Gå til innhold

Gradert sykemelding-avdelingsmøte

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

jeg er gradert sykemeldt, og i neste uke skal det være avdelingsmøte på jobben. De som jobber 100% får overtidsbetalt. Jeg som er sykemeldt har fått beskjed om at for meg er møtet frivillig. Jeg får ikke overtidsbetalt, og jeg får heller ikke igjen timene møtet vil ta. 

er dette riktig? Har arbeidsgiver lov til dette? 

Anonymkode: 2d63c...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er riktig det, da melder du inn hvor mange timer du har jobbet på sykemeldingen din

Anonymkode: ea487...41c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis møtet tar to timer, så bruker jeg to timer av fritiden min på dette. Og hvis jeg må melde til nav at jeg har jobbet to timer ekstra, da kan jo det få konsekvenser for meg? Eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig. Du kan ikke opptjene deg overtid som sykemeldt. 

Anonymkode: cac3d...a91

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg ikke kan opparbeide overtid når jeg er sykemeldt. Men de timene jeg bruker på møtet, de må jeg vel få igjen? Ved at jeg f.eks slutter tidligere dagen etter.

Jobben sier at møtet er frivillig for meg som er gradert sykemeldt. Har ikke jeg behov for den informasjonen som blir tatt opp på møtet? 

jeg skjønner ikke at dette kan være riktig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner at jeg ikke kan opparbeide overtid når jeg er sykemeldt. Men de timene jeg bruker på møtet, de må jeg vel få igjen? Ved at jeg f.eks slutter tidligere dagen etter.

Jobben sier at møtet er frivillig for meg som er gradert sykemeldt. Har ikke jeg behov for den informasjonen som blir tatt opp på møtet? 

Du har vel ikke det da, i likhet med de andre..

Anonymkode: e797d...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men hvis møtet tar to timer, så bruker jeg to timer av fritiden min på dette. Og hvis jeg må melde til nav at jeg har jobbet to timer ekstra, da kan jo det få konsekvenser for meg? Eller? 

Nei, det får ingen konsekvenser for deg. En gradert sykmelding innebærer ikke automatisk en reduksjon i arbeidstid. Noen er 60 % sykmeldt, men jobber 37,5 timer likevel. De jobber da saktere, tar mange pauser, og leverer tilsvarende 40 % i løpet av arbeidsuken. Mange klarer også å jobbe/levere litt mer enn det som står i sykemeldingen og det er jo fint. Med mindre sykemeldingsgrunnen din forhindrer deg fra å delta på avdelingsmøtet ville jeg bare stilt opp. Det er forhåpentligvis både hyggelig og nyttig. 

Anonymkode: 6212d...4a1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det er i arbeidsgivers interesse at du blir med. En vanlig måte å løse dette på er at du f.eks kommer to timer senere den dagen møtet er, eller tilsvarende dagen etter. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsgiver kan disponere deg den tiden du er der. En vanlig løsning er at du får delta på avdelingsmøtet og heller jobber litt mindre den dagen, men dette er opp til arbeidsgiver - ikke noe du har krav på. 

Anonymkode: cac3d...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er frisk nok til å bli med på møte, så blir du vel med? Som andre her skriver, gradert sykemelding betyr ikke at du bare skal jobbe et visst antall timer. Det betyr at arbeidsmengden skal reduseres. Noen gjør det med færre timer, noen med færre oppgaver i løpet av ordinær arbeidstid. Og er du frisk nok til å jobbe mer enn det sykemeldingen tilsier, er jo det bare bra. 

Så føler du deg frisk nok til møte, ville jeg dratt. Så lenge det ikke resulterer i at du får flere timer enn ordinær 100% stilling i løpet av den perioden, har du vel heller ikke krav på overtid. 

Anonymkode: 0a39f...9d6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Om du er frisk nok til å bli med på møte, så blir du vel med? Som andre her skriver, gradert sykemelding betyr ikke at du bare skal jobbe et visst antall timer. Det betyr at arbeidsmengden skal reduseres. Noen gjør det med færre timer, noen med færre oppgaver i løpet av ordinær arbeidstid. Og er du frisk nok til å jobbe mer enn det sykemeldingen tilsier, er jo det bare bra. 

Så føler du deg frisk nok til møte, ville jeg dratt. Så lenge det ikke resulterer i at du får flere timer enn ordinær 100% stilling i løpet av den perioden, har du vel heller ikke krav på overtid. 

Jeg synes også de reglene er vanskelig å forstå. Slik situasjon her er i nå jobber jeg både saktere, har behov for pauser og kortere dag. Men jobber jeg sakte så må jeg kanskje bli på arbeid 37,5 T fordi jeg får ikke gjort mer en. 50% av det jeg normalt utfører? Jeg jobber 50% nå, men   Utfører kula oss si 25%. 

Anonymkode: 7e328...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vimsepims skrev (21 timer siden):

Vil tro det er i arbeidsgivers interesse at du blir med. En vanlig måte å løse dette på er at du f.eks kommer to timer senere den dagen møtet er, eller tilsvarende dagen etter. 

Men det går jo ikke. Jeg har skrevet tidligere i tråden at de timene møtet tar, de timene får ikke jeg igjen. Så jeg kan ikke starte feks to timer senere dagen etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men det går jo ikke. Jeg har skrevet tidligere i tråden at de timene møtet tar, de timene får ikke jeg igjen. Så jeg kan ikke starte feks to timer senere dagen etter. 

Men er det ekstremt slitsomt å være med på det møtet ihht sykdommen din? Du får jo fullt betalt som sykemeldt uansett? 
Og om deg er for slitsomt så er det valgfritt. Så hva er feilen? 
Kan være lurt å vise littegrann interesse for jobben også.

Anonymkode: dd089...fdb

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som så mange andre her så ser jeg ikke helt problemet. Du blir ikke trekt i lønn for å ikke delta, men du får ikke noen form for direkte betaling heller. 

Mitt personlige tips er at dersom du orker så bør du gå på det møtet dersom det er relevant for deg og din stilling. 

Jeg har en ganske fysisk jobb, og var sykemeldt først 100 % og så 60 % prosent over en periode på 8 mnd, så gikk jeg likevel på de viktigste møtene. Dette for å henge med i hva som skjer, være med å forme det som skal skje. Er nå second in charge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er sykmeldt fra oppgavene -ikke stedet. Det er ikke noe krav at man skal være hele sykmeldingsprosenten fysisk borte fra jobb. Du kan ikke se det som fri. Og såklart er det ikke overtid for deg. Du jobber jo ikke full uke du?

Anonymkode: d57bf...da5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2021 den 22.47):

Husk på at du er sykemeldt fra arbeidsoppgavene dine, og ikke arbeidsplassen. Det betyr at du egentlig kan være 100% tilstede på jobb selv om du er sykemeldt. 

Du har ikke rett på overtidsbetalt når du er sykemeldt. Du melder inn at du har jobbet i perioden når du skal søke om sykepenger, og arbeidsgiver får mindre refusjon. Du får fortsatt lønna di som før. 
Du får heller ikke opparbeide avspasering som sykemeldt, da timene ikke er en del av din fritid, men kun en reduksjon av din sykemelding. 

Jeg jobber med blant annet lønn og vi har hatt denne diskusjonen på arbeidsplassen flere ganger, og de som diskuterer som du gjør nå kommer ingen vei. 

Anonymkode: 1ee5c...065

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser heller ikke helt problemet. Du kan som sagt ikke få overtid når du er sykmeldt. Sjefen har jo sagt du kan komme hvis du vil, men du må ikke. Sjefen har tydelig prioritert dine andre oppgaver framfor møtet. Du står dermed fritt til å bestemme hva du vil gjøre, ut fra hva:

1) Helsa tåler 

2) Du har lyst til 

3) Hvor pinlig nøyaktig du tenker du skal telle minutter og timer

Er problemet her egentlig at du er sur fordi de andre får overtid, men ikke du? 

Anonymkode: 3f56e...4e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært med på nok meningsløse avdelingsmøter i mitt liv. Stort sett bortkastet tid.

Anonymkode: 4558a...3fb

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg reagerer på er at jeg mener det er urettferdig. De andre får overtidsbetalt. Jeg får ikke overtid( og det er greit, jeg er inneforstått med at man ikke får overtid når man er sykemeldt. Det er ikke det jeg diskuterer her) 

Jeg må bruke av min fritid på dette møtet, da jeg ikke får igjen timene som blir brukt til møtet.  Det et det jeg reagerer på. Den forskjellen der. 

Jeg blir «straffet» for å være syk. Det er det jeg føler her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det jeg reagerer på er at jeg mener det er urettferdig. De andre får overtidsbetalt. Jeg får ikke overtid( og det er greit, jeg er inneforstått med at man ikke får overtid når man er sykemeldt. Det er ikke det jeg diskuterer her) 

Jeg må bruke av min fritid på dette møtet, da jeg ikke får igjen timene som blir brukt til møtet.  Det et det jeg reagerer på. Den forskjellen der. 

Jeg blir «straffet» for å være syk. Det er det jeg føler her.

Men du har formodentlig vært mindre på jobb i den perioden du har vært sykemeldt. Så da har du jo fått flere timer "fritid" på den måten? Eller er det superviktig at de timene du har fri er på ettermiddag/kveld, og ikke på dagtid?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...