AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #1 Skrevet 26. oktober 2021 Baby 8mnd har holdt det gående i 3 timer nå og jeg holder på å klikke. Hvordan skal man håndtere dette her egentlig? Sitter du og holder i hånda i 3 timer? Hvis ungen har fått mat, tørr bleie, ikke ser ut til å ha noe ubehag... er det greit å gå og legge seg, så kan den ligge i fred og kanskje omsider sutre seg i søvn? Anonymkode: fb203...c89
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #2 Skrevet 26. oktober 2021 Så lenge baby ikke gråt hadde jeg lagt meg på madrass ved siden av senga. Nå: strikker med en forkjøla 2-åring som har vært våken siden 2 (hun på 10 mnd sovnet 0130) 😆 Anonymkode: d3da7...c1a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #3 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Så lenge baby ikke gråt hadde jeg lagt meg på madrass ved siden av senga. Nå: strikker med en forkjøla 2-åring som har vært våken siden 2 (hun på 10 mnd sovnet 0130) 😆 Anonymkode: d3da7...c1a Så du "gir opp" på en måte og står bare opp? Får dere da tatt igjen søvn senere? Anonymkode: fb203...c89 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #4 Skrevet 26. oktober 2021 Vi bysset, prøvde vogn, prøvde samsoving, egentlig alt. På det tidspunktet ville jeg ha vekket faren og fått avløsning. Hadde lett prøvd å gå inn og ut hvis baby var rolig men bare våken. Anonymkode: 6a779...b33 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #5 Skrevet 26. oktober 2021 48 minutter siden, AnonymBruker said: Så du "gir opp" på en måte og står bare opp? Får dere da tatt igjen søvn senere? Anonymkode: fb203...c89 Ikke så mye valg, å tvinge han til å bli i senga har aldri resulterte i soving etter å ha forsøkt mer enn et par timer (pappen prøvde å få han til å sove 0030-0200 ca). Og å fortsette etter det gjør han så frustrert og hysterisk at ingen i familien sover (bor trangt). Håper han sovner snart (ligger på sofaen) og at det blir noen timer utover morgenen nå 🤞🤞🤞 Anonymkode: d3da7...c1a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #6 Skrevet 26. oktober 2021 Hvis babyen er våken står vi vanligvis opp med ham. Da får han leke litt og blir som regel relativt raskt trøtt (1-1,5 t). Han er 10 mnd. Anonymkode: 5438b...02b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #7 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi bysset, prøvde vogn, prøvde samsoving, egentlig alt. På det tidspunktet ville jeg ha vekket faren og fått avløsning. Hadde lett prøvd å gå inn og ut hvis baby var rolig men bare våken. Anonymkode: 6a779...b33 Faren er dessverre mye borte på jobb så det er bare meg her. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke så mye valg, å tvinge han til å bli i senga har aldri resulterte i soving etter å ha forsøkt mer enn et par timer (pappen prøvde å få han til å sove 0030-0200 ca). Og å fortsette etter det gjør han så frustrert og hysterisk at ingen i familien sover (bor trangt). Håper han sovner snart (ligger på sofaen) og at det blir noen timer utover morgenen nå 🤞🤞🤞 Anonymkode: d3da7...c1a Skjønner. Føler meg rimelig frustert og hysterisk selv. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis babyen er våken står vi vanligvis opp med ham. Da får han leke litt og blir som regel relativt raskt trøtt (1-1,5 t). Han er 10 mnd. Anonymkode: 5438b...02b Hm. Det er jo å foretrekke foran 4 timer med sutrehelvete. Men blir det ikke fort da en dårlig vane? Anonymkode: fb203...c89
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #8 Skrevet 26. oktober 2021 Fikk tips om at slik barnet sovner ønsket det å ha det når det våknet om natten. Jeg låg tidligere inne hos barnet når han skulle sove om kvelden (for å slappe av og sleppe å springe opp å gi tutten etc frem til han sovner). Våknet alltid 1-3 ganger på natt og roet seg ikke me mindre vi bysset, hold hånd/på mage osv. Nå sier vi god natt og legger han i slengen med tutt og kos. Må av og til opp å gi han tutten/ta han opp men legger seg stort sett fint. Mindre oppvåkninger på natt nå. Pleier å gå inn å gi tutten/kosen/legge han rett i senga når han våknet på natt og gikk ut igjen. Gjorde dette 2 ganger i ca 4 tiden og sovnet og sov til kl 6 senest idag. Jeg går ikke å legger meg med han om han våkner, gir kun tutt og kos og går ut igjen. Småsutring “overser” eg, langvarig sutring går eg inn å gir tutt/kos/litt trøst og går ut igjen. Grining går vi inn og gjør samme regla Anonymkode: 9bd24...a00 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #9 Skrevet 26. oktober 2021 Hvis barnet ikke gråter så må det vel være greit at du legger deg og sover, vil tro du våkner om baby begynner å gråte igjen? Anonymkode: 0a37a...328 1
~white lady~ Skrevet 26. oktober 2021 #10 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Baby 8mnd har holdt det gående i 3 timer nå og jeg holder på å klikke. Hvordan skal man håndtere dette her egentlig? Sitter du og holder i hånda i 3 timer? Hvis ungen har fått mat, tørr bleie, ikke ser ut til å ha noe ubehag... er det greit å gå og legge seg, så kan den ligge i fred og kanskje omsider sutre seg i søvn? Anonymkode: fb203...c89 Små barn har behov utover det fysiske som mett mage og tørr bleie. De har også et stort nærhetsbehov, som vi som foreldre er ansvarlige for å dekke. Mange velger å samsove med barnet, ligge på en madrass ved siden av barnesengen eller sitte på en stol ved siden av. Barnet kan roe seg ved hjelp av en hånd på magen, stryking, byssing eller sang. Dere må finne ut av hva som fungerer for dere, men målet er å trygge og roe barnet, samt gi det nok nærhet. (Les gjerne om "trøstetrappa", mer informasjon kan du få på helsestasjonen.) Tilknytningen skjer ikke bare på dagtid. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Faren er dessverre mye borte på jobb så det er bare meg her. Skjønner. Føler meg rimelig frustert og hysterisk selv. Hm. Det er jo å foretrekke foran 4 timer med sutrehelvete. Men blir det ikke fort da en dårlig vane? Anonymkode: fb203...c89 Jeg forstår godt at det er slitsomt når du er alene med barnet, har vært der selv. Det er tydelig at barnet ditt trenger mer nærhet enn du gir det. Hvorfor ikke la det sove sammen med deg når far uansett er vekkreist? Det er helt vanlig i store deler av verden at familier sover sammen, enten i samme seng eller på samme rom. Det blir flere og flere tilhengere av samsoving, da man etterhvert har fått mer kunnskap om barns psykologiske utvikling og hvor stort behov de har for både emosjonell og fysisk nærhet for normalutvikling, spesielt i de første tre årene. Det bør ikke være noe mål å få barnet til å sove i egen seng så snart som mulig eller å "la det finne søvnen selv". Det kommer av seg selv når barnet er klart for det. Mitt yngste barn er to år, og foretrekker å sove i egen seng nå. Hun kommer likevel inn til oss voksne ved behov. Når det er sagt så er barn forskjellige. Mange sovner greit i egen seng, og lar foreldrene sove natten i gjennom. Dessverre er det fortsatt en del tilhengere av å la barnet gråte/sutre seg i søvn, fordi de tror barnet blir skjemt bort hvis man tar det opp. Barn kan aldri blir bortskjemt på kjærlighet og nærhet. Barns kognitive utvikling går gradvis, og en åtte måneder gammel baby har ingen forutsetning for å forstå at det er slitsomt for forelderen å være våken nattestid. Barnet uttrykker sitt behov, og foreldrerollen går ut på å dekke dette behovet og samtidig prøve å ivareta sine egne behov (som søvn og hvile.) I den alderen babyen din er i nå, er ofte separasjonsangsten på det sterkeste. Det har fått en forståelse for at omsorgspersonen kan forsvinne, og dette er en skremmende oppdagelse for dem. Fasiten her er nærhet, nærhet, nærhet. Trygge barn skaper glade barn. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å lese boka til Hedvig Montgomery "Miraklenes tid". Det er ei fantastisk og lettlest bok for spesielt førstegangsforeldre, med mange kloke ord fra en erfaren psykolog og familieterapeut. "Vær hos meg, rør ved meg, hold meg, vogg meg, stryk meg". 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #11 Skrevet 26. oktober 2021 Det hender at babyen våkner på natten og er smørblid. Jeg ligger bare ved siden av og småprater og koser litt, dupper litt osv.. Anonymkode: f8cb7...2f6
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #12 Skrevet 26. oktober 2021 Jenta vår på snart 10 måneder har jevnlig en liten halloi-runde på 1,5-2 timer midt på natta. Vi samsover, så pappaen og jeg bare slumrer på hver vår side, hun ammer litt når hun vil, leker litt med smokkene og lugger meg🙃. Pappaen sover svært godt, så han merker gjerne lite før vi når 1,5-timesmerket, og da har jeg som regel nådd mitt tålepunkt og han må ta med seg babyen ut i stua og bysse/skifte bleie/leke til hun er klar for å sove igjen. For vår baby er det helt uaktuelt å ligge alene i sprinkelsengen, da er det gråt og hyling til hun ikke får puste, selv om vi er i samme rom. Satser på at dette roer seg etterhvert. Anonymkode: 08708...11c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #13 Skrevet 26. oktober 2021 Ligger og halvsover ved siden. Anonymkode: fdf7c...0b5
RockyRose Skrevet 26. oktober 2021 #14 Skrevet 26. oktober 2021 Vår på 7.5mnd har byrja med 1-2t våking rundt 03-04. Og dette etter x antal oppvakningar før det igjen. Ligg og snur seg, pratar og ropar litt, luggar og slår meg, kastar bamsen sin i ansiktet mitt, grin litt når han byrja bli trøytt igjen... 🙈😂 Kan le av det no, men er såå klar for å bli ferdig med denne fasen av natta!! Eg ligg berre og slumrar ved sidan av, og ber til slutt mannen stå opp med han kl 05, for då er eg lei nok 🤷♀️
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #15 Skrevet 26. oktober 2021 Det er lov å lære babyen at når det er mørkt og natt så sover man. Det betyr ikke at du ikke skal gi mat/skifte bleie/trøste når det er behov for det. Men om barnet ikke gråter hadde jeg latt hen ligge i senga si og lagt meg på madrass eller seng ved siden av med ørepropper for å sove. Sannsynligvis vil hen enten sovne selv etter en stund eller våkne skikkelig og trenge trøst. Men ikke snu døgnet, det er en bjørnetjeneste for dere begge to tenker jeg. Anonymkode: ad8bb...8cc 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #16 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hm. Det er jo å foretrekke foran 4 timer med sutrehelvete. Men blir det ikke fort da en dårlig vane? Anonymkode: fb203...c89 Det har ikke blitt det hos oss, men så har vi ikke opplevd så ofte at han har våkenperioder på natta. Dersom dette har skjedd én natt tar han det ikke med seg inn i neste natt, for å si det sånn. Anonymkode: 5438b...02b
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #17 Skrevet 27. oktober 2021 Med mine har jeg plugget inn puppen og sovet videre. Anonymkode: dfcbd...b39
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå