Gjest SnooHamsters3080 Skrevet 25. oktober 2021 #1 Skrevet 25. oktober 2021 Hvorfor er hverdagsrasisme så utbredt? Jeg ser det _hver eneste_ dag. Er ikke det å være rasistisk litt utdadert?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #2 Skrevet 25. oktober 2021 SnooHamsters3080 skrev (1 minutt siden): Hvorfor er hverdagsrasisme så utbredt? Jeg ser det _hver eneste_ dag. Er ikke det å være rasistisk litt utdadert? Jeg ser mye mer av det motsatte, snillismen hvor folk oppfører seg nærmest som om det er synd på alle fremmedkulturelle fordi de er så hjelpeløse. Anonymkode: a61df...1bb 6
Doktor Dyregod Skrevet 26. oktober 2021 #3 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg ser mest en overdrevet forbruk av krenk. Vi ser forskjellige ting. Sånn er verden. 4
Gjest Villfisker Skrevet 26. oktober 2021 #4 Skrevet 26. oktober 2021 Doktor Dyregod skrev (4 timer siden): Jeg ser mest en overdrevet forbruk av krenk. Vi ser forskjellige ting. Sånn er verden. Enig. Ser også mye folk krenket på vegne av andre, for ting de ikke ville blitt krenket for selv engang. Det er så dumt. 🙄
Entern Skrevet 26. oktober 2021 #5 Skrevet 26. oktober 2021 Villfisker skrev (Akkurat nå): Enig. Ser også mye folk krenket på vegne av andre, for ting de ikke ville blitt krenket for selv engang. Det er så dumt. 🙄 Jepp, det er det aller teiteste 😒 1
KjøttOPP Skrevet 26. oktober 2021 #6 Skrevet 26. oktober 2021 Beste av alle er de som er krenket på de dødes vegne. Tar kaka det der😅 2
Gjest Villfisker Skrevet 26. oktober 2021 #7 Skrevet 26. oktober 2021 KjøttOPP skrev (1 time siden): Beste av alle er de som er krenket på de dødes vegne. Tar kaka det der😅 Ja der sier du noe 😁 Får krenke hitler litt da. Tror ikke noen blir lei seg for det. Jeg bidrar med å skrive navnet hans med liten bokstav 😉
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #8 Skrevet 27. oktober 2021 Kanskje du bør finne deg mindre rasistiske mennesker å omgås? Anonymkode: ccea8...7be
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2021 #9 Skrevet 27. oktober 2021 Algoritmene på TikTok har ført meg til en masse innhold der som er veldig pro black, vet ikke helt hvordan jeg havnet der. Det er for så vidt mange fine videoer, men i tillegg florerer det med anti-hvitt og regelrett rasistisk innhold. Har selvfølgelig også sett rasistisk og hatefullt innhold rettet imot svarte, men på langt på nær like mye. Kan jo selvfølgelig ha noe med algoritmene å gjøre. Anonymkode: 8549d...993 3
Gjest ElMona Skrevet 27. oktober 2021 #10 Skrevet 27. oktober 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Algoritmene på TikTok har ført meg til en masse innhold der som er veldig pro black, vet ikke helt hvordan jeg havnet der. Det er for så vidt mange fine videoer, men i tillegg florerer det med anti-hvitt og regelrett rasistisk innhold. Har selvfølgelig også sett rasistisk og hatefullt innhold rettet imot svarte, men på langt på nær like mye. Kan jo selvfølgelig ha noe med algoritmene å gjøre. Anonymkode: 8549d...993 Har absolutt med algoritmene å gjøre..og kanskje at tiktok er flinkere til å slå ned på "typisk" rasisme, samt at folk rapporterer de oftere. Men har sulla meg inn på tiktok der de kaller hvite for "colonizers" ja...usj.. sletta hele appen
Helene Skrevet 27. oktober 2021 #11 Skrevet 27. oktober 2021 Jeg vokste opp i en liten by. 80 tallet. Vi hadde dengang 2 barn som var adoptert. Som gikk på skolen som meg. Dette tror jeg var uvanlig. For meg, tenkte ikke over det. Annen bakgrunn, tenkte ikke over det. Mennesker er mennesker. Hadde sommerjobb på et sykehjem i mine yngre dager. Fikk da en kjæreste fra Sri lanka. En kollega. Familien fikk fnatt. Ringte meg i hytt og pine. Fikk beskjed, du kan ikke. sammen med en utlending. Han var kjempefin. Det bar en ungdomsforelskelse. Han reskerperte meg.
Gjest Villfisker Skrevet 28. oktober 2021 #12 Skrevet 28. oktober 2021 Helene skrev (6 timer siden): Jeg vokste opp i en liten by. 80 tallet. Vi hadde dengang 2 barn som var adoptert. Som gikk på skolen som meg. Dette tror jeg var uvanlig. For meg, tenkte ikke over det. Annen bakgrunn, tenkte ikke over det. Mennesker er mennesker. Hadde sommerjobb på et sykehjem i mine yngre dager. Fikk da en kjæreste fra Sri lanka. En kollega. Familien fikk fnatt. Ringte meg i hytt og pine. Fikk beskjed, du kan ikke. sammen med en utlending. Han var kjempefin. Det bar en ungdomsforelskelse. Han reskerperte meg. Nettopp. Mennesker er mennesker. Hadde vi vært forskjellige raser, hadde vi ikke kunnet få avkom sammen. Det finnes ikke flere hudfarger heller. Det finnes bare en. Den kalles melanin, og kommer i flere toner. Noen har mer, mens andre har mindre 🙂 Derfor er rasisme idiotisk, og vitner om lav intelligens.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #13 Skrevet 28. oktober 2021 Fordi mennesker er programmert til å søke gruppetilhørighet og dermed fort kan være skeptiske til alt som avviker fra gruppenormen. Desto mer man blir vant til at gruppen man føler tilhørighet til består av folk med ulikt utseende, ulik etnisitet, ulike livssyn etc., desto mindre vil skepsisen bli. Anonymkode: 0e5e2...eba
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #14 Skrevet 28. oktober 2021 Villfisker skrev (2 minutter siden): Nettopp. Mennesker er mennesker. Hadde vi vært forskjellige raser, hadde vi ikke kunnet få avkom sammen. Det finnes ikke flere hudfarger heller. Det finnes bare en. Den kalles melanin, og kommer i flere toner. Noen har mer, mens andre har mindre 🙂 Derfor er rasisme idiotisk, og vitner om lav intelligens. Da er det mange med lav intelligens, særlig i Oslo øst hvor jentene i familien ikke får være kjæreste/gifte seg med norske menn. Anonymkode: c2b0a...ee9 2
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #15 Skrevet 28. oktober 2021 Det var ikke før jeg ble sammen med kjæresten min (som er mørk i huden) at jeg virkelig så hvor mye hverdagsrasisme som finnes i det norske samfunnet. Anonymkode: 86afd...259
Gjest Villfisker Skrevet 28. oktober 2021 #16 Skrevet 28. oktober 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da er det mange med lav intelligens, særlig i Oslo øst hvor jentene i familien ikke får være kjæreste/gifte seg med norske menn. Anonymkode: c2b0a...ee9 Det har med teit religion å gjøre. Ikke hudfarge. Endret 28. oktober 2021 av Villfisker
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #17 Skrevet 28. oktober 2021 Villfisker skrev (1 minutt siden): Det har med teit religion å gjøre. Ikke hudfarge. Jo, de tenker at hvite menn ikke er muslimer. Anonymkode: c2b0a...ee9
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #18 Skrevet 28. oktober 2021 Villfisker skrev (7 minutter siden): Nettopp. Mennesker er mennesker. Hadde vi vært forskjellige raser, hadde vi ikke kunnet få avkom sammen. Det finnes ikke flere hudfarger heller. Det finnes bare en. Den kalles melanin, og kommer i flere toner. Noen har mer, mens andre har mindre 🙂 Derfor er rasisme idiotisk, og vitner om lav intelligens. Æh..rasisme handler om mye mye mer enn hudfarge knyttet til en bestemt rase, dersom det er lov å kalle det rase, vi er jo alle mennesker. Jeg tror de fleste er ferdige med det med hudfarge. Det er tull å skylde på hudfarge når du har, naturlig skepsis vil jeg si, til en som gjør alt annerledes enn deg selv, har helt annet verdisyn, har en helt annen kultur, et annet menneskesyn, og knapt nok snakker det språket som brukes i det landet vedkommende bor. Å tro at noen er dårligere enn deg selv, eller mindreverdig pga hudfarge er idiotisk, det opplever jeg praktisk talt aldri lenger. Anonymkode: a61df...1bb 1
Gjest Villfisker Skrevet 28. oktober 2021 #19 Skrevet 28. oktober 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jo, de tenker at hvite menn ikke er muslimer. Anonymkode: c2b0a...ee9 Det er ikke bare muslimer, men mange av dem tenker dessverre slik ja. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Æh..rasisme handler om mye mye mer enn hudfarge knyttet til en bestemt rase, dersom det er lov å kalle det rase, vi er jo alle mennesker. Jeg tror de fleste er ferdige med det med hudfarge. Det er tull å skylde på hudfarge når du har, naturlig skepsis vil jeg si, til en som gjør alt annerledes enn deg selv, har helt annet verdisyn, har en helt annen kultur, et annet menneskesyn, og knapt nok snakker det språket som brukes i det landet vedkommende bor. Å tro at noen er dårligere enn deg selv, eller mindreverdig pga hudfarge er idiotisk, det opplever jeg praktisk talt aldri lenger. Anonymkode: a61df...1bb Mennesker er bare en rase. Etnisiteter og nasjonaliteter blir noe annet. Det er faktisk ganske mange idioter som enda henger seg opp i hudfarge ja. Men når vi er inne på tingene du nevner, syns jeg faktisk rasisme blir en dårlig definisjon. Nå har jeg gått mer vekk fra å bruke akkurat dette begrepet i dagligtalen, nettopp fordi det har blitt så utvannet de siste årene. Diskriminering er mer dekkende.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2021 #20 Skrevet 28. oktober 2021 Villfisker skrev (3 timer siden): Diskriminering er mer dekkende. Enig. Det gjelder mer generelt og dekker mye bedre. Det er diskriminering det handler om. Det finnes folk som er sterkt mot rasisme og samtidig håner overvektige. Det blir litt tragikomisk. Det kan vel trygt kalles idioter. Anonymkode: a61df...1bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå