Gå til innhold

Folk som ikke forstår at jeg har glutenallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelper ikke hvor mye jeg sier det. Når jeg er invitert bort så er det alltid jammen ta en bolle da, ta et kakestykke, litt tåler du jo osv osv... Blir så lei av å ikke bli forstått. Har nærmest blitt tvunget til å ta kake foreksempel. Ofte er det annet jeg kan forsyne meg av,men da blir jeg sett på som sær. Skal jeg slutte å gå bort i familieselskap på grunn av dette... Er så lei. Flere som opplever dette? Hva gjør dere?

Anonymkode: 37875...0a0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å svare: jo jeg kan ta en bolle jeg, om jeg får komme å spraylakere dassen her i morra. Skal vi si rundt kl 14? he he

Mulig det blir rar stemning men de holder mulig kjeft

Anonymkode: cfd7a...f26

• Liker 17
Skrevet

Som glutenallergiker har jeg alltid siden jeg fikk diagnosen for 20 år siden, hatt en dialog i forkant hvis jeg blir bedt bort, hvor jeg tilbyr å ta med kake og evt glutenfritt alternativ til det som skal serveres. Da viser alltid folk velvilje, og ofte ordner de til noe GF. Ved besøk o.l hvor dette ikke blir avtalt på forhånd har jeg med egen kake som er god å spise for alle. 

Slik er det vanlig å gjøre ved allergi. Det er styrete for de rundt, og det må man godta og ha forståelse for. Da blir det mye hyggeligere. 

Anonymkode: 99f1b...464

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva med å svare: jo jeg kan ta en bolle jeg, om jeg får komme å spraylakere dassen her i morra. Skal vi si rundt kl 14? he he

Mulig det blir rar stemning men de holder mulig kjeft

Anonymkode: cfd7a...f26

Takk for tips 😆👍

• Liker 3
Skrevet

Så rart! Har stedatter med cøliaki, opplever ikke annet enn forståelse og respekt. Hvis det er familien din/venner du omgås mye, så ta en alvorsprat om at stadig eksponering for gluten ødelegger tarmtottene og at du da ikke vil være i stand til å ta opp næringen du trenger fra maten. 

Du kan fortelle at mye frister, men at du MÅ stå imot for å ivareta helsa di.  

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hjelper ikke hvor mye jeg sier det. Når jeg er invitert bort så er det alltid jammen ta en bolle da, ta et kakestykke, litt tåler du jo osv osv... Blir så lei av å ikke bli forstått. Har nærmest blitt tvunget til å ta kake foreksempel. Ofte er det annet jeg kan forsyne meg av,men da blir jeg sett på som sær. Skal jeg slutte å gå bort i familieselskap på grunn av dette... Er så lei. Flere som opplever dette? Hva gjør dere?

Det er fordi mange lyver om glutenallergi. Det er svært «moderne». Vi har ei på jobb som i følge henne selv var så allergisk hun måtte ha sin egen brødrister osv hvis ikke kunne hun dø..  Det hun ikke visste var at alle brukte hennes brødrister, uten at hun reagerte en dritt på det. 

Anonymkode: 01e61...d7e

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er fordi mange lyver om glutenallergi. Det er svært «moderne». Vi har ei på jobb som i følge henne selv var så allergisk hun måtte ha sin egen brødrister osv hvis ikke kunne hun dø..  Det hun ikke visste var at alle brukte hennes brødrister, uten at hun reagerte en dritt på det. 

Onde mennesker. Det er ikke «mange» som lyver om noe slikt. Kjempegøy å påføre andre tarmkreft.

Anonymkode: 99f1b...464

• Liker 31
Skrevet

Fordi det er en diagnose som er populær og som mange misbruker. Så er vel det at mange har fordommer.

Anonymkode: 87241...a66

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å den dagen det kommer noen med ALVORLIG cøliaki så har dere et jævlig stort problem. Drittfolk. 

Anonymkode: 5e545...e72

• Liker 35
Skrevet

Det finnes ikke glutenallergi. Hva er dette for et tullenavn? 

Er det cøliaki du har? Så sier du det - og blir møtt med respekt og toleranse. 
Hveteallergi?
Glutensensitivitet/glutenintoleranse?

Glutenallergi er det dummeste navnet på cøliaki, og misbrukes mye - av folk som ikke har cøliaki. Det er en sånn motegreie, og jeg forstår godt at du ikke blir tatt på alvor. Kall din sykdom for det den er.

Anonymkode: 26493...58c

• Liker 20
Skrevet

Ikke spesielt hjelpsomt for deg, men det er veldig mange som spiser glutenfritt til vanlig, men takler helt fint å ta seg en vanlig bolle/kake i ny og ne. I og me at dette er så vanlig, så har jeg forståelse for at folk tar det for gitt at «litt tåler du vel».  Så løsningen må jo være å høfflig, men veldig tydelig, forklare at i dit tilfelle kan du ikke spise noe med gluten.

Anonymkode: 3be21...81c

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Hva med å bare lære seg å sette ned foten og si klart og tydelig NEI TAKK!? Ta med deg noe du kan spise selv da! Bak en kake, del den opp i stykker og frys porsjonspakker, da er det bare til å ta med seg på veien og så er det tint innen du skal spise! Eller spis det du kan spise, selv om du blir sett på som sær!

Og ja, jeg er allergiker selv, så jeg vet hvordan folk kan oppføre seg mot allergikere! Men jeg har også blitt lei og begynt å sette ned foten! Til et familiemedlem viste jeg til og med et bilde av doen etter at jeg hadde spist noe jeg ikke tålte, hun har siden holdt godt kjeft og vi har en stille overenskomst om at jeg bare har med egen mat når jeg skal dit! Ja, dritekkelt, men det var det eneste som hjalp henne til å forstå alvoret! Et annet familiemedlem begynte å bake ting jeg kan spise av ren nysgjerrighet, det har igjen ført til at fryseren hans alltid inneholder bakevarer som jeg kan spise. Så når jeg kommer dit i besøk går jeg bare til fryseren, finner det jeg har lyst på, tiner det og legger det opp på et eget fat.

Anonymkode: 0083d...20a

• Liker 5
Skrevet

Bruk cøliaki istedet for glutenallergi. I tillegg kan du jo godt fortelle om økt fare for kreft i mage og tarm pga cøliaki, og medisinen din er å holde deg unna gluten. "Vil du at jeg skal få kreft, eller?" Sånn for å ta i litt om det er vanskelig å si nei 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 573d5...2ef

• Liker 9
Skrevet

Man starter med «nei takk», når de ikke gir seg spør du «har du faktisk lyst til at jeg skal bli skikkelig syk? For det virker sånn» 

Anonymkode: 5e545...e72

• Liker 7
Skrevet

Jeg opplever ikke at folk ikke tror meg. Men at de glemmer seg bort eller ikke forstår. Må gjentatte ganger forklare hvordan det fungerer til de samme folka. Samme med minstemann sin melkeallergi. Og jeg skal helt ærlig innrømme at selv om jeg visste at cøliaki fantes og at allergier kan være alvorlige, så var jeg ikke klar over hvor lite som skulle til før jeg satt der med diagnosen selv. Jeg tror mye handler om uvitenhet. 

• Liker 6
Skrevet

Cøliaki du har? Da ville jeg sagt det og ikke glutenallergikere. Det er noe helt annet enn de som får litt vondt i magen av gluten. 

Anonymkode: 4e1ac...67b

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bruk cøliaki istedet for glutenallergi. I tillegg kan du jo godt fortelle om økt fare for kreft i mage og tarm pga cøliaki, og medisinen din er å holde deg unna gluten. "Vil du at jeg skal få kreft, eller?" Sånn for å ta i litt om det er vanskelig å si nei 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 573d5...2ef

Hvis TS faktisk ikke har cøliaki så blir det jo dumt å si det hvis det ikke er sant. Man kan ha ikke-cøliakisk glutenintoleranse også, og forskjellen er at tarmtottene atroferer ved cøliaki hvis man inntar gluten. 

Anonymkode: 6e889...641

• Liker 6
Skrevet

Er du selvdiganostisert? Det er nemlig ingenting som heter glutenallergi, annet enn i  alternative kretser. Har du cøliaki er det det du gir beskjed om. har du diagnostisert deg selv forstår jeg godt at folk ikke gidder å ta hensyn, da er det jo bare sære nykker. 

Anonymkode: 581e3...8be

• Liker 7
Skrevet
Jadzia skrev (1 time siden):

Jeg opplever ikke at folk ikke tror meg. Men at de glemmer seg bort eller ikke forstår. Må gjentatte ganger forklare hvordan det fungerer til de samme folka. Samme med minstemann sin melkeallergi. Og jeg skal helt ærlig innrømme at selv om jeg visste at cøliaki fantes og at allergier kan være alvorlige, så var jeg ikke klar over hvor lite som skulle til før jeg satt der med diagnosen selv. Jeg tror mye handler om uvitenhet. 

På hvilken måte har han fått diagnosen melkeallergi? Spør fordi jeg opplever liten forståelse for vårt barn som er allergisk mot melk og dermed har eosenefil øsofagitt (og som får åpne sår i slimhinner fra hals og ned til magesekk). Kan spise melk uten reaksjon, men regelmessig inntak av melkeprotein fører til ovennevnte pluss flere netter med oppkast i uka.  Dette tok oss 3 år og 9 runder i gastroskopi for å få bekreftet, og blir derfor hissig av folk som kalles litt løs mage etter 2 liter melk for "melkeallergi" .. Sorry for avsporing av tema, ts 😕

Anonymkode: 2aefe...667

• Liker 2
Skrevet

Ikke cøliaki, men har IBS (irritabel tarm). 

Jeg holder meg langt unna gluten og laktose, og har aldri møtt annet en forståelse 🙂 jeg må også holde meg unna mais, løk (alle typer), paprika og eple. Fått et nytt liv, mer energi og gått ned masse i vekt. Kun her inne og i kommentarfelt at jeg hører hvor slitsom og hysterisk sånne som meg er. 

Anonymkode: 5cee6...3fe

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...