AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #1 Skrevet 25. oktober 2021 Datteren min går i 10ende, siste året på ungdomsskolen. De skal ha svømming på skolen i noen måneder fremover nå, og fikk i dag beskjed om at lærerne på trinnet alle skal ha en såkalt skriftlig oversikt/notatbok på når hver av jentene på trinnet har menstruasjon. Dette for å kunne følge med på om jentene bruker menstruasjon som unnskyldning for å slippe svømmeundervisning. Kan legge til at dette ble gitt beskjed om foran hele klassen, altså inkludert guttene. Mitt spørsmål er herved: Er dette lovlig med tanke på personvern? Jeg er ganske sjokkert og sint, da dette er utrolig privat informasjon. Vil gjerne høre andres tanker og synspunkter. Anonymkode: 477a4...51e 40 1
Populært innlegg visp Skrevet 25. oktober 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 25. oktober 2021 Det her er jo sjukt! Da jeg var så ung var jeg veldig uregelmessig. Jeg hadde laget et helvete faktisk, om jeg var deg. 178 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #3 Skrevet 25. oktober 2021 Dette høres veldig spesielt ut! I min tid ropte man ikke ut om hvem som hadde mensen 🤨 Anonymkode: e9828...404 49
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 25. oktober 2021 Hadde jeg ALDRI godtatt! Å så unge jenter har fort veldig uregelmessig mens enda, så det der er bare bullshit fra læreren. Anonymkode: 131a8...9c2 123
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #5 Skrevet 25. oktober 2021 Uff, ikke greit Det er ikke mer enn 10 år siden jeg gikk i 10. klasse selv og den ene timen med svømmeundervisning jeg var borte så fikk jeg en tale (foran de andre som stod rundt oss) om at jeg kanskje burde begynne å bruke tampong Anonymkode: f0e71...1a9 38
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 Populært innlegg #6 Skrevet 25. oktober 2021 Dette har jeg faktisk hørt om fra en lærervenninne. Jeg argumenterte sterkt for at ungdom i den alderen kan ha meget uregelmessig menstruasjon, men hun avfeide det med at de fleste bare lurte seg unna svømmingen og at de fikk ha med legeerklæring om de hadde så store problemer. Jeg ble måløs.... Anonymkode: 91d5d...b40 60
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #7 Skrevet 25. oktober 2021 Det høres fornuftig ut,dette skal jeg foreslå til lærer kollegiet på skolen. Anonymkode: c846e...8ba 5
Brunello Skrevet 25. oktober 2021 #8 Skrevet 25. oktober 2021 Hva er problemet om det er jentene selv som fører oversikten. 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 Populært innlegg #9 Skrevet 25. oktober 2021 Nei vettu hva! Ikke gi fra dere denne infoen. Det har svømmelæreren INGENTING med. Anonymkode: d27c6...826 70
Lykke Li Skrevet 25. oktober 2021 #10 Skrevet 25. oktober 2021 Nei. De kan ikke kreve å føre dagbok over når jentene i klassen har mensen, men de kan kreve at elevene må ha med skriftlig melding hjemmefra dersom de skal slippe å ha svømming. Nå er det sånn at det ikke er farlig å ha mensen og bade samtidig, og man kan bruke kopp eller tampong. For de aller fleste går det fint, men for noen blir det vanskelig. De må ha melding. En dagbok for å ha oversikt er helt absurd, og noe du som forelder absolutt burde protestere på! I den alderen kan det fort være uregelmessig mens. Dette burde lærerene vite. Dersom de ser at jentene i klassen har en tendens til å bruke mens som en unnskyldning for å slippe, så må de kreve melding fra foreldre om fritak fra timen. 43
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #11 Skrevet 25. oktober 2021 Mange har ikke regelmessig mens i den alderen ink meg selv. Kom og gikk i tide og utide. Varte alt fra en dag til 3 uker. Så tenker dette er ikke ok, og må tas opp Anonymkode: 06122...825 23 1
Populært innlegg Me for life Skrevet 25. oktober 2021 Populært innlegg #12 Skrevet 25. oktober 2021 Den var drøy, kan ikke skjønne at de har krav på slik oversikt. De hadde fått en mail fra meg: "Menstruasjonssyklus er en privatsak og ikke noe skolen skal trenge å holde oversikt over. Vi klarer fint å se slikt selv og dere vil få en melding fra meg hvis XXX skulle være for dårlig til å delta på svømmeundervisning. Uansett om det skulle være pga menstruasjon eller andre ting. Vh. XXX" 67 1
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 Populært innlegg #13 Skrevet 25. oktober 2021 Dette er jo drøyt. Ring VG og tips de. Da tenker jeg skolen legger seg flat etterpå. Anonymkode: 8af15...67d 89 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #14 Skrevet 25. oktober 2021 IKKE greit! Anonymkode: 20285...ae9 19
Kirby Skrevet 25. oktober 2021 #15 Skrevet 25. oktober 2021 Dette høres ut som noe læreren har sagt på tull og datteren din har latt seg skremme. Selvsagt kan de ikke føre dagbok over det, MEN de har oversikt over hvilke elever som ikke deltar når - og det er jo det dette handler om. 12
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #16 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg ville forresten ha klagd på det!! Melding med hjemmefra når man ikke kan ha svømming bør faktisk være bra nok. Læreren har faktisk ikke myndighet til å journalføre medisinske tilstander på denne måten. Anonymkode: 91d5d...b40 27
visp Skrevet 25. oktober 2021 #17 Skrevet 25. oktober 2021 Akkurat som om ikke den tiden er vanskelig nok for ungdom. Hadde jeg kun brukt tampong under menstrasjon hadde det kommet endel blod ut i svømmebassenget under de hardeste dagene. 33 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #18 Skrevet 25. oktober 2021 Ikke greit i det hele tatt. Det er helseinformasjon som er privat! Som flere nevner så kan mensen være svært variabelt i den alderen. Noen får det sjeldent mens andre svært ofte og med korte intervaller og da per kalender mer enn én gang. Ikke greit i det hele tatt. Bør heller være krav til skriftlig melding fra foresatte, aner ikke om det er slik i dag. Var det da jeg var ung. Og det er mer enn nok. Anonymkode: d9796...fa5 16
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #19 Skrevet 25. oktober 2021 Dagbok og dagbok. Vi fører jo fravær og grunn til fraværet. Så om Belinda Chantal ikke deltok på én eneste svømmeundervisning i 10. pga. mensen, skjønner vi jo greia. Og det igjen vil jo påvirke andre karakterer. Anonymkode: fd71e...876 19
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #20 Skrevet 25. oktober 2021 Skolen har ikke krav på medisinske opplysninger om elevene, menstruasjon inkludert. Bekymret for kunnskapsnivået til læreren om vedkommende tror at alle kvinner har en helt eksakt syklus, og spesielt unge kvinner. Anonymkode: 37fda...db5 29
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå