Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber som mellomleder i en privat bedrift med personalansvar. Ligger på 540.000 i år altså ikke akkurat den beste lønn. I tillegg får jeg ikke overtidsbetalt eller kan ta ut ekstra timer som avspasering. Er dette vanlig eller en dårlig kontrakt? 

Anonymkode: 5b171...544

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er ganske vanlig å ikke ha overtidsbetalt, men at du ikke kan avspasere høres dårlig ut. Det kunne jeg når jeg var i liknende stilling. Ellers virker det som du har lav lønn da, særlig med tanke på at du har personalansvar. 

Anonymkode: 03a17...323

Skrevet

Som leder er det ikke vanlig med overtidsbetaling. Tittelen din, leder, gjør at vanlig praksis er at man ikke får noe. Men så skal også arbeidstiden være mulig å regulere. Du skal ikke jobbe og jobbe og jobbe uten å få betalt for noe av det. 

Har du lest kontrakten? 

Ofte, dessverre, så blir mellomledere tynet mye mer enn de burde. På grensen til utnyttet. 

Anonymkode: 2780c...964

• Liker 1
Skrevet

Overtid og merarbeid skal være "innbakt" i lønnen på forhånd, sammen med ansvaret du bærer. 

Grunnlønnen din er i grenseland dårlig. 

• Liker 2
Skrevet

Overtid inkludert i lønn er noe som misbrukes bredt av arbeidsgivere - og dette er som oftest ulovlig. For å gjøre unntak fra arbeidstidsbestemmelsene i arbeidsmiljøloven må det dreie seg om en ledende stilling eller en særlig uavhengig stilling. Å gi noen en mellomledertittel samt personalansvar er ikke nok. Lederstillingen skal være på et høyere, overordnet nivå.

Hvis du er fagforeningsmedlem, tar du kontakt og sender arbeidskontrakt og stillingsbeskrivelse til forbundet for vurdering. Hvis ikke, meld deg inn! Dette klarer ingen å stå i alene med mindre man er svært bemidlet og kan hyre inn advokat for egen regning for å få en anstendig avtale med arbeidsgiver.

• Liker 3
Skrevet