AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #1 Skrevet 25. oktober 2021 Min samboer (2 år sammen) hadde en niese på ett år da vi ble sammen, som er min samboers søsters datter. I år har det også kommet en lillebror. Pappaen til disse barna er egentlig den eneste som omtaler min samboer som «onkel *navn*» for barna, og han omtaler av og til meg også som «tante *navn*». Min samboers foreldre og søster bruker bare navnene våre. Vi/jeg har foreløpig ingen nieser/nevøer på min side. Vi er 30 år gamle. Jeg er egentlig bare litt nysgjerrig på å høre hva som er vanlig her. Bruker dere tante/onkel for den ikke-biologiske parten? Har det noe å si hvor lenge forholdet har vart og om forholdet startet før eller etter barna kom? Jeg har vokst opp med at det var tante og onkel på alle kanter, men mine foreldre var sent ute med å få barn, så det var veldig etablerte ekteskap. Jeg er veldig glad i disse barna, og vil gjerne være en tante for dem, men har ikke lyst å «tilrane» meg en tittel om det er rart 😅 Anonymkode: 9cf73...55e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #2 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg er tante for hun som var fem år da jeg ble sammen med onkelen hennes. Og mannen for min nevø som var ett år da vi ble sammen. Gjør ikke forskjell på om man er i slekt eller ikke her i huset 😊 Anonymkode: b4374...501 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #3 Skrevet 25. oktober 2021 Vi føler veldig at det er den andres nevøer/nieser. Samboers brødre har til sammen fem barn, alle født etter at vi ble sammen, jeg har en eldre søster som har to barn, som var 3 og 10 da vi ble sammen. Jeg føler meg ikke som tante til de andre barna, og samboer føler ikke at de på min side er nevø og niese. Anonymkode: 64506...5c9
Pås Skrevet 25. oktober 2021 #4 Skrevet 25. oktober 2021 Vi er like mye tante og onkel til alle sammen! Nå etablerte vi oss med familie lenge før noen av søsknene våre gjorde det, så vi har begge vært i livene til disse barna så lenge de har kjent oss! 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #5 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg har aldri sagt tante/onkel til ektefellen til min faktiske tante/onkel. Har aldri falt meg naturlig. Selvom den ene var i familien før jeg ble født mens den andre kom inn i familien noen år etter. Trur dette er veldig forskjellig fra familie til familie, og ingenting er verken rett eller galt. Anonymkode: f5eb7...32a
-venter- Skrevet 25. oktober 2021 #6 Skrevet 25. oktober 2021 Vi er like mye tante/onkel til begges. Selv fikk jeg min siste tante som 14 åring og kaller henne også for tante.
Mooza Skrevet 25. oktober 2021 #7 Skrevet 25. oktober 2021 (endret) Nei, det er vel mer mine og dine. Når det er sagt så er vi er vel ikke spesielt nær noen av disse barna,-. Mine muligens fordi jeg bor så langt unna. Endret 25. oktober 2021 av Mooza
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #8 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg hadde tantebarn på 12 og 10 da vi ble sammen i starten av 20 årene for 15 år siden. Føltes ikke helt naturlig å begynne å omtale han som onkel. Tantebarna begynte med det litt etterhvert av seg selv da de ble voksne Anonymkode: 82ba1...9fc
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #9 Skrevet 25. oktober 2021 Kaller de «inngifte» tante og onkel også. Men på begge sider hadde de vært sammen lenge + samboere før barna ble født. Mulig det hadde vært annerledes hvis de ble sammen etter barnet ble født. Anonymkode: 88138...70b
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #10 Skrevet 25. oktober 2021 Har vokst opp med at de inngifte kalles tante/onkel, og det har mannen også. Vi er tante/onkel til nevøer, og det er også inngiftede til våre barn. Anonymkode: 32f94...559
Snurrepurre Skrevet 25. oktober 2021 #11 Skrevet 25. oktober 2021 Sier tante til mannen sine biologiske ja, har vært sammen med mannen min i over 10 år, så noe annet hadde vært rart for oss. Hadde følt meg ekskludert om jeg ikke fikk være tante altså.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #12 Skrevet 25. oktober 2021 Snurrepurre skrev (3 minutter siden): Sier tante til mannen sine biologiske ja, har vært sammen med mannen min i over 10 år, så noe annet hadde vært rart for oss. Hadde følt meg ekskludert om jeg ikke fikk være tante altså. Samme her 🙂 Anonymkode: c12cd...ae0
pia mater Skrevet 25. oktober 2021 #13 Skrevet 25. oktober 2021 Er vokst opp med å kalle tante og onkel sine ektefeller for filletante og filleonkel. Syns derimot det er mye mer koselig å kalle begge for tante og onkel. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #14 Skrevet 25. oktober 2021 Det kommer an på hvor gamle dere er, og hvor sannsynlig det er at du fortsetter å være der. Er dere gift eller har felles barn, er det naturlig å kalles tante, selv om man er inngiftet. Er dere 25 og har vært sammen to år, ville jeg aldri kalt deg tante til barna. Tante er litt hellig og skal ikke en dag bare forsvinne. Anonymkode: 8526f...8cc
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #15 Skrevet 25. oktober 2021 De inngifte ble kalt for tante og onkel da jeg var et barn. Etterhvert som jeg kom oppi tenåra sluttet jeg å kalle nye partnere for onkel eller tante, men de som alltid hadde vært der blir fremdeles kalt tante og onkel. Anonymkode: 77294...f54 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #16 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg har blitt tante til min samboers nevøer og nieser som var 5 og 8 år da vi ble sammen. Han er onkel til mine nieser som begge er født etter at han og jeg møttes. De begynte å kalle meg tante da vi flytta sammen, føler det er et helt ålreit skille. Men hans voksne nevø (30 år +) kommer aldri til å kalle meg tante, haha. Det blir underlig. Anonymkode: 0a431...8ec 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #17 Skrevet 25. oktober 2021 Jeg er selv vokst opp med å kalle inngifte tante og onkel, men disse var i bildet før jeg ble født. Jeg lurer veldig på hvordan vi kommer til å gjøre det selv, for nå er det slik at jeg har ett barn, men både mine og mannens søsken er single. Når/hvis de får kjærester/samboere/ektefeller, lurer jeg på når det vil føles naturlig at de skal kalles tante og onkel, og om det i det hele tatt vil føles naturlig. Anonymkode: 50799...c3e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #18 Skrevet 25. oktober 2021 Mest mine/dine her men nieser på mannen sin side kaller meg tante. Jeg kaller min mann for onkel til mine nieser/nevøer noen ganger. jeg synes at når folk er gift så blir man inngift onkel/tante . Ikke som ugifte. Anonymkode: 6bad2...7c6
Fru Uperfekt Skrevet 25. oktober 2021 #19 Skrevet 25. oktober 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min samboer (2 år sammen) hadde en niese på ett år da vi ble sammen, som er min samboers søsters datter. I år har det også kommet en lillebror. Pappaen til disse barna er egentlig den eneste som omtaler min samboer som «onkel *navn*» for barna, og han omtaler av og til meg også som «tante *navn*». Min samboers foreldre og søster bruker bare navnene våre. Vi/jeg har foreløpig ingen nieser/nevøer på min side. Vi er 30 år gamle. Jeg er egentlig bare litt nysgjerrig på å høre hva som er vanlig her. Bruker dere tante/onkel for den ikke-biologiske parten? Har det noe å si hvor lenge forholdet har vart og om forholdet startet før eller etter barna kom? Jeg har vokst opp med at det var tante og onkel på alle kanter, men mine foreldre var sent ute med å få barn, så det var veldig etablerte ekteskap. Jeg er veldig glad i disse barna, og vil gjerne være en tante for dem, men har ikke lyst å «tilrane» meg en tittel om det er rart 😅 Anonymkode: 9cf73...55e Du er tanten deres, i min bok. Har noen som kun kaller med navn men de er såpass lik meg i alder…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2021 #20 Skrevet 25. oktober 2021 De er våre, alle sammen, og jeg tror helt ærlig de knapt vet forskjell på hvem av oss som er biologisk familie og ikke. Men vi har vært sammen i 18 år, lenge før første paret traff hverandre, og lenge før første niese/nevø var påtenkt. Det sagt. Noen bruker navn, andre bruker tankte/onkel, det avhenger av hva foreldrene bruker. Anonymkode: 52450...db9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå