flowerpower Skrevet 4. oktober 2005 #1 Skrevet 4. oktober 2005 Jeg og mange med meg har opplevd de "gamle" tidene hvor foreldrene ikke fikk lov til å komme på besøk en gang når et barn lå på sykehus. Heldigvis har disse tidene forandret seg, men siden det er så mange sykepleiere og - studenter her inne tenkte jeg at jeg kunne lage en tråd om dette emnet. Da jeg var liten (jeg lå på sykehus fra 1962 og jevnt fram til 1970), var det altså sånn at foreldrene ikke fikk bo sammen med barnet på sykehuset. Der jeg lå fikk vi i hvert fall lov til å ha besøk, men siden byen jeg bodde i var et stykke unna Oslo og både veier og biler var dårlige ble det sjelden jeg så familien. Jeg har snakket med andre som ikke fikk lov til å ha besøk i det hele tatt, og atter andre som kan fortelle at de ble bundet i senga hvis de prøvde å løpe etter foreldrene. Vi ble sendt rundt som om vi var pakker og ble sjelden fortalt hva som skulle skje. Det skjedde mange ting som i dag ville bli kalt overgrep og barnemishandling. Har ting blitt perfekte nå? Det tror jeg ikke! Selvom foreldrene nå kan være med, tror jeg ikke alle leger og sykepleiere er like flinke til å informere både foreldre og barnet om det som skal skje. Da jeg tok spes.ped utdanningen skrev vi oppgave om barn på sykehus (det var i 1985), og oppdaget at det er stor forskjell på sykehusene. Alt var avhengig av hvordan oversykepleieren var På et sted fikk barna lov til å bake, male og gjøre alt mulig i senga, på et annet sted var alt sånt uhygienisk. Jeg er ikke i tvil om hvem av barna som ble raskest friske og som hadde minst sjanser til å få problemer senere! Så jeg har en oppfordring til dere som jobber på sykehus: Vær så snill og ta barna på alvor og la dem også få lov til å leke og ha det moro! Det er faktisk en veldig god medisin også :smile:
Gjest gjesta Skrevet 4. oktober 2005 #2 Skrevet 4. oktober 2005 Jeg har et barn som i 89-90 måtte ta en operasjon. Opplevde da at mennesker rundt ikke brukte nok tid til å å fortelle hva som skulle skje og gjøre barnet mitt trygt. Jeg reagerte som forelder, men klarte ikke å si ifra. Etter mange besøk hos lege/på sykehus så jeg jeg mer tydelig. Jeg vet hva og hvordan mine barn takler ting og er snar til å si i fra. Men før jeg kom så langt så har jeg godtatt alt for mye.
Nella Skrevet 4. oktober 2005 #3 Skrevet 4. oktober 2005 Jeg har jobbet litt på barneavdelig for en 6-7 år siden og kan si at det er blitt andre tider nå. Ihvertfall de jeg var. Tror neppe at de som var der da har fått senvirkninger av det. Skummel avdeling å gå i forresten der trehjulssykler i gangen i superfart var bare å vike for Foreldre fikk være der så mye de ville, sove over. Pepperkakebaking til jul på barna, maling, fingermalig og sprøyter (uten spiss self) til å fordele maling med. Trilla barn rundt på sykhuset i seng dersom de ikke kunne gå/sitte i rullestol. Film hver dag, mulighet for tv og tv-spill på rommet til de dårligste og isolerte (pga infeksjoner) Var også svømmebasseng de brukte til opptrening og sånn etter benbrudd feks. Har bare godt inntrykk av barn på sykehus i dag og tror ikke de tar noe skade av det. Vil tro det er mer traumatisk for oss voksne å være på sykehus i dag.
Gjest Spacegirl Skrevet 5. oktober 2005 #4 Skrevet 5. oktober 2005 Jeg var på sykehus en måneds tid da jeg var 4 år (i -82), og opplevde det som en eventyrlig utflukt. Masse barn å leke med dagen lang, og mange morsomme leker . Tror nok det har endret seg mye i forhold til hvordan det var noen tiår tidligere.
Gjest 1111 Skrevet 5. oktober 2005 #5 Skrevet 5. oktober 2005 Jeg var innlagt på sykehus i 95 og hadde ikke lyst til å gå igjen. Mamma fikk være der med meg og jeg husker de hadde et stooort skap med masse filmer som vi kunne se, pluss mange andre leker. Kunne ikke hatt det bedre jeg
flowerpower Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter #6 Skrevet 5. oktober 2005 Flott å høre at det fungerer mange steder, men innleggene viser også at det fortsatt er forskjell på sykehusene. (Jfr Persilles innlegg)
Gjest GreenSky Skrevet 5. oktober 2005 #7 Skrevet 5. oktober 2005 Var også mye på sykehus da jeg var liten. Der var det også bare korte besøkstider, selv for foreldre. Holder meg unna sykehus i dag, får klaus bare ved tanken.
Arkana Skrevet 5. oktober 2005 #8 Skrevet 5. oktober 2005 Jeg var mye på sykehus da jeg var mindre, hadde alltid en av foreldrene med meg, de bodde på samme rom. Husker sykepleierne som hyggelige. Jeg fikk gjøre som jeg ville, fikk akkurat den maten jeg ville ha (kjøkkenet laget faktisk mat bare til meg når jeg ikke likte det som stod på menyen). Nå var jeg svært syk da, så mange ganger var det meste helt uinteressant.
meta2 Skrevet 14. oktober 2005 #9 Skrevet 14. oktober 2005 Jeg lå på sykehus da jeg var liten. 1970-75. Har ekstrem sprøyteskrekk, og rømte fra sykehuset en gang vi var der for å ta prøver. I neste mnd skal jeg på sykehuset med ene gutten. Det skal bli spennende å se hvordan de oppfører seg mot oss.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå