Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan finner dere ut hva dere skal kjøpe ? Jeg synes det er tidlig å mase om gaveønsker og ønskelister ( bruker vanligvis å belage meg på det ) . De jeg kjøper gaver til er alle voksene med grei økonomi og det er vanskelig å vite hva de vil ha og trenger . 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter min erfaring så ønsker ingen (voksne) seg noe. I alle fall ikke noe som er innenfor en sum som andre kan kjøpe til de til jul. 🙈

Så da gidder jeg bare spørre de jeg ikke aner hva jeg skal kjøpe til om hva de ønsker seg, og kjøper noe jeg tenker kan passe greit til resten. 

Anonymkode: d1c52...2b8

• Liker 4
Skrevet

Kjøper kun noe om jeg har fått et helt konkret ønske. Skulle gjerne kommet på noe tidligere, men om jeg finner noe to måneder før jul vil jo byttefristen gjerne være ute lenge før jeg får pakket inn gaven.

• Liker 2
Skrevet

Jeg handler i siste liten. Gidder ikkje gi bort gamle ting.

Anonymkode: 4843a...18e

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjøper kun tidlig til de jeg kjenner så godt at jeg vet at de blir glad av det jeg har funnet. 

Feks egne foreldre, svigerforeldre, min mann og egne barn. 

Ting kjøpt tidlig , og kanskje på salg, kan jo ikke byttes. Så da er det jo viktig at jeg vet at det er noe de har lyst på. 

Anonymkode: 17b89...8d6

Skrevet

Vi har ikke ønskeliste-tradisjon i familien, så vi kjøper ting som vi tror vil passe til personen, ting personen har nevnt at de kunne trengt, eller mer typiske forbruksgaver for dem som allerede har alt (90% av gavene jeg gir handler i denne kategorien)

Anonymkode: cafd2...0e5

• Liker 5
Skrevet

Lager en liste på telefonen og skriver ned etterhvert hvis jeg hører personen snakke om noe de kunne trenge. Får gjerne mange gode tips hvis man er på shopping med vedkommende😊

Anonymkode: 88744...8d9

• Liker 6
Skrevet

Jeg er oppmerksom hele året, og skriver ned underveis. 

Plutselig en vinterdag i februar sier mamma: "Åh, den lampen var fin. Kanskje jeg skulle kjøpt meg en slik". Men så gjør hun jo aldri det, så jeg kjøper den da på salg iløpet av året. 

Eller søster spør mamma en maidag: "hvor har du kjøpt den blomsterpotten? Hadde passet inn bra i stua vår også". 

F.eks. 

Og så deler vi gavelister i tillegg under en privat gruppe på facebook. Her er vi alle tidlig ute. Vi snakker om at ønskene begynner å renne inn allerede i august, men senest midten av oktober fra alle. Da er det jo bare å snakke internt og handle seg ferdig! 

Ble ferdig med alle julegavene i midten av september. Og alt jeg har kjøpt er fra gavelister eller kommentarer i løpet av året om at noen kunne tenkt seg det. Så jeg er fornøyd med årets fangst, og gleder meg til å dele ut. Nå skal bare desembern komme for min del!

Anonymkode: 5f6b5...ea4

• Liker 7
Skrevet
applestories skrev (4 minutter siden):

Kjøper kun noe om jeg har fått et helt konkret ønske. Skulle gjerne kommet på noe tidligere, men om jeg finner noe to måneder før jul vil jo byttefristen gjerne være ute lenge før jeg får pakket inn gaven.

Det har skjedd meg. Fikk bøker jeg hadde fra før, med byttelapp, men byttefristen var i september.

Anonymkode: b20e9...bd0

• Liker 1
Skrevet

Gir i all hovedsak gaver ut fra min kjennskap til personen som skal få den, uten å spørre om konkrete ønsker. 

Anonymkode: 0740b...761

Skrevet

Kjøper julegåver heile året fordi eg synest det er slitsomt og jævlig med svær storhandel der man må rekke ove alle. Liker ikkje stress i desember heller, det er meir koselig med familietid og baking. Finner også sære ting sånn heilt plutselig som passer folk som har alt uansett. Er ofta ferdig rundt slutten av september.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Etter min erfaring så ønsker ingen (voksne) seg noe. I alle fall ikke noe som er innenfor en sum som andre kan kjøpe til de til jul. 🙈

Så da gidder jeg bare spørre de jeg ikke aner hva jeg skal kjøpe til om hva de ønsker seg, og kjøper noe jeg tenker kan passe greit til resten. 

Anonymkode: d1c52...2b8

Sånn gjør jeg det også. Synest gaver skal vere noe personen som gir har lysst å gi og synest kan passe bra til mottakeren. Ikke rart mange synest det er stress å kjøpe gaver når de absolutt måå kjøpe noe de har fått på liste, eller er livredd for at mottaker ikke kommer til å elske gaven. En gave skal være tanken som teller -som "den hadde passet bra til nevøen min, så den kjøper jeg". Men vet det er vanskelig. Nå er jo folk sluttet å kjøpe gave til hverandre fordi "jeg får bare ræl likevel", og med den tankegangen skjønner jeg at vitsen med gaver er borte. Om folk ikke greier være takknemlig og glad for det de får -og kjøping av gaver er blitt som personlig-shopping, kan det samme være.

Selv elsker jeg å lete etter den perfekte gaven til de jeg skal gi. Liker ikke så godt å måtte forholde meg til liste...

Anonymkode: e9b14...b4a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg handler i siste liten. Gidder ikkje gi bort gamle ting.

Anonymkode: 4843a...18e

Hæhæhæ, mener du tingene du handler i siste liten er nyere? Kan vell kanskje tenkes at de har stått i butikken like lenge😆

Anonymkode: e0bd1...ac1

• Liker 3
Skrevet

Vi har ikke ønskelister, heldigvis. 

Anonymkode: 7d76a...897

Gjest 123 eller noe
Skrevet

Jeg har begynt nå, alltid vært i siste liten, men tror dette er smartere for lommeboka og blodtrykket ^^

Skrevet

De siste årene:

- Hjemmestrikket lue og votter

- Kurv med vin/eplemost, kjeks, pesto, tapenade og annet snacks 

- Fat med lys, servietter og pene kopper

- Gavekort på konserthuset 

• Liker 1
Skrevet

Kjøper tidlig om jeg kommer på noe jeg vet de vil bli glad for. Her snakker vi foreldre, svigers og mannen min. Og et par venninner.

Så venter jeg til slutten av nov med å spørre om ønskeliste fra de siste.

Anonymkode: 9e2fe...f12

Skrevet

Mye en kan kjøpe som ikke blir byttet. 
duftelys, god håndsåpe/ håndkrem. Ei god flaske vin, badehåndklær og vaskekluter, et godt pledd etc. ting en rett og slett aldri får nok av 

Anonymkode: b2399...9b1

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Sånn gjør jeg det også. Synest gaver skal vere noe personen som gir har lysst å gi og synest kan passe bra til mottakeren. Ikke rart mange synest det er stress å kjøpe gaver når de absolutt måå kjøpe noe de har fått på liste, eller er livredd for at mottaker ikke kommer til å elske gaven. En gave skal være tanken som teller -som "den hadde passet bra til nevøen min, så den kjøper jeg". Men vet det er vanskelig. Nå er jo folk sluttet å kjøpe gave til hverandre fordi "jeg får bare ræl likevel", og med den tankegangen skjønner jeg at vitsen med gaver er borte. Om folk ikke greier være takknemlig og glad for det de får -og kjøping av gaver er blitt som personlig-shopping, kan det samme være.

Selv elsker jeg å lete etter den perfekte gaven til de jeg skal gi. Liker ikke så godt å måtte forholde meg til liste...

Anonymkode: e9b14...b4a

Jeg er helt motsatt, og nekter å kjøpe ting som jeg ikke vet om personen trenger eller vil ha.

Pynteting er uaktuelt og store plastdingser til barn som de blir leie av etter en uke men som foreldrene må finne plass til å oppbevare... eller enda et sett håndklær eller sengesett, eller klær jeg tror vil se fint ut men ikke aner om de vil ha..

..eller kjøkkengreier eller matvarer jeg selv synes er overflødig.. eller bøker de kanskje ikke vil like, eller gavekort som bare blir liggende, eller elektronikk som jeg tror de vil like men mistenker at de aldri vil pakke ut..

Jeg prøver så godt jeg kan å sette meg inn i mottakers hverdag og ønsker, men jeg gjør det ikke lett for meg selv her..

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Jeg er oppmerksom hele året, og skriver ned underveis. 

Plutselig en vinterdag i februar sier mamma: "Åh, den lampen var fin. Kanskje jeg skulle kjøpt meg en slik". Men så gjør hun jo aldri det, så jeg kjøper den da på salg iløpet av året. 

Eller søster spør mamma en maidag: "hvor har du kjøpt den blomsterpotten? Hadde passet inn bra i stua vår også". 

F.eks. 

Og så deler vi gavelister i tillegg under en privat gruppe på facebook. Her er vi alle tidlig ute. Vi snakker om at ønskene begynner å renne inn allerede i august, men senest midten av oktober fra alle. Da er det jo bare å snakke internt og handle seg ferdig! 

Ble ferdig med alle julegavene i midten av september. Og alt jeg har kjøpt er fra gavelister eller kommentarer i løpet av året om at noen kunne tenkt seg det. Så jeg er fornøyd med årets fangst, og gleder meg til å dele ut. Nå skal bare desembern komme for min del!

Anonymkode: 5f6b5...ea4

Sånn gjør jeg det også, selv om her er ønskelistefristen 1. november. Stort sett har jeg handlet inne til litt over halvparten før den tid. En av fordelene med å handle igjennom hele året er jo at jeg slipper å bruke masse penger i desember på gaver, og blakke meg fullstendig. Deilig å sitte igjen med litt i januar også 😅

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det har skjedd meg. Fikk bøker jeg hadde fra før, med byttelapp, men byttefristen var i september.

Anonymkode: b20e9...bd0

Bøker kan du bytte, uten byttelapp på Ark når som helst, så lenge boka ikke er ødelagt på noen måte. Det gjelder uåpnet spill også 😊 Du får ikke penger igjen, men du får en tilgodelapp, og da kan du kjøpe deg en bok du ønsker deg som du ikke har - og tenke at den er fra personen du i utgangspunktet fikk boka fra. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...