J_1990 Skrevet 25. oktober 2021 #1 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg er gravid i 22 uke og har valgt å vente med å ta vaksine fordi jeg er så sinnsykt redd for å miste babyen min og evt langtidsbivirkninger. Det har tatt oss 4 år å komme til dette punktet, etter flere spontanaborter og i tillegg slitt med å bli gravid. Hvis jeg mister nå så vet jeg ikke hva jeg gjør, dette betyr alt for oss. Men smitten øker her jeg bor.. og jeg er livredd for å få corona. Jeg lever et ekstremt isolert liv nå og det tar på psyken, jeg er kun sammen med mine foreldre og samboer og de er fullvaksinerte. Men faktum er jo at de også kan få covid uansett, jeg er mest bekymret for samboer som er i 100 prosent jobb. Eneste han går utenfor døren utenom jobb er for å handle og bruker da munnbind osv, men man kan jo aldri vite sikkert uansett med tanke på smitte. Jeg er så redd for å ta feil avgjørelse og hvis noe skulle skje med mirakelbabyen vår så vet jeg ikke hvordan jeg skulle klart å leve videre med meg selv, jeg ville jo skyldt det på meg selv for evig og alltid! Men jeg kan ikke isolere meg selv hundre prosent, jeg har jo div oppfølgning av lege og jordmor pga graviditeten og enkelte ting jeg MÅ møte opp til og går da med flere dager i full angst etterpå, dette tærer på. Måtte akutt til legen her om dagen og da vurderte jeg å droppe det selv om jeg hadde store smerter fordi jeg er så redd for smitte. Kan jo ikke leve sånn! Hva tenker dere? Noe som har tatt vaksinen og har gode erfaringer, evt hva ville du gjort? På forhånd tusen takk for svar!
zemer Skrevet 25. oktober 2021 #2 Skrevet 25. oktober 2021 Som du skriver om dine foreldre og samboer, de kan få covid uansett. Men, er du så redd så bør du vurdere å ta de! 1
Justlooking Skrevet 25. oktober 2021 #3 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg ville ikke tatt sjansen på å ta den men dette må du finne ut av selv. Om du er så redd så er vel heller ikke det bra for barnet. Hva sier legen som kjenner deg? 5
saltvann Skrevet 25. oktober 2021 #4 Skrevet 25. oktober 2021 Man vet ikke langtidseffekten vaksinen kan ha på fosteret. Men du må gjøre det som føles riktig for deg. Vær flink til å vaske hendene dine, og ikke bekymre deg så mye, så kommer det til å gå bra ❤️ 8
Elaine Marley Skrevet 25. oktober 2021 #5 Skrevet 25. oktober 2021 Tråden er ryddet for brudd på retningslinjene på korona-rommet. Elaine Marley, mod.
Lana01 Skrevet 25. oktober 2021 #6 Skrevet 25. oktober 2021 Anbefalingen er vaksinering. Det gravide har større risiko for komplikasjoner , spesielt i siste del av svangerskapet, selv om risikoen er lav Vaksinen vil også beskytte barnet etter fødselen Gravide kvinner har noe økt risiko for alvorlig forløp av koronasykdom, og det er nå mer kunnskap tilgjengelig om vaksinering av gravide. FHI anbefaler nå alle gravide vaksine mot covid-19. Vaksinasjon i svangerskapet vil også beskytte barnet etter fødsel. https://www.fhi.no/nyheter/2021/oppdatert-vaksineanbefaling-for-gravide/ Although the overall risk of severe illness is low, pregnant and recently pregnant people are at an increased risk for severe illness from COVID-19 when compared with non-pregnant people Early data from three safety monitoring systems did not find any safety concerns for pregnant people who received an mRNA COVID-19 vaccine late in pregnancy or for their babies.1 Scientists have not found an increased risk for miscarriage among people who received an mRNA COVID-19 vaccine just before and during early pregnancy (before 20 weeks of pregnancy).2,3 https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/vaccines/recommendations/pregnancy.html 6
Lana01 Skrevet 25. oktober 2021 #7 Skrevet 25. oktober 2021 Her står det mer. en 160 000 har fått vaksinen Robust real-world data from the United States – where over 160,000 pregnant women have been vaccinated mainly with mRNA vaccines, such as Pfizer-BioNTech and Moderna – have not raised any safety concerns. COVID-19 vaccines do not contain ingredients that are known to be harmful to pregnant women or to a developing baby. Studies of the vaccines in animals to look at the effects on pregnancy have shown no evidence that the vaccine causes harm to the pregnancy or to fertility. The COVID-19 vaccines that we are using in the UK are not ‘live’ vaccines and so cannot cause COVID-19 infection in you or your baby. Vaccines based on live viruses are avoided in pregnancy in case they infect the developing baby and cause harm. However, non-live vaccines have previously been shown to be safe in pregnancy (for example, flu and whooping cough). Pregnant women are offered other non-live vaccines, such as those against flu. Studies have shown that protective antibodies from vaccination do cross the placenta, helping with the baby’s immunity to COVID-19. https://www.rcog.org.uk/en/guidelines-research-services/coronavirus-covid-19-pregnancy-and-womens-health/covid-19-vaccines-and-pregnancy/covid-19-vaccines-pregnancy-and-breastfeeding/ mne du må gjøre det som føles rett for deg. Det er ditt valg Uansett valg går det nok helt fint. ❤️ 4
Grønt blad Skrevet 26. oktober 2021 #8 Skrevet 26. oktober 2021 Jeg ville vært veldig mye mer bekymret for å få korona og konsekvensene av det (og ev. av behandlig mot korona), enn for bivirkninger av vaksinen. Kjenner flere gravide som er vaksinert. De tenker som jeg. Tenker det er flaks om man som uvaksinert kommer unna koronaviruset denne vinteren, og det er bedre (for mor og foster) å møte viruset som vaksinert enn uvaksinert. 5
lille pille Skrevet 28. oktober 2021 #9 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg føler med deg. Jeg gikk gravid i 2020 da koronaen kom, og var redd for at koronaen kunne gjøre meg alvorlig syk og påvirke barnet. Problemet er at hvis noe skulle skje, så ville du kanskje klandret deg selv uansett. Tar du ikke vaksinen og noe skjer, så vil du angre på at du ikke tok vaksinen. Tar du vaksinen og noe skjer, så vil du kanskje klandre deg selv for at du tok den. Men hver dag er det noen som mister barnet sitt eller føder prematurt - uavhengig av vaksiner og korona. Det er sånn livet er og vi kan ikke kontrollere det. Jeg ville nok vært i tenkeboksen selv, men akkurat nå tenker jeg at jeg ville tatt vaksinen. 1
Lovis Fenja Skrevet 28. oktober 2021 #10 Skrevet 28. oktober 2021 Jeg ville aldri i livet tatt vaksine hverken hvis jeg ønsket å bli gravid, eller var det. Det gjør jo noe med hormoner/syklus. Sjansen for at du blir smittet sånn du lever, er minimal! Du klarer å holde ut til graviditeten er over, så kan du heller ta vaksinen da! Du kommer ikke til å bli noe mindre redd om du tar vaksinen nå, du trenger hjelp med tankene dine, ikke kroppen! Så få som du treffer, så skal du ha rimelig uflaks for å være en av de ganske få som blir smittet. Når det sies at du må velge mellom vaksine og covid, så menes det på sikt, ikke at ALLE vi få det i løpet av de neste månedene. Jeg ville ikke tuklet med kroppen min nå, hvis jeg var i din situasjon. Håper du klarer å roe deg, for det er ikke bra for babyen at du er så engstelig❤️ 12
Grønt blad Skrevet 31. oktober 2021 #11 Skrevet 31. oktober 2021 Lovis Fenja skrev (På 28.10.2021 den 7.35): Jeg ville aldri i livet tatt vaksine hverken hvis jeg ønsket å bli gravid, eller var det. Det gjør jo noe med hormoner/syklus. Sjansen for at du blir smittet sånn du lever, er minimal! Du klarer å holde ut til graviditeten er over, så kan du heller ta vaksinen da! Du kommer ikke til å bli noe mindre redd om du tar vaksinen nå, du trenger hjelp med tankene dine, ikke kroppen! Så få som du treffer, så skal du ha rimelig uflaks for å være en av de ganske få som blir smittet. Når det sies at du må velge mellom vaksine og covid, så menes det på sikt, ikke at ALLE vi få det i løpet av de neste månedene. Jeg ville ikke tuklet med kroppen min nå, hvis jeg var i din situasjon. Håper du klarer å roe deg, for det er ikke bra for babyen at du er så engstelig❤️ Har du en troverdig kilde på at vaksinen gjør noe med hormoner/syklus? (kke bare enkeltpersoners tanker...) Støtter for øvrig det med å få hjelp med tankene. Kanskje kan fastlegen til TS hjelpe? 2
Pivot Skrevet 31. oktober 2021 #12 Skrevet 31. oktober 2021 Grønt blad skrev (2 timer siden): Har du en troverdig kilde på at vaksinen gjør noe med hormoner/syklus? (kke bare enkeltpersoners tanker...) Støtter for øvrig det med å få hjelp med tankene. Kanskje kan fastlegen til TS hjelpe? Det forskes på om koronavaksiner har en sammenheng med blødningsforstyrrelser: https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/G3jLxl/60000-norske-kvinner-er-med-paa-aa-gi-verden-viktige-svar-om-koronavaks https://www.dagensmedisin.no/artikler/2021/09/23/fhi-undersoker-koronavaksiner-og-menstruasjonsforstyrrelser/ 9
kar90 Skrevet 1. november 2021 #13 Skrevet 1. november 2021 Justlooking skrev (På 25.10.2021 den 18.27): Jeg ville ikke tatt sjansen på å ta den men dette må du finne ut av selv. Om du er så redd så er vel heller ikke det bra for barnet. Hva sier legen som kjenner deg? Rart at folk tror det er en større sjanse å ta vaksinen, enn det er å gamble på at man ikke får covid til slutt. Dette viruset forsvinner ikke, du kommer til å få det før eller siden. 4
zemer Skrevet 1. november 2021 #14 Skrevet 1. november 2021 kar90 skrev (1 time siden): Rart at folk tror det er en større sjanse å ta vaksinen, enn det er å gamble på at man ikke får covid til slutt. Dette viruset forsvinner ikke, du kommer til å få det før eller siden. Før eller siden betyr nødvendigvis ikke under svangerskapet. 4
kar90 Skrevet 1. november 2021 #15 Skrevet 1. november 2021 zemer skrev (1 minutt siden): Før eller siden betyr nødvendigvis ikke under svangerskapet. Nei nei. Du risikerer heller å få covid når du potensielt er redusert med andre sykdommer enn å bare ta en vaksine nå som du er frisk og rask. Det får bli din sak.
Nostradamus Skrevet 10. november 2021 #16 Skrevet 10. november 2021 Tyske helsemyndigheter fraråder bruk av Modernas koronavaksine på folk under 30 år og gravide kvinner i alle aldre. Bakgrunnen er beviser på at Moderna-vaksinen kan medføre en liten risiko for myokarditt eller hjertebetennelse. https://www.nrk.no/nyheter/frarader-moderna-for-dem-under-30-1.15724672 3
Anbefalte innlegg