AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #1 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg har fått over ni tusen kroner i lønn. Dette må jeg skatte av selv. Kan jeg gjøre det uten å få restskatt? Hva er enklest og best å gjøre? Føre det på selvangivelsen? Anonymkode: 02a9a...608
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #2 Skrevet 25. oktober 2021 Hvorfor vil du låne staten penger fram til du får skatteoppgjøret? Så klart skal du føre det på skattemeldingen for 2021. Anonymkode: 33d97...6b4 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #3 Skrevet 25. oktober 2021 Er det noe sånt som dette du tenker på? Anonymkode: 11833...042 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #4 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Er det noe sånt som dette du tenker på? Anonymkode: 11833...042 Ja noe sånt Anonymkode: 02a9a...608
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #5 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg har fått over ni tusen kroner i lønn. Dette må jeg skatte av selv. Kan jeg gjøre det uten å få restskatt? Hva er enklest og best å gjøre? Føre det på selvangivelsen? Anonymkode: 02a9a...608 For å ta det mest åpenbare først: Ja, hvis dette er en skattepliktig inntekt (og det kan vi vel forutsette at det er siden du bruker ordet "lønn", noen har betalt deg penger for et arbeid du har gjort for dem), så må du oppgi inntekten på skattemeldingen for det aktuelle året. Om det blir restskatt eller ikke er umulig å svare på. Det kommer jo an på resten av økonomien din, hvor mye du har tjent utenom dette, hvor mye du har betalt i forskuddstrekk på den vanlige jobben din hvis du har en, hvilke fradrag du har osv. osv. Men du må helt klart skatte av denne inntekten som av andre arbeidsinntekter. Ser at noen under her er inne på det med forskuddsskatt. Jeg er mer i tvil om det er nødvendig eller hensiktsmessig for en enkeltstående inntekt på "bare" 9000 kr. Etter lovens bokstav skal man kanskje det for alle inntekter det ikke er trukket forskuddstrekk av, men jeg er 99,99% sikker på at om du lar være å styre med forskuddsskatt for en enkeltstående inntekt som ikke er større enn dette, og bare fører det på skattemeldingen, så vil ikke skatteetaten gjøre noe problem ut av det. Det å registrere seg for forskuddsskatt blir nok først og fremst en sak dersom du har større og mer løpende inntekter. Da kan det jo også være i din egen interesse å få betalt skatt fortløpende, så du ikke sitter der året etter med en kjempestor restskatt mens inntekten fra året før er brukt opp. Anonymkode: a1c99...4e3 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #6 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg blir litt nysgjerrig, i hvilken situasjon mottar enn lønn hvor det ikke er trukket skatt og mottaker ikke er ett firma? Anonymkode: f5cac...aff 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #7 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg blir litt nysgjerrig, i hvilken situasjon mottar enn lønn hvor det ikke er trukket skatt og mottaker ikke er ett firma? Anonymkode: f5cac...aff Gjort en betalt tjeneste for en privatperson og summen er så lav at "arbeidsgiver" ikke må registrere seg og betale arbeidsgiveravgift. Husker ikke helt nå hva grensen er. Det kan være alle slags tjenester, men typisk vaske/hushjelp, barnevakt, småarbeid på hus og hage osv. Ts: om det blir skatt eller ikke og isåfall hvor mye er helt avhengig av hvor mye du tjener resten av året. Er dette all inntekten du har så blir det ikke skatt, men det skal likevel rapporteres på selvangivelsen som du får på nyåret. Har du tjent en del mer i løpet av året? Sett av ett par tusen på sparekonto for å evt betale det inn når skatteoppgjøret kommer. Legg lønnen inn på selvangivelsen når den er klar til utfylling. Anonymkode: 9213d...b68 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #8 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Gjort en betalt tjeneste for en privatperson og summen er så lav at "arbeidsgiver" ikke må registrere seg og betale arbeidsgiveravgift. Husker ikke helt nå hva grensen er. Det kan være alle slags tjenester, men typisk vaske/hushjelp, barnevakt, småarbeid på hus og hage osv. Ts: om det blir skatt eller ikke og isåfall hvor mye er helt avhengig av hvor mye du tjener resten av året. Er dette all inntekten du har så blir det ikke skatt, men det skal likevel rapporteres på selvangivelsen som du får på nyåret. Har du tjent en del mer i løpet av året? Sett av ett par tusen på sparekonto for å evt betale det inn når skatteoppgjøret kommer. Legg lønnen inn på selvangivelsen når den er klar til utfylling. Anonymkode: 9213d...b68 Grensen er kr. 6 000,-. Anonymkode: 33d97...6b4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #9 Skrevet 26. oktober 2021 For å være helt ærlig, tror jeg ikke skatteetaten bryr seg om denne lille summen, hvis dett er en engangshendelse. Ville ikke oppgitt det noen steder. Hvor mye tjener du ellers i året? Anonymkode: c3409...541 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #10 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): For å være helt ærlig, tror jeg ikke skatteetaten bryr seg om denne lille summen, hvis dett er en engangshendelse. Ville ikke oppgitt det noen steder. Hvor mye tjener du ellers i året? Anonymkode: c3409...541 Oppfordring til skattesnyteri? Anonymkode: 33d97...6b4
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #11 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (På 26.10.2021 den 13.42): For å være helt ærlig, tror jeg ikke skatteetaten bryr seg om denne lille summen, hvis dett er en engangshendelse. Ville ikke oppgitt det noen steder. Hvor mye tjener du ellers i året? Anonymkode: c3409...541 Jeg skal sende ny faktura og regner med at det blir samme beløp. Da må jeg registrere det et sted. Det blir vel næringsinntekt. Anonymkode: 02a9a...608
AnonymBruker Skrevet 1. november 2021 #12 Skrevet 1. november 2021 AnonymBruker skrev (På 25.10.2021 den 20.17): Jeg har fått over ni tusen kroner i lønn. Dette må jeg skatte av selv. Kan jeg gjøre det uten å få restskatt? Hva er enklest og best å gjøre? Føre det på selvangivelsen? Anonymkode: 02a9a...608 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skal sende ny faktura og regner med at det blir samme beløp. Da må jeg registrere det et sted. Det blir vel næringsinntekt. Anonymkode: 02a9a...608 Får du lønn eller fakturerer du. Det er to forskjellige ting. Normalt skal en arbeidsgiver som betaler ut lønn trekke skatt før utbetalingen, men dette kan avvikes i spesielle tilfeller. Hvis du fakturere er du muligens selvstendig næringsdrivende, burde opprettet et firma i brønnøysund og fakturert fra dette. Hvis jeg som regnskapsfører mottar en faktura fra en person som ikke har organisasjonsnr så er jeg pliktig til å enten be vedkommende fakturere fra firma/ orgnr, og innberette dette på organisasjonsnr om det er enkeltpersonsforetak, eller utbetale det som lønn, innrapportere på fødselsnr og trekke skatt. Anonymkode: d8e0f...1e2 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå