Gå til innhold

Er du forberedt på prishoppet på varer som snart kommer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I VG i dag kan vi lese at det snart vil bli MYE dyrere med en rekke varer. I tillegg til den dyre strømmen, økte renten, og sikkert en rekke andre ting som blir dyrere fremover, hvordan vil dette påvirke deg?

Jeg ser for meg at en god del vil slite.

Anonymkode: f8ce0...3a4

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er student så kommer til å slite, men virker som om ikke en sjel bryr seg om at det blir for dyrt for oss. Bortglemt under coronapandemien, brukt som valgflesk under valgkampen, og igjen bortglemt 

Anonymkode: be36a...752

• Liker 16
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er student så kommer til å slite, men virker som om ikke en sjel bryr seg om at det blir for dyrt for oss. Bortglemt under coronapandemien, brukt som valgflesk under valgkampen, og igjen bortglemt 

Du får ta deg en ekstrajobb, det er rekordmange ledige stillinger nå.

Anonymkode: 7f472...33d

• Liker 11
Skrevet

Det blir enda artigere:

-Mye dyrere mat

-Ny dyrere nettleie fra 01.01

-Renteøkninger i flere år

-Dyrere drivstoff

-Dyrere strøm hele året

-30% økning i boutgifter generelt mot 2024

Skulle vært artig å sett hvordan dette slo ut på et forbruk på 100000 i dag og hvordan det samme forbruket ser ut om 2-3 år.

Anonymkode: 1de7e...f80

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du får ta deg en ekstrajobb, det er rekordmange ledige stillinger nå.

Anonymkode: 7f472...33d

Ja, det ville jo vært veldig greit, men jeg har 1 år igjen på master, mao ingen som utlyser deltidsstillinger vil ansette meg for <1 år. Det som blir utlyst av stillinger som ekstrahjelp er relatert til juletiden, noe som er uaktuelt når jeg har ukentlige eksamener fra november til 20.12 :vetikke:

Jeg kommer nok til å prøve å finne en stilling som ekstrahjelp til etter nyttår da jeg forhåpentligvis kan klare å kombinere masterskriving med en liten stilling utenom på vårsemesteret

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det ville jo vært veldig greit, men jeg har 1 år igjen på master, mao ingen som utlyser deltidsstillinger vil ansette meg for <1 år. Det som blir utlyst av stillinger som ekstrahjelp er relatert til juletiden, noe som er uaktuelt når jeg har ukentlige eksamener fra november til 20.12 :vetikke:

Jeg kommer nok til å prøve å finne en stilling som ekstrahjelp til etter nyttår da jeg forhåpentligvis kan klare å kombinere masterskriving med en liten stilling utenom på vårsemesteret

De trenger alltid ringevikarer i helsevesenet.

Anonymkode: ee0be...b5a

• Liker 11
Skrevet

Jeg tenker at det kan være greit for samfunn og miljø. Ting har vært så billig at vi overforbruker og kaster over en lav sko. Hvis ting blir litt dyrere, så blir også terskelen høyere for å ta bedre vare på ressursene.

Ja, jeg tror jeg er greit forberedt.

Anonymkode: 111d4...8fa

• Liker 13
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt til de slutter å ringe fordi de sjeldent kan da det trengs pga studier. 

Anonymkode: d5e12...6ea

• Liker 12
Skrevet

Ikke hvis du hele tiden setter opp i systemet/ gir dem oppdaterte lister over når du kan og jobber i perioder du faktisk kan og er flink i jobben.

• Liker 2
Skrevet

Det skal nok gå bra.

- jeg kjører ikke så mye

- jeg bruker ikke så mye strøm

- jeg har ikke gjeld

Anonymkode: b7a13...964

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor kan ikke lønningene økes samtidig egentlig? Hvorfor alt annet, utenom lønn? Er det fordi man VIL lage klasseskille? 

Anonymkode: c1ded...1a5

• Liker 8
Skrevet

Vi har heldigvis lite gjeld og har bodd i samme bolig i 17 år og dermed lite boligutgifter. Tror det skal gå greit. 

Anonymkode: 1e7a0...72f

Skrevet

Jeg er klar. Lader elbilen de timene det er billig(st) og kjører mot Nordby... 🇸🇪

Anonymkode: 51901...d3e

• Liker 2
Skrevet

Har heldigvis en nedbetalt bolig, men likevel, med meget lav inntekt så forventer jeg at det blir tøffere tider i vente med økt diesel, strøm, nettleie og mat. Den lille luksusen jeg unner meg får rett og slett forsvinne, dvs et kryssordblad i ny og ne, frisørtime hos den billigste frisøren her og slikt går utgå

Anonymkode: df971...edb

• Liker 3
Gjest Jon Are
Skrevet

Der blir fryktelig vanskelig for mange med lav/medium inntekt. Pensjonister, enslige og uføretrygdede. 

Mange kalrwr seg helt fint og bryr seg naturlig nok ikke. 

Vi kunne hatt gratis strøm i Norge. Hadde håpet Senterpartiet ville gjlre ditt slik havstrømmene ble i Norge først og fremst,  men er ikke sikker lengre.

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg synes at det virker som om regjeringen overhodet ikke bryr seg om at det blir dyrt for oss som sliter med økonomien fra før av. Ok. Greit, man kan bare ta seg en ekstra-jobb. Men så enkelt er det ikke alltid. Jobber vokser heller ikke på "trær". Mange situasjoner der ute og. 

Jeg var veldig for ny regjering. Hadde god tro på AP. De har ikke vært lenge i regjering. Men hittil ser jeg ingenting som tyder på at de vil gjøre det lettere for dem som sliter. Jeg stemte FRP med en feil. Angret tidligere på at jeg stemte på de og ikke AP.  Men nå er jeg nesten glad at jeg stemte FRP. For de vil jo gjøre mer for å få en lavere strømregning etter hva jeg har lest. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 5
Skrevet

Jeg skal nok klare meg helt fint. Har vært igjennom en vinternatt før og vet hvordan jeg kan spare på det meste. Har medium inntekt. 
Dette skal jeg gjøre:
- Ikke vaske klær like ofte.
- Dusje mye kjappere
- Mer brødmat og billig mat (her har jeg blitt ekspert og kan spare masse i forhold til nå)
- Gå igjennom alle abbonementer og plukke bort det jeg ikke trenger (f.eks VG+, spotify og diverse podcaster jeg abbonerer på)
- Være mer hjemme
- Shoppe-stopp

Jeg er mye mere bekymret for studenter og dem som er syke/uføre og allerede har veldig lite. Er snart 10 år siden jeg var student selv. Det var ikke så lett på den tiden, men tror studenter har det værre nå.

Anonymkode: 42ecf...955

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke alltid like lett å "bare jobbe", dersom man studerer et krevende studie. 

Jeg går et krevende studie fra før av, og er i tillegg syk, slik at voldsomt fysiske jobber blir vanskelig. Dersom jeg skulle jobbet ved siden av nå, så tror jeg rett og slett ikke at jeg kunne klart studiene. Og da er jeg i så fall tilbake på aap, som er hele grunnen til at jeg må omskolere meg.

Anonymkode: 545ec...572

• Liker 4
Skrevet

Trøsten er at konsumprisindeksreguleringen vil sørge for høyere lønner og trygd i årene som kommer. 

Hittil i år ligger vi på 4,1%. Det betyr at for å ikke få svekket kjøpekraft så må du få en økning på minimum 4,1% neste vår. 

Men så vet vi også at både lønnsmottakere og folk i trygdesystemet (G'en) har et etterslep fra fjoråret. Det ble ropt om solidaritet og måtehold, men dette må korrigeres. Vi snakker derfor om en mulig lønns- og trygdejustering mellom 5-6% neste vår. 

Vi har kommet inn i en vond økonomisk sirkel. Med inflasjoner, styrket krone, økende rente og høye indekser. Dette vil bli et gedigent politisk problem om ikke noe flater ut eller justeres tilbake. Prisene kan ikke fortsette å øke, renten kan ikke økes uten videre, lønninger og trygder kan ikke hoppe opp.... Dette må holdes tilbake. Det vil komme markedskorreksjoner underveis. Det må det. Så jeg tenker dere må ikke krisemaksimere dette helt enda. 

Anonymkode: a3a7b...7c8

• Liker 6
Skrevet

Strømprisene vil for øvrig falle etterhvert. Det vi har sett i år er mer et unntak enn noe annet. Foreløpig. Dere må heller ikke høre på dommedagsprofetier. For da hadde verden gått under i 2012.

Anonymkode: a3a7b...7c8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...