Hoppetaujenta Skrevet 26. oktober 2021 #1 Skrevet 26. oktober 2021 (endret) Det var en underlig sms å sende til folk. De vil vite om jeg eller min familie driver på med hvitvasking, korrupsjon eller andre uhumskheter i den retningen. Forventer de virkelig at de det gjelder vil ikle seg sin beste søndagsskoleuniform, vannkjemme håret, ta kontakt, stå skolerett for dem og med nedslått blikk innrømme sine synder? Frivillig? Hæ? Noen flere som har blitt bedt om å bekjenne? Endret 26. oktober 2021 av Hoppetaujenta
Kelsier Skrevet 26. oktober 2021 #2 Skrevet 26. oktober 2021 Spørsmålet om du er PEP er de pålagt å stille, ikke fordi de mistenker at du driver med hvitvasking eller korrupsjon, men fordi de er pålagt å ha oversikt over sine PEP-er. At man er PEP sier ingenting om ens synder, men det sier noe om en statistisk risiko, og dermed noe om hvilke kundetiltak de er pålagt å gjennomføre. Enhver bank, eiendomsmegler, advokat, eller andre som er rapporteringspliktige, for eksempel Norsk tipping, må ha oversikt over dette, så de aller fleste voksne mennesker har fått spørsmålet en eller flere ganger. 3
solmåneogstjerner Skrevet 26. oktober 2021 #3 Skrevet 26. oktober 2021 (endret) Kelsier skrev (13 minutter siden): Spørsmålet om du er PEP er de pålagt å stille, ikke fordi de mistenker at du driver med hvitvasking eller korrupsjon, men fordi de er pålagt å ha oversikt over sine PEP-er. At man er PEP sier ingenting om ens synder, men det sier noe om en statistisk risiko, og dermed noe om hvilke kundetiltak de er pålagt å gjennomføre. Enhver bank, eiendomsmegler, advokat, eller andre som er rapporteringspliktige, for eksempel Norsk tipping, må ha oversikt over dette, så de aller fleste voksne mennesker har fått spørsmålet en eller flere ganger. Ok? Jeg har aldri brukt norsk tipping, så kan ikke svare på det, men har da brukt banker (i mange år), eiendomsmeglere (flere ganger) og advokat (en gang), og aldri fått slike spørsmål. Det stemmer at de skal ha en viss oversikt, og dermed registrere mistenkelige/høye pengeoverføringer. Spesielt overføringer til fra utlandet. Og vurdere/rapportere om de har grunn til å tro at det kan ha med visse typer kriminalitet å gjøre. Dette er regulert i lov om hvitvasking og terrorfinansiering. Men at de stiller slike spørsmål, uten foranledning? Nei, det er de ikke pålagt å gjøre, og jeg har heller aldri opplevd at de har gjort det. De skal vel informere om at de følger lovgivningen. Men at det skal være mer enn det? @Hoppetaujenta spiller du fra utlandet? Eller får gevinster overført til utenlandsk konto? (Gjentar at jeg ikke har brukt norsk tipping. Men vil tro at et slikt opplegg ikke er lovpålagt, om ikke det har noe med utlandet å gjøre) Endret 26. oktober 2021 av solmåneogstjerner
Gjest Føsleguri Skrevet 26. oktober 2021 #4 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg har fått spørsmålet fra alle bankene jeg bruker flere ganger.
Hoppetaujenta Skrevet 26. oktober 2021 Forfatter #5 Skrevet 26. oktober 2021 Nei, jeg spiller fra gamlelandet gnore og har ingen overføringer av noe slag. Ingen gevinst i det hele tatt faktisk. Min aller første gang med spørsmålet og jeg syns det er rart, mest p.g.a. om de forventer at noen som helst vil svare ja på et slikt spørsmål. De som har noe å skjule vil jo aldri svare ja på dette og alle vi andre som aldri bryter lover eller skjuler noe, gjør jo ikke det, så hvorfor spørre i det hele tatt? Underlig syns jeg.
asterix Skrevet 26. oktober 2021 #6 Skrevet 26. oktober 2021 At noen ikke har opplevd å få disse spørsmålene fra diverse firma man samhandler med om økonomiske forhold er utrolig mye mer merkelig enn at man har det. Dette er standardspørsmål som disse er forpliktet til å stille kundene sine. 7
Mynlen Skrevet 26. oktober 2021 #7 Skrevet 26. oktober 2021 Det betyr jo ikke at du vedkjenner deg noe galt, men vi er mange som er lovpålagt å kartlegge PEP, kundene mine må signere på erklæringen, og svarer de ja må vi iverksette ekstra kontrollrutiner. 1
asterix Skrevet 26. oktober 2021 #8 Skrevet 26. oktober 2021 Hoppetaujenta skrev (4 minutter siden): Nei, jeg spiller fra gamlelandet gnore og har ingen overføringer av noe slag. Ingen gevinst i det hele tatt faktisk. Min aller første gang med spørsmålet og jeg syns det er rart, mest p.g.a. om de forventer at noen som helst vil svare ja på et slikt spørsmål. De som har noe å skjule vil jo aldri svare ja på dette og alle vi andre som aldri bryter lover eller skjuler noe, gjør jo ikke det, så hvorfor spørre i det hele tatt? Underlig syns jeg. Hvorfor skulle en politisk eksponert person svare nei på et spørsmål om han er det dersom vedkommende ikke driver med ulovligheter i tillegg? 1
Me for life Skrevet 26. oktober 2021 #9 Skrevet 26. oktober 2021 Alle som har konto hos Norsk Tipping får den sms'en i de kommende ukene. Jeg fikk den for nesten to uker siden, no big deal.
Hoppetaujenta Skrevet 26. oktober 2021 Forfatter #10 Skrevet 26. oktober 2021 asterix skrev (4 minutter siden): At noen ikke har opplevd å få disse spørsmålene fra diverse firma man samhandler med om økonomiske forhold er utrolig mye mer merkelig enn at man har det. Dette er standardspørsmål som disse er forpliktet til å stille kundene sine. Jeg har tippet i hundre år og aldri blitt spurt om noe slikt før. asterix skrev (2 minutter siden): Hvorfor skulle en politisk eksponert person svare nei på et spørsmål om han er det dersom vedkommende ikke driver med ulovligheter i tillegg? For meg virket det slik vinklet i ordlyden; om en har noen ulovligheter ala hvitvasking etc. på gang. Det er ingen stor greie. Jeg bare undret meg.
solmåneogstjerner Skrevet 26. oktober 2021 #11 Skrevet 26. oktober 2021 Hoppetaujenta skrev (3 minutter siden): Nei, jeg spiller fra gamlelandet gnore og har ingen overføringer av noe slag. Ingen gevinst i det hele tatt faktisk. Min aller første gang med spørsmålet og jeg syns det er rart, mest p.g.a. om de forventer at noen som helst vil svare ja på et slikt spørsmål. De som har noe å skjule vil jo aldri svare ja på dette og alle vi andre som aldri bryter lover eller skjuler noe, gjør jo ikke det, så hvorfor spørre i det hele tatt? Underlig syns jeg. Mulig at reglene er endret den siste tiden og at de gjør det for å liksom sikre seg selv. Men ja det høres jo utrolig merkelig ut. Hvis jeg drev med kriminalitet som jeg åpenbart ønsket å skjule, skulle jeg plutselig innrømme det for norsk tipping bare fordi de sendte en melding? 😂😂 Og de spør om din familie også. Men hvordan kan du vite det? Skal du forfølges fordi din stebestefar plutselig blir avslørt som den store finansmannen til geriljaen i Utsirasjakistam? Og hva har dette med tipping å gjøre? De fleste slenger vel inn en hundrelapp av og til og håper å vinne nok til en sofa eller en hytte? (Og så gjør de sjelden det...) Det burde vært enkelt for norsk tipping å ha kontroll på kundene sine og fokusere på (de ekstremt få) som det kan være noe muffens med, uten å sende slike spørsmål til alle. Hvor de (få) som faktisk har noe å skjule selvsagt ikke kommer til å svare ærlig... 😂 1
solmåneogstjerner Skrevet 26. oktober 2021 #12 Skrevet 26. oktober 2021 asterix skrev (8 minutter siden): At noen ikke har opplevd å få disse spørsmålene fra diverse firma man samhandler med om økonomiske forhold er utrolig mye mer merkelig enn at man har det. Dette er standardspørsmål som disse er forpliktet til å stille kundene sine. Har ikke fått det. Er det noe helt nytt, som bare gjelder nye kunder?
asterix Skrevet 26. oktober 2021 #13 Skrevet 26. oktober 2021 solmåneogstjerner skrev (5 minutter siden): Har ikke fått det. Er det noe helt nytt, som bare gjelder nye kunder? Loven som regulerer dette kom i 2018. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-01-23 Fristen for at ulike firma og organisasjoner skal få egenerklæringsrutiner på plass vet jeg ikke, men jeg har svart på dette ørten ganger i ulike banker, forsikringsselskaper, eiendomsmeglerfirma osv siden den tid. 3
solmåneogstjerner Skrevet 26. oktober 2021 #14 Skrevet 26. oktober 2021 asterix skrev (1 minutt siden): Loven som regulerer dette kom i 2018. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-01-23 Fristen for at ulike firma og organisasjoner skal få egenerklæringsrutiner på plass vet jeg ikke, men jeg har svart på dette ørten ganger i ulike banker, forsikringsselskaper, eiendomsmeglerfirma osv siden den tid. Ok. Jeg har ikke fått det. Men har ikke noe nye forbindelser i løpet av den tiden. Men er kunde hos flere banker og forsikringsselskaper.
kvinne35+ Skrevet 26. oktober 2021 #15 Skrevet 26. oktober 2021 Hoppetaujenta skrev (1 time siden): Det var en underlig sms å sende til folk. De vil vite om jeg eller min familie driver på med hvitvasking, korrupsjon eller andre uhumskheter i den retningen. Forventer de virkelig at de det gjelder vil ikle seg sin beste søndagsskoleuniform, vannkjemme håret, ta kontakt, stå skolerett for dem og med nedslått blikk innrømme sine synder? Frivillig? Hæ? Noen flere som har blitt bedt om å bekjenne? Det er mange som har fått den SMS en
Rosa Sitron Skrevet 26. oktober 2021 #16 Skrevet 26. oktober 2021 28 minutter siden, solmåneogstjerner said: Ok? Jeg har aldri brukt norsk tipping, så kan ikke svare på det, men har da brukt banker (i mange år), eiendomsmeglere (flere ganger) og advokat (en gang), og aldri fått slike spørsmål. Det stemmer at de skal ha en viss oversikt, og dermed registrere mistenkelige/høye pengeoverføringer. Spesielt overføringer til fra utlandet. Og vurdere/rapportere om de har grunn til å tro at det kan ha med visse typer kriminalitet å gjøre. Dette er regulert i lov om hvitvasking og terrorfinansiering. Men at de stiller slike spørsmål, uten foranledning? Nei, det er de ikke pålagt å gjøre, og jeg har heller aldri opplevd at de har gjort det. De skal vel informere om at de følger lovgivningen. Men at det skal være mer enn det? @Hoppetaujenta spiller du fra utlandet? Eller får gevinster overført til utenlandsk konto? (Gjentar at jeg ikke har brukt norsk tipping. Men vil tro at et slikt opplegg ikke er lovpålagt, om ikke det har noe med utlandet å gjøre) https://www.norsk-tipping.no/kundeservice/min-konto/nyhetsbrev-og-varslinger/sms-med-sporsmal-om-jeg-er-pep-politisk-eksponert-person https://www.faktisk.no/artikler/j7v59/denne-smsen-fra-norsk-tipping-er-ikke-svindel De er pålagt å sende sms, var noen nyhetsaker om det tidligere i høst, uten at jeg finenr de artiklene akkurat nå
Rosa Sitron Skrevet 26. oktober 2021 #17 Skrevet 26. oktober 2021 14 minutter siden, solmåneogstjerner said: Har ikke fått det. Er det noe helt nytt, som bare gjelder nye kunder? Nei, det gjelder alle kunder. Det er derfor Norsk tipping sender sms til alle kunder nå i disse dager.
Kelsier Skrevet 26. oktober 2021 #18 Skrevet 26. oktober 2021 solmåneogstjerner skrev (45 minutter siden): Mulig at reglene er endret den siste tiden og at de gjør det for å liksom sikre seg selv. Men ja det høres jo utrolig merkelig ut. Hvis jeg drev med kriminalitet som jeg åpenbart ønsket å skjule, skulle jeg plutselig innrømme det for norsk tipping bare fordi de sendte en melding? 😂😂 Og de spør om din familie også. Men hvordan kan du vite det? Skal du forfølges fordi din stebestefar plutselig blir avslørt som den store finansmannen til geriljaen i Utsirasjakistam? Og hva har dette med tipping å gjøre? De fleste slenger vel inn en hundrelapp av og til og håper å vinne nok til en sofa eller en hytte? (Og så gjør de sjelden det...) Det burde vært enkelt for norsk tipping å ha kontroll på kundene sine og fokusere på (de ekstremt få) som det kan være noe muffens med, uten å sende slike spørsmål til alle. Hvor de (få) som faktisk har noe å skjule selvsagt ikke kommer til å svare ærlig... 😂 Forsterkede kundetiltak betyr ikke at du forfølges. De fleste kunder på forsterkede kundetiltak merker neppe noe særlig til det i det hele tatt. Det er jo nettopp derfor de stiller slike spørsmål, for å avdekke om en kunde er en de skal fokusere på (forsterkede tiltak) eller ikke. Egenerklæringen man fyller ut er heller ikke den eneste kilden man ser på, så hvis man lyver om å være PEP, så kan det fort bli avdekket. Det er utrolig merkelig at du aldri har fylt ut en slik erklæring før. Du har vel neppe forstått eller tenkt over at det er det du gjør, men hver gang du svarer på hva du skal bruke banken til, hvor pengene du har i egenkapital til bolig kommer fra eller hvor mye du kommer til å overføre til utlandet eller ta ut i kontanter, så har det noe med det samme underliggende prinsippet å gjøre. 2
solmåneogstjerner Skrevet 26. oktober 2021 #19 Skrevet 26. oktober 2021 (endret) Kelsier skrev (18 minutter siden): Det er utrolig merkelig at du aldri har fylt ut en slik erklæring før. Du har vel neppe forstått eller tenkt over at det er det du gjør, men hver gang du svarer på hva du skal bruke banken til, hvor pengene du har i egenkapital til bolig kommer fra eller hvor mye du kommer til å overføre til utlandet eller ta ut i kontanter, så har det noe med det samme underliggende prinsippet å gjøre. Mulig fordi jeg ikke har blitt ny kunde noe sted de siste årene da. Heller ikke hatt store overføringer/endringer/uttak. Jeg HAR vært borti det før, men da har det vært i forbindelse med utlandsoverføringer. Ikke ellers. Har forøvrig aldri vært kunde/bruker i norsk tipping. Endret 26. oktober 2021 av solmåneogstjerner
SoftKitty Skrevet 26. oktober 2021 #20 Skrevet 26. oktober 2021 11 minutter siden, solmåneogstjerner said: Mulig fordi jeg ikke har blitt ny kunde noe sted de siste årene da. Heller ikke hatt store overføringer/endringer/uttak. Jeg HAR vært borti det før, men da har det vært i forbindelse med utlandsoverføringer. Ikke ellers. Har forøvrig aldri vært kunde/bruker i norsk tipping. Jeg måtte svare på dette til alle bankene jeg har kundeforhold i den gang loven kom rundt 2018. Sannsynligvis har du også svart på dette den gang, du husker det bare ikke. En av bankene mine hadde lange spørreskjema de andre hadde bare noen korte spm i nettbanken en gang jeg logget meg på. Du kobler det kanskje ikke fordi det ikke var direkte spørsmål om politikk eller hvitvasking slik det høres ut som i HI, bare noen generelle spm om man skulle overføre penger til utlandet, hadde forbindelse til utlandet osv. (Mulig norsk tipping har formulert seg annerledes enn bankene da) 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå