Gå til innhold

Er det bare meg eller har unge kvinner begynt å kle seg dramatisk mye styggere i det siste?

Kipling

Anbefalte innlegg

On 10/25/2021 at 5:43 PM, Kipling said:

Mulig det, men det større poenge er at dere ikke bør gå sånn nå, uansett hvordan dere gikk på nittitallet. Det ser jævlig ut, enten "nittitallsmote" er det korrekte order eller ikke. 

Folk "bør" vel gå med akkurat det de selv føler for, og ikke tilpasse seg etter DIN smak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 10/25/2021 at 5:40 PM, Kipling said:

I det siste året eller kanskje litt mer har det plutselig blitt veldig mye styggere klær på unge kvinner syns jeg. Er det bare meg?

Fra baggy og formløse lyse jeans og de samme hvite sneakersene eller stygge klumpete sko med alt for tykke såler, og for store hengete jakker. Syns de det faktisk ser estetisk pent ut, eller er det bare "kult"? Dette så ikke bra ut på nittitallet og det ser ikke bra ut nå. 

Virker som en pandemi av kvinner som er livredd for å faktisk se ut som kvinner, så de går for det mest androgyne og ufeminine de finner. 

Her er en artikkel fra minmote om de kuleste jakkene for høsten, var vel knapt en eneste en som ikke så jævlig ut. Den beige ullkåpen var ikke så ille (men den ble ødelagt av de stygge jeansene under) og den beige bomullstrenchen var ok, men utover det var det mye ille, og dette kommer fra noen som skal være en autoritet på å fortelle hvordan folk bør kle seg. Hva i all verden er det som skjer her?

https://www.minmote.no/mote/klaer/a/AL7lAA/foerste-sniktitt-paa-hoestjakkene?utm_source=recirculation-matrix&utm_content=1OVMmJ

Hvordan går det ann å syns at dette ser bra ut?

1f0134c0a1c33b8e72c4b628644e8adf?accessT98b709231e97f6101b13d55c1a5cec4a?t%5B0%539ce46115757d164eedc1b7a3815d9b4?accessT57a295e0f5982ebeb3c82e2f76217a81?accessT

Hahaha, for et fantastisk innlegg. Jeg er selv kvinne (i 30-årene) og jeg er ganske enig med deg. Synes mye av de nye moteklærne ikke er spesielt fine. Gøy å se at andre setter ord på det her inne.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nok deg som er i veien, ikke de unge kvinnene. De kan kle seg i hva pokker de vil, ikke for at du skal ha noe "pent og feminint" å glo på...

Anonymkode: 618e1...c06

nei gud forby at man skal se pen ut...

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor har hvor mange lag strømpebukse man har noe med feminitet?

Og nei, jeg vet jeg er feminin, ikke bare i klesveien, men på generell basis. Hjelper ikke å kle seg feminint om man er aldri så maskulin, men det er en annen diskusjon.

Har forøvrig hund og barn så er ute og går hver dag. På de kaldeste dagene er det så klart begrenset hvor mye man er ute, men jeg tror ikke du bor et sted der det gjevnlig er mer enn -40 grader ute heller, selv om du ikke tar transport.

Er ikke same, og bor ikke i Norge. Er andre steder i verden der er kaldt, kaldere enn Norge..

Det er det tråden handler om, oversized og direkte stygge plagg. Har ikke sagt at mer tøy er maskulint, men klær som ikke har riktig passform (eller som dagens mote, null form) er maskulint.

Anonymkode: f85e2...59e

Uenig. Hvorfor er klær som ikke sitter maskulint? Da er jo klær som ikke egentlig har bra passform på menn maskulint?? Eller er det sånn at når menn bruker klær med uriktig passform så er det feminint? Oversized og ting uten form er ikke definisjon på noe maskulint. Det er jo helt borte i forhold til definisjonen av maskulint. Alt kan ikke defineres som maskulint og feminint. 

Anonymkode: e3aa9...5ba

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (2 timer siden):

Low waist er både pent og behagelig på oss menn da 😊

Jo, men veldig mange menn har altfor løse bukser som pløser litt på ræva.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2021 den 18.48):

Eh, ja? Hva så? At du hermer etter menn og ikke klarer å la være og kommentere hvordan damer skal gå og ikke gå, har ingen betydning for det jeg skrev.

dette har da ikke med å bestemme hva kvinner kan kle seg i eller ikke, men man må da få lov å ha en mening om hva man synes om klær og ikke fordet. Du har sikkert dine tanker om hva du syns menn ser fine ut i og ikke du og?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.10.2021 den 19.01):

Ad du orker å bry deg hva andre kler seg i. Synes det er fint å ikke føle for å ha kun tettsittendeklær. Hvorfor skal folk ha lik klesstil???

🙄🙄🙄

Anonymkode: 2b0ae...344

det er jo akkuray det folk har. Det som er mote nå kler alle seg i.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Maleficenta said:

nei gud forby at man skal se pen ut...

Poenget er at man ikke skylder noen andre å se pene ut for dem. De som går med disse klærne syns vel selv at de er pene, eller så bryr de seg ikke så mye. Uansett høres dere ut som en gjeng meg gamle folk som ikke forstår "denne ungdomsmoten". Morfaren min kommenterte alltid at det var så stygt at jeg gikk med bukser i stede for skjørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

dette har da ikke med å bestemme hva kvinner kan kle seg i eller ikke, men man må da få lov å ha en mening om hva man synes om klær og ikke fordet. Du har sikkert dine tanker om hva du syns menn ser fine ut i og ikke du og?

Ja, det har jeg, men jeg har aldri skjønt hvorfor kvinner dømmer andre så hardt og sier ting er stygt og æsj like mye på kvinner som menn gjør. Det ser du i denne tråden, men også i andre tråder der hvor menn er sure fordi damer er for lite feminine. Så kommer det kvinner inn i tråder og synes det er ekkelt at andre kvinner ikke shaver seg etc. Hvor ofte ser du menn shame andre menn for hvordan de kler seg eller pynter seg? Circa aldri.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg skrev bokstavelig talt at "det er en annen diskusjon" angående feminintet og personlighet.

Og ja, jeg har en feminin og elegant stil i -40, og ja jeg er ute utenom bil/transport. Hvorfor er du så agressive lurer jeg på, det høres jo ut som det er helt forferdelig at jeg bryr meg om å se presentabel ut samme hvilket vær og vind vi har.

Elsker maskuline menn jeg, men jeg er en kvinne, og mannen min liker det feminine hos sin kone, han liker ikke en maskulin kvinne. Akkurat som jeg ikke liker en feminin mann.

Anonymkode: f85e2...59e

retta litt på den for deg jeg.

nei her tåles det ikke at man skiller seg ut. Tenke seg til å gå i kjole på vinteren. Det er jo uhørt må vite...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Ja, det har jeg, men jeg har aldri skjønt hvorfor kvinner dømmer andre så hardt og sier ting er stygt og æsj like mye på kvinner som menn gjør. Det ser du i denne tråden, men også i andre tråder der hvor menn er sure fordi damer er for lite feminine. Så kommer det kvinner inn i tråder og synes det er ekkelt at andre kvinner ikke shaver seg etc. Hvor ofte ser du menn shame andre menn for hvordan de kler seg eller pynter seg? Circa aldri.

jeg sybs mange herreklær er stygge og jeg. og mye av herremoten i det siste har vært stygg, som den søppelposesveisen med barbert på sidene og hestehale på toppen eller det lange skjegget og skinnyjeans på menn... Kan komme på mer ting så du ikke føler dette er et angrep på kvinner. menn bryr seg ikke om utseendet på andre menn. kvinner bryr seg om utseendet på begge kjønn. Som noen skrev nesten i starten av tråden... Kvinner kler seg ikke for menn, men for andre kvinner

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ElMona skrev (14 minutter siden):

Poenget er at man ikke skylder noen andre å se pene ut for dem. De som går med disse klærne syns vel selv at de er pene, eller så bryr de seg ikke så mye. Uansett høres dere ut som en gjeng meg gamle folk som ikke forstår "denne ungdomsmoten". Morfaren min kommenterte alltid at det var så stygt at jeg gikk med bukser i stede for skjørt

neida det er jo sant. På en annen side er det trist at så mange liker denne moten, for da kan de skjule kroppen... Litt trist at mange skammer seg over kroppen sin

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Som en mann kan jeg fortelle deg (mansplaine om du vil) at det har veldig lite å gjøre med noen solidarisk "bro code" og mer å gjøre med det at menn bare generelt sett bryr seg mindre, og menn kler seg mindre kreativt, så det er ikke så mange som går i helt katastrofale ting uansett, hovedsynden hos menn er rett og slett bare at det ofte er kjedelig. Men ser jeg en mann som kler seg som en idiot, og spesielt når han gjør det i forsøk på å være kul (tenk unge ferrari eller Morten hegseth), så ler jeg godt av det. Og dersom det er en artikkel eller noe jeg ser det i så blir det videresendt til en kompis så han også kan få seg en god latter over hva denne klovnen har tatt på seg for å se "kul" ut.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min tenåring går kledd akkurat slik jeg gikk kledd på samme alder, på 80-tallet. Jeg syntes det var fint og kult og behagelig da, og hun velger selv og liker det nå. Vi er/var slanke, og det er jo da «oversized» går bra. Hun kler seg tydeligvis etter hva hun selv og venninnene liker (og er mote), ikke hva jeg på 50 eller andre voksne kvinner og menn skulle mene om saken, og bra er det.

Anonymkode: 265a4...37a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (3 minutter siden):

jeg sybs mange herreklær er stygge og jeg. og mye av herremoten i det siste har vært stygg, som den søppelposesveisen med barbert på sidene og hestehale på toppen eller det lange skjegget og skinnyjeans på menn... Kan komme på mer ting så du ikke føler dette er et angrep på kvinner. menn bryr seg ikke om utseendet på andre menn. kvinner bryr seg om utseendet på begge kjønn. Som noen skrev nesten i starten av tråden... Kvinner kler seg ikke for menn, men for andre kvinner

Trist for kvinner. Har aldri pyntet meg for kvinner. Har pyntet meg generelt, jeg liker å være fin innimellom og da er det samme hvem som gir meg komplimenter. Folk er så kjønnsfikserte at jeg blir helt matt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kipling skrev (3 minutter siden):

Som en mann kan jeg fortelle deg (mansplaine om du vil) at det har veldig lite å gjøre med noen solidarisk "bro code" og mer å gjøre med det at menn bare generelt sett bryr seg mindre, og menn kler seg mindre kreativt, så det er ikke så mange som går i helt katastrofale ting uansett, hovedsynden hos menn er rett og slett bare at det ofte er kjedelig. Men ser jeg en mann som kler seg som en idiot, og spesielt når han gjør det i forsøk på å være kul (tenk unge ferrari eller Morten hegseth), så ler jeg godt av det. Og dersom det er en artikkel eller noe jeg ser det i så blir det videresendt til en kompis så han også kan få seg en god latter over hva denne klovnen har tatt på seg for å se "kul" ut.

Menn bryr seg generelt mindre sier du, men de er samtidig jævlig opptatt av hvordan kvinner skal se ut, så så lite bryr de seg ikke. De bryr seg for lite om sin egen stil og utseende, etter min mening, og tilsvarende for mye om kvinners. Paradoks når det tross alt er flest menn som sliter med å få seg kjærest.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Min tenåring går kledd akkurat slik jeg gikk kledd på samme alder, på 80-tallet. Jeg syntes det var fint og kult og behagelig da, og hun velger selv og liker det nå. Vi er/var slanke, og det er jo da «oversized» går bra. Hun kler seg tydeligvis etter hva hun selv og venninnene liker (og er mote), ikke hva jeg på 50 eller andre voksne kvinner og menn skulle mene om saken, og bra er det.

Anonymkode: 265a4...37a

folk må få ha på seg hva de vil, men folk må få lov å mene at det er så stygt og pent som de bare vil. moten går jo i bølger. om ti år ser de bilde av seg selv og er forferdet over hvordan de så ut. Sånn har det alltid vært

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg skjønner ikke koblingen at man ikke liker dagens mote betyr at man "shamer" kvinner.

Det må da være mulig å ha annen smak enn det som er dagens mote uten at betyr at man mener de som kler seg i dagens mote er stygge.

Jeg kjenner mange menn som syns smale/trange herrebukser ikke er fint, men det betyr ikke at de "shamer" dem som bruker det.

Jeg syns dagens mote er stygg, men jeg har ingen formening om dem som kler seg i dagens mote. Hvordan andre kler seg gir jeg blaffen i.

Anonymkode: df729...38f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner ikke koblingen at man ikke liker dagens mote betyr at man "shamer" kvinner.

Det må da være mulig å ha annen smak enn det som er dagens mote uten at betyr at man mener de som kler seg i dagens mote er stygge.

Jeg kjenner mange menn som syns smale/trange herrebukser ikke er fint, men det betyr ikke at de "shamer" dem som bruker det.

Jeg syns dagens mote er stygg, men jeg har ingen formening om dem som kler seg i dagens mote. Hvordan andre kler seg gir jeg blaffen i.

Anonymkode: df729...38f

Jeg har skrevet det i innlegget og det er klart og tydelig. Det handler om SUMMEN av innleggene som omhandler hvordan kvinner skal kle seg, pynte seg og være generelt. Det er MYE av dem. Derfor er det enkelt å se på dette som et av dem. Mange oppfatter seg sånn i begynnelsen av tråden, så det sier jo sitt - at det er lett å oppfatte det sånn for mange.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om klærne er styggere i seg selv, men jeg stiller spørsmålstegn ved trenden med å gå med klær som ikke passer. For korte bukser (ekstreme høyvannsbukser), for store gensere, for lange frakker etc.

Jeg ser ikke helt greia. Enten er motebransjen full av piss eller så er jeg ute av touch med hva kidzah synes er kult om dagen, eller de skulle gått til Specsavers.

Anonymkode: 25840...8a7

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...