AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #1 Del Skrevet 26. oktober 2021 Flere kollegaer har deltatt i å baksnakke andre kollegaer. Baksnakkingen går på kollegaers personlige ting og utfordringer. Det går også på personalsaker og konflikter som har vært eller er på arbeidsplassen. Dette snakkes om til totalt utenforstående som snakker videre i byen. Dette har gått rimelig langt nå og går utover et par stykker på jobb. Selv har jeg fått høre fra begge sider og ser at dette står jo i vår kontrakt under brudd på taushetsplikt. Taushetsplikten gjelder også etter avsluttet arbeidskontrakt. De som baksnakker mest har sluttet, men praten fortsetter. Hva kan gjøres? Anonymkode: 5157e...f67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #2 Del Skrevet 26. oktober 2021 Du snakker med leder, evt melder fra til arbeidstilsynet. Anonymkode: ebeb6...a96 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #3 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du snakker med leder, evt melder fra til arbeidstilsynet. Anonymkode: ebeb6...a96 Det blir ofte ord mot ord, men enkelte har fått sms som bekrefter praten. Hvilke undersøkelser kan bli gjort? Anonymkode: 5157e...f67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #4 Del Skrevet 26. oktober 2021 Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan kan det å snakke om tidligere kolleger være taushetsbelagt? Med mindre du jobber i sikkerhetstjenestene så er det neppe ulovlig å sladre om hvem man har jobbet med og ting man ha opplevd med tidligere kolleger. At jeg vet om at en kollega har hatt hjerteinfarkt, kreft eller er sykemeldt for konflikt med sjefen er heller ikke taushetsbelagt. Er du leder eller tillitsvalgt så kan du ha taushetsplikt ifht saker du får vite i kraft av rollen din, men ikke om andre ting, og vanlige ansatte har ikke taushetsplikt om andre kolleger. Så her må du være mye mer spesifikk og komme med eksempler. Sikker på at du ikke minsforstår? Anonymkode: 68f0d...cc5 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #5 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan kan det å snakke om tidligere kolleger være taushetsbelagt? Med mindre du jobber i sikkerhetstjenestene så er det neppe ulovlig å sladre om hvem man har jobbet med og ting man ha opplevd med tidligere kolleger. At jeg vet om at en kollega har hatt hjerteinfarkt, kreft eller er sykemeldt for konflikt med sjefen er heller ikke taushetsbelagt. Er du leder eller tillitsvalgt så kan du ha taushetsplikt ifht saker du får vite i kraft av rollen din, men ikke om andre ting, og vanlige ansatte har ikke taushetsplikt om andre kolleger. Så her må du være mye mer spesifikk og komme med eksempler. Sikker på at du ikke minsforstår? Anonymkode: 68f0d...cc5 Anonymkode: 5157e...f67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #6 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nå ble jeg nysgjerrig. Hvordan kan det å snakke om tidligere kolleger være taushetsbelagt? Med mindre du jobber i sikkerhetstjenestene så er det neppe ulovlig å sladre om hvem man har jobbet med og ting man ha opplevd med tidligere kolleger. At jeg vet om at en kollega har hatt hjerteinfarkt, kreft eller er sykemeldt for konflikt med sjefen er heller ikke taushetsbelagt. Er du leder eller tillitsvalgt så kan du ha taushetsplikt ifht saker du får vite i kraft av rollen din, men ikke om andre ting, og vanlige ansatte har ikke taushetsplikt om andre kolleger. Så her må du være mye mer spesifikk og komme med eksempler. Sikker på at du ikke minsforstår? Anonymkode: 68f0d...cc5 Den ene som prater om andre kollegaer er tillitsvalgt på arbeidsplassen. Anonymkode: 5157e...f67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 26. oktober 2021 #7 Del Skrevet 26. oktober 2021 Det er forskjell på baksnakking og brudd på taushetsplikt. Det er ikke brudd på taushetsplikten å snakke dritt om kollegaer, selv om det er utrolig usympatisk. Har du personalansvar og deler informasjon du har fått i den rollen er det noe annet, men å dele personlig informasjon som kollegaer har gitt i lunsjen er vanligvis ikke taushetsbelagt. Taushetsplikt overfor kollegaer betyr at du ikke kan dele taushetsbelegt informasjon til kollegaer som ikke har behov for denne informasjonen, ikke at du ikke kan snakke dritt om kollegaen din. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smeltemann Skrevet 26. oktober 2021 #8 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Flere kollegaer har deltatt i å baksnakke andre kollegaer. Baksnakkingen går på kollegaers personlige ting og utfordringer. Det går også på personalsaker og konflikter som har vært eller er på arbeidsplassen. Dette snakkes om til totalt utenforstående som snakker videre i byen. Dette har gått rimelig langt nå og går utover et par stykker på jobb. Selv har jeg fått høre fra begge sider og ser at dette står jo i vår kontrakt under brudd på taushetsplikt. Taushetsplikten gjelder også etter avsluttet arbeidskontrakt. De som baksnakker mest har sluttet, men praten fortsetter. Hva kan gjøres? Anonymkode: 5157e...f67 Det høres ut som om du har misforstått. Å snakke dritt om kolleger er ikke å bryte taushetsplikten, selv om det er en uting å gjøre det. Det er ovenfor bedriften du jobber du har taushetsplikt, du kan ikke dele sensitiv informasjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #9 Del Skrevet 26. oktober 2021 Det der er på ingen måte brudd på taushetsplikt. Anonymkode: 86ac2...0f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #10 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Anonymkode: 5157e...f67 Dette er jo ikke det du snakker om i ditt startinnlegg, så her tror jeg det er du som har misforstått. Taushetsplikt overfor kolleger handler om at ikke alle ansatte på en sykehjemsavdeling fritt kan dele info om pasienter med andre ansatte som ikke trenger denne infoen. Dette bunner i lovverket om at kun den som trenger infoen om en pasient skal ha tilgang til den, ikke alle andre. Det handler ikke om et kollegafellesskap og forhold mellom kolleger. Gunn og Turid kan derfor fint snakke om at Laila er lat på jobb eller at Britt har kreft og er sykemeldt uten at det er brudd på taushetsplikt. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Den ene som prater om andre kollegaer er tillitsvalgt på arbeidsplassen. Anonymkode: 5157e...f67 Kun info gitt fordi hun er tillitsvalgt er underlagt taushetsplikt, hun kan fint snakke om kollegaforhold som "alle andre" også vet selv om hun er tillitsvalgt. Du får komme med noen eksempler, for hittill virker det som om du misforstår taushetspliktbegrepet. Anonymkode: 68f0d...cc5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #11 Del Skrevet 26. oktober 2021 Tillitsvalgte og arbeidstakere er på generelt grunnlag ikke pålagt taushetsplikt dersom det ikke er signert en egen klausul om dette ved ansettelsen. I de tilfeller tillitsvalgte har fått sensitiv informasjon av arbeidsgiver så er arbeidsgiver nødt til å pålegge tillitsvalgte taushetsplikt i enkeltsaker og være tydelig på dette. Jeg jobbet selv i en barnehage som yngre og hadde der signert et papir om taushetsplikt, det innebar at jeg ikke kunne utlevere sensitiv informasjon (navn o.l.) om hverken barn eller ansatte. Det var vanskelig da jeg var i konflikt med en kollega som var direkte slem. Nå som helsepersonell har jeg en særlig taushetsplikt i kraft av rollen min, dersom en bekjent deler helseutfordringer med meg på fritiden så er jeg underlagt taushetsplikt selv om jeg ikke er i arbeid, bare pga autorisasjonen min. Anonymkode: 7fdbb...b12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 26. oktober 2021 #12 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tillitsvalgte og arbeidstakere er på generelt grunnlag ikke pålagt taushetsplikt dersom det ikke er signert en egen klausul om dette ved ansettelsen. I de tilfeller tillitsvalgte har fått sensitiv informasjon av arbeidsgiver så er arbeidsgiver nødt til å pålegge tillitsvalgte taushetsplikt i enkeltsaker og være tydelig på dette. Jeg jobbet selv i en barnehage som yngre og hadde der signert et papir om taushetsplikt, det innebar at jeg ikke kunne utlevere sensitiv informasjon (navn o.l.) om hverken barn eller ansatte. Det var vanskelig da jeg var i konflikt med en kollega som var direkte slem. Nå som helsepersonell har jeg en særlig taushetsplikt i kraft av rollen min, dersom en bekjent deler helseutfordringer med meg på fritiden så er jeg underlagt taushetsplikt selv om jeg ikke er i arbeid, bare pga autorisasjonen min. Anonymkode: 7fdbb...b12 Dette var jeg ikke klar over. Det er selvsagt veldig umoralsk og utenkelig å spre informasjon om bekjente,familie eller venner videre, men at det er direkte ulovlig var nytt for meg. Har du link eller kilder på dette? Jeg ønsker gjerne å se hvor det står svart på hvitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #13 Del Skrevet 26. oktober 2021 Jeg tenker at om den ene er tillitsvalgt kan det være en ide å ta kontakt med fagforeningen og sjekke om det er noen mulighet for at de kan bistå og komme inn med litt voksenopplæring. Samtidig tenker jeg at her har HR et ansvar for de som fortsatt er ansatt i det minste, sansynligvis også de som har forlatt bedriften der HR kan ta kontakt og si de har sterke indikasjoner / fått henvendelser som tyder på at det har foregått brudd på taushetsplikten og samtidig informere om at dersom ikke dette stanser ASAP vil det kunne straffeforfølges / få konsekvenser. Folk er til tider litt idiot som tror at "ikke si det til noen altså men har du hørt" betyr at ting ikke kommer ut.. Anonymkode: 3645e...f40 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #14 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er jo ikke det du snakker om i ditt startinnlegg, så her tror jeg det er du som har misforstått. Taushetsplikt overfor kolleger handler om at ikke alle ansatte på en sykehjemsavdeling fritt kan dele info om pasienter med andre ansatte som ikke trenger denne infoen. Dette bunner i lovverket om at kun den som trenger infoen om en pasient skal ha tilgang til den, ikke alle andre. Det handler ikke om et kollegafellesskap og forhold mellom kolleger. Gunn og Turid kan derfor fint snakke om at Laila er lat på jobb eller at Britt har kreft og er sykemeldt uten at det er brudd på taushetsplikt. Kun info gitt fordi hun er tillitsvalgt er underlagt taushetsplikt, hun kan fint snakke om kollegaforhold som "alle andre" også vet selv om hun er tillitsvalgt. Du får komme med noen eksempler, for hittill virker det som om du misforstår taushetspliktbegrepet. Anonymkode: 68f0d...cc5 Jeg har fått mine svar uten at jeg har behov for å legge ut mer, men dette bekrefter hva det handler om. Anonymkode: 5157e...f67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #15 Del Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tenker at om den ene er tillitsvalgt kan det være en ide å ta kontakt med fagforeningen og sjekke om det er noen mulighet for at de kan bistå og komme inn med litt voksenopplæring. Samtidig tenker jeg at her har HR et ansvar for de som fortsatt er ansatt i det minste, sansynligvis også de som har forlatt bedriften der HR kan ta kontakt og si de har sterke indikasjoner / fått henvendelser som tyder på at det har foregått brudd på taushetsplikten og samtidig informere om at dersom ikke dette stanser ASAP vil det kunne straffeforfølges / få konsekvenser. Folk er til tider litt idiot som tror at "ikke si det til noen altså men har du hørt" betyr at ting ikke kommer ut.. Anonymkode: 3645e...f40 Kan si så mye at et par ansatte har hatt en konflikt som har blitt tatt med tillitsvalgte. Denne konflikten legges ut om i det vide og det brede til andre og totalt utenforstående. Det kan virke som om tillitsvalgt er ute etter at folk flest skal høre om konflikten for å mislike personen det gjelder. Anonymkode: 5157e...f67 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristin70 Skrevet 26. oktober 2021 #16 Del Skrevet 26. oktober 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Nå som helsepersonell har jeg en særlig taushetsplikt i kraft av rollen min, dersom en bekjent deler helseutfordringer med meg på fritiden så er jeg underlagt taushetsplikt selv om jeg ikke er i arbeid, bare pga autorisasjonen min. Anonymkode: 7fdbb...b12 Du har taushetsplikt om informasjon du får i egenskap av å være helsepersonell. Sladder som fortelles rundt kaffebordet med flere til stede er ikke informasjon du mottar fordi du er helsepersonell. Fint å ikke spre det videre, men det er ikke omfattet av lovbestemt taushetsplikt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå