Gå til innhold

Hvis monogamiet ble utfordret på ekte. Hvor stor hadde krigen blitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mange her på kg som virkelig står på barrikadene for monogamiet. Utroskap er den verste synd og frister eller fristerinne er noe av det verste du kan være. Samlivsbrudd er et nederlag, et overgrep mot barna og det som verre er. Å være singel er i beste fall midlertidig.

Poenget er ikke å diskutere disse tingene i enda en tråd. Spørsmålet er: Hvor langt hadde du gått for å forsvare monogamiet som institusjon hvis den var under press? Dersom for eksempel yngre generasjoner, venstreradikale eller en hypotetisk innvandrergruppe presset på for å endre ekteskapsloven, permisjonsordninger og alt annet som støtter oppunder monogamiet, for å skape et samfunn med flere alternative samlivsformer?

Anonymkode: a44e3...e5e

• Liker 1
Skrevet

Før jeg kan svare på det, må jeg nesten få en slags motivasjon og begrunnelse for hvorfor man skal gå inn for å motarbeide monogami? Er du en polygamist som ønsker at flergifte skal bli lovlig? 

Anonymkode: e2490...df2

• Liker 7
Skrevet

Jeg føler at folk får gjøre sin greie. Hvorfor skal man bry seg om hva andre gjør? Om man vil være i et monomet forhold så finn en partner som tenker det samme da, thats's it.

Jeg er mer sånn at hvis jeg finner noen jeg virkelig liker så kan jeg være villig til å tilpasse meg og ha et åpent forhold om det er hva det koster. 

Anonymkode: 3e4ae...289

• Liker 2
Skrevet

Tror jeg bare er såpass egoistisk at jeg ikke vil dele favorittbiten min😅 men folk får leve som de vil om det er i åpent forhold, er bare ikke for meg slik jeg kjenner meg selv i dag.

• Liker 3
Skrevet

Følgende ville skjedd:

-Langt færre menn ville hatt partner. Men ville og hatt mer disponibel inntekt og tid til å dyrke hobbyer. 

-Kvinner ville hatt dårligere råd, og måtte brukt mer tid på å oppdra barn på egen hånd. Men ville og hatt tilgang til sex med menn de ikke normalt hadde hatt sjans på.

-Det ville blitt født færre barn.

Så både plusser og minuser

Anonymkode: eb0bc...f0c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Mange her på kg som virkelig står på barrikadene for monogamiet. Utroskap er den verste synd og frister eller fristerinne er noe av det verste du kan være. Samlivsbrudd er et nederlag, et overgrep mot barna og det som verre er. Å være singel er i beste fall midlertidig.

Poenget er ikke å diskutere disse tingene i enda en tråd. Spørsmålet er: Hvor langt hadde du gått for å forsvare monogamiet som institusjon hvis den var under press? Dersom for eksempel yngre generasjoner, venstreradikale eller en hypotetisk innvandrergruppe presset på for å endre ekteskapsloven, permisjonsordninger og alt annet som støtter oppunder monogamiet, for å skape et samfunn med flere alternative samlivsformer?

Drøm søtt og få virkeligheten i trynet en vakker dag. Den dagen staten ikke kan redde meste parten av de som horer rundt som en gjeng forvirrede høns kommer samfunnsproblemene. Uansett innvandringen vil gjøre at dagens sekulære stat bare har et kort vindu der den overlever. Takk og pris for det. Kristne og muslimske innvandrere føder langt flere barn en de sekulære ateistene. Det går ikke mange årtiene før denne epoken er over.

Anonymkode: 8ec35...96e

• Liker 2
Skrevet

Hmm. Tror at polygamiske relasjoner er enda mer krevende å vedlikeholde. Virker som en ustabil ramme å oppdra barn innenfor. Hvis du ikke klarer å ivareta forholdet til én partner, hvorfor tror du at du klarer flere?

Anonymkode: 5b3dc...c40

• Liker 9
Skrevet

Hva mener du med monogami som institusjon? Man bestemmer vel selv? Tenker du at det skal være lov å gifte seg med flere?

• Liker 5
Skrevet

Det er ikke ulovlig å ha sex med flere enn ektefellen. Men er ulovlig å utsette andre for seksuelt overførbare sykdommer. 

Anonymkode: ce96b...dd7

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Drøm søtt og få virkeligheten i trynet en vakker dag. Den dagen staten ikke kan redde meste parten av de som horer rundt som en gjeng forvirrede høns kommer samfunnsproblemene. Uansett innvandringen vil gjøre at dagens sekulære stat bare har et kort vindu der den overlever. Takk og pris for det. Kristne og muslimske innvandrere føder langt flere barn en de sekulære ateistene. Det går ikke mange årtiene før denne epoken er over.

Anonymkode: 8ec35...96e

Hvordan forklarer du at det stadig blir flere ateister/ikke-troende og stadig færre som tror på en gud? Dette har vært trenden i mange år, også i årene etter det ble mer innvandring. Nede i under 30% gudstroende i landet nå.

Anonymkode: 54bfd...cd9

• Liker 4
Skrevet

Hmm. Tror at polygamiske relasjoner er enda mer krevende å vedlikeholde. Virker som en ustabil ramme å oppdra barn innenfor. Hvis du ikke klarer å ivareta forholdet til én partner, hvorfor tror du at du klarer flere?

Anonymkode: 5b3dc...c40

Men om man har 4 partnere og én av dem forlater forholdet, så er det langt mindre dramatisk enn om mans eneste partner forlater forholdet.

Gjest Paramount
Skrevet

Vi er allerede midt oppe i denne krigen, dersom en skal kalle det en krig. Jeg holder på mitt, og vet at det valget jeg går for er begrunnet og ferdigtenkt av utallige millioner av kloke mennesker gjennom utallige generasjoner før oss. Å forsøke å finne nye og bedre løsninger på en så eldgammel problemstilling er å oppføre seg som en bortskjemt liten 4-åring som er i opposisjon til sine foreldre. Det går raskt over heldigvis.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men om man har 4 partnere og én av dem forlater forholdet, så er det langt mindre dramatisk enn om mans eneste partner forlater forholdet.

Hvis man virkelig elsker vedkommende er det like jævlig, for ikke å si verre siden det endrer syndebukken også med de andre. 

Anonymkode: ce96b...dd7

Skrevet

Følgende ville skjedd:

-Langt færre menn ville hatt partner. Men ville og hatt mer disponibel inntekt og tid til å dyrke hobbyer. 

-Kvinner ville hatt dårligere råd, og måtte brukt mer tid på å oppdra barn på egen hånd. Men ville og hatt tilgang til sex med menn de ikke normalt hadde hatt sjans på.

-Det ville blitt født færre barn.

Så både plusser og minuser

Anonymkode: eb0bc...f0c

Hvorfor ville kvinner hatt dårligere råd? Vil polygami også føre til at vi jobber mindre?

Og hvorfor vil det fødes færre barn?

Man må gjerne være polygame for min del, men jeg ønsker ikke å være en del av et forhold som består av mer enn to personer. Da foretrekker jeg å være singel. 

Anonymkode: 04d3b...197

Gjest Paramount
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvordan forklarer du at det stadig blir flere ateister/ikke-troende og stadig færre som tror på en gud? Dette har vært trenden i mange år, også i årene etter det ble mer innvandring. Nede i under 30% gudstroende i landet nå.

Velstand øker alltid troen på en selv, på bekostning av en gud. Slik har det alltid vært. Det skal bare noen naturkatastrofer og kriger til, så er halvparten religiøse igjen. Mennesket eier ikke ydmyket i velmaktsdager. Når bakken begynner å riste kommer bibelen fram igjen, da skjønner vi hvor små vi egentlig er 😂. Vi trenger noen påminnelser av og til. Vanskeligere er det ikke å forklare.

Annonse
Skrevet
6 hours ago, Paramount said:

Vi er allerede midt oppe i denne krigen, dersom en skal kalle det en krig. Jeg holder på mitt, og vet at det valget jeg går for er begrunnet og ferdigtenkt av utallige millioner av kloke mennesker gjennom utallige generasjoner før oss. Å forsøke å finne nye og bedre løsninger på en så eldgammel problemstilling er å oppføre seg som en bortskjemt liten 4-åring som er i opposisjon til sine foreldre. Det går raskt over heldigvis.

Hvis vi først skal se historisk på det så er det monogamiet som er den nye løsningen og andre samlivsformer som har flest i ryggen 😉

• Liker 2
Skrevet

Spørsmålet var ikke hvilken side av krigen dere ville ha vært på, men hvor langt dere ville ha gått for å forsvare monogamiet. Hadde det f.eks. vært avgjørende for hvilket parti dere hadde stemt på ved stortingsvalg? Hadde det betydd mer eller mindre enn partienes tilnærming til klimaendringer, økonomisk ulikhet, innvandring eller samferdsel? Kunne du ha droppet venner som stod på den andre siden? Eller tatt til våpen?

Skrevet

Spørsmålet er oppriktig, selv om jeg kanskje fremfører det litt bombastisk.

Skrevet
Paramount skrev (7 timer siden):

Men monogamiet er jo på tross av dette, den bærende relasjonen i det moderne samfunnet.

Så vi prøver jo.

Spørsmålet er jo om en modell som har såpass dårlig gjennomslag over 100 år, bør begrense samfunnet.

Skrevet

Så lenge jeg hadde fått lov å være monogam er det det samme for meg.

Anonymkode: 666b8...d3f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...