lolady Skrevet 25. oktober 2021 #1 Skrevet 25. oktober 2021 Ee gravid i uke 10. fortalte nylig nyheten til nærmeste familie og fikk denne kommentaren «Det er jo så tidlig ennå, det kan jo gå galt».. Skal sies at jeg fikk samme påminnelse fra samme person i mitt første shangerskap rundt uke 20.. Andre som har opplevd lignende, og hvordan skal man svare på sånt? Jeg blir så satt ut at jeg får ikke ut ett eneste ord. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #2 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg hadde svart noe sånt som: "ja da, det vet jeg, men jeg satser på det går bra! Hvis det ikke skulle gå som jeg ønsker tenker jeg det er fint at dere nærmeste vet det likevel, så dere kan støtte meg om noe skulle skje." Anonymkode: 1dc85...e1f 9
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #3 Skrevet 25. oktober 2021 Var det sagt på en spydig måte? Oppfatter ikke det som en spydig kommentar. Ufølsomt ja men kanskje en veldig pragmatisk eller negativ person? Jeg sa det selv jeg når jeg sa det til familien i uke 8-9... Tror ikke jeg var sånn "dette går kanskje bra" før etter OUL i uke 18. Tror ikke jeg ville brydd meg så mye om noen sa det i uke 10 men uke 20 synes jeg er veldig spesielt for å komme med en sånn kommentar. Men personen er vel bare noe ufølsom og kjip, bare ikke bry deg I uke 10 ville jeg sagt "Ja men vi håper jo at det går bra da :)" I uke 20 ville jeg sagt "Risikoen for at det går galt nå når jeg er så langt er heldigvis veldig lav! Vi har vært på ultralyd og alt ser fint ut". Anonymkode: 218c3...7f5 8
lolady Skrevet 25. oktober 2021 Forfatter #4 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg hadde svart noe sånt som: "ja da, det vet jeg, men jeg satser på det går bra! Hvis det ikke skulle gå som jeg ønsker tenker jeg det er fint at dere nærmeste vet det likevel, så dere kan støtte meg om noe skulle skje." Anonymkode: 1dc85...e1f Kjenner jeg har lyst til å svare mye kvassere men😂 Alle vet jo risikoen uen at man skal måtte bli minnet på det.. 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #5 Skrevet 25. oktober 2021 Du kan jo være litt frekk tilbake og si "Jo men vi håper jo at alt går bra, håper ikke du det?!" Anonymkode: 218c3...7f5 6
lolady Skrevet 25. oktober 2021 Forfatter #6 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan jo være litt frekk tilbake og si "Jo men vi håper jo at alt går bra, håper ikke du det?!" Anonymkode: 218c3...7f5 Ja sant😅 Eller «Jeg vet ikke hva du har opplevd selv, men ikke projiser det over på meg»🤡 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #7 Skrevet 25. oktober 2021 Du kan si; "Joda, men det er mye større sannsynlighet for at det går bra etter uke 10! (typ 97,5 %). Så hvorfor tenke i de baner?" https://datayze.com/miscarriage-reassurer Anonymkode: 50692...2d2 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #8 Skrevet 25. oktober 2021 Vær spydig tilbake. "Ja, og det kan være du blir påkjørt i trafikken neste uke" Anonymkode: a6805...d01 7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #9 Skrevet 25. oktober 2021 Ikke vær spydig tilbake. Kanskje du ikke vet alt om vedkommende, det kan hende personen har mistet selv og synes det er et vanskelig tema. Jeg syntes selv det var vanskelig å glede seg på andres vegne tidlig i svangerskapet etter at jeg selv mistet. Det holder å si at du er optimistisk og håper at det går bra. Anonymkode: 4d27a...6b5 8
17.11 Skrevet 25. oktober 2021 #10 Skrevet 25. oktober 2021 Er redd jeg hadde plumpet ut med noe sånt som "Det var en jævelig rar ting å si? Takk for optimismen!". 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #11 Skrevet 26. oktober 2021 Ikke en spydig kommentar, men syntes det er slemt å si noe sånt når man deler en så gledelig nyhet. «Alle» vet det kan gå galt, særlig den første tiden. Hadde bare sagt rett ut at det er en unødvendig kommentar når man deler en slik nyhet. Snakk om gledesdreper. Anonymkode: 3b0a8...69a 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #12 Skrevet 26. oktober 2021 Åh, dette er så irriterende. Jeg blir fortalt hele tiden av søsteren min at jeg ikke må ha noen forhåpninger når jeg har en hyggelig beskjed. Jeg skjønner at det ikke er vondt ment, men jeg er realistisk, men det går an å glede seg likevel. Hun tar vekk gleden min, selv om hun ikke mener det. Ville ha fortalt at du er klar over det, men at du håper at det går bra og at det er viktig å ta det som det kommer og ikke ta sorgene på forskudd. Dette er nevrotiske sjeler som påfører sin egen bekymring på deg. De mener det bare vel, men det oppfattes jo ikke slik dessverre. Anonymkode: 0d819...43a
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #13 Skrevet 26. oktober 2021 Hvis du fortalte det i uke 20 sist, og fikk spydige kommentarer da, så forstår jeg ikke hvorfor du sa det enda tidligere til er samme folka nå. Anonymkode: 58a60...aa4 3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #14 Skrevet 26. oktober 2021 Meg over her. Poenget mitt er at de da er ikke de noen folk som vil backe deg opp, dersom det går nedom og hjem. Anonymkode: 58a60...aa4 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #15 Skrevet 26. oktober 2021 lolady skrev (10 timer siden): Ee gravid i uke 10. fortalte nylig nyheten til nærmeste familie og fikk denne kommentaren «Det er jo så tidlig ennå, det kan jo gå galt».. Skal sies at jeg fikk samme påminnelse fra samme person i mitt første shangerskap rundt uke 20.. Andre som har opplevd lignende, og hvordan skal man svare på sånt? Jeg blir så satt ut at jeg får ikke ut ett eneste ord. Det er jo ikke en spydig kommentar. Tror du må slå opp i ordboka hva spydig er altså. Kommentaren kan være ubehagelig ja, siden ikke mange ønsker høre det kan gå galt. Men du får heller si pent ifra. Trenger ikke si ifra på en frekk måte tilbake i og med at kommentaren ikke er gale i seg selv. Fordi spontane aborter skjer oftere enn man skulle ønske det. Anonymkode: 821f1...55f 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #16 Skrevet 26. oktober 2021 Unødvendig kommentar. Det er så godt som ingen forskjell i faren for SA i uke 10 og i uke 12, og det kan jo dessverre faktisk gå galt helt frem til fødsel. Ikke minst kan det gå galt i tiden etter fødsel og etter hvert som baret vokser opp og skal bli selvstendig. Man har med andre ord ingen garanti for at noe skal gå bra, men det er en svært pessimistisk måte å leve på. Da må man jo forholde seg til statistikken som sier at for de aller fleste (97%?) går det faktisk bra! Og hvis ikke så er jo det forferdelig trist, men det blir en sorg man får ta dersom den mot formodning skulle dukke opp. (Jeg hadde heller forstått uttalen dersom du var 4 uker på vei) Anonymkode: 6bace...bdb
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #17 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg var 37 uker på vei da svigerfar sa at det er jo ikke sikkert det går bra under fødselen. Jo takk, jævlig klar over det men det er jo noe man prøver å ikke tenke på. Satt heldigvis i bilen så han så ikke at jeg begynte å gråte. Anonymkode: 74367...592 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #18 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg var 37 uker på vei da svigerfar sa at det er jo ikke sikkert det går bra under fødselen. Jo takk, jævlig klar over det men det er jo noe man prøver å ikke tenke på. Satt heldigvis i bilen så han så ikke at jeg begynte å gråte. Anonymkode: 74367...592 WTF, for en grotesk ting å si. Langt større sjanse for at han omkommer i trafikken enn at du/barnet gjør det under fødselen. Anonymkode: 6bace...bdb 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #19 Skrevet 26. oktober 2021 Var dette noen i den eldre generasjonen? Har inntrykk av at for en del regnes det liksom som ulykke å i det hele tatt snakke om graviditeten før barnet er født levende. Om ikke vedkommende hadde sagt det samme i uke 20 så kunne jeg kanskje trodd at det var noen som syns det var merkelig at du fortalte før andre trimester, og trodde du kanskje ikke visste at det er relativt vanlig å miste. Men det hadde vært en mer naturlig kommentar om du var i uke 5, enn 10. Noen eier visst bare ikke sosiale antenner. Anonymkode: 98572...937 1
RockyRose Skrevet 26. oktober 2021 #20 Skrevet 26. oktober 2021 Har ei veninne som sa liknande i mitt første svangerskap(endte i SA). Byrja plutseleg å snakke om SA og ramsa opp folk rundt oss som hadde opplevd det. Trur ikkje ho meinte vondt i det, berre at eg skulle vere meir forberedt. Men ho kjenner meg nok til å vete at eg allereie hadde googla meg ihel på akkurat dette emnet 🤷♀️ Ville berre svart "Ja, veit det. Satse på det går bra". Hadde folk sagt det til meg i veke 20 derimot hadde eg nok svart hakket kvassare tilbake! Det å misse er vel noko ei kvar gravid dame går og er redd for, gjennom heile svangerskapet, så det er berre unødvendig å snakke om. Sjansen for at det går gale så langt på veg er jo minimal og! ❤️ 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå