PappeTilTo Skrevet 26. oktober 2021 #1 Skrevet 26. oktober 2021 Hei! Jeg er en pappa med to tvillinger 50% av tiden som planlegger flytting. Boligprisene er ganske høye, men oppnåelige, i den delen av landet hvor jeg bor, men ser at om jeg lemper litt på kravet om 3 soverom så kan vi få noe betydelig penere, nyere og bedre beliggende (jeg anser litt ut av sentrum som bedre beliggende) enn om jeg MÅ ha 3 soverom. Det eneste det står på er om jeg kan la jentene mine bo på samme rom i kanskje 5-6 år til? Er det noen erfaringer her på dette med å la søsken bo på samme rom til begynnelsen av tenårene? Setter stor pris på innspill og konkrete erfaringer!
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #2 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg har ikke erfaring med tvillinger, men det å dele rom med søsken. På generelt grunnlag, basert på egen erfaring: Det å dele rom med søsken går vanligvis veldig greit frem til eldste er 10-12 år. Etter dette begynner hormonene å rase, de har større behov for privatliv, og å ha et eget sted å trekke seg tilbake til. Anonymkode: d8d47...b8e 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #3 Skrevet 26. oktober 2021 Tenker at du kan jo sove på stua og de kan ha et rom hver isåfall 😊 men ville prioritert 3 soverom om du hadde hatt mulighet. Å dele rom etter fylte 10 år funker ikke. Anonymkode: 4eefe...20b 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #4 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg bodde på rom med broren min til jeg var var ca 12, gikk veldig fint 😊 Da kom jeg i puberteten, og var ikke like gøy lenger. K34 Anonymkode: f4b46...169 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #5 Skrevet 26. oktober 2021 De kan fremdeles få hvert sitt rom, når du har de sover du i stuen, når du ikke har de kanndu sove på et av rommene! Anonymkode: 1a652...420 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #6 Skrevet 26. oktober 2021 Tror det går fint, og hvis det etterhvert viser seg at det ikke går, kan du sove på stua. Anonymkode: a0831...55f 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #7 Skrevet 26. oktober 2021 Som andre sier, det går fint frem til tenårene starter. Det spørs så klart på forholdet de har også, noen er veldig nære og deler seng til de er 20 mens andre har ikke så stor interesse av hverandre. Anonymkode: 51713...6ee 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #8 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg sov på samme rom som min tvillingsøster til jeg var 11 år. Enig med de over her som skriver at når de blir 12 år bør de få eget rom. Hvis du bare har råd til en 3-roms, kan du selv flytte ut på stuen i den uken barna er hos deg. Eventuelt kjøpe en liten leilighet med en hems det går an å sove på. Samtidig kjenner jeg barn som har måttet dele rom helt til de blir voksne. Det er ikke alltid foreldrene har råd til større bolig. Anonymkode: a71c1...424 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #9 Skrevet 26. oktober 2021 Selvsagt kan de dele rom noen år fremover, 10-12 er perfekt. Helt unødvendig at far skal måtte sove på stuen for at to barn skal få hvert sitt rom - ærlig talt, så bortskjemte er vi ikke i dag! Anonymkode: e2dc5...8af 7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #10 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg tenker at når du skal ha de såpass mye av tiden, så er det nok lurt at de har hvert sitt rom. Sånn i forhold til besøk av venner osv. Jeg og broren min delte rom hos faren min helt til jeg var 18 vi, men så var vi lin hos han en hverdag i uka og annenhver helg. Anonymkode: 685a1...f78 1
Hactar Skrevet 26. oktober 2021 #11 Skrevet 26. oktober 2021 (endret) Hvordan går jentene overens? Hvis det er mye konflikter, ville jeg nok prioritert hvert sitt rom høyt. Er de stort sett gode venner, blir det nok uproblematisk å dele rom noen år. Du kan jo eventuelt legge til rette for at de kan være litt hver for seg på dagtid. En skrivepult på ditt soverom eller en lekekrok på stua, kan gjøre at de får nok pause fra hverandre til trives med å dele rom lenger. Endret 26. oktober 2021 av Hactar 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #12 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Tenker at du kan jo sove på stua og de kan ha et rom hver isåfall 😊 men ville prioritert 3 soverom om du hadde hatt mulighet. Å dele rom etter fylte 10 år funker ikke. Anonymkode: 4eefe...20b Det forutsetter at man ikke må gå gjennom stuen for å komme til bad, kjøkken, at det ikke er åpen løsning mellom kjøkken og stue osv. Far har også behov for litt privatliv. Broren min og jeg delte rom til jeg var 11,5 år, han var ett år eldre. Da gikk det ikke lenger, vi kranglet for mye, og vi fikk hvert vårt soverom, mens foreldrene våre sov på stua. Problemet var bare at hvis jeg måtte på do om natta, eller måtte stå opp tidligere enn dem, måtte jeg igjennom stua. Det er mange grunner til at det ikke fungerte i lengden. Anonymkode: d8d47...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #13 Skrevet 26. oktober 2021 Mine døtre er 8 og 9, og sover stort sett i samme seng selv om de har hvert sitt rom. Det kommer an på barna. Men du må nok ta høyde for at hvert sitt som blir "nødvendig" etter hvert. Nødvendig i hermetegn fordi det i det store bildet handler om luksus, nesten hele verden har ikke mulighet til å gi barna dette. Anonymkode: 178e7...e74 1
PappeTilTo Skrevet 26. oktober 2021 Forfatter #14 Skrevet 26. oktober 2021 Wow - mye erfaringer og meninger der ute om dette teamet - interessant! Etter å ha lest igjennom andres erfaringer føler jeg meg rimelig sikker på at de ville klart seg godt på ett rom de neste 5-6 årene. Jentene er veldig gode venner, går IKKE i samme klasse, har forskjellige fritidsaktiviteter og vi har "alenetid" med bare mamme eller bare pappa innimellom. Helt konkret står det nå om to leiligheter. Den ene kan fint få 3 soverom ved å sette opp en vegg med dør til det som per nå er en spisestue - noe som gjør fellesarealene betydelig mindre, men kanskje behovet for å flytte om 5-6 år ikke kommer. Denne leiligheten er ganske sentralt plassert med det det medfører av trafikk etc. Samtidig er den nært sjø, park og lekemuligheter som jeg vet de liker godt. Den andre er en leilighet i en firemannsbolig i et villastrøk nært skog og mark, har peis og nyoppusset kjøkken b.la. Ligger tilbaketrukket og i en blindvei med barnehage og skole rundt (ikke den som jentene går på). Så - det koker vel ned til at jeg må finne en løsning som funker......
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #15 Skrevet 26. oktober 2021 Det kommer an på jentene. Vi har tvillinger, som deg, men våre er ekstremt forskjellige. Aktivitetsnivå, døgnrytme og alt. Det har vært mange og tildels harde konflikter. Vi måtte skille dem når de nærmet seg ungdomsskolen, det var på høy tid men vi og slet med trangboddhet. På samme tidspunkt måtte de også gå i hver sin klasse fordi konfliktene også forflyttet seg til klasserommet. Jeg er delt her. På bakgrunn av egne erfaringer vil jeg si at det å skaffe bolig med for få soverom er det dummeste du gjør. På den andre siden, skjønner det med boutgifter, samt at barna tross alt ikke bor fast hos deg. Har de hvert sitt rom hos mor går det kanskje lettere å dele rom når de er hos deg. Hvis ikke det blir et argument for å ikke dra til deg…. Mange hensyn. Har ikke erfaring med delt bosted, men forholdet mellom jentene mine har til tider vært så turbulent at vi har lekt med tanken om å skille lag og bo med ei hver. Beklager, ble litt avsporing her. 😬 Håper tvillingene dine er mer vennlig innstilt overfor hverandre Anonymkode: 512ec...f8a
PappeTilTo Skrevet 26. oktober 2021 Forfatter #16 Skrevet 26. oktober 2021 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det kommer an på jentene. Vi har tvillinger, som deg, men våre er ekstremt forskjellige. Aktivitetsnivå, døgnrytme og alt. Det har vært mange og tildels harde konflikter. Vi måtte skille dem når de nærmet seg ungdomsskolen, det var på høy tid men vi og slet med trangboddhet. På samme tidspunkt måtte de også gå i hver sin klasse fordi konfliktene også forflyttet seg til klasserommet. Jeg er delt her. På bakgrunn av egne erfaringer vil jeg si at det å skaffe bolig med for få soverom er det dummeste du gjør. På den andre siden, skjønner det med boutgifter, samt at barna tross alt ikke bor fast hos deg. Har de hvert sitt rom hos mor går det kanskje lettere å dele rom når de er hos deg. Hvis ikke det blir et argument for å ikke dra til deg…. Mange hensyn. Har ikke erfaring med delt bosted, men forholdet mellom jentene mine har til tider vært så turbulent at vi har lekt med tanken om å skille lag og bo med ei hver. Beklager, ble litt avsporing her. 😬 Håper tvillingene dine er mer vennlig innstilt overfor hverandre Anonymkode: 512ec...f8a Takk for innspillet. De er forskjellige, men ikke ekstremt forskjellige vil jeg si. Og 90% av tiden er de gode venner og vil være sammen. Hva framtiden bringer av konflikter og forskjelligheter er jo selvsagt vanskelig å si noe om. Jeg tror at det at de går i forskjellige klasser og fritidsaktiviteter kan bøte noe på noe av det å dele rom.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #17 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg delte rom med broren min til jeg var 14 - han var yngre. Jeg synes det gikk greit, sånn egentlig, nå når jeg tenker tilbake. Det er ikke som om jeg har noen varige men. Men 😅 Så var jeg selv så sykelig opptatt av at barna mine skulle få hvert sitt soverom. Og jeg gråt da jeg klarte endelig å oppnå, den minste fikk sitt eget rom - jeg satt på det flotte barnerommet og gråt. Og det er først da jeg skjønte hvor viktig det var - for meg. Barna var små så de var litt ambivalente, glad å få egne rom og leker ja, men ikke noe spesielt. Men, jeg og broren var ikke tvillinger, var forskjellige kjønn, og stor aldersforskjell. Anonymkode: 6140b...372
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #18 Skrevet 26. oktober 2021 PappeTilTo skrev (1 time siden): Helt konkret står det nå om to leiligheter. Den ene kan fint få 3 soverom ved å sette opp en vegg med dør til det som per nå er en spisestue - noe som gjør fellesarealene betydelig mindre, men kanskje behovet for å flytte om 5-6 år ikke kommer. Denne leiligheten er ganske sentralt plassert med det det medfører av trafikk etc. Samtidig er den nært sjø, park og lekemuligheter som jeg vet de liker godt. Den andre er en leilighet i en firemannsbolig i et villastrøk nært skog og mark, har peis og nyoppusset kjøkken b.la. Ligger tilbaketrukket og i en blindvei med barnehage og skole rundt (ikke den som jentene går på). Uten å vite mer om detaljene så synes jeg den første høres best ut. Helst unngå å bytte skole, eller skulle de ikke byttet men gått der mor bor og reist lenger? Høres uansett litt slitsomt ut. Første er nærmere nettverk og kjente lekesteder, du kan få 3 rom. Anonymkode: b0af6...b12 1
PappeTilTo Skrevet 26. oktober 2021 Forfatter #19 Skrevet 26. oktober 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Uten å vite mer om detaljene så synes jeg den første høres best ut. Helst unngå å bytte skole, eller skulle de ikke byttet men gått der mor bor og reist lenger? Høres uansett litt slitsomt ut. Første er nærmere nettverk og kjente lekesteder, du kan få 3 rom. Anonymkode: b0af6...b12 Takk for innspillet; nummer 2 er faktisk nærmere skolen/skolekretsen. De skal absolutt ikke bytte skole uansett.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #20 Skrevet 26. oktober 2021 Herregud, har man bare ett soverom, så går da det fint. Latterlig at ikke søsken kan dele rom i mange år! Legg til rette for litt privatliv ellers. Anonymkode: fe2dc...ece 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå