, men Corolla er dyrere som sagt. Dette er kompakt klasser. Alt dette er bensin biler, mens Corolla er bensin hybrid som "lader" seg selv, så du slipper kabel på Corolla.

Om du vil se på en annen Toyota som er i lik størrelse som VW Golf, så har du Auris. Den ligger som regel rundt 200.000 kr og rett over. 2018 modell og lav KM.stand med minst to år igjen med resterende nybilgaranti. 

Så det er det du må ut med for en noenlunde OK bil i Golf-klassen som faktisk fungerer som den skal, samtidig som du får tilstandsrapport fra merkeforhandleren og har i tillegg minst 2 år igjen av resterende nybilgaranti. 

Slike biler har også kun 1 tidligere eier, så du blir eier nr 2, og dette er bra, og dette er bra med tanke på videresalg igjen, når det enn måtte være.

Folk har stort sett en "psykisk grense" på rundt 3 eiere. 

Jeg ser at "Honda Jazz"-mannen er i gang igjen med Honda-en sin og og det vanlige tullballet. 🤣 

Men selv om du skulle ha vurdert Honda Jazz, så må du nesten ut med 185.000 - 200.000 kr for en ordentlig en fra 2018 eller 2019 hos en merkeforhandler, som du gjerne kan ha uten problemer. Er ikke noe poeng å "Jazz-e" under 100.000 kr. 

Det betyr at du får både Golf og Auris for den Honda Jazz-en og både Golf og Auris er mer populære enn Honda Jazz.

Skal vi først snakke om merker som selger svært lite i Norge de siste årene (inkludert Honda), så kan man like så godt anbefale SEAT Leon. Den er under VW-paraplyen og SEAT er egentlig VW sin spanske "Skoda". 

Du får SEAT Leon med 150 HK bensin og automatgir til ca 189.000 kr hos merkeforhandlere, både 2018 - 2019 modeller med lav KM.stand. SEAT har 22 servicepunkter med tanke på service og diverse, som regel hos VW / Audi / Skoda merkeforhandlere.

Husk at de aller, aller fleste biler som er eldre enn november 2016 er nå straks utenfor nybilgarantien, og da sitter du bare igjen med en begrenset bruktbilgaranti som gjerne ikke gjelder andre steder enn i den butikken du kjøper bilen. Forhandlere pleier å gi noe garanti på biler mellom 5 - 7 år, men det er, som sagt, ofte bare garantier som gjelder i den butikken du kjøper, og de er som regel alt fra 3 - 6 til 12 måneder ekstra, når nybilgarantien har gått ut.

Så derfor er det best å alltid kjøpe bil som har i det minste noe resterende nybilgaranti igjen, for den gjelder alle steder i landet.

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/366-hvor-er-det-tryggest-a-kjope-bruktbil

 

 

 

Anonymkode: fa1fa...18a

Jeg tror jeg vil kjøpe enten helt ny bil, evt maks to år. Siden jeg har en bil lenge(lite kjøp og salg) ønsker jeg å kjøpe noe solid. Har ikke greie på bil og synes det er slitsomt å måtte dra på verksted ofte. Synes toyota virker som et seriøst og solid merke, når jeg hører og leser om det. Noe feil er det vel med alle merker.

Men det at jeg ikke har lademuligheter gjør dette ekstra vanskelig. Tanken på å kjøpe en ny fossilbil til 4-500 000 skremmer meg litt. Har et firma som kan kjøpe bil og jeg får igjen mva, men da må det være varebil kl.2😩how cool is that😏

Varebil og fossil…😆

Anonymkode: 55a16...19d

Skrevet

Toyota yaris hybrid kunne vært noe🤗

Da møter jeg fremtiden miljøvennlig men uten angst😆Rundt 350 000kr. Er dette en solid kjerre iflg.KG🧐

Anonymkode: 55a16...19d

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker said:

Toyota yaris hybrid kunne vært noe🤗

Da møter jeg fremtiden miljøvennlig men uten angst😆Rundt 350 000kr. Er dette en solid kjerre iflg.KG🧐

Anonymkode: 55a16...19d

Da hadde jeg heller kjøpt en Tesla M3 SR+

Anonymkode: f28fe...496

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Da hadde jeg heller kjøpt en Tesla M3 SR+

Anonymkode: f28fe...496

Jeg har ikke lademulighet, så kan ikke ha elbil. Fossil eller hybrid.

 

Anonymkode: 55a16...19d

Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ikke lademulighet, så kan ikke ha elbil. Fossil eller hybrid.

 

Anonymkode: 55a16...19d

Sorry leste ikke det. Da hadde jeg gått for en dieselbil, er ingen fordeler med å kjøpe hybrid.

Anonymkode: f28fe...496

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...