AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #1 Skrevet 26. oktober 2021 Skal starte prøving om relativt kort tid (ca. 1 år) Kondom fungerer greit, men har nylig tatt angrepille da det ikke gikk like greit en gang. Hvilken prevansjon kan vi bruke i mellomtiden? Lest masse, men får ingen gode svar. Har legetime til uka og skal ta det opp der, men tenker mye på dette nå etter nødprevensjonen. Anonymkode: be883...b87
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #2 Skrevet 26. oktober 2021 Kan legge til at jeg sluttet på p-piller (gestagen pille) i sommer, da jeg tenkte det ville ta lang tid å komme tilbake til normal syklus etc. Ønsker i utgangspunktet ikke en hormonmetode, men eneste alternativet er da kobberspiral (foruten kondom), som jeg har dårlig erfaring med (hormonspiral vel og merke). Vurderer p-ring og har brukt dette tidligere. P-stav har jeg også brukt og fått voldsomme bivirkninger på. P-pillene er selvsagt et alternativ, men sliter litt med å huske en pille om dagen! Pris er også et tema da det er forholdsvis kort tid det er snakk om, slik at å ta ut en spiral, p-stav eller lignende er ugunstig rent prismessig. Vurdert "sikre metoder" i tillegg til ingen utløsning i skjeden, men føler ikke at det er helt trygt. Anonymkode: be883...b87
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #3 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg sluttet på p-piller ca 1,5 år før vi skulle prøve (mye fordi jeg tålte hormonprevensjon dårlig) og startet med temping i kombinasjon med kondom. For at temping skal være sikkert krever det at du får en noen Lunde kontroll over syklusen din, så det er litt kjedelig i starten. Etter hvert som jeg ble kjent med syklusene mine ble det rett og slett gøy! Og forutsigbart med tanke på når jeg hadde eggløsning og altså når vi burde være forsiktige. Da brukte vi beskyttelse i tiden rett rundt eggløsning, og «kjørte på» etter at eggløsning var overstått. I starten ble det mye kondombruk og forsiktighet i tiden rett etter mens til eggløsningen var bekreftet, men etter hvert som jeg så at eggløsningen min alltid var på dag 15 eller 16, så slappet vi av den første tiden etter mens vi brukte kondomen når det nærmet seg. Forstår at dette kan virke stress for noen, og om du har en uforutsigbar syklus så er det nok heller ikke den beste metoden, men det kan være å sjekke inn i. Om metoden brukes helt riktig er det også helt trygt Anonymkode: a428b...b44 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #4 Skrevet 26. oktober 2021 En fordel med tempingen er jo også at det er en helt naturlig metode som gjør at du blir godt kjent med hvordan kroppen din og syklusen din fungerer. Det er utrolig interessant! Ikke minst er det en veldig stor fordel når dere faktisk skal sette i gang med prøvingen☺️ Anonymkode: a428b...b44 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #5 Skrevet 26. oktober 2021 Hvor regelmessig er syklusen din? Når jeg først ble godt kjent med min egen så droppa vi kondomer i "sikre" perioder. Skal sies det ikke hadde vært noen katastrofe om vi ble gravide litt før planlagt, da. Anonymkode: 67641...2ec 1
Amatariel Skrevet 26. oktober 2021 #6 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg gikk for kobberspiral før jeg ville ha neste barn, og det syns jeg var magisk. Følte meg trygg, men ville heller ikke putte i meg noen hormoner da jeg hadde erfaring med at det krøllet mye til. Men da var det noen år frem i tid før vi ville prøve igjen, Ettersom det bare er ett år til du tenker at dere starter prøvingen så ville jeg nok bare holdt meg til kondom/sikre perioder. Så ville jeg kartlagt syklusen så godt som mulig dette året, for det er veeeeldig fint å kunne litt om den når dere faktisk starter prøvingen. Det å vite hvor lang den er, når eggløsning kommer o.l. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #7 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Om metoden brukes helt riktig er det også helt trygt Nei, den er regnet som mer usikker enn annen prevensjon, siden regelmessige sykluser også plutselig kan få en eggløsning til uvanlig tid. Så den anbefales kun der man aksepterer den større risikoen for graviditet 🙂 Anonymkode: cb00a...45b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #8 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vurdert "sikre metoder" i tillegg til ingen utløsning i skjeden, men føler ikke at det er helt trygt. Det var denne komboen vi gikk for i påvente av prøvingen, men så aksepterte vi også at det var en større risiko for graviditet tidligere enn planlagt. Så det er nok ikke helt som deres situasjon, vi hadde ikke tatt angrepille hvis det skjedde et uhell. Anonymkode: cb00a...45b
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #9 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Nei, den er regnet som mer usikker enn annen prevensjon, siden regelmessige sykluser også plutselig kan få en eggløsning til uvanlig tid. Så den anbefales kun der man aksepterer den større risikoen for graviditet 🙂 Anonymkode: cb00a...45b Ja, det forutsettes som nevnt at syklusen er såpass regelmessig at man nesten kan garantere at det ikke skjer (jeg har tempet i 1,5 år og aldri opplevd tidligere EL enn en CD 15), eventuelt at man er forsiktig hele perioden før EL (men da forsvinner jo mye av poenget med metoden). Men nei, jeg ville ikke anbefalt denne metoden om det var helt krise med graviditet, nettopp fordi det kan være lettere at det skjer en glipp (f.eks. at man ikke har kondom tilgjengelig og tenker «jaja, det får sikkert fint», eller at EL plutselig kommer en uke før tiden uten noen forvarsel. For meg har det i hvert fall fungert veldig bra (både for å bli gravid og å unngå det), men forstår at det ikke er riktig for alle Anonymkode: a428b...b44 3
IDGAF Skrevet 26. oktober 2021 #10 Skrevet 26. oktober 2021 (endret) Er det "krise" om du blir gravid i løpet av dette året? Altså, er det slik at dere helst ønsker å vente et år, men det går fint hvis det skjer? Eller kan det IKKE skje før om et år? Hvis det er det siste hadde jeg nok begynt på en type hormonprevensjon/kondom, men hvis det er det første hadde jeg nok heller satset på sikre perioder eller hoppet av i svingen. Forøvrig er ikke kondom mindre sikkert enn hormonprevensjon. Med kondom har dere jo mulighet til å finne ut av det med en gang hvis det har skjedd noe og ta angrepille. Denne muligheten har man ikke med hormonprevensjon. Endret 26. oktober 2021 av IDGAF 1
Gjest 123 eller noe Skrevet 26. oktober 2021 #11 Skrevet 26. oktober 2021 (endret) Vi hoppet av i svingen i 6 år før vi begynte å prøve på første. Hoppet av i 2 år etter han var født før vi begynner på neste. Vil ikke anbefale dette med mindre mannen har full kontroll, og klarer å holde tilbake når han først kjenner det går. Mange sier dette ikke er sikkert, men jeg tror bare de ikke har nok kontroll på utløsningen sin, har iallfall aldri vært gravid flere ganger i mitt liv enn disse to, og vi har hoppet av på alle mulige "skumle" dager rundt eggløsning i årevis, så Synes dette er et mye bedre alternativ enn hormonprevensjon som klusser med både det ene og det andre. Endret 27. oktober 2021 av 123 eller noe
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #12 Skrevet 26. oktober 2021 Takk for mange fine svar! Syklusen min er helt på jordet så det er kanskje ikke så aktuelt med temp og sikre perioder. Det er jo ikke verdens undergang om det skulle skje nå, det er bare ikke gunstig i forhold til jobb og at jeg tar videreutdanning nå. Anonymkode: be883...b87
stAre Skrevet 26. oktober 2021 #13 Skrevet 26. oktober 2021 (endret) jeg måtte slutte på P pille grunnet mangel på min type i desember. Vi har "hoppet av i svingen" (har ventet til vaksine og ferdig videreutdanning). vi hoppet av tidlig - ikke rett før. hvis vi skulle vært mer forsiktige hadde det i det minste vært kondom. et år er kort tid og det tar litt tid å venne seg til ny hormonprevansjon. du kan evt start med å pille/ring, være forsiktig med kondom ved glemte piller. bedre mulighet å slutte når dere vil prøve eller du får for mye bivirkninger enn ved ny spiral. Endret 26. oktober 2021 av stAre 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå