Gjest gjest1 Skrevet 4. oktober 2005 #1 Skrevet 4. oktober 2005 Nå har jeg vært innom Asylet omtrent daglig i et par uker, og tittet igjennom tråder og diskusjoner. Det de sier om seg selv der i forhold til KG er at de er litt rundere i kantene når det gjelder hva de tillater, før de modererer og ordner. Ok, tenkte jeg, da er det sikkert et forum hvor ting foregår og hvor det er litt kraft i sparkene. Men hva opplever jeg?? Der inne har jeg ennå ikke sett ett stygt angrep på noen. Trådene holder seg til tema, og folk behandler hverandre med respekt og masse humor. Det virker som om alle der inne er en vennegjeng rett og slett. Veldig veldig bra!! Hva skyldes dette tro? Er det fordi det er flere menn enn kvinner der inne? Er det vi kvinner som ikke kan debattere uten å bite og klore? Det er riktignok kvinner der inne også, men de oppfører seg på samme måte som gutta - de diskuterer saklig og intelligent uten :spy-smileys:, :himle med øya-smileys:...osv... Ikke at ikke disse smileyene er tilgjengelige, de har et oppkomme av morsomme smileys, men altså....
Gjest Devil's Spawn Skrevet 4. oktober 2005 #3 Skrevet 4. oktober 2005 http://hs.diskusjonsforum.no/hs.html
Gjest Pecado Skrevet 4. oktober 2005 #4 Skrevet 4. oktober 2005 Ja det er koselig der inne. I all den tid jeg har vært der så er det ikke mange innlegg som er blitt redigert eller slettet. Men så har heller ikke behovet vært der fordi man er ute etter å diskutere sak og ikke slenge dritt.
Krølltoppen Skrevet 4. oktober 2005 #5 Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Der inne har jeg ennå ikke sett ett stygt angrep på noen. Trådene holder seg til tema, og folk behandler hverandre med respekt og masse humor. Det virker som om alle der inne er en vennegjeng rett og slett. Veldig veldig bra!! Hva skyldes dette tro? Er det fordi det er flere menn enn kvinner der inne? Er det vi kvinner som ikke kan debattere uten å bite og klore? Jeg tittet så vidt innom asylet nå. Så at det er ganske få innlegg der i løpet av en uke. Kanskje det er mindre angrep der fordi de er færre brukere og at de derfor kjenner hverandres stil? Vel, det var ihvertfall en teori Jeg må innrømme at jeg ikke synes det er ille her på KG jeg da. Ser lite tull og angrep her. Men så er jeg heller ikke innom hele tiden og vet ikke hvor mye moderatorene har å gjøre. Hvis det er mye angrep her på KG så rydder moderatorene bra opp her! Endret 4. oktober 2005 av Krølltoppen
Gjest Gjest Skrevet 4. oktober 2005 #6 Skrevet 4. oktober 2005 Det er kun noen få her på KG som skaper den lite koselige stemningen, og de er faste brukere.
Gjest gjest1 Skrevet 4. oktober 2005 #7 Skrevet 4. oktober 2005 Det er kun noen få her på KG som skaper den lite koselige stemningen, og de er faste brukere. ← Det forekommer vel ganske ofte at "gjest" også slenger med leppa og kommer med sure oppgulp i forskjellige tråder rundt omkring. Om det er faste brukere som ikke tør stå frem med sine sure meldinger, skal jeg ikke spekulere i.
Gjest TomKrus Skrevet 4. oktober 2005 #8 Skrevet 4. oktober 2005 Det er lettere å holde styr på et lite forum med få mennesker, enn et stort et. Videre tiltrekker forumets profil seg visse mennesker. Kvinneguiden tiltrekker mange brukere primært fordi de er kvinner, og kvinner kommer i alle slags fasonger. I et forum som asylet slår folk seg kanskje ikke ned før de føler seg hjemme, eller kjenner seg igjen, og dermed får du en litt mer homogen gruppe. Og så satser man på at folk gjør opp seg i mellom framfor å løpe avgårde til læreren, da det ikke lenger er snakk om ungdomsskolen. En liten gruppe klarer også lettere å tie ihjel troll framfor å starte å føde dem med krangel. Og som allerede nevnt er det ikke like mange innlegg pr. uke grunnet betraktelig færre brukere (heldigvis). Og til slutt så drives det av drevne kverulanter som vet å skille skitt fra kanel når det kommer til overtramp..
Gjest gjest1 Skrevet 5. oktober 2005 #9 Skrevet 5. oktober 2005 Det er lettere å holde styr på et lite forum med få mennesker, enn et stort et. Videre tiltrekker forumets profil seg visse mennesker. Kvinneguiden tiltrekker mange brukere primært fordi de er kvinner, og kvinner kommer i alle slags fasonger. I et forum som asylet slår folk seg kanskje ikke ned før de føler seg hjemme, eller kjenner seg igjen, og dermed får du en litt mer homogen gruppe. Og så satser man på at folk gjør opp seg i mellom framfor å løpe avgårde til læreren, da det ikke lenger er snakk om ungdomsskolen. En liten gruppe klarer også lettere å tie ihjel troll framfor å starte å føde dem med krangel. Og som allerede nevnt er det ikke like mange innlegg pr. uke grunnet betraktelig færre brukere (heldigvis). Og til slutt så drives det av drevne kverulanter som vet å skille skitt fra kanel når det kommer til overtramp.. ← Kvinneguiden burde jo også være over ungdomskolenivå da. Ordet Kvinne forbinder jeg med voksne, ikke med tenåringer. men når det er sagt, så er det kanskje ikke nødvendigvis de yngste som sladrer og løper til læreren her inne heller alltid. Eller som biter og klorer i stedet for å diskutere. Det har vel mer med person enn alder å gjøre. Jeg holder med allikevel mest her fremdeles, men det er fordi det er lite progresjon i diskusjonene på asylet, noen som selvfølgelig har sammenheng med få antall brukere. Litt synd synes jeg.
Gjest jamsi Skrevet 5. oktober 2005 #10 Skrevet 5. oktober 2005 Sammenlignet med enkelte andre forum som f.eks vg og aftenposten så er jo KG rene paradiset. Jeg synes ikke at folk her inne er så ille egentlig, noen sure oppstøt av og til har jeg sett men ellers synes jeg at dette er et ok forum.
Gry Skrevet 5. oktober 2005 #11 Skrevet 5. oktober 2005 Det første året jeg drev Kvinneguiden hadde vi ikke moderatorer i det hele tatt. Det var sjelden jeg måtte slette noe. Med 22.000 innlegg i uka (som vi har nå), ville det nesten være rart om alle innlegg var hyggelige og innenfor rammene våre - men det hadde vært fint om de var det
aline Skrevet 5. oktober 2005 #12 Skrevet 5. oktober 2005 jeg husker også den tiden da kg var ett mindre forum hvor de fleste visste hvem de andre var, der det ikke var moderatorer og det stort sett var som en gjeng med folk som kjente hverandre som diskuterte. det var vanskeligere å komme "inn" en jeg tror det er nå, fordi det alltid ER vanskeligere å komme utenfra og inn i en gjeng mennesker som allerede kjenner og liker hverandre. her er det større, og man trenger ikke bli tatt under vingene av noen for å komme inn. (og det er fler en meg som følte man måtte jobbe en stund før man ble godkjent i "gjengen" når kg var mindre. Og Mysan, dersom Asylet blir større, så vil de med stor sjanse bli mer lik kg idag, sånn er det. du kan jo sammenligne det med diskusjoner i rl. har du en liten fest der alle kjenner hverandre, vet hvordan de andre reagerer og uttrykker seg og respekterer alle som er i gruppen, kontra en stor fest med masse deltagere, mange som ikke har vært med like lenge, mange forskjellige mennesker og liten sjans for at alle skal verken akseptere eller forstå alle de andre på festen. selv om aldersgrensen hadde vært 30 + på begge disse festene, hvor tror du det hadde vært størst sjans for uro? den lille, kjente gruppen? eller den store gruppen med mange forskjellige individer?
Gjest TomKrus Skrevet 5. oktober 2005 #13 Skrevet 5. oktober 2005 Og Mysan, dersom Asylet blir større, så vil de med stor sjanse bli mer lik kg idag, sånn er det. Det avhenger fullstendig av profilvalg. Har man en generell profil som kvinneguiden treffer du også på de du trodde ville bli modnere med alderen etter ungdomsskolen for å finne ut at det ikke var tilfellet. En mulighet som bare var forbeholdt gutter i preinternettider gjennom forsvaret. har du en liten fest der alle kjenner hverandre, vet hvordan de andre reagerer og uttrykker seg og respekterer alle som er i gruppen, kontra en stor fest med masse deltagere, mange som ikke har vært med like lenge, mange forskjellige mennesker og liten sjans for at alle skal verken akseptere eller forstå alle de andre på festen. ← Det viktige er å invitere de som kan oppføre seg i festlige lag og forstår kutymen.
aline Skrevet 5. oktober 2005 #14 Skrevet 5. oktober 2005 joda tom, men jo større fest, jo større sjanse for at det kommer folk du ikke har hundre prosent kontroll på uansett hvor flink man er. og klart kvinneguiden nok tiltrekker seg fler "potensielle" en asylet, siden man vet at kvinneguiden er en side for kvinner, det være seg alle kvinner. mens hva søren er asylet? (har ikke vært innom, så jeg vet faktisk ikke heller, navnet sier jo sitt, men likevel, for hvem?)
LilleBille Skrevet 5. oktober 2005 #15 Skrevet 5. oktober 2005 Det er jo ganske mange som er både her og på Asylet og forumene blir kanskje brukt litt ulikt. Det er jo også tidvis folk fra Asylet som er innom her og slenger litt med leppa - og som da får sine innlegg moderert . Om det er fordi takhøyden er så mye større på Aslylet eller at de skriver andre former for innlegg på KG er vet jeg ikke.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2005 #16 Skrevet 5. oktober 2005 Både og... nå har ikke jeg vært på Asylet, men her har jeg hengt som gjest i over et år. Jeg har fortsatt "fordommer" mot enkelte forumer her; og det finnes brukere jeg ikke gidder bry meg med, men det må jo være en grunn til at jeg gidder å være her også. Jeg tror kg har den store fordel at det er "noe for alle", nesten, fordi det er stort og fordi man har mulighet til å være gjest. Samtidig har jeg noen erfaringer fra mindre forumer (eller fora, heter det vel) hvor man ikke har så stor (evt ingen) anonymitet. Da blir det jo fort sakligere (et nick i seg selv fordrer ikke saklighet i motsetning til hva enkelte synes å tro), i tillegg til at disse stedene ofte trekker til seg folk med særinteresser. Da diskuterer man jo "automatisk" sak, og man blir fort kjent med de andre brukerne... Men slike småsteder kan også skli ut om de først får en kjerne av sosialt inkompetente brukere. Jeg har blant annet kuttet ut noen steder hvor man som ny bruker konsekvent blir mast huden full om hvordan helt opplagte ting skal gjøres (blant annet ulike kjæledyrforumer) - det er åpenbart noen som ikke skjønner at man som ny bruker IKKE nødvendigvis er uerfaren eller er ny i verden, liksom... Jeg tror forskjellene har å gjøre med hvilke regler det legges opp til at man følger fra starten av og underveis. Det bør ikke være umulig å redigere innlegg som går langt utenfor tema, eller sende en pm til en bruker som kanskje uten å mene det "ødelegger" for forumet. (her snakker jeg om småforumene) Kg er absolutt nokså seriøst og saklig. Men jeg blir innimellom ganske oppgitt over den ikke-eksisterende skillelinjen i saklighetsnivå på aktuelle saker/skråblikk. Og jeg synes moderatorene godt kunne lært av de stedene hvor man skiller ut undertemaer i tråder som "tar av", og man kunne vært mer konsekvente på at personangrep ikke er lov, verken mot kjendiser, slektinger hvis anonymitet er truet, andre brukere og gjester. Også et lite hjertesukk fra en gjest - hvorfor MÅ brukere her inne kommentere at det er feigt og/eller galt å være gjest? Forumet er faktisk lagt opp slik, i motsetning til mange andre, at vi får lov å være gjester. Det er derfor ikke GALT å være gjest. Feigere enn å ha et anonymt nick kan jeg heller ikke se at det er. (drittslenging blir selvsagt et annet aspekt her). Jeg har selv opplevd å få dritt slengt til meg fra en fast bruker fordi jeg er "feig" og teit når jeg har svart saklig og vennlig (og dessuten fikk støtte fra andre brukere ) på innlegg - mens vi vel egentlig bare var uenige om sak. Hvem er teit da, liksom?
Gjest sexysadie Skrevet 5. oktober 2005 #17 Skrevet 5. oktober 2005 Jeg kikket igjennom asylet, jeg synes ikke det var så galt.
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2005 #18 Skrevet 5. oktober 2005 Gjest kl 12:02: Glimrende, glimrende innlegg. Her var det mange kloke ord både faste brukere og gjester burde ta til seg.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2005 #19 Skrevet 8. oktober 2005 Det er greit å bli slengt dritt til, så lenge man får lov til å forsvare seg. DET er det ikke lov til her inne. Og det skaper langt mer frustrasjon enn å møte folk som er usaklige/saklige uenig med en. Ihvertfall for meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå