Gå til innhold

Jeg skal sy julegaver til familien - hva hadde du blitt glad for?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hadde blitt utrolig glad for raggsokker! Ønsker meg alltid det til jul av min strikkeglade stemor 😂

Nå er jeg en frysepinne da 🥶 

Anonymkode: 99846...df0

Sy raggsokker? Det har jeg aldri sett før.

Anonymkode: 1cb7d...073

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, uff. Da må man prøve å ta på masken og si å så fin, før man legger den bort med forvirring og dårlig samvittighet. 

jeg har ingen problemer med å anerkjenne håndverket eller omtanken, men😬

Anonymkode: 0f0d5...673

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du skal gi, ts, er jo avhengig av mottaker. Jeg hadde blitt glad for servietter eller kjøkkenhåndklær i lin (ikke særlig glad for å få dem i bomull, for det er relativt ubrukelig) eller et handlenett (helst med lomme til mobil).

Andre hadde kanskje blitt gira for et brilleetui, grytekluter, jakke, lue, pannebånd, t-skjorte eller annet. 

Men, ts - du må faktisk mestre å sy det du skal gi bort og ta deg tid til å sy det ordentlig. Tenker du å gi folk en jakke så må du mestre skjulte sømmer, legg, innsnitt og fall. Ellers ser jo plagget ut som noe hjemmesnekra, og det er ikke kult. Ja, jeg vet at diverse bloggere gir inntrykk av at de "slenger sammen" et plagg ut fra et mønster på en kveld, men det er ikke sånn man lager klær. Man bruker byste og tilpasser til brukeren - hjemmelagde klær skal være "hobby-skreddersøm" for dersom din hjemmelaga jakke ikke sitter bedre på deg enn den du får på hm så er forsøket mislykka. 

Har du nettopp startet å sy? Konsentrer deg om å mestre enkle ting som handlenett med fransk søm og håndduker med skikkelige, presise hjørner.

Anonymkode: 7698d...67b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt glad for både handlenett og forkle, og jeg hadde også blitt kjempeglad for klær, for eksempel et skjørt, cardigan, egentlig det meste, så lenge det passet kroppen min.

Jeg er generelt glad i ting som er hjemmelaget og viser omsorg. Jeg vet at det ikke er alle som er sånn. Jeg er selv en dame på 30, jeg aner ikke hva en ung eller eldre mann ville satt pris på. Vil tro det er lettere å gi en hjemmesydd gave til en eldre mann dog. Kanskje noe til å oppbevare penger, kort, mobil i? Eller laptop, nettbrett? Jeg aner ikke om det går, men hvis det går å sy tøfler, kanskje det kan være noe.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg du har en ganske stor jobb foran deg ikke bare med å sy, men også med å finne ut hva de forskjellige mottagerne kan ha bruk for.

Selv blir jeg kjempeglad for å få hjemmelagde gaver - men at jeg blir GLAD for gaven er jo ikke ensbetydende med at den kommer til å bli brukt. En del som er forslått her - fra brødposer til forklær - bruker jeg aldri. Sminkepunger, toalettmapper og sånt har jeg hundreogørten liggende av, og jeg roterer dem ganske ofte, alt ettersom hvor mye jeg skal ha plass til og hvor de skal ligge (i veska bør en sminkepung være så liten, lett og tynn som mulig, i skapet er det helt greit om den er diger og med tykt fôr). Kanskje ville en hjemmesydd en blitt en ny favoritt, kanskje ville den aldri blitt brukt, vanskelig å si på forhånd.

Sitteunderlag - genialt til folk som går mye i skogen. Min bror ville aldri brukt noe sånt. Grytekluter - genialt til de som er glade i å lage mat, og ikke har en veldig spesiell kjøkkenstil. Igjen, min bror ville aldri brukt det (han har én i silikon som han har brukt i 10 år og ikke byttet ut selv om min mor har gitt ham flere "pene" i etterkant). 

Silkeputetrekk - her ville de antagelig havnet på loftet i 10 år og så blitt brukt som vindusfiller, for jeg liker ikke følelsen av silke mot huden. Så selv med dyre stoff kan man fort bomme veldig. 

Poseoppbevaring, dorulltrekk, hårstrikker, PC-vesker og sånne ting er om mulig ENDA enklere å bomme med. 

Jeg kan faktisk ikke komme på en eneste ting som både min mor og far (i 60-årene), min bror (30) og min søster (35) ville ha fått bruk for - og det er uten å engang begynne å ta hensyn til personlig smak i farger og materialer. 

Anonymkode: 57755...185

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meld deg inn i Visygale på Facebook. Der finner du masse tips ang gaver og mange å lære av 😉

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Sy raggsokker? Det har jeg aldri sett før.

Anonymkode: 1cb7d...073

Ikke jeg heller. Men de originale "Bernie-vottene" var sydd:

Usfp8nJIR4o6at9KNVrJGgjcIgb2LA_gPspcg3Jk

de verdensberømte vottene til Bernie Sanders.

Fenomenet oppstod under innsettelsen av Joe Biden som president i USA. Mens de fleste var kledd i sin flotteste skrud, satt Sanders der med parkas og votter sydd av gamle plagg.

https://www.nrk.no/rogaland/strikkebolgen-nar-nye-hoyder_-nesten-utsolgt-for-garn-til-bernie-votter-1.15349704

Anonymkode: 1d707...178

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange tips, men jeg tror det viktigste er at arbeidet er godt utført og gaven er tilpasset mottaker mht. farge, stoff, og bruksområde.

Hjemmesydde ting jeg har fått og brukt mye:

- bokmerker (jeg leser gjerne)
- tøypose med satengfôr til undertøy. Veldig kjekt på reise/turer til å putte brukt undertøy i
- quilted sengeteppe
- små vesker og punger til å ha mynter, tamponger, "nød"-sminke, hårstrikk/klyper, etc. i.
- smykkeposer

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toalettveske, putetrekk, duk er jo veldig artig å få synes jeg. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde blitt superglad for pc-mappe, ipadmappe eller quiltet pennal. Gjerne i spreke farger! :)

Synes også quiltede løpere er fine, grytkluter, koppeunderlag (gjerne i julefarger, har to men de er gamle og slitte nå) 

Hadde nok ikke brukt nøytrale og ensfargede linservietter, de må jo vaskes og strykes etter bruk - bruker bare vanlige, så folk er forskjellige! 😂😂😂

Endret av Snabeltann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen her og jeg hadde blitt glad hvis du hadde brukt oppskriftene i Harry Potter-strikkeboka, også strikket noe derfra. Fra huset Griffing. Forutsatt at du er god på å strikke. 

Anonymkode: be214...1c7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ønsket meg tøyposer med feks snorlukking som jeg bruker på reise til å pakke sko i, og til å legge skittentøy i under reiseoppholdet. Skoposene slik at det er plass til ett par sko, skittentøypose noe større. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne poser med ris til å varme i mikro!! Det hadde jeg blitt sykt glad for.

Anonymkode: 1a2fa...b92

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Guttungen her og jeg hadde blitt glad hvis du hadde brukt oppskriftene i Harry Potter-strikkeboka, også strikket noe derfra. Fra huset Griffing. Forutsatt at du er god på å strikke. 

Anonymkode: be214...1c7

Hun skal SY

Anonymkode: 5f155...052

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.10.2021 den 15.58):

Hadde ikke blitt glad for det. Det meste sånn hjemmesydde ting ser forjævlig ut og jeg kjøper meg heller ting selv i ordentlig kvalitet. Sorry men det er min mening. 

Anonymkode: 9c3af...623

Oppriktig talt så er hjemmesydd (i hovedsak) av LANGT bedre kvalitet enn fabrikksydd i Kina. 🤦‍♀️

TS: Jeg blir dessverre ikke spesielt glad for toalettmapper eller pennal, da jeg har svært lite bruk for det (har toalettmappe fra før av, av en stor type med henger man kan henge fra seg på badrerom, og pennal bruker jeg ikke) Så det jeg hadde blitt glad for av hjemmesydde ting krever dessverre litt mer arbeid, type sengeteppe eller sofapute (som passer inn i fargeskjemaet vi har fått laget hos interiørdesigner, så det krever litt jobb å finne ut hva vi vil ha 🙈)

Hvis du kan strikke er hjemmestrikk alltid gull 🤐

Anonymkode: f04b5...07c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 25.10.2021 den 15.09):

Jeg er ganske nybegynner på å sy, men har sydd meg noe mer avansert som fleecegenser og holder på med en jakke nå.

Jeg har lyst til å sy julegaver til familien i år. Men jeg vil jo faktisk sy noe som blir brukt. 
Tenker å sy til mor, far (ca 60 år) og bror (ca 20 år)

Idéer jeg har kommet på er toalettmappe, PC-mappe, Brillemappe, handlenett. 
Egentlig hadde det vært utrolig kult å gi alle en høstjakke, men da er det litt dumt om de ikke liker mønsteret eller om det ikke passer og så har jeg brukt så mye tid og penger på å lage den. 

Noen som kommer på idéer til hva jeg kan lage som faktisk blir brukt? 

Anonymkode: 7509e...e03

Gode tussesokker, og hals, lue eller votter. Noe som holder en varm og er nyttig.

Sydd toalettmappe, pcmappe, brillemappe høres helt ubrukelig ut.

Anonymkode: 86a7b...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville blitt glad for sånn tøypose til oppbevaring av bæreposer. En sånn til å feste på en knagg/skap og med hull i toppen og i bunnen. Måtte jo ha matcha kjøkkenet mitt da. 

Anonymkode: 7f596...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinhøne/ vinsau

Juletre til ha utenpå vinflaske 

Hårstrikk

Bordskåner

Spisebrikke

Toalettmappe

Putetrekk

Grytekluter

Duk

Pølsepute med isoporfyll ala saccosekk/ammepute, men i nøytralt stoff. Genialt å ha når en trenger litt støtte/har vondter/vil ha beina opp 

Anonymkode: 75dd8...6e8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...