AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #1 Skrevet 25. oktober 2021 Etter at barnet har fylt 5 år så bare eksploderte det! Flere ganger for dagen får hn raseriutbrudd og er så sint at hn vet ikke hvor hn skal gjøre av seg. Nå nylig har jeg fått både tv kontroller og andre små gjenstander i trynet, da går grensen. Jeg går ut og sier at hn får komme til meg når hn er klar for det så snakker vi om det når situasjonen har roet seg. Av og til må jeg bare bære hn ut i bilen hvis vi skal rekke noe osv. Men er kjipt når dagene som oftest ender eller begynner med raseriutbrudd for hver minste ting! Som for meg virker helt uforståelig. Men de må nesten få ut følelsene sine, så så lenge hn ikke slår eller sparker/skader seg selv (aldri skjedd) så er jeg bare der og venter. Men snart begynner skolen. Og vi kan ikke sitte der og holde på slik, vi må jo rekke skolen. Så hva gjør dere når det er et raseriutbrudd rett før dere skal gå? Er dere rolige og holder hodet kaldt? Eller er dere strenge? «Hvis ikke du slutter nå så bærer jeg deg ut i bilen i pysjamas»? Hvordan takler dere dette her? Og hvor ofte ender det med raseriutbrudd hos deres barn? Blir det bedre eller blir det bare verre med tiden? Førstegangsmor her 😅 så aner ikke hva jeg går til. Anonymkode: 2b62f...e22
Gjest WhisperingWind Skrevet 25. oktober 2021 #2 Skrevet 25. oktober 2021 Er HELT normalt🤪🥵😵 De innser at de har en vilje. Men også at følelsene blir større enn de klarer å uttrykke verbalt. Her holdt vi oss kald og konsekvent. På morgenen sto vi opp tidligere og gjorde oss klar til å gå før tiden i tilfelle ungen fant ut at han i dag skulle klare å ta glidelåsen på jakken UTEN HJELP 🙈 Herre. Det var dager som om at djevelen selv torturerte han 🤣 Men det GÅR over så lenge dere ikke stresser og blir sure. Da eskalerer ikke ungen og lærer seg etterhvert å regulere seg selv.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #3 Skrevet 25. oktober 2021 Denne tråden her trengte jeg kjenner jeg! Jeg er så sliten at jeg nesten griner bare han står opp om dagen. Absolutt alt er en kamp og krig med han. Fra frokost til medisiner (astma), tannpuss og påkledning. Selv om jeg synes det er dritt at andre opplever det og, så er det godt å vite at man ikke er alene. Anonymkode: d0f9f...b4c
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #4 Skrevet 25. oktober 2021 Hjelp!? Skal det vare så lenge? Jeg som håpte min 3 åring var på vei ut av den verste trassen.. Anonymkode: 811b2...5e8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #5 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Hjelp!? Skal det vare så lenge? Jeg som håpte min 3 åring var på vei ut av den verste trassen.. Anonymkode: 811b2...5e8 Jeg også trodde at trassen forsvinner når de nærmet seg 5 år. Neiidaa!! Anonymkode: 2b62f...e22
Gjest WhisperingWind Skrevet 26. oktober 2021 #6 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Hjelp!? Skal det vare så lenge? Jeg som håpte min 3 åring var på vei ut av den verste trassen.. Anonymkode: 811b2...5e8 Så kommer 6 års trassen🙈 Prepreteen🥳
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #7 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg skulle ønske folk la vekk ordet trass, det er så gammeldags og utdatert. Barna er i en periode hvor de skal bli mer selvstendige, og tester ut hvor grensene går - på ny og på ny. Dette går i perioder, og henger sammen med en naturlig utvikling hos barnet, hvor man på ny skal finne ut av verden rundt seg. At barnet reagerer med sinne og raseriutbrudd, handler om at det ikke klarer å regulere seg selv enda, og heller ikke har språket som kreves for å sette ord på hva som er galt. Ofte vet de ikke selv hvorfor de blir så sinte heller. Det viktigste er å gjøre gode avtaler med barn, og være en trygg og tydelig voksen. Har barnet iPad-tid, så avtal tid på forhånd, og si i fra når det er igjen 5 minutter før det skal avslutte. Gode forberedelser er gull verdt. Skal man ut å handle, gjør avtaler på forhånd om hva som skal handles, slik at man unngår mas i butikken, og en unge som får helt melt down. Også velger man sine kamper. Anonymkode: 15249...145
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #8 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg skulle ønske folk la vekk ordet trass, det er så gammeldags og utdatert. Barna er i en periode hvor de skal bli mer selvstendige, og tester ut hvor grensene går - på ny og på ny. Dette går i perioder, og henger sammen med en naturlig utvikling hos barnet, hvor man på ny skal finne ut av verden rundt seg. At barnet reagerer med sinne og raseriutbrudd, handler om at det ikke klarer å regulere seg selv enda, og heller ikke har språket som kreves for å sette ord på hva som er galt. Ofte vet de ikke selv hvorfor de blir så sinte heller. Det viktigste er å gjøre gode avtaler med barn, og være en trygg og tydelig voksen. Har barnet iPad-tid, så avtal tid på forhånd, og si i fra når det er igjen 5 minutter før det skal avslutte. Gode forberedelser er gull verdt. Skal man ut å handle, gjør avtaler på forhånd om hva som skal handles, slik at man unngår mas i butikken, og en unge som får helt melt down. Også velger man sine kamper. Anonymkode: 15249...145 Helt énig i det du skriver, men lurer på hva som er galt ved å kalle det trass? Er det fordi man høres mer proff og videreutviklet ut, om man bruker nymotens ord som selvstendighet? Bare lurer... 😀 Anonymkode: 3cbe1...3b7
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2021 #9 Skrevet 26. oktober 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Helt énig i det du skriver, men lurer på hva som er galt ved å kalle det trass? Er det fordi man høres mer proff og videreutviklet ut, om man bruker nymotens ord som selvstendighet? Bare lurer... 😀 Anonymkode: 3cbe1...3b7 Trass er negativt ladet, og en ønsker ikke å bruke et negativt språk når det går på barn og barns utvikling. Anonymkode: 15249...145
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå