AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #1 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg skal separeres og skilles, det har vært vold i forholdet. Vi har tre barn og jeg er forsåvidt enig i prinsippet om at det beste for barna er å ha lik samvær med begge. Nå er det imidlertid slik at min eldste jente har blitt utsatt for både fysisk (for mange år siden) og psykisk vold av faren sin som barnet bærer preg av - og jeg tror faktisk det beste for henne vil være å være mesteparten av tiden med meg men selvfølgelig være mye sammen med far. Noen med erfaringer? Ville det gått? Og hva med de to andre? Anonymkode: 0357f...a07
CorvusCorax Skrevet 25. oktober 2021 #2 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skal separeres og skilles, det har vært vold i forholdet. Vi har tre barn og jeg er forsåvidt enig i prinsippet om at det beste for barna er å ha lik samvær med begge. Nå er det imidlertid slik at min eldste jente har blitt utsatt for både fysisk (for mange år siden) og psykisk vold av faren sin som barnet bærer preg av - og jeg tror faktisk det beste for henne vil være å være mesteparten av tiden med meg men selvfølgelig være mye sammen med far. Noen med erfaringer? Ville det gått? Og hva med de to andre? Anonymkode: 0357f...a07 Da er det sannelig på tide å skilles. Hvorfor er du trygg på at det ikke skal skje voldsomme episoder igjen? Hva ønsker datteren din? 5
Gjest Dævendøtte Skrevet 25. oktober 2021 #3 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå er det imidlertid slik at min eldste jente har blitt utsatt for både fysisk (for mange år siden) og psykisk vold av faren sin som barnet bærer preg av - og jeg tror faktisk det beste for henne vil være å være mesteparten av tiden med meg men selvfølgelig være mye sammen med far. Hva? Er dette anmeldt? Hvor gammel er datteren din nå? Vil hun til faren? Hvordan kan du sende barna dine til noen som har mishandlet dem? Har han gått til terapi og forstått hva han har gjort mot deg og barna?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #4 Skrevet 25. oktober 2021 CorvusCorax skrev (1 minutt siden): Da er det sannelig på tide å skilles. Hvorfor er du trygg på at det ikke skal skje voldsomme episoder igjen? Hva ønsker datteren din? Han har tatt grep, innrømmet, vil gjøre opp for seg og skaffet hjelp Datteren min har ekstremt vanskelig for å velge (om alt) og hun reflekterer nok ikke over at det som har skjedd har preget henne. Tror samvittigheten hadde blitt for stor hvis vi ba henne velge Anonymkode: 0357f...a07
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #5 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han har tatt grep, innrømmet, vil gjøre opp for seg og skaffet hjelp Datteren min har ekstremt vanskelig for å velge (om alt) og hun reflekterer nok ikke over at det som har skjedd har preget henne. Tror samvittigheten hadde blitt for stor hvis vi ba henne velge Anonymkode: 0357f...a07 Dere skal ikke be henne velge, herregud. Mannen bør anmeldes - da gjør han opp for seg. Han betaler henne erstatning og går i fengsel. Anonymkode: e093c...2c6 14
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #6 Skrevet 25. oktober 2021 Men er det noen her som har erfaring med at barna har ulikt samvær med foreldre? Altså der 1 er mer hos den ene mens andre barn har tilnærmet delt? Anonymkode: 0357f...a07
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #7 Skrevet 25. oktober 2021 Hvorfor mener du at det er bra for ungene dine å være mest mulig hos far? Jeg blir så sjokkert. Du drar fra en voldelig fyr, men vil helt frivillig sende ungene til han. Skjerp deg. Anonymkode: e093c...2c6 8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #8 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hvorfor mener du at det er bra for ungene dine å være mest mulig hos far? Jeg blir så sjokkert. Du drar fra en voldelig fyr, men vil helt frivillig sende ungene til han. Skjerp deg. Anonymkode: e093c...2c6 Hadde jeg fått det til hadde jeg hatt dem 100% uten tvil, men nå er faktisk systemet slik at det skal sinnsykt mye til for å ta fra samvær fra far, jeg kan selvsagt ikke bevise noe og barna mine er såpass små at jeg tror ikke at de reflekterer over hva de har opplevd. Dette er ikke slag og blåmerker - som er mye enklere å «bevise» men sinne, kontrollerende oppførsel, og tatt alt fo hardt i dem - men for flere år siden. Vi har vært i terapi og han angrer som en hund, tar imot hjelp/behandling og kan vise til en tid med «normal» oppførsel nå. Dette er ikke fordi jeg ikke vil ha dem - men med psykisk vold er det ekstremt vanskelig å få til begrenset samvær - spesielt for alle barna. Og det er grunnen til at jeg har blitt værende - det har vært for å prøve å beskytte dem. ts Anonymkode: 0357f...a07 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #9 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde jeg fått det til hadde jeg hatt dem 100% uten tvil, men nå er faktisk systemet slik at det skal sinnsykt mye til for å ta fra samvær fra far, jeg kan selvsagt ikke bevise noe og barna mine er såpass små at jeg tror ikke at de reflekterer over hva de har opplevd. Dette er ikke slag og blåmerker - som er mye enklere å «bevise» men sinne, kontrollerende oppførsel, og tatt alt fo hardt i dem - men for flere år siden. Vi har vært i terapi og han angrer som en hund, tar imot hjelp/behandling og kan vise til en tid med «normal» oppførsel nå. Dette er ikke fordi jeg ikke vil ha dem - men med psykisk vold er det ekstremt vanskelig å få til begrenset samvær - spesielt for alle barna. Og det er grunnen til at jeg har blitt værende - det har vært for å prøve å beskytte dem. ts Anonymkode: 0357f...a07 Dette er noen helt annet enn det du sier i hi: Sitat jeg er forsåvidt enig i prinsippet om at det beste for barna er å ha lik samvær med begge. men selvfølgelig være mye sammen med far. Slåss for ungene dine! Seriøst. Som du sier, de er små. Du «tar ikke samvær fra far» - han bør jo starte med en bitteliten prosent samvær om han i det hele tatt skal ha noe fast, bare for å se hvordan det går. Er du hjernevasket? Anonymkode: e093c...2c6 4
regine Skrevet 25. oktober 2021 #10 Skrevet 25. oktober 2021 Regelverket er ikke slik pr i dag at det skal og må være lik samværsprosent mellom foreldrene. Du kan helt fint legge opp til at barna skal bo hovedsakelig hos deg, TS, og ha samvær med far. I en situasjon hvor far har vært (og er) psykisk voldelig, så er det ingen grunn til at du som mor skal godta at barna må være like mye hos dere begge, fordi det er «rettferdig» for foreldrene. Kjemp for dine barn! Jeg er HELT klar over at dette er vanskelig, ikke minst fordi systemet i stor grad tror på far, mens mor stemples som vanskelig hvis hun stiller krav. Men i den situasjonen du besrkriver så KAN du ikke overlate små barn til en far som ikke er helt god. Selv om han angrer. Da får dere heller begynne med at du har hovedomsorgen og han har samvær (typ annenhver helg og en ettermiddag i uka) og en opsjon om at samværet kan økes når barna blir tryggere og far har bevist at han kan oppføre seg. Du vil ikke lenger være der for å beskytte dem, og hvis far skal ha de alene over tid, så vil det være ganske stressende = stor sjans for at han faller tilbake i kjente mønstre og igjen utsetter barna for psykisk vold, Du MÅ kjempe for dine barn, TS, det er ingen andre som vil gjøre det. 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #11 Skrevet 25. oktober 2021 Min eks drev også psykisk mishandling av meg og barna, og jeg gikk kun med på at han skulle ha annenhver helg og en ettermiddag (uten overnatting) i uka. 50/50 ville jeg ikke vurdere en gang. Ikke alle passer til å være foreldre dessverre, og da bør kontakten begrenses. Ordningen har fungert svært godt i over et år nå, og det er fint å se hvordan barna har blomstret opp etter bruddet. Anonymkode: 4b59f...383
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #12 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Min eks drev også psykisk mishandling av meg og barna, og jeg gikk kun med på at han skulle ha annenhver helg og en ettermiddag (uten overnatting) i uka. 50/50 ville jeg ikke vurdere en gang. Ikke alle passer til å være foreldre dessverre, og da bør kontakten begrenses. Ordningen har fungert svært godt i over et år nå, og det er fint å se hvordan barna har blomstret opp etter bruddet. Anonymkode: 4b59f...383 Hvordan fikk du det til da - gikk far med på det? Anonymkode: 0357f...a07
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #13 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde jeg fått det til hadde jeg hatt dem 100% uten tvil, men nå er faktisk systemet slik at det skal sinnsykt mye til for å ta fra samvær fra far, jeg kan selvsagt ikke bevise noe og barna mine er såpass små at jeg tror ikke at de reflekterer over hva de har opplevd. Dette er ikke slag og blåmerker - som er mye enklere å «bevise» men sinne, kontrollerende oppførsel, og tatt alt fo hardt i dem - men for flere år siden. Vi har vært i terapi og han angrer som en hund, tar imot hjelp/behandling og kan vise til en tid med «normal» oppførsel nå. Dette er ikke fordi jeg ikke vil ha dem - men med psykisk vold er det ekstremt vanskelig å få til begrenset samvær - spesielt for alle barna. Og det er grunnen til at jeg har blitt værende - det har vært for å prøve å beskytte dem. ts Anonymkode: 0357f...a07 Det står ingen steder i barneloven hvordan samvær skal fordeles. Det foreligger kun et eksempel i loven. Her må man se hvert barn hver for seg og hva som er best for hvert enkelt barn. Forskjellig samvær for barna er ikke uvanlig. Anonymkode: c7b7f...b73
NiceOrNothing Skrevet 25. oktober 2021 #14 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor mener du at det er bra for ungene dine å være mest mulig hos far? Jeg blir så sjokkert. Du drar fra en voldelig fyr, men vil helt frivillig sende ungene til han. Skjerp deg. Anonymkode: e093c...2c6 Dette 👆👆👆det er slett ikke det beste for barna å være mye med en forelder som er fysisk eller psykisk voldelig . Psykisk vold gir faktisk flere senskader enn fysisk . Han er et dårlig forbilde for barn , uansett hvor mye grep han har tatt . 1
NiceOrNothing Skrevet 25. oktober 2021 #15 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde jeg fått det til hadde jeg hatt dem 100% uten tvil, men nå er faktisk systemet slik at det skal sinnsykt mye til for å ta fra samvær fra far, jeg kan selvsagt ikke bevise noe og barna mine er såpass små at jeg tror ikke at de reflekterer over hva de har opplevd. Dette er ikke slag og blåmerker - som er mye enklere å «bevise» men sinne, kontrollerende oppførsel, og tatt alt fo hardt i dem - men for flere år siden. Vi har vært i terapi og han angrer som en hund, tar imot hjelp/behandling og kan vise til en tid med «normal» oppførsel nå. Dette er ikke fordi jeg ikke vil ha dem - men med psykisk vold er det ekstremt vanskelig å få til begrenset samvær - spesielt for alle barna. Og det er grunnen til at jeg har blitt værende - det har vært for å prøve å beskytte dem. ts Anonymkode: 0357f...a07 Dette stemmer ikke helt . Psykisk vold er minst like skadelig å vokse opp med som fysisk . Å det er mange som har mistet samværsretten sin av den grunn . ( psykisk vold ) . Hadde kontaktet advokat å kjørt sak umiddelbart . 2
NiceOrNothing Skrevet 25. oktober 2021 #16 Skrevet 25. oktober 2021 NiceOrNothing skrev (Akkurat nå): Dette stemmer ikke helt . Psykisk vold er minst like skadelig å vokse opp med som fysisk . Å det er mange som har mistet samværsretten sin av den grunn . ( psykisk vold ) . Hadde kontaktet advokat å kjørt sak umiddelbart . Du sier imot deg selv . Han er mye bedre , Mn du har blitt værende så lenge for å beskytte dem . Hvem skal beskytte barna når du ikke er der ? Blir helt matt av mødre som sender barn inn i løvens hule å stikker av selv 🙈 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #17 Skrevet 25. oktober 2021 Ja, det er fullt mulig å begjære ulikt samvær. Det vil ikke nødvendigvis bli slik, og ut fra hva du beskriver kan det høres ut som også du er preget av volden og kanskje ikke helt tenker om samvær som du kommer til å gjøre når du får landet litt mer i deg selv. Dessuten høres det ut som du går rett til en rettssak i tankene. Det er ganske sjeldent at samværsfastsettelse faktisk må avgjøres i retten, veien dit er lang (og dyr). Mitt råd til deg vil være å rådføre deg med en god advokat, om du er i østlandsområdet kan jeg gjerne tipse om advokater jeg har godt inntrykk av på rettsområdet. Du kan dessuten be om time på familievernkontoret for å drøfte familieforholdene, uten at det er den pålagte meklingen hvor dere begge må delta. Kanskje kan også samtaler med lokalt krisesenter være nyttig for deg - de har ofte god kompetanse på voldsdynamikker. Anonymkode: b171b...a00 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #18 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde jeg fått det til hadde jeg hatt dem 100% uten tvil, men nå er faktisk systemet slik at det skal sinnsykt mye til for å ta fra samvær fra far, jeg kan selvsagt ikke bevise noe og barna mine er såpass små at jeg tror ikke at de reflekterer over hva de har opplevd. Dette er ikke slag og blåmerker - som er mye enklere å «bevise» men sinne, kontrollerende oppførsel, og tatt alt fo hardt i dem - men for flere år siden. Vi har vært i terapi og han angrer som en hund, tar imot hjelp/behandling og kan vise til en tid med «normal» oppførsel nå. Dette er ikke fordi jeg ikke vil ha dem - men med psykisk vold er det ekstremt vanskelig å få til begrenset samvær - spesielt for alle barna. Og det er grunnen til at jeg har blitt værende - det har vært for å prøve å beskytte dem. ts Anonymkode: 0357f...a07 Ekstremt vanskelig? Jeg har selv barn som ikke har samvær med sin far nettopp pga psykisk vold. VGi har vært i retten og barnas far får ikke ha samvær med dem, mine var også små, men gamle nok til at de ble avhørt og trodd på hva de forklarte. Hvem i alle dager sender barna sine til en far som har vært slem og voldelig på flere måter? Og du sier det er flere år siden men barna er såpass små? Barna blir hørt allerede fra 7års alder, så det er ingen grunn. Det skal en del til, men den kampen er verdt å ta, vold fra omsorgsperson tar et barn skade av for livet, både fysik og psykisk. Fatter ikke at du tør sjanse på dette, og far angrer? Det høres helt vilt ut. Du ble og utsatte barna dine for dette, når jeg fikk vite så pakket jeg og dro, var aldri snakk om noe annet, brukt opp mot 200 000 på advokater, men det er det verdt. Det er barna mine det er snakk om. De har ikke hatt samvær med far på snart 8 år Anonymkode: d943c...f84 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #19 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du ble og utsatte barna dine for dette, når jeg fikk vite så pakket jeg og dro, var aldri snakk om noe annet, brukt opp mot 200 000 på advokater, men det er det verdt. Det er barna mine det er snakk om. De har ikke hatt samvær med far på snart 8 år Akkurat den her kan du trekke tilbake. Det er stygt å si, det er kjempevanskelig for kvinner i voldelige forhold å dra og du av alle bør ha såpass empati at du skjønner at nå tråkker du på ts. Det er helt uakseptabelt, samme hvor anonym du er og samme hvor handlekraftig du selv var. Anonymkode: e093c...2c6 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #20 Skrevet 26. oktober 2021 En som er voldelig (selv om han har holdt seg nykter en stund) bør ikke ha unger alene 50%. Hva tror du skjer når han møter hverdagen og må ta seg av klesvask og gjøremål og avtaler og ungeskrik og mas og nattevåk og krangel alene? Jo stresset øker og begeret hans fylles og det sier pang! Før hadde han deg til å avlaste seg. Det var derfor det gikk bedre! Har han store perioder med barnefri, så får han ladet opp så han senker skuldrene og er i godt humør når ungene kommer. Alle tre. Også de to minste. De er også utsatt. Ikke bare hun eldste. Og de setter gjerne ikke så godt ord på det. Anonymkode: fdcdc...0f9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå