Gå til innhold

Graves sykdom (høyt stoffskifte) og virusinfeksjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her kommer et langt og bekymret (les: helseangst-befengt) innnlegg...

Jeg har ganske nylig fått diagnosen Graves (autoimmunt høyt stoffskifte) og går på Karbimazol for det. Hadde ved sist sjekk "normalt" stoffskifte (ligger bittelitt høyt i T3 og øverst i normalområdet i T4, for de som kan noe om det).
Jeg fikk nylig min første forkjølelse på sikkert over ett år, og den er så ille og har vært såpass langvarig at jeg har måttet ta ut flere sykedager. Jeg vet ganske sikkert at det ikke er influensa (ut i fra sykdomsforløp og symptomer), og testet også negativt for korona noen dager etter at jeg ble syk. Jeg begynte å føle meg bedre etter å ha hanglet i over to uker, før jeg plutselig gikk rett på en ny runde. Aner ikke om det er samme som har blusset opp, eller om det er ny forkjølelse. (Jeg skal ta ny koronatest i morgen etter anbefaling fra legekontoret).

Er det flere som er under behandling for Graves som opplever at forkjølelser blir mer langvarige og gir verre symptomer?
Den første runden var jeg subfebril (temp opp mot 37,9 mot normal temp på ca 36,5), hadde vondt i halsen, var tett og snørrete i nesen og følte meg litt tett og slimete i halsen (hostet opp litt gulgrønt slim mot slutten av perioden). I tillegg følte jeg meg slapp og sliten og hadde feberfølelse i hodet.
På denne runden har jeg mye av samme, bare at det kanskje er hakket mer symptomer fra nesen (mye nysing, tetthet, snørr og lett press i bihulene). Hosten har tatt seg litt opp igjen og er omtrent som i første runden (unntatt opphost av slim). Denne gangen er også temperaturen litt høyere, sist måling 38,4.
Kan dette komme av at immunforvaret allerede er veldig aktivt p.g.a. Graves og jobber litt på overdrive? Eller er det rett og slett immunforsvaret mitt som er ute av trening etter en lengre periode med smittevern og null infeksjoner? Flere som har hatt langvarige forkjølelser eller tilbakevendende forkjølelser i høst? Tok det i såfall lang tid før dere ble helt frisk igjen?

Og et siste spørsmål: Jeg pleier normalt og få økt puls når jeg er forkjølt, men da bare 10-15 pulsslag mer enn normalt (70-75 i sovepuls og opp mot 85-90 i sittende stilling). Denne runden, når symptomene har vært på det verste, har jeg hatt "hvilepuls" på 95-105 og sovepuls på opptil 84 i gjennomsnitt. Har i tillegg hatt noen topper på 120-130 i puls, like gjerne sittende i ro som i bevegelse. Endokrinologen ba meg bare om å ta betablokkere mens jeg var syk, og det hjelper bittelitt. Kommer meg ihvertfall såvidt under 100 i puls så lenge jeg holder meg i ro. Men synes likevel dette er ekkelt, spesielt når pulsen går opp mot 130. Pulsen gikk ned etterhvert som jeg ble bedre etter første runden, men gikk opp igjen så snart jeg ble syk igjen.
Flere med (eller uten) Graves som har opplevd å få skyhøy puls når de er syke? Hva sa legen i så fall?

Blir jeg ikke bedre snart, kontakter jeg selvsagt fastlegen, men jeg håper noen har erfaringer å dele.

Anonymkode: eb5a8...baf

Skrevet

Har du vært i kontakt med lege og fått tatt prøver av hvite blodlegemer? Og - jeg regner med at du har blitt advart om dette med infeksjoner ved oppstart av medisinen?

• Liker 2
Skrevet

Det går kraftig forkjølelse nå, har flere kolleger som har vært vekke både en og to uker fra jobb av den grunn, min mor har holdt på i en mnd. So Teatrica nevner kan det være greit å få tatt blodprøver hvis du nylig har startet behandlinng. 

Anonymkode: a1f19...885

• Liker 1
Skrevet

En alvorlig bivirkning på carbimazole (Neomercazole) er immunsuppresjon. Du bør ta kontakt med lege asap og sjekke hvite blodceller! Dette er det første legen din bør gjøre deg oppmerksom på når du drar derfra med resept.

Når det gjelder pulsen kan den henge igjen lenge. Husk at det er bare verdier i blodet du måler. Verdien på cellenivå kan ta lenger tid å få ned. 
Dette er et langt lerret å bleike og stress er din verste fiende. Jeg brukte 2 år før jeg kjente på normal helse igjen. Graves er komplisert og ikke noe en fastlege  bør behandle. Søk henvisning til endokrinolog. Det finnes også mestringskurs du kan søke på som har refusjonsordning. Bla Aker sykehus. Det anbefaler jeg deg. Denne sykdommen tar tid å bli frisk fra. Du har diagnosen resten av livet og periodene mellom anfall kalles å gå i remisjon. Er du heldig blir det bare denne ene gangen. Jeg har vært frisk siden 2015. God bedring!

Anonymkode: f722c...d4b

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Jeg ble advart om immunsuppresjon før jeg startet på medisinen, så jeg kontaktet legen da jeg fikk sår hals og forhøyet temperatur. Legekontoret hadde visst ikke hørt om dette, men legen ringte sykehuset og fikk det bekreftet, og tok meg inn til blodprøve. Alt var i orden med de hvite blodcellene mine. heldigvis :)
Jeg blir også fulgt opp av endokrinolog ca hver fjerde uke.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når det gjelder pulsen kan den henge igjen lenge. Husk at det er bare verdier i blodet du måler. Verdien på cellenivå kan ta lenger tid å få ned. 
Dette er et langt lerret å bleike og stress er din verste fiende. Jeg brukte 2 år før jeg kjente på normal helse igjen. Graves er komplisert og ikke noe en fastlege  bør behandle. Søk henvisning til endokrinolog. Det finnes også mestringskurs du kan søke på som har refusjonsordning. Bla Aker sykehus. Det anbefaler jeg deg. Denne sykdommen tar tid å bli frisk fra. Du har diagnosen resten av livet og periodene mellom anfall kalles å gå i remisjon. Er du heldig blir det bare denne ene gangen. Jeg har vært frisk siden 2015. God bedring!

Anonymkode: f722c...d4b

Angående puls, så hadde jeg forhøyet puls da jeg var på det dårligste (før jeg ble medisinert), men dette roet seg etter noen uker på medisin og litt lavere stoffskifte. Derfor synes jeg det er så ubehagelig at den øker så mye nå bare av en forkjølelse. Riktignok en kraftig forkjølelse, men likevel.

Jeg håper virkelig ikke jeg tester positivt for korona imorgen... Jeg tviler på det, men man vet jo aldri.

Men takk for godbedring-hilsning! Jeg krysser fingrene for at jeg er en av de heldige.

Skrevet

Har du sjekka D-vitaminnivået ditt? De fleste som har Graves ser ut til å forbruke vitamin D raskere enn andre og trenger større påfyll for å ha normalt nivå.

Immunforsvaret må ha vitamin D (hormonet kalsitriol) for å bli aktivert. Lite vitamin D gir dysregulert immunforsvar og mye feber og drit.

Google "Morderceller og kjemisk krigføring" så ser du litt av forklaringa.

Anonymkode: 92fee...981

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har du sjekka D-vitaminnivået ditt? De fleste som har Graves ser ut til å forbruke vitamin D raskere enn andre og trenger større påfyll for å ha normalt nivå.

Immunforsvaret må ha vitamin D (hormonet kalsitriol) for å bli aktivert. Lite vitamin D gir dysregulert immunforsvar og mye feber og drit.

Google "Morderceller og kjemisk krigføring" så ser du litt av forklaringa.

Anonymkode: 92fee...981

D-vitaminnivået sjekkes innimellom sammen med stoffskifteprøvene som jeg tar før hver kontroll. Jeg pleide å ligge lavt før jeg fikk Graves også, og går fast på D-vitamin hele året etter anbefaling fra legen. Det er kanskje en viss fare for at jeg fremdeles ligger for lavt. Ser på blodprøveskjemaet at D-vitamin sjekkes på neste kontroll, så får se da.

Det som skremmer meg mest av alt er at jeg har gått ned i vekt i det siste, uten å ha gjort noe for det. Siste uka har jeg til og med gått inn for å spise alt jeg har lyst på, inkludert sjokolade og kake, for å se om jeg stabiliserer vekta eller går opp. Men nei, jeg har mistet flere kilo de siste ukene... Stoffskiftet mitt på sist sjekk var ikke for høyt, bare øverst i normalområdet, og nå har jeg allerede gått et par uker på økt dose karbimazol så stoffskiftet bør ha blitt enda lavere. Det er med andre ord neppe stoffskiftet som gjør det...
Tenker at jeg må se an om vektnedgangen fortsetter etter at jeg blir frisk av denne idiot-forkjølelsen. Hvis ikke må jeg dra til legen. Man trenger ikke google så mye før man skjønner hva vektnedgang kan bety. :unsure:

Uff, blir helt hypokonder og ikke rent lite redd av denne kroppen min for tiden.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

immunsuppresjon . Legekontoret hadde visst ikke hørt om dette, men legen ringte sykehuset og fikk det bekreftet, og tok meg inn til blodprøve. 

Du tuller med meg?!?! Legen hadde ikke hørt om denne potensielt dødelig bivirkningen?? Det er faktisk litt krise!!

Skrevet
Teatrica skrev (7 minutter siden):

Du tuller med meg?!?! Legen hadde ikke hørt om denne potensielt dødelig bivirkningen?? Det er faktisk litt krise!!

Det er faktisk helt sant. Legen ringte meg opp og ba meg forklare hva jeg mente, for dette hadde hun ikke hørt om. Heldigvis er min lege flink til å kontakte sykehuset eller henvise hvis hun er usikker på noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...