Schmidtherin Skrevet 26. oktober 2021 #1 Del Skrevet 26. oktober 2021 Jeg har kjøpt min første bolig og lurer på hva som er den vanlig veien videre. Fortsetter man å spare til egenkapital separat eller bruker man nedbetalt lån som "egenkapital" ved fremtidig boligkjøp? I min situasjon utgjør boliglånet pdd ca 50% av kjøpssummen og jeg bor i Bergen sentrum, så jeg håper på verdistigning ved et eventuelt salg (men det kan man jo aldri vite 100% sikkert). Jeg har for øvrig ikke BSU lengre, så jeg kan ikke fortsette sparingen der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #2 Del Skrevet 26. oktober 2021 Hvis du har en bolig til en verdi av 3 mill, og har lån på 1,5, så har du 1,5 i egenkapital. Anonymkode: 1f0aa...3c2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #3 Del Skrevet 26. oktober 2021 Tror det varierer fra folk til folk. Jeg tror det er lurt å spare til egenkapital ved siden av. I tillegg vil jo verdiøkning kunne brukes til reinvestering i ny bolig. Anonymkode: 4ed4f...42a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Taluno Skrevet 26. oktober 2021 #4 Del Skrevet 26. oktober 2021 Ja takk, begge deler. Jeg sparer litt som ekstra framtidig egenkapital, i tillegg til at egenkapitalen i eksisterende bolig stadig øker etter hvert som andel lån blir mindre. Jeg har fått en veldig god verdistigning etter jeg kjøpte, som gjør at jeg har en romslig egenkapital i dag. Men boligene jeg ønsker kjøpe er gjerne større eller nyere, og har også hatt tilsvarende verdistigning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #5 Del Skrevet 26. oktober 2021 Her ville vi oppgradere til enebolig, så vi fortsatte å spare EK selv om vi hadde lån på rekkeboligen. Mer EK måtte til for oss, og man vet jo aldri hva man får når boligen skal selges. Si du har 500.000 i EK (på bankkonto) og har 2,5 i boliglån på bolig du selger for 3, da ender du opp med total EK på 1 mill. Men om du bare selger for 2,8 blir EK 800.000. Derfor ville jeg ha spart opp på bankkonto også. Dessuten må du ha nok til dokumentavgift og megler utgifter, det må du ha på bankkonto siden lån ikke dekker det. Blir fort 200.000 bare det. Anonymkode: 18c28...09c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #6 Del Skrevet 26. oktober 2021 Om du vil oppgradere (selge nåværende bolig og kjøpe en annen, dyrere seinere) så teller egenkapitalen i din nåværende bolig som egenkapital, men du må ha mellomfinansiering om du kjøper før du selger. Om du kjøper en ny bolig i tillegg til den du har, så kan du spare til ny egenkapital, men selv da kan egekapitalen i din nårværende bolig brukes, men da må du snakke med banken. Anonymkode: 10309...af9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #7 Del Skrevet 26. oktober 2021 Det avhenger jo veldig av planen din videre og din livssituasjon nå. Har du tenkt å bo der en god stund, er ung og har god råd ville jeg delt overskuddet mitt i tre. Jeg ville startet pensjonssparing (trenger ikke være store beløpet i mnd i fond), nedbetalt ekstra på boliglån og spart litt på konto eventuelt i fond til EK. Pengene du har stående på konto/fond er mye mer tilgjengelige for deg enn det som er bundet opp i bolig. Hva om du feks ønsker å pusset opp badet mens du bor der du bor nå. Har du lagt all kapital i boligen må du gå via banken for å kunne gjøre dette. Har du i stedet spart pengene på konto/i fond kan du bruke dem når du vil. Hvor lenge er det til du eventuelt skal kjøpe større? Er det mer en 5 år, ville jeg vurdert å ikke nedbetale ekstra på boliglån, men satt alle penger i fond 🙂 Med så lav rente som nå har fond historisk hatt bedre avkastning enn rentene på lånet. Anonymkode: b0ffc...ad9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #8 Del Skrevet 26. oktober 2021 Betaler ned lån og sparer i fond I tillegg. Anonymkode: 37e51...c9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trolltunge Skrevet 26. oktober 2021 #9 Del Skrevet 26. oktober 2021 Frem til jeg hadde såpass liten belåningsgrad at banken anbefalte meg å heller spare i fond sparte jeg kun til egenkapital ved å nedbetale boliglån. Jeg gjør det nå også, men sparer i tillegg i fond. Ikke bare i fond, slik banken anbefalte, fordi det gir trygghet for meg å ha minst mulig i lån. Som ung ville jeg nå ha spart litt i fond i tillegg til å betale mest ned på lånet. Kanskje bare noen hundrelapper i fond hver måned. Ikke merkbart egentlig, men over år kan det likevel gi bra sum i sparing. Jeg byttet bolig flere ganger, og det jeg hadde betalt ned på lånet + verdiøkning var egenkapital ved kjøp av ny bolig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå