AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #1 Skrevet 25. oktober 2021 Var på rutineultralyd..og var virkelig ikke forberedt på dette.. Tok privat i uke 12, men fordi jeg ikke fikk NIPT-test der fikk jeg u/l og test i uke 13 offentlig. Alt så bra ut da.. hjerte, mage hjerne, nakken osv. Og av den grunn var jeg så innstilt på ar det var ok nå også. Legen sier at jeg skal få tett oppfølging - og at det godt kan hende at hulla lukker seg av seg selv.. noen som har opplevd dette? Hvordan gikk det? Anonymkode: eba9b...6e6
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #2 Skrevet 25. oktober 2021 Har ikke opplevd på egne barn, men vet om flere som har medfødt hjertefeil og lever godt med det. https://forskning.no/barn-og-ungdom-forebyggende-helse-hjertet/barn-fodt-med-hull-i-hjertet-er-like-friske-som-andre/423396 Anonymkode: 198a2...b34 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #3 Skrevet 26. oktober 2021 Hull i hjertet utvikler seg senere enn tidligere ultralyd, så ikke noe overraskende det. Mange som ikke sees på ultralyd i det hele tatt, og som oppdages på nyfødtundersøkelsen (eller senere). Mange lukker seg selv Anonymkode: 9874a...6c6 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #4 Skrevet 26. oktober 2021 Det er veldig veldig vanlig og nesten alltid helt ufarlig. Jeg kjenner til flere som har fått denne beskjeden på ultralyd, gått rett i kjelleren og nå er barna blitt større og hele greia er glemt. Dette går helt fint, det er jeg rimelig sikker på. Dessuten er legene i dag så vanvittig dyktige, at de kan operere det meste skulle det være noe komplikasjoner. Ta det fra meg, babyen min ble født med en komplikasjon De opererte, barnet lå to dager på intensiven, to uker på sykehus. Var 2-3 uker hjemme med baby etter dette og var litt urolig. Men er baby snart ett år og friskmeldt på alt. Alt er strøkent på kontroller på helsestasjonen. Det er drittøft å stå i noe sånt, jeg føler med deg. Men stol på legene/ kirurger, de kan sakene sine. Jeg hørte fra en sykepleier på sykehuset at de klarer nesten å fikse alt i dag av komplikasjoner på babyer. Og babyer tåler ufattelig mye og restitueres raskt igjen fra de mest utrolige komplikasjoner. Dette går bra! Men jeg vet det er tøft, men plutselig er det over og alt er i orden. Anonymkode: 0c195...2da 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #5 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg hadde bilyd på hjertet, altså hull i hjertet, da jeg ble født. Var på noen kontroller til jeg var 6 år eller noe sånt, hvor det viste seg at det hadde grodd og alt var i orden. Det er veldig, veldig vanlig og i de fleste tilfeller helt ufarlig Anonymkode: ae2ec...8bc 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #6 Skrevet 26. oktober 2021 Fikk ikke vite det på ultralyd, men dagen etter fødsel. Det gikk helt fint. Noen ekstra kontroller, trengte ikke operasjon. Ikke ta sorgene nå, mest sannsynlig er det noe som fikser seg selv. Til og med de som må operere, det er ekstremt stor sannsynlighet for at det går 100 % fint! ❤ Anonymkode: c29fc...dc3 1
RockyRose Skrevet 26. oktober 2021 #7 Skrevet 26. oktober 2021 Det er visst nok veldig vanleg! Både jordmor på helsestasjonen, ved ultralyd og dei som skulle ta nyfødtkontrollen snakka om dette, berre for at eg ikkje skulle bli redd om det skulle oppstå. Min hadde ein liten bilyd etter fødsel, men ikkje dagen etterpå, men trur ikkje det var hol på hjartet, men dei seier det går som regel over av seg sjølv ❤️
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #8 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg har et lite, medfødt hull i hjertet. Jeg har aldri trengt noen operasjon, og lever fint med det. Jeg hadde noen kontroller gjennom barndommen og én i voksen alder pga. symptomer som kunne skyldtes problemer med hjertet, men hvor det viste seg å ikke ha noe med det å gjøre. Nå er det forskjell på hull i hjertet, og jeg skjønner godt at det er skremmende å få beskjed om at det er noe med hjertet til barnet deres. Men det blir ofte ikke noe problemer med det i det hele tatt, og det er som flere skriver ganske vanlig. Anonymkode: 67cb0...0eb 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #9 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg har et barn med to hull, vi følges opp jevnlig😊 Viste ikke om det før etter fødsel, og han lever fint med det på 5 året. Anonymkode: 8cbb5...d78
Gjest venom31 Skrevet 26. oktober 2021 #10 Skrevet 26. oktober 2021 Brian Littrell fra Backstreet Boys ble født med hul i hjertet, og det så veldig dårlig ut for ham, men han er nå i førtiårene. Han er den eneste jeg vet om som har hull i hjerte.
Blue Berry Skrevet 26. oktober 2021 #11 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg er født med hull i hjertet, men var kun til få kontoller som baby, ingen varige mén.
Blueturtle Skrevet 26. oktober 2021 #12 Skrevet 26. oktober 2021 Vår førstefødte hadde også et lite hull i hjertet som ble oppdaget på nyfødtkontroll. Selvfølgelig ikke gøy å høre men på kontroll 6 mnd senere hadde det lukket seg av seg selv, og er ikke noe vi må følge opp ytterligere. Ikke ta sorgene på forskudd💐
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #13 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg ble født med hull i hjertet. Var på kontroll til jeg var 4 år. Jeg merket ikke noe selv og fungerte akkurat som alle andre. Var like aktiv osv. Det lukket seg selv, så når jeg var fire trengte jeg ikke flere kontroller. Mamma var drit bekymret, men det var uten grunn heldigvis. Anonymkode: a0770...d31
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #14 Skrevet 27. oktober 2021 Jeg og er født med hull i hjertet, men det grodde av seg selv før jeg var 1 år Anonymkode: d0b80...2d7
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #15 Skrevet 27. oktober 2021 Vår førstefødte hadde 6 hull i hjertet ved fødsel, men alle var grodd inen 6 uker etter fødsel. Inge. Videre oppfølging. Ikke uroe deg 😊 Anonymkode: dabd6...267
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå