Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg er nå i uke 28 og har nylig blitt 20% sykemeldt på jobb. Ettersom jeg aldri har vært sykemeldt tidligere er dette litt ukjent terreng for meg. Jeg er i full stilling, noe som gjør at jeg nå har 7,5 t mindre tid på jobb hver uke. Så kommer spørsmålet: hvis jeg har fravær fra jobb grunnet svangerskapskontroller, skal jeg likevel kunne ta ut mine 7,5 timer den uka som normalt?

Anonymkode: 6e486...583

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At du er sykemeldt fra jobb betyr ikke at du må være borte fra jobb. Du kan fremdeles gå disse 7,5 timene og gjøre ting du kan gjøre. Dvs, det kommer selvfølgelig an på jobben din :) sliter du eksempelvis med morgenkvalme så kan det hende du kan starte en time seinere enn normalt. Alt dette er jo arbeidsgiveren din som skal tilrettelegge for deg og dere skal finne ut av det sammen. 

Anonymkode: 08f4f...ab4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

At du er sykemeldt fra jobb betyr ikke at du må være borte fra jobb. Du kan fremdeles gå disse 7,5 timene og gjøre ting du kan gjøre. Dvs, det kommer selvfølgelig an på jobben din :) sliter du eksempelvis med morgenkvalme så kan det hende du kan starte en time seinere enn normalt. Alt dette er jo arbeidsgiveren din som skal tilrettelegge for deg og dere skal finne ut av det sammen. 

Anonymkode: 08f4f...ab4

Og i praksis funker det omtrent aldri. 

TS, legetimer og kontroller har ingenting med de 7,5 timene du jobber mindre å gjøre, men du skal jo prøve å legge slike ting utenom arbeidstid. Jeg regner med at du og arbeidsgiver har blitt enig i hvordan de 7,5timene jobbes mindre? Når jeg var 50% sykemeldt ønsket jeg å jobbe halve dager f.eks, det funker for arbeidsgiver. Jeg kunne jobbet 2,5 arbeidsdager i uken i stedet om det passet oss begge bedre. 

Anonymkode: 9680e...08c

Skrevet

TS her. Avtalen med arbeidsgiver er egentlig ganske fleksibel for meg. Strukturerer egen timebok på jobb selv, så kan feks velge å komme senere/gå tidligere eller ta ut en hel dag noen uker om jeg heller vil det. Grunnen til at jeg lurer var bare at vi på min arbeidsplass får velferdspermisjon til å gå på svangerskapskontroller (der vi normalt sett må avspasere for vanlige legetimer). (Har forresten ikke hørt om noen som får svangerskapskontroller utenom normal atbeidstid?) Så da lurte jeg på om jeg kunne flytte timene med sykemelding som jeg kanskje ikke bruker hvis jeg skal på kontroll til en annen dag feks, eller om det blir litt «urimelig» å gjøre. Dette med sykemelding er som sagt nytt for meg 😅

Skrevet

Jeg er gravid og gradert sykemeldt. Fører timer for alt jeg jobber i et timelistesystem og har også ganske fleksibel jobb/styrer selv med fleksitid. Jeg fører 20% på sykemelding-posten på timekortet, og så fører jeg svangerskapskontroll på "velferdspermisjon"-posten på timekortet i vårt system. Har ikke fått noe negativ tilbakemelding på det så langt men tror ikke min arbeidsplass følger opp timelistene kjempenøye heller. Svangerskapskontroller er det lovfestet at jobben skal betale så du trenger ikke legge dem til den tiden du er sykemeldt om det ikke passer seg sånn å gjøre det :) Nå har ikke jeg vært på så mange kontroller men jeg blir like sliten av det som jobb så for meg gir det ikke mening at det skal tas i den sykemeldte tiden siden jeg trenger den tiden til å hvile. 

Anonymkode: d11bd...52c

Skrevet

Takk for svar 😊 Og nettopp, var akkurat dette jeg tenkte på. Da tenker jeg at jeg kan ha de timene jeg bruker på å være på kontroll «til gode» til en annen dag hvor jeg garantert vil trenge dem.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei.

Jeg er nå i uke 28 og har nylig blitt 20% sykemeldt på jobb. Ettersom jeg aldri har vært sykemeldt tidligere er dette litt ukjent terreng for meg. Jeg er i full stilling, noe som gjør at jeg nå har 7,5 t mindre tid på jobb hver uke. Så kommer spørsmålet: hvis jeg har fravær fra jobb grunnet svangerskapskontroller, skal jeg likevel kunne ta ut mine 7,5 timer den uka som normalt?

Du må da vel klare å ta kontrollene i løpet av de 7.5 timer du er sykemeldt. Er da ikke så ofte det er kontroller.

Anonymkode: ca33c...ed1

Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du må da vel klare å ta kontrollene i løpet av de 7.5 timer du er sykemeldt. Er da ikke så ofte det er kontroller.

Anonymkode: ca33c...ed1

Er du morsom? 

Nei, det trenger hun virkelig ikke.

Anonymkode: 15b76...77f

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...