AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #1 Skrevet 26. oktober 2021 Snakk om å avvikle kontantstøtten. Tror dere de kommer til å gjennomføre det fra nyttår? Har et barn hjemme som jeg får kontantstøtte for, og det passer dårlig ønonomisk dersom de slutter med det. Anonymkode: 02a56...5a4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #2 Skrevet 26. oktober 2021 Send han i barnehagen og pell deg på jobb! Anonymkode: 241d7...fee 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #3 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Send han i barnehagen og pell deg på jobb! Anonymkode: 241d7...fee Legg deg og sov, istedenfor å være frekk på kvinneguiden! Anonymkode: 02a56...5a4 7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #4 Skrevet 26. oktober 2021 De rekker ikke å gjennomføre det før nyttår. Skal gå sine runder i Stortinget, før det kan endres. Og vil nok ikke ha noe å si for deg, hvis du får kontantstøtte nå. Anonymkode: 2323b...300 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #5 Skrevet 26. oktober 2021 Faens drit. Jeg som hadde tenkt å holde ungen hjemme i to år. Anonymkode: b91d9...37c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #6 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Faens drit. Jeg som hadde tenkt å holde ungen hjemme i to år. Anonymkode: b91d9...37c Det er bare å begynne å spare. Sett av penger i korttidsfond! Anonymkode: 2391b...692 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #7 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De rekker ikke å gjennomføre det før nyttår. Skal gå sine runder i Stortinget, før det kan endres. Og vil nok ikke ha noe å si for deg, hvis du får kontantstøtte nå. Anonymkode: 2323b...300 Tipper det gjennomføres fra tidlig vår 2022. Anonymkode: 24d50...5e1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #8 Skrevet 26. oktober 2021 Da kontantstøtten ble innført, var den på ca 3000 kroner. Dvs at man virkelig ønsket å være hjemme med barnet, for det var opplagt at det betydde noen økonomiske begrensninger. I dag er støtten så høy at, at den sammen med barnetrygd, gir mer et intensiv til å være hjemme enn å gå ut i jobb. Det er feil prioritering for fellesskapet når en bestemt gruppe, småbarnsforeldre, får så stor andel av velferdsgodene som i dag: foreldrepermisjon, kontantstøtte, barnebidrag, ekstra barnebidrag for enslige forsørgere, sykedager, foreldrefradrag, maks pris i barnehage og SFO osv osv. Jeg mener at kontantstøtten med fordel kan redusere ned til et nivå som gjør at man må planlegge litt mer, om man faktisk ønsker å være hjemme med barnet sitt. For min del var det verdt det. Så jeg har full forståelse for at foreldre ønsker å være hjemme med barna. Men da må man faktisk spare opp til den perioden selv. Jeg skal ikke betale for det. Jeg har betalt. Anonymkode: 864c9...72c 2
RockyRose Skrevet 26. oktober 2021 #9 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Da kontantstøtten ble innført, var den på ca 3000 kroner. Dvs at man virkelig ønsket å være hjemme med barnet, for det var opplagt at det betydde noen økonomiske begrensninger. I dag er støtten så høy at, at den sammen med barnetrygd, gir mer et intensiv til å være hjemme enn å gå ut i jobb. Det er feil prioritering for fellesskapet når en bestemt gruppe, småbarnsforeldre, får så stor andel av velferdsgodene som i dag: foreldrepermisjon, kontantstøtte, barnebidrag, ekstra barnebidrag for enslige forsørgere, sykedager, foreldrefradrag, maks pris i barnehage og SFO osv osv. Jeg mener at kontantstøtten med fordel kan redusere ned til et nivå som gjør at man må planlegge litt mer, om man faktisk ønsker å være hjemme med barnet sitt. For min del var det verdt det. Så jeg har full forståelse for at foreldre ønsker å være hjemme med barna. Men da må man faktisk spare opp til den perioden selv. Jeg skal ikke betale for det. Jeg har betalt. Anonymkode: 864c9...72c Du veit at det fins dei som ikkje får barnehageplass? I vår kommune er det forventa 20 fleire born til oppstart i august, likevel får ikkje vi barnehageplass før dette. Det gjer at eg må ha baby heime i 7mnd, ikkje berre berre å spare opp til 7mnd? Akkurat no er det 10 born på venteliste til oppstart i januar, også aukar det på utover våren. Veit at kontatstøtta skal endrast til ventestøtte, men per dags dato så er kontantstøtte for alle dei som treng det. Både dei som ynskjer å ha born heime, men og dei som må ha born heime.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #10 Skrevet 26. oktober 2021 Tidligst sommer 2022 tror jeg, mest sannsynlig ikke før 2023. Anonymkode: e39b9...691
Blekkulfina Skrevet 26. oktober 2021 #11 Skrevet 26. oktober 2021 Det skal fortsatt være kontantstøtte fra 1- 1,5 år, så ventestøtte fra 1,5- 2 år hvis man ikke får bhgplass.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #12 Skrevet 26. oktober 2021 Vi får virkelig håpe at denne stønaden forsvinner, værre eller subsidiene til bøndene. Anonymkode: 6c3f3...72c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #13 Skrevet 26. oktober 2021 Blekkulfina skrev (12 minutter siden): Det skal fortsatt være kontantstøtte fra 1- 1,5 år, så ventestøtte fra 1,5- 2 år hvis man ikke får bhgplass. Dette er bare et rykte som ikke er bekreftet sist når regjeringen la ut sine budsjettplaner. Anonymkode: e39b9...691
Blekkulfina Skrevet 26. oktober 2021 #14 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er bare et rykte som ikke er bekreftet sist når regjeringen la ut sine budsjettplaner. Anonymkode: e39b9...691 Det står da vitterlig beskrevet slik i Hurdalsplattformen, så er litt mer hold i det enn «bare et rykte». Men hva som til slutt blir endelig avgjørelse vet selvsagt ingen enda.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #15 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Send han i barnehagen og pell deg på jobb! Anonymkode: 241d7...fee Flere psykologer og psykiatere sier det kan være skadelig å sende barn i barnehagen før 2 år. Dette er basert på ren forskning. De får et ekstremt høyt nivå av stresshormoner i blodet sammenlignet med de som får være hjemme hos mor. Kan gi konsekvenser senere i livet, bl.a mer anlegg for å få angst og depresjon. Anonymkode: f51ea...1e0
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #16 Skrevet 26. oktober 2021 7 hours ago, RockyRose said: Du veit at det fins dei som ikkje får barnehageplass? I vår kommune er det forventa 20 fleire born til oppstart i august, likevel får ikkje vi barnehageplass før dette. Det gjer at eg må ha baby heime i 7mnd, ikkje berre berre å spare opp til 7mnd? Akkurat no er det 10 born på venteliste til oppstart i januar, også aukar det på utover våren. Veit at kontatstøtta skal endrast til ventestøtte, men per dags dato så er kontantstøtte for alle dei som treng det. Både dei som ynskjer å ha born heime, men og dei som må ha born heime. De vil jo ivaretas av den nye ordningen. De eneste som "straffes" av at man kutter i kontantstøtten, er de som aktivt velger å ha barna (og dermed seg selv) hjemme, og samtidig ønsker at samfunnet skal finansiere det. Anonymkode: 3b701...be4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå