Gå til innhold

Hva forbinder du med "Vanlige folk" ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har fått en ny regjering som skal prioritere "Vanlige folk", og mange undres nok over hvem er desse vanlige folka ?  

Ja, ingen tvil om at forskjellene har økt i Norge  de senere årene, og spesielt under pandemien har nok mange opplevd forskjellsnorge.

Det første Solberg regjeringen gjorde når de entret regjeringskontorene var å redusere kjørefrådraget for pendlerne.

De uføre har fått mindre,og  pensjonistene har ikkje fått påslag i pensjonene  selv om det var  i eit av valgløfta fra FRP.

Utbredt bruk av midlertid ansettelser er blitt vanleg, og dette har gjitt  eit konkuransefortrinn til utenlansk arbeidskraft.

Oppmyking av arbeidsmiljøoven, og oppheving   av arbeidstidsbestemmelsene.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tror at Frp med sine "vanlige folk" prøver å favne den klassen som det historisk sett var AP som skulle mobilisere, nemlig arbeiderklassen. Men denne klassen har, sett som gruppe, ikke dårlig råd slik den hadde før, hvert fall ikke industriarbeidere, så det er ganske misvisende. Nå forstår jeg uttrykket vanlige folk som en slags motsetning til en kulturell og utdannet elite, altså virker det nesten som det har mer med kultur og status å gjøre, kanskje også geografi (vanlige folk bor i distriktene, liksom), men sett i lys av økonomi høres det litt dumt ut. Er det de underbetalte mennesker i bygg og anlegg eller renholdsbransjen de snakker om? Det høres mer ut som Rødt. Jeg kjenner vanlige folk, slik jeg tenker Frp mener. De har lite utdanning, er faglærte eller ufaglærte, men de har forholdsvis god råd og bedre råd enn en del av de utdannede jeg kjenner. Så jeg synes "vanlige folk" virker mer som et slags retorisk knep.

Endret av Lava Anne
Skrevet

Vanlige folk er de som er i jobb og tjener opp til 650 000,-. Ingen regjering vil prioritere de som mottar trygdeytelser. Grunnen er at det er de som jobber som finansierer trygdeytelsene.

• Liker 1
Skrevet

Ekte, ærlige, ordentlige folk med relativt lav lønn.

For flere detaljer se Brunellos post.

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Vi er mange som er spente på om det er vår tur og til hva.  Vi har ikke sett budsjettet ennå, men jeg håper ikke at det blir verre. De har en vanskelig oppgave når alt er så galt som det er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...