Gå til innhold

Hjemmeeksamen

lil

Anbefalte innlegg

Jeg er førsteårsstudent, og har fått hjem en skummel eksamensoppgave

:overrasket:

Vet ikke helt hvordan jeg gjør dette her sånn praktisk i forhold til kildeanvisning og slikt. Eller, dvs jeg vet hvordan det egentlig skal gjøres, men jeg sliter med følgende:

Dette er et fag jeg ikke vet noen ting om, utenom pensum. Og pensum så langt er 1 bok, altså Kilden. Alt jeg skriver i oppgaven tar jeg fra denne boken, eller fra forelesningene som er omformuleringer av denne boken. Selvsagt er det på ingen måte ren avskrift, jeg prøver jo å sette mine egne ord på dette, men allikevel er alle påstander, konklusjoner og slutninger hentet fra denne boken. Og bak alle slike skal vi jo skrive hvor vi har hentet dette fra. Men jeg kan da vel ikke referere til

(En hel haug med forfattere, 2004) hver eneste gang? Vet at jeg må gjøre det etter sitater, men nå snakker jeg om "omformuleringer".

Går det egentlig an å opplyse i innledningen om noe lignende:

***Der hvor ikke andre henvisninger er satt, har jeg brukt ”BOK ” som kilde. Dette vil i all hovedsak gjelde for hele oppgaven, jeg finner det derfor tungvint å nevne dette bak hver ****

Eller noe slikt?? Uff håper noen vet noe om dette. Har ingen å spørre.. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Joda, det har jeg gjort, men i "teoridelen" hvor jeg skal gjøre rede for de begreper og tilnærminger jeg skal bruke i oppgaven, vil jo alt være hentet fra denne boken.

Vet ikke om tolkningen av oppgaven har så mye med kildehenvisning å gjøre, da dette vel er en mer formell greie..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal vel i teorien sette kildeanvisning ved hver "påstand" du bruker fra denne boken, omformulert eller ikke. Nå har ikke jeg bare hatt en bok som kilde før, men hadde jeg vært deg, så hadde jeg klartgjort for Kilden i begynnelsen av teoridelen, og videre i teksten der det er nødvendig. F.eks. "som BlaBlaBla(2004) skriver'/mener/sier..." Husk at en kildehenvisning kan ha mange variasjoner.

Dette er en ok, men kanskje litt for omfattende side for ditt behov akkurat nå, om kilder og henvisninger ;) Kanskje den kan være nyttig for deg?

http://www.jbi.hio.no/bibin/KoG/kat/kilder.htm

Caro

Endret av Caro
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar. Skal prøve å få flettet inn henvisninger som det. Har gjort det et par ganger i løpet av teksten, men jeg må visst inn og "pynte" litt mere.

:roll: Kommer til å bli trangt om plassen på den oppgaven når jeg må gjøre det slik, menmen..

Men når jeg feks. skriver et lengre avsnitt hvor alt er hentet fra denne boken, kan jeg ikke begynne setninger med noe slikt som:

"videre mener *Forfatterene* at..." og "*Forfatterene* peker også på at..." ?

Jeg får jobbe litt med å venne meg til det der. Viktig å gjøre det skikkelig, er så dumt å få trekk for at en ellers bra oppgave ikke følger reglene.

Tusen takk for linken! Den er lagret, masse nyttige tips der, som jeg nok kommer til å få bruk av. Blant annet om hvordan jeg skal føre opp 4 forfattere når jeg referer til denne boken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å finne litt flere kilder, det løfter oppgaven! Selvom det er bare én pensumbok, så finnes det sikkert noe om tema andre steder.

Men vet jo ikke hva du skriver om da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du går på en høgskole, har antakeligvis skolen egen rettledning for hvordan de vil ha kildehenvisninger og litteraturlisen. Det har ihvertfall min skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat lil:Men når jeg feks. skriver et lengre avsnitt hvor alt er hentet fra denne boken, kan jeg ikke begynne setninger med noe slikt som:

"videre mener *Forfatterene* at..." og "*Forfatterene* peker også på at..." ? Sitat slutt.

Dette går helt fint, iallefall på min utdanning. ;) Men sjekk gjerne hos utdanningen din, som nevnt her, de har gjerne egen retningslinjer.

Caro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel... vet ikke hvor jeg skal finne kilder som samstemmer med det som er pensum.

Skriver statsvitenskap, og vi skal bruke tre bestemte teoretiske tilnærminger for å forklare begrensninger og muligheter i forhold til en reform.

Om jeg skal bruke annen litteratur er jeg avhengig av at de samme tilnærmingene blir brukt, ettersom det er disse som etterspørres i oppgaveteksten.

Dessuten... Jeg bruker i andre fag gjerne tileggslitteratur på eget initativ, men da føler jeg gjerne at jeg har full oversikt over pensum og trenger "noe mer" for å gjøre oppgaven best mulig. I dette faget har jeg vel egentlig nok med denne ene boken.

Kommer gjerne til å kikke litt i en annen mot slutten av oppgaven, men det er heller tvilsomt.

Et annet moment er at jeg har en svært begrenset plass å boltre meg på :forvirret:

Tror det er mest gunstig å bruke denne plassen i hovedsak på pensum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, universitet har retningslinjer, og de har vi fått utlevert sammen med oppgaven. Men der fant jeg ikke svar på det jeg lurte på.

Foreleseren har gitt beskjed om at han ikke vil ha en "storm" av henvendelser, vi bør virkelig sitte fast før vi kontakter ham. Og da er det ikke så gøy å ta kontakt i det hele tatt.. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du trenger andre kilder, så kan det være mulig å søke på forfatterne i f.eks. Google, og se hva annet de har skrevet, De kan godt ha skrevet andre bøker om teorien sin. Evnt bruk kildehenvisningene i pensumboken din, der er det ofte relevante dokumenter. Å søke på teorienes "navn" er jo også en mulighet..

Dette går sikkert bra, jeg synes iallefall det er bedre å ha litt pensum som man har oversikt over, enn å henvise til pensum som man kanskje ikke har helt kontroll på ;)

Lykke til, iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at du vet at du kan bruke Bibsys? Kildehenvisningene i pensumboken din, ble nevnt, det er et annet godt tips. Tidligere hovedoppgaver er også en løsning, der finnes det sikkert både tolkninger av perspektivene dine og henvisninger til flere forfattere.

Høres veldig rart ut å skrive en hel oppgave ut fra én kilde... Da må det være veldig lite omfattende greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oppgaven er kun på 5 sider, og det står nok i boken til å skrive hundrevis. Så opgaven er ikke så veldig omfattende nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut internett sidene til skolen din. Jeg går på UIS og der står det på hjemmesiden blant biblioteket sine sider mange tips til litteraturskriving og sånn. Jeg brukte også en side på ntnu sine sider som var veldig nyttig og grei. Jeg husker ikke adressen, men du må bare lete.. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da ville jeg gjort definisjons- og teoridelen veldig kort, men jeg ville allikevel brukt et par andre kilder, i det minste. Du trenger egentlig ikke å si så veldig mye ekstra, men littegranne nyanseringer tar seg bra ut.

Konsentrer deg om drøftingsdelen, det er her du får vist mest når det gjelder evnen til å resonnere. Din evne til å skrive om noe som sikkert er utmerket formulert allerede, av forfattere sensor kjenner godt, er ikke like viktig vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...