Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber som mellomleder i en privat bedrift med personalansvar. Ligger på 540.000 i år altså ikke akkurat den beste lønn. I tillegg får jeg ikke overtidsbetalt eller kan ta ut ekstra timer som avspasering. Er dette vanlig eller en dårlig kontrakt? 

Anonymkode: 5b171...544

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er ganske vanlig å ikke ha overtidsbetalt, men at du ikke kan avspasere høres dårlig ut. Det kunne jeg når jeg var i liknende stilling. Ellers virker det som du har lav lønn da, særlig med tanke på at du har personalansvar. 

Anonymkode: 03a17...323

Skrevet

Som leder er det ikke vanlig med overtidsbetaling. Tittelen din, leder, gjør at vanlig praksis er at man ikke får noe. Men så skal også arbeidstiden være mulig å regulere. Du skal ikke jobbe og jobbe og jobbe uten å få betalt for noe av det. 

Har du lest kontrakten? 

Ofte, dessverre, så blir mellomledere tynet mye mer enn de burde. På grensen til utnyttet. 

Anonymkode: 2780c...964

• Liker 1
Skrevet

Overtid og merarbeid skal være "innbakt" i lønnen på forhånd, sammen med ansvaret du bærer. 

Grunnlønnen din er i grenseland dårlig. 

• Liker 2
Skrevet

Overtid inkludert i lønn er noe som misbrukes bredt av arbeidsgivere - og dette er som oftest ulovlig. For å gjøre unntak fra arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven må det dreie seg om en ledende stilling eller en særlig uavhengig stilling. Å gi noen en mellomledertittel samt personalansvar er ikke nok. Lederstillingen skal være på et høyere, overordnet nivå.

Hvis du er fagforeningsmedlem, tar du kontakt og sender arbeidskontrakt og stillingsbeskrivelse til forbundet for vurdering. Hvis ikke, meld deg inn! Dette klarer ingen å stå i alene med mindre man er svært bemidlet og kan hyre inn advokat for egen regning for å få en anstendig avtale med arbeidsgiver.

• Liker 3
Skrevet

Det store spørsmålet er om TS egentlig har en ledende stilling. Har du beslutningsmuligheter? Har du adgang til å disponere arbeidstid utifra visse prinsipper (f.eks kjernetid) ? 

Hvis ikke, så har du ikke en ledende stilling pr. AML §10-12, og må derfor kompenseres gjennom overtid.

Dette er en ledende stilling: 

Ledende stilling

For at det skal foreligge en ledende stilling etter arbeidsmiljølovens § 10-12, må lederen ha ledelsesfunksjoner og et selvstendig ledelsesansvar. Det må foreligge en delegasjonsadgang til andre, dvs. han må ha andre ansatt under seg, samt personalansvar og adgang til å ta visse beslutninger på virksomhetens vegne. Lederen har i stor utstrekning adgang til å disponere sin egen arbeidstid, og har beslutningsmyndighet over sin egen arbeidsuke. Lønnens størrelse er ikke avgjørende i seg selv, men kommer inn som et moment i grensetilfelle.

https://www.arbeidsrettsadvokaten.no/overtid-ledende-eller-saerlig-uavhengig-stilling/

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jobber som mellomleder i en privat bedrift med personalansvar. Ligger på 540.000 i år altså ikke akkurat den beste lønn. I tillegg får jeg ikke overtidsbetalt eller kan ta ut ekstra timer som avspasering. Er dette vanlig eller en dårlig kontrakt? 

Anonymkode: 5b171...544

Selvsagt er dette dårlig.

Jeg er også mellomleder i privat bedrift, har grunnlønn på ca 700.000 og betalt overtid (selv om jeg har en ledende stilling). Kommer på ca 80.000 ekstra i året. Du blir grovt utnyttet.

Anonymkode: b9151...bb3

Skrevet

Dette høres ut som utnytting. Det der er en veldig dårlig lønn til å ha personalansvar og i tillegg ikke mulighet for å kunne jobbe overtid eller å avspasere! Lønnen skal jo reflektere ulempene en slik stilling følger med seg. 

Anonymkode: 3e40b...586

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...