Gå til innhold

Hvordan forhandle lønn ved ny stilling?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ganske ny i arbeidslivet, så har ikke gjort dette før 🙈

Har hatt en helt grei stilling, nå har jeg søkt en ny stilling i samme selskap. Det ser ut som det går veien, og jeg har blitt forespeilet en lønn på en viss sum. Den er forsåvidt grei, men jeg ønsker å forhandle den opp om jeg kan (ser for meg ca 30 000 mer enn de kommer til å tilby, så ikke noe voldsomme greier). 

Hvordan er det egentlig vanlig å gjøre dette? Tar jeg "forhandlingen" på e-post, eller bør jeg ta en telefon? Bare presenterer jeg den summen jeg ønsker, eller bør jeg ha en god begrunnelse for hvorfor? (begrunnelsen er at jeg har rett kompetanse for stillingen, men det kom jo også frem under intervjuet og fra CV'en min, så det er ikke noen andre argumenter enn det, egentlig). 

Bør jeg legge meg en del over det jeg egentlig vil ha, og forhandle for å havne der jeg vil være? De har ikke ubegrensede midler å tilby, og jeg har ikke kjempemye erfaring, så jeg er redd det vil se litt arrogant ut om jeg foreslår en voldsom sum... Men om jeg foreslår den summen jeg egentlig ønsker med en gang, så vil kanskje sluttilbudet havne et sted mellom deres tilbud og mitt forslag? 

Tips og innspill mottas med glede 😁

Anonymkode: 0a11e...74a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt noldus på å forhandle, så jeg håper du får andre tips også. Men da jeg fikk tilbud om lønn i ny stilling spurte jeg egentlig rett ut om det var mulighet for å forhandle lønn. Jeg fikk spørsmål tilbake hva jeg ønsket, og ettersom jeg er vanvittig dårlig til dette og synes det er ekkelt, så spurte jeg bare om 20.000 mer. De sa OK og så fikk jeg tilsendt nytt tilbud. 

Hos meg gikk det altså ganske greit, men det er jo mulig jeg burde ha lagt meg høyere. Men det er nå i hvert fall en måte å gjøre det på. Jeg synes også det virker dumt å legge seg alt for høyt. For min del kunne jo arbeidsgiver "møtt meg på midten" og gitt meg tilbud om 10.000 mer i stedet - samtidig kan det hende de regna med forhandling, og de var glade for at jeg la meg så lavt. 

Anonymkode: db136...c3c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper noen som jobber i staten kan fortelle litt her😁 har blitt innstilt som i en stilling med lønnsspenn 480-550.000 (førstekonsulent). Er nyutdannet og dette er min første «voksenjobb». Hvordan forhandler man her?

Anonymkode: 29e25...3b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Håper noen som jobber i staten kan fortelle litt her😁 har blitt innstilt som i en stilling med lønnsspenn 480-550.000 (førstekonsulent). Er nyutdannet og dette er min første «voksenjobb». Hvordan forhandler man her?

Anonymkode: 29e25...3b1

Du svarer skriftlig at du takker ja til jobben, med forbehold om at dere blir enige om lønn. 
Så får du kontrakt, som inkluderer lønn. Så tar du kontakt og sier at du ønsker å forhandle om lønn. Muntlig eller skriflig, det varierer nok litt. Du bør da legge deg litt over det du egentlig ønsker, men du må ikke komme med et lønnskrav som er fullstendig urealistisk. Kontakt fagforening for å få oppdatert lønnsstatistikk, både i forhold til ansiennitet/stillingskategori/sektor/kanskje også arbeidsgiver først. Informer gjerne arbeidsgiver om at «ifølge fagforeningen er gjennomsnittlig lønn for stilling x med y ansiennitet z», og relater det til lønnstilbudet. Vær høflig. Ikke still ultimatum med mindre du er forberedt på at du kan stå uten jobb. 

Anonymkode: c129d...928

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke takka ja med en gang slik som vedkommende over her, men inntatt en mer avventende rolle, tilbudet ligger jo der og det er vanlig å forhandle lønnen etter at man har mottatt tilbudet. «Lønnen var noe lavere enn det jeg hadde sett for meg, (sammenligning med lønnstatistikk/tilsvarende stillinger/ansvar etc) har dere noe å gå på? / er dette det beste tilbudet dere har å gi meg? / kan dere møte meg på xxx.xxx?» 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i kommunen og fikk nylig en ny stiling i samme avdeling. Jeg fikk spørsmål om lønn på intervju, og hadde på forhånd fått lønnsstatistikk fra fagforeningen, slik at jeg visste hva de andre med samme utdanningsbakgrunn som meg tjente. Ba om å få gjennomsnittet på avdelingen, som tilsvarte en økning på 13% av min lønn. Da jeg fikk tilbudet var det på 17%. Det betyr vel egentlig at de hadde enda mer å gå på om jeg hadde lagt meg høyere, men jeg var svært fornøyd med tilbudet. 

Jeg er tillitsvalgt i fagforeningen, og under de lokale lønnsforhandlingene kom det klart frem at de som ba om mer fikk mer, selv om det ikke var noen grunn til at de skulle få mer enn andre. Dermed er min anbefaling å alltid legge seg høyere enn hva du ønsker, men trekk en grense mot det useriøse.   

Anonymkode: 25dde...f3d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...