AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #1 Skrevet 26. oktober 2021 Det er kanskje ikke mange spørsmål man kan stille ved jobbintervju? Regner med all informasjon vil komme? Hva stiller du spørsmål om? når man starter på jobb og når man slutter på jobb? tørr ikke å spørre om pensjon akkurat, det er vel kun 2%? kanskje alle spørsmål man stiller er bransjerelatert? Anonymkode: 62b14...53c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #2 Skrevet 26. oktober 2021 Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut her? Hvordan er arbeidsmiljøet? Anonymkode: abc5a...0f5 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #3 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg spør om hva de forventer av meg. Jeg lærte det dårlig den første gangen. Da ble jeg skjelt ut fordi jeg ikke kunne rutinene, at spurte om jeg kunne hjelpe med noe og ikke bare "så arbeidet". Jeg skulle bare gjøre det uten å si det. Jeg var kjent på avdelingen, men ikke rutinene på den type vakt, og var avhengig av å spørre. Da jeg byttet avdeling så var det livsviktig for dem at jeg spurte og konfererte meg med de andre, og de hadde dårlig erfaring med noen som ikke gjorde det og kjørte sitt eget løp. Det sa de også på intervjuet. Jeg spør hvordan man jobber i arbeidsarealene, hvordan en dag vil se ut for meg, hvordan opplæringen blir og om det er noe jeg bør være fleksibel på (jeg strekker meg gjerne langt for å få en etterlengtet jobb). Jeg spør gjerne også om de fleste ansatte har jobbet der lenge, eller om det er en del variasjon innad og flere som er mer ferske. Det sier litt om hva du går til, på godt og vondt. Det er jo viktig at du også vil være der. Selv om det er arbeidsgivers marked, så er det viktig at du også får svar på det du synes er viktig. For noen betyr lunsjtid noe, så man kan jo spørre om det er avsatt tid til lunsj og om man spiser samlet, eller fortløpende. Hvis det siste gjelder, så er intervjuer typisk unnvikende og sier at de "prøver nå på det". Akkurat det er ikke spesielt viktig for meg, men det er jo et eksempel. Lykke til på intervju. Anonymkode: 89884...390 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #4 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg spør om de kan fortelle litt om de som er medarbeiderne til den utlyste stillingen. Hvor mange er det i "teamet"? Alder, faglig bakgrunn, om det er mange som har jobbet der lenge osv. Jeg lærte å spørre om det siste på den harde måten; da jeg ble ansatt et sted hvor gjennomtrekken var enorm, noe som i 9 av 10 tilfeller har med arbeidsmiljøet eller arbeidsforholdene å gjøre. Hvis arbeidsplassen er en stor virksomhet spør jeg gjerne om de har interne opplæringsprogrammer eller andre former for kursing som kan bidra til å holde seg faglig oppdatert og forbli en kompetent medarbeider på sikt. Det kan også være aktuelt å spørre om det vil komme endringer i arbeidssted, organisasjonsform osv. Det har vært relevant i offentlig virksomhet de siste årene, med mange kommune- og fylkessammenslåinger, interkommunale ordninger osv. Anonymkode: 3dab0...580 6
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #5 Skrevet 27. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut her? Hvordan er arbeidsmiljøet? Anonymkode: abc5a...0f5 Fantastisk gode spørsmål. Anonymkode: 62b14...53c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #6 Skrevet 27. oktober 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg spør om de kan fortelle litt om de som er medarbeiderne til den utlyste stillingen. Hvor mange er det i "teamet"? Alder, faglig bakgrunn, om det er mange som har jobbet der lenge osv. Jeg lærte å spørre om det siste på den harde måten; da jeg ble ansatt et sted hvor gjennomtrekken var enorm, noe som i 9 av 10 tilfeller har med arbeidsmiljøet eller arbeidsforholdene å gjøre. Hvis arbeidsplassen er en stor virksomhet spør jeg gjerne om de har interne opplæringsprogrammer eller andre former for kursing som kan bidra til å holde seg faglig oppdatert og forbli en kompetent medarbeider på sikt. Det kan også være aktuelt å spørre om det vil komme endringer i arbeidssted, organisasjonsform osv. Det har vært relevant i offentlig virksomhet de siste årene, med mange kommune- og fylkessammenslåinger, interkommunale ordninger osv. Anonymkode: 3dab0...580 Utrolig godt gjennomtenkt. Jeg liker dette. Anonymkode: 62b14...53c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #7 Skrevet 27. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg spør om hva de forventer av meg. Jeg lærte det dårlig den første gangen. Da ble jeg skjelt ut fordi jeg ikke kunne rutinene, at spurte om jeg kunne hjelpe med noe og ikke bare "så arbeidet". Jeg skulle bare gjøre det uten å si det. Jeg var kjent på avdelingen, men ikke rutinene på den type vakt, og var avhengig av å spørre. Da jeg byttet avdeling så var det livsviktig for dem at jeg spurte og konfererte meg med de andre, og de hadde dårlig erfaring med noen som ikke gjorde det og kjørte sitt eget løp. Det sa de også på intervjuet. Jeg spør hvordan man jobber i arbeidsarealene, hvordan en dag vil se ut for meg, hvordan opplæringen blir og om det er noe jeg bør være fleksibel på (jeg strekker meg gjerne langt for å få en etterlengtet jobb). Jeg spør gjerne også om de fleste ansatte har jobbet der lenge, eller om det er en del variasjon innad og flere som er mer ferske. Det sier litt om hva du går til, på godt og vondt. Det er jo viktig at du også vil være der. Selv om det er arbeidsgivers marked, så er det viktig at du også får svar på det du synes er viktig. For noen betyr lunsjtid noe, så man kan jo spørre om det er avsatt tid til lunsj og om man spiser samlet, eller fortløpende. Hvis det siste gjelder, så er intervjuer typisk unnvikende og sier at de "prøver nå på det". Akkurat det er ikke spesielt viktig for meg, men det er jo et eksempel. Lykke til på intervju. Anonymkode: 89884...390 Veldig takknemlig for dette. Betydningsfulle disse Anonymkode: 62b14...53c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #8 Skrevet 27. oktober 2021 Du må jo tilpasse det til stillingen du er på intervju for, da. Noen ganger passer det å spørre om hvilken opplæring man vil få, andre ganger lurer man kanskje på hvordan kontorløsningen er (mulighet for hjemmekontor? fleksitid?). Jeg liker når de som er på intervju stiller oss som arbeidsgiver litt "vanskeligere" spørsmål, som f.eks. hva vi tror vil være de største utfordringene i stillingen, eller kanskje noe enda mer faglig som hvorfor vi har valgt å løse noe på den måten og ikke på den måten. "Hvordan er arbeidsmiljøet" er et forferdelig dårlig spørsmål, for ingen vil noen gang svare "dårlig" på det. Man kan heller kanskje spørre "hva gjør dere for å opprettholde et godt miljø på arbeidsplassen" eller noe sånn. Anonymkode: 1eca8...b22 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #9 Skrevet 27. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du må jo tilpasse det til stillingen du er på intervju for, da. Noen ganger passer det å spørre om hvilken opplæring man vil få, andre ganger lurer man kanskje på hvordan kontorløsningen er (mulighet for hjemmekontor? fleksitid?). Jeg liker når de som er på intervju stiller oss som arbeidsgiver litt "vanskeligere" spørsmål, som f.eks. hva vi tror vil være de største utfordringene i stillingen, eller kanskje noe enda mer faglig som hvorfor vi har valgt å løse noe på den måten og ikke på den måten. "Hvordan er arbeidsmiljøet" er et forferdelig dårlig spørsmål, for ingen vil noen gang svare "dårlig" på det. Man kan heller kanskje spørre "hva gjør dere for å opprettholde et godt miljø på arbeidsplassen" eller noe sånn. Anonymkode: 1eca8...b22 jeg er veldig enig i det. Jeg ser jo at jeg har benyttet et svært tynt grunnlag i det som jeg egentlig skulle stilt i spørsmål. Men jeg tror jeg også ser en rød tråd hvorfor det har blitt sånn. På en måte ønsker jeg karriereskifte, og har vel måtte lide under mange dårlige faktorer i tidligere stillinger. Jeg ser at jeg ikke har vært tøff nok. Anonymkode: 62b14...53c
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #10 Skrevet 27. oktober 2021 Spør om akkurat det du lurer på, samt noen taktiske spørsmål. Send gjerne spørsmål fra intervjuet tilbake til intervjueren, iallefall hvis det er sjefen som stiller spørsmålene. Ledelse er som sagt ekstremt viktig for trivsel, så spør gjerne ut om lederen. Hvordan lederen fremstår ovenfor de ansatte, hvordan lederen løser konflikter, hvilke verdier lederen setter pris på i arbeidshverdagen og hos de enkelte ansatte, om lederen krever noe indirekte ekstra utover stillingen, hvilken lederstil lederen har.... Og... hvis du blir spurt om dine "svake" og "positive" sider, så spør gjerne lederen om det samme! Send tilbake spørsmålet! Lederen er i 99% av gangene ikke forberedt på dette! Den største feilen folk gjør er å ikke utfordre litt på intervju. Å ikke spørre rundt lederskapet. Lederskapet betyr ALT for din trivsel, så det er himla rart at nesten ingen gjør det. Anonymkode: edd1e...230 3
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #11 Skrevet 27. oktober 2021 Viktige momenter å spørre om: - Arbeidshverdagen - Arbeidslokalet - Lederskapet - Medarbeidere - Forventninger mot deg - Utviklingspotensiale/karriérestige/kursing - Goder Her har du 10-talls spørsmål under hvert eneste punkt. Plukk de beste du kommer på, som du lurer på, og som kan være smart å stille. Ta gjerne med deg 8-15 spørsmål inn på intervjuet. Og ikke vær redd for å spørre om anstrengte ting! Anonymkode: edd1e...230 3
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #12 Skrevet 1. november 2021 jeg skulle virkelig hadde mange av disse spørsmålene fremfor meg når jeg hadde jobbintervju, fordi da lærer man direkte noe fra bedriftskultur, og får det man trenger videre med i verktøyene når neste jobbintervju står på gang. Jeg fikk ikke siste jobben jeg var i jobbintervju i. Som sagt angrer at jeg ikke hadde langt bedre spørsmål og flere, og lærdom er at man skal benytte tiden godt når man står mitt oppe i det. Anonymkode: 62b14...53c 1
Taluno Skrevet 1. november 2021 #13 Skrevet 1. november 2021 Jeg spør om arbeidstider, om det er "tvungen ferie" ved jul/påske/sommer, spesifikke bransjeregler, mulighet for utvikling, pensjon, andre goder som trening f.eks... og om de har noe fast system for opplæring og om hvordan arbeidsmiljøet er. Og prøver flette inn spørsmål om det er hyppig utskifting av de ansatte. Og hvordan det eventuelt er med parkering. Har spurt om hjemmekontor når det har vært kontorjobb, og mulighet for fleksitid.
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #14 Skrevet 1. november 2021 jeg kommer til å jobbe bevisst med spørsmålsgrunnlagene til alle neste jobbintervjuer jeg kommer til å berøre. Det er jo rett og slett det viktigste punktet i hele ansettelesprosedyrene Anonymkode: 62b14...53c
AnonymBruker Skrevet 3. november 2021 #15 Skrevet 3. november 2021 vil det være naturlige å supplere inn noen spørsmål når man ringer på en utlyst jobbstilling? Evt hvilke? For det kan jo bekrefte veldig at det er jobb som jeg vil søke til. Anonymkode: 62b14...53c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå